De Polo is de jongste aanwinst in de familie die volgens de nieuwe huisstijl is vormgegeven. De Golf VI en Scirocco waren al eerder aan de beurt en delen overduidelijk DNA. Het nieuwe model is opnieuw strak en ‘koel’ gelijnd, maar voortaan meer hoekig dan rond gevormd. Daardoor lijkt de Polo zijn geheel groter dan hij is. Vooral aan de achterzijde is goed zichtbaar, met dank aan de horizontale lijnen op de achterklep. Deze indruk is echter niet helemaal optisch bedrog, de Polo is evenwel vijf centimeter gegroeid en drie centimeter breder.
Stilistisch in detail
De ontwerpers hebben vooral hun best gedaan op details zoals de achterlichten, die nu hoekig zijn en een bijzonder stilistisch binnenwerk hebben gekregen. Ook voor de buitenspiegels is een nieuwe tijd aangebroken; ze priemen nu spits de wereld in. Vooraan moet de Polo het hebben van zijn brede Golf VI-achtige koplampen met glanzend zwarte grille. Zeker in combinatie met de Candywit lakkleur is dit een niet te missen designfoefje van deze tijd. De extra chroomaccenten in de voorbumper van de hier geteste Highline vallen door zijn spierwitte voorkomen een beetje in het niet.
Dat de Polo echt volwassen is geworden blijkt uit de aankleding van het interieur. Dit oogt en voelt aan als zijn lichtend voorbeeld; de Golf. We mogen hier best een schouderklopje uitdelen aan de Duitsers, die ervoor kiezen om ook in de compacte klasse te trakteren op hoogwaardige materialen en een degelijke look and feel. Ook heb je meteen het overzicht, omdat alle bedieningselementen – op een ongelukkig plaatsing van de spiegelbediening na – op de juiste plek zitten en logisch ingedeeld zijn. We moeten wel toegeven dat deze afwerkings-halleluja aanzienlijk wordt versterkt door een ‘zachtere’ afwerking die de Comfort- en Highline meekrijgt. De meest luxueuze en dus duurdere uitvoering is bovendien standaard uitgerust met een lederen stuur, versnellingspook en handremgreep. Je betaalt er dus wel voor, maar voor wie daar veel waarde aan hecht (en/of bijvoorbeeld een Golf gereden heeft) zal deze verfijning wel waarderen.
Meer luxe en ruimte
Met de komst van de nieuwe Polo heeft Volkswagen ook de uitrustingsmogelijkheden vergroot. Alcantara, parkeersensoren, ESP, bandenspanningsensoren, USB-aansluiting, ingebouwde navigatie met touch screen (uit andere VW’s), alarm of een DSG-transmissie is ‘m allemaal niet vreemd. Op het ESP na zijn dit uiteraard wel opties, maar toch een uitkomst voor de veeleisende rijder die zelf niet per se een Golf of groter wil rijden. Naast meer luxe biedt de Polo – nog alleen leverbaar als vijfdeurs - ook meetbaar meer ruimte. De bagageruimte groeide naar 280 liter en op de achterbank kunnen twee passagiers probleemloos achter de gemiddelde bestuurder en bijrijder zitten, zonder in de knel te komen met de knieën of kruin. Hierdoor is de Polo één van meest vrijgevige B-segmenters; lekker volgroeid dus.
Verdient meer vermogen
Hoe volwassen de Polo onder de kap is, hangt af van je persoonlijke voorkeur: benzine of diesel. Het dieselpalet is alleen maar voorzien van de 1.6 TDI met common rail techniek, leverbaar in verschillende varianten. De benzinemotoren zijn nog van de ‘oude’ stempel, met 1.2 driecilinders aan de basis en een 1.4 liter die hier centraal staat. Deze beschikt niet over moderne poespas als directe inspuiting – hoewel de vorige Polo daar wel even mee geleverd kon worden – maar is gezien zijn 85 pk toch relatief sterk. Onderweg blijkt de 1.4 in de Polo redelijk te voldoen, maar niet meer dan dat. Vanuit heel lage toeren moet de viercilinder echt even op gang komen, wat vooral merkbaar wordt bij langzaam wegrijden in de tweede versnelling. Daarna klimt de motor graag in de toeren en is het een soepele metgezel. Echt grote stappen worden er niet gezet, helemaal niet vanaf snelwegtempo. Daarmee steekt de 1400 toch wat schril af bij het sportieve 17 inch lichtmetaal waar op rust. Een zekere troost voor de volhouder is het motorgeluid; hoog in de toeren gromt de vierpitter verdienstelijk in de rondte. Klinkt best leuk!
Rust en comfort
Begrijp ons niet verkeerd, met de 1.4 zijn vele Polo-rijders gewoon prima af, maar op een vlotterik moet nog even worden gewacht. Later volgt namelijk een nieuwe 1.2 TSI, die met 105 pk en de optionele DSG-transmissie ongetwijfeld veel meer leven in de brouwerij brengt. Het onderstel van de Polo kan ieder geval veel meer hebben want van 85 pk raakt de carrosserie nauwelijks van slag. Sprintjes en bochten worden zonder spektakel doorlopen, en op onderstuur hoef je – ook bij relatief hoge snelheid al helemaal niet te rekenen. De stoelen mogen dan wel ‘sportstoelen’ zijn en inderdaad veel ondersteuning bieden, een sportief rijkarakter zoals de Fiesta of Ibiza dat heeft moet de Polo echter nog altijd ontberen. Volkswagen zette wederom in op comfort en rust en daar is natuurlijk ook wat voor te zeggen. De besturing is namelijk niet bijzonder direct en vooral licht. Ook voor de vijfversnellingsbak geldt eenzelfde indruk: gangwisselingen gaan soepel en licht, maar – en dat is opmerkelijk bij VW - zonder veel gevoel. Dat zou met iets meer overtuiging mogen.
Sinterklaas
De prijs die je betaalt voor een volgroeide Polo valt nog best mee. Volkswagen speelt als vanouds geen Sinterklaas met opties, maar geeft elke Polo (vanaf 13.290 euro) wel standaard centrale vergrendeling, elektrische ramen voor, vier airbags, ESP en centrale vergendeling mee. Ook kan de bestuurdersstoel in hoogte worden versteld, maar voor een radio of airco moet worden bijbetaald. Als Highline komt de Polo goed voor de dag met gelakte carrosseriedelen rondom, privacy glas achter, mistlampen en 15 inch lichtmetaal. Het interieur is extra aangekleed met lederen accenten, sportstoelen, een middenarmsteun, schuifladen onder de stoelen en voetruimteverlichting. Halfautomatische airco, cruise control en een boordcomputer ontbreken evenmin, waardoor er in principe niet veel meer te wensen overblijft, op radio/cd na(!). Je betaalt 17.150 euro en dat is niet verschrikkelijk veel meer dan een Ibiza of Fiesta met deze uitrusting moet kosten.
Volwassen zijn
Polo-rijders zullen het zelf ervaren, de nieuwe generatie heeft zijn voorganger ruimschoots voorbijgestreefd. De kwaliteiten van de nieuwe Polo zijn weer naar een hoger peil getild, vooral als het om de interieurafwerking gaat. Het kleine broertje maakt indruk met zijn verfijnde rijkarakter, maar komt duidelijk niet zo sportief voor de dag als je zou vermoeden. Gezien zijn prima ruimte-aanbod en interessante optiemogelijkheden is volwassen worden helemaal geen straf.
Schrijf een review