Bommetje! - Fiat Abarth 500 esseesse

Een bommetje op wielen. Ze bestaan gelukkig echt! De Abarth 500 esseesse is er zo één. Signalement? Zeer brutaal

Een bommetje op wielen. Ze bestaan gelukkig echt! De Abarth 500 esseesse is er zo één. Signalement? Zeer brutaal gebekt, venijnig op de weg, weinig kilo’s en vliegensvlug met honderdzestig pk! Volg de verbaasde blikken om ‘m te vinden.

Een bommetje op wielen. Ze bestaan gelukkig echt! De Abarth 500 esseesse is er zo één. Signalement? Zeer brutaal gebekt, venijnig op de weg, weinig kilo’s en vliegensvlug met honderdzestig pk! Volg de
Bommetje! - Fiat Abarth 500 esseesse

We kennen de Fiat 500 als een lief klein schattig autootje, die met zijn olijke koetsje en stijlvolle chroomaccenten vele (vrouwen)harten weet te breken. Ze zijn zelfs in knalroze te bestellen! ‘Onze’ 500 is andere koek. Met dank aan Abarth verandert de 500 zodanig van gedaante, dat Fiat zijn handen er niet meer aan brandt. De schorpioen-logo's op de carrosserie en motorkap hebben de Fiat-emblemen verdreven en vallen krijgshaftig aan!

Esseesse

Met veel anabolen bijvoorbeeld, want door de bodykit oogt de 500 krachtig en gespierd vanuit elke hoek. Voor een kleine Italiaan als deze is de 500 bijzonder groots gebekt, waarbij de extra luchtinlaten als kieuwen duidelijk maken waar hij voor staat. Het chromen snorretje heeft de 500 van Fiat ook maar oogt bij Abarth lekker arrogant in de neus. Kan-ie best hebben, net als de mistlampen onderin, waarmee het aantal lichtunits op zes stuks komt. Goedemorgen! De Abarth-look is nog niet compleet. Wat dacht je van de grotere dorpels, rode remklauwen of de fikse dakspoiler en diffusor aan de achterzijde? Dankzij de uitgeklopte bumper aldaar is de 500 Abarth ook voor achterliggers een bedreiging. De twee uitlaten blijken zeker niet alleen voor het oog imponerend. Rond stationair toerental produceren ze een bijzonder lage, zware sound die een zescilinder sportauto niet zou misstaan. Kun je het voorstellen?

Bestel je deze Abarth met ‘essesse’-kit, dan halen de Italianen voor het oog een setje 17 inch witgelakte wielen uit de kast. Op verzoek worden ook de buitenspiegelkappen in die kleur gespoten en voorzien van ‘esseesse’-opschrift. Het is ook nog mogelijk een stripingset op de flanken te plaatsen, een geblokt dak te bestellen of speciale (pastel)lak te kiezen. Mogelijkheden te over.

Ongeacht de Abarth 500-uitvoering die je bestelt, is een blik op het interieur bijzonder sportief, luxueus en smakelijk. De Italianen hebben er alles aan gedaan om exclusief en stijlvol voor de dag te komen. Met onder meer alu sportpedalen, een vlezig afgeplat lederen stuur, rode stiksels voor de versnellingspookhoes, roodlederen stoelen (1350 euro) en pianolakafwerking op het dashboard is de cockpit opnieuw minstens zo serieus verrijkt. Hiermee bewijst het merk niet zomaar modellen met wat accessoires en een 'sportpakketje' op de proppen te komen. Deze grondige metamorfose heeft logischerwijs wel zijn neerslag op de prijs, maar daarover later meer.

Niet kinderachtig

We hebben al verraden dat de Abarth ook onder de motorkap niet kinderachtig doet. In het neusje is een 1.4 liter turbomotor uit het Fiat-rek gelepeld die 135 pk levert. Bestel je echter de ‘esseesse’-kit (dat kan tot een jaar na aanschaf), dan wordt de kap opnieuw opengetrokken; niet alleen voor een uurtje chiptuning, daar neemt Abarth geen genoegen mee. De dealer monteert een grotere turbo en speciaal luchtfilter en programmeert daarnaast een bijbehorend motormanagement. Gevolg? Honderdzestig pk en nog meer Newtonmeters: 230 stuks! Het is één van de vele aanpassingen die Abarth verricht wanneer je het ‘esseesse’ pakket besteld. Om er geen losgeslagen duiveltje van te maken – de Abarth 500 weegt niet meer dan 900 kilo! - worden ook de remblokken en -schijven, besturing en de vering door de dealer in de transformatie afgestemd op het toegenomen pk-geweld aan de voorwielen.

Stevig sturen

Hoe ontaardt dit zich op de weg? Laten we allereerst zeggen: je moet tegen een stootje kunnen. De korte wielbasis van de 500, het platte rubber en het onderhuidse sleutelen van Abarth doet een ernstig beroep op je lijf en leden. Korte oneffenheden en vooral richels worden genadeloos gecommuniceerd. De besturing gaat in de Sport-modus overigens opvallend zwaar, waardoor je het stuurwiel stevig vast moet nemen. Hier moet gewerkt worden! Helaas voelt het allemaal wel wat kunstmatig aan, waardoor toch moet blijken dat Abarth een in basis niet sportief bedoeld wagentje (de Fiat 500) potentie en dynamiek heeft gegeven. Deze constatering geldt ook voor de zitpositie, want de fraai gestileerde stoeltjes met rood lederen bekleding dwingen tot een iets ineengedoken positie achter het stuur. Bovendien is het stuur zelf alleen in hoogte verstellen en niet naar je toe te halen. Niet ongebruikelijk in deze klasse, maar eerder van belang bij een Abarth. Je wilt er immers toch echt goed voor gaan zitten.

Geweldsexplosie

Honderdzestig pk aan de voorwielen van Abarth’s kleinste is niet niks. Standaard wordt het model dan ook afgeleverd met tractiecontrole, ESP en TTC. Dit Torque Transfer Control is als het ware een elektronisch tractieverdeler dat ESP werk uit handen neemt, ideaal bij sprintjes en snelle acceleratie in bochten. Een stoplichtsprintje zo bijzonder indrukwekkend. Het motortje blijft bij volgas op toeren, schreeuwt het uit en onder licht gekerm van de banden haalt TTC alles eruit wat erin zit. Zo kun je in slechts 7.4 seconden de 100 bereiken. Reken maar dat zo’n vliegende start verbaasde blikken oplevert! De eerder genoemde Sport-button past naast de mate van bekrachtiging ook het motorkarakter aan. Hierdoor wordt de turbodruk eerder en verder opgebouwd en is de 1.4 T-Jet nog happiger aan het gas. Uit voorzorg houdt de schakelindicator zich dan koest, want al dat sleuren past natuurlijk niet in bij een zuinige rijstijl...

Zodra je een paar bochtjes opzoekt ontaardt zich het venijnige karakter dat Abarth de 500 heeft meegegeven. De achterzijde wordt dan losjes en begint subtiel maar listig te kwispelen. Spannend! En hoewel de topsnelheid van 211 niet gelogen is, zijn zulke snelheden niet aan deze Abarth besteed. De besturing wordt dan wat zoekerig en bij hard remmen raakt hij wat van slag. Het zijn vooral de korte sprintjes en het behendige bochtenwerk die de Abarth 500 zo verslavend in omgang maken. Daar kunnen wij prima mee leven....

Exclusief geprijsd

Duidelijk is geworden dat Abarth doet er alles aan de 500 als eigen volwaardig familielid te beschouwen en die opzet is wat ons betreft zeker geslaagd. De Abarth 500 geeft je door zijn ingrijpende make-over en bijzonder opgewaardeerde techniek het gevoel iets speciaals te rijden.

De laatste drempel is de prijs. Een prijskaart van 21.990 euro voor de Abarth 500 is gewoon serieus geld. En wanneer je het esseesse-pakket er op laat schroeven komt daar nog eens 2500 exclusief montage bij. Abarth is echter geen ‘gewoon’ merk. Ons land telt slechts twee dealers en daarmee houdt Abarth zich exclusief in de markt. Zodoende creëert Abarth een wereld van emotie voor liefhebbers. En liefhebberij mag wat kosten.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.