Waarschijnlijk niet. In ons land althans. Immers, het aantal registraties van dergelijke voertuigen heeft inmiddels een dramatisch dieptepunt bereikt. Alleen BMW doet nog enigszins zaken met de X5 en X6, voor zolang dat nog duurt. Toch ziet Kia kansen voor de Sorento. Ja, natuurlijk hebben ze hoop. Er zijn bakken met geld uitgegeven voor de ontwikkeling van de nieuweling, waarmee ruim vier jaar geleden (toen er nog geen kredietvuiltje aan de lucht was) is gestart. Inderdaad, bakken met geld. De nieuwe Sorento beschikt namelijk over een zelfdragende carrosserie met onafhankelijke wielophanging, terwijl zijn voorganger het met een loodzwaar ladderchassis moet stellen. En dat maakt nogal een verschil!
Gewichtsbesparing
Om te beginnen weet Kia onder meer dankzij de nieuwe monocoque-structuur liefst 215 (!) kilogram aan gewicht te besparen. Bovendien ligt het zwaartepunt nu ook een stukje lager. Tel daar de onafhankelijke wielophanging bij op en je krijgt een idee hoe de verhoudingen liggen tussen oud en nieuw. Verwacht geen rotsvaste wegligging à la (daar heb je ‘m weer) BMW X5, maar de Sorento is er wel degelijk op vooruit gegaan. Duik je iets te enthousiast een bocht in, dan rolt de koets nog steeds om zijn lengteas, maar minder dan bij zijn voorganger. Op snelheid een bocht nemen getuigt nu van minder lef. Beetje jammer dat Kia uit milieuoverwegingen de zescilinder benzinemotor heeft geruimd. Het leeggewicht mag dan wel fors zijn afgenomen, de 2,4-liter benzinemotor heeft het van tijd tot tijd zwaar met de 1.700 kilogram wegende Koreaan. Vooral in de lage toerenregionen kom je trekkracht tekort. De 2.4 schopt het tot 174 pk en 225 Nm aan koppel bij 3.750 krukasomwentelingen. Het duurt 11,1 seconden voordat er 100 km/u op de teller staat en bij 190 km/u raakt de 2.4 in ademnood. Eigenlijk heb je voortdurend het gevoel dat de viercilinder het allemaal net niet kan behappen, zeker als het wegdek vervolgens ook nog eens een licht stijgingspercentage vertoont. Een nieuw ontwikkelde zesbak (handgeschakeld of automaat) verbindt de motor met de voor- of voor- en achterwielen. De koper heeft voortaan keuze uit twee- of vierwielaandrijving, waarbij in beide gevallen de voorwielen de hoofdrol spelen. Ook weer lijnrecht op de configuratie van zijn voorganger. Dat de 4WD Sorento in de basis een voorwielaandrijver is, komt vooral tot uiting in de koppelkrachtige 2.2 CRDi. Op droog asfalt zet de elektronica de achterwielen buiten spel en vloeien de aandrijfkrachten voelbaar louter naar de voorwielen. Ga je echter het terrein in dan kun je tot een snelheid van 30 km/u het middendifferentieel vergrendelen, zodat het vermogen 50:50 over de voor- en achteras wordt verdeeld. De diesel met 421 Nm aan koppel vanaf 1.800 tpm past veel beter bij de Koreaan dan de 2.4. Met deze krachtbron wil de Sorento wél vooruit. Nul naar honderd gaat in 9,6 seconden en hij topt eveneens 190 km/u. Het rumoerige karakter van de krachtbron nemen we dan voor lief.
'Hout' Decorinleg
Het uiterlijk van de nieuweling sluit uiteraard aan op de nieuwe familiestijl van Kia. De zogeheten ‘Tiger-nose grille’ met chromen bies vinden we straks op alle modellen terug. Het staat hem goed. Minder te spreken zijn we over het silhouet en profil, dat op de een of andere manier toch nog iets te Aziatisch oogt. Helemaal typisch Aziatisch zijn de gekopieerde Led-look achterlichten. Wie verzint nou zoiets? Wie opteert voor xenon-koplampen krijgt achterlichtunits met Led-techniek, maar met gewone halogeenkoplampen moet je het doen met neppers, Led-look achterlichten. De andere carrosserieopbouw maakte het tevens mogelijk om het plaatwerk wat op te rekken. In de lengte dan. Er werd immers toch al genoeg gewicht bespaard. Dat biedt kansen voor een derde zitrij. De nieuwe Sorento is dus tegen een meerprijs van 1.500 euro als zevenzitter te bestellen. Behalve twee zitplaatsen (voor personen tot 1,60 meter) is dit bedrag inclusief een setje extra uitstroomopeningen van de airco voor de twee achterste personen. Anders wordt het wellicht iets te warm achter het vergrootte glasoppervlak van de achterklep. Nieuw is ook het dashboard met kwalitatief beduidend betere materialen, een enkele sierstrip op het dash buiten beschouwing gelaten. Dat in Korea nog steeds plastic bomen groeien is nog tot daar aan toe, maar dat ze dit ‘hout’ dan als decorinleg gebruiken kan ons niet bekoren. Het instrumentarium vertoont ook een nieuwe opzet, is helder en duidelijk afleesbaar. Liefhebbers van bewegend beeld moeten óf de achteruitversnelling inschakelen (de camera projecteert het beeld in de binnenspiegel) óf nog even hun geduld bewaren. Een full map navigatiesysteem is pas vanaf volgend jaar af-fabriek te bestellen.
Met de nieuwe Sorento heeft Kia definitief afscheid genomen van het ladderchassis, dat een SUV als deze Koreaan niet past. Offroadcapaciteiten heeft en had ie namelijk niet, dus waarom wel een terreinwagenopbouw? Op kwalitatief vlak is bovendien een enorme sprong gemaakt. Het moge duidelijk zijn, de oude terreinwagen is verSUVt. Prijzen beginnen bij 29.995 euro voor de 2.4. Dieselen kan vanaf 35.995 in de 2.2 CRDi. Als vierwielaandrijver zijn ze 3.000 euro duurder.
Schrijf een review