Kia Cee’d: van zaadje tot bloem

Het zaadje dat Kia drie jaar geleden heeft geplant is uitgegroeid tot een volwaardige bloem. Voor de duidelijkheid: de Cee’d is een succesnummer gebleken voor de Koreanen. De werknemers in het R&D-center in Rüsselsheim, Duitsland, waar de Cee’d en andere ‘Europese’ modellen worden bedacht en ontwikkeld, hoeven in deze roerige tijden dus niet te vrezen voor hun baan. Zelfs niet na enkele merkwaardige keuzes die ze gemaakt hebben voor de gefacelifte Cee’d.

De presentatie van de vernieuwde Cee’d begon met het tonen van enkele foto’s van het huidige model. Conclusie: die auto oogt nog altijd bijtijds. Niet gek gezien de introductie van de vijfdeurs hatch in 2006 en de Sporty Wagon medio 2007. Om nog maar te zwijgen over de driedeurs Pro_cee’d die zich pas eind 2007 durfde te vertonen. En nu komt het, het exterieur van deze driedeurs bleef ongemoeid, terwijl het interieur wel is aangepast. Waarom? Het is ons een raadsel. Wellicht om bestuurders van deze ‘sportieveling’ niet het idee te geven al na slechts twee jaar in een oud model te rijden. Volgend jaar staat voor de Pro_cee’d een facelift op de planning en krijgt ie ongetwijfeld wel de nieuwe familieneus, die intern ‘liefkozend’ de Tiger-nose grille wordt genoemd. Behalve de nieuwe grille met chromen bies ontkomen ook de motorkap, lichtunits en voor- en achterbumper niet aan een update.

U2

Dat de Cee’d voor en door Europeanen is ontwikkeld, bleek drie jaar geleden al na de eerste paar meters. De auto stuurt verbluffend goed. Toch veranderde onderhuids het een en ander. Zo is de afstemming van vering en demping iets comfortabeler van snit, maar zijn de stabilisatoren aan de andere kant wel wat dikker (stijver) uitgevoerd. Op motorisch vlak geeft U2 acte de présence. Echte muziekliefhebbers, die Koreanen! Helaas klinkt de 1,6-liter CRDi dieselmotor die binnenshuis met U2 wordt aangeduid niet zo plezierig als de Ierse rockband. Vooral bij accelereren verheft de diesel iets te nadrukkelijk zijn stem. Gelukkig kun je op snelheid een zesde versnelling inleggen om het geluid te dempen. Dat kan dan weer niet als je kiest voor de 1.6 benzineversie. Merkwaardig dat een zesbak ontbreekt. Bij 140 km/u draait de motor ruim 4.000 toeren. Net iets te veel van het goede. De fabrikant belooft op termijn met een zesbak te komen, zowel voor de handgeschakelde als de verouderde automatische transmissie, die het nu met slechts vier verzetten moet stellen. Momenteel liggen de prioriteiten bij een DCT-bak (dubbele koppeling).

ISG, een stop-/startsysteem is wel al ver doorgevoerd binnen het concern en beschikbaar voor de 1.4 en 1.6 benzinemotoren en de 1.6 CRDi. Het vraagt om een andere aanpak voor bijvoorbeeld een rood verkeerslicht. Je moet de bak in z’n vrij te zetten en het koppelingspedaal op laten komen, anders doet het systeem bar weinig, zeg maar gerust helemaal niets. De zestienhonderd biedt met 126 pk voldoende vermogen en zet acceptabele prestaties neer. Nul naar honderd duurt 10,8 tellen en de topsnelheid ligt op 192 km/u. Vrezen we voor de 1.4? Nee hoor. Kijk, 90 pk is voor een auto van een kleine 1.300 kilogram niet al te veel, maar heb je geen caravan en vind je de Alpen ook maar niks, nou dan kun je prima uit de voeten met deze 1.4.

Verrassing

Zoals gezegd is het interieur ook aangepakt met andere materialen, stofjes en kleuren. Wel is voor het dashboard hier en daar nog in de schappen met keihard ‘Koreaans plastic’ gegrabbeld, maar dat vergeven we de fabrikant. Storend is het namelijk niet. Het instrumentarium heeft bovendien een update gekregen, net als de middenconsole. Voor de elektronica boys kwam de facelift blijkbaar als een verrassing, want momenteel wordt nog de laatste hand gelegd aan een affabriek full map navigatiesysteem, dat waarschijnlijk pas vanaf volgend jaar beschikbaar is. De vernieuwde Cee’d verlaat in drie uitvoeringen de fabriek: X-pect, X-tra en X-ecutive. De Nederlandse importeur doet daar nog een schepje bovenop met het Comfort en Sport Pack op basis van de X-ecutive. Standaard beschikt de Cee’d al over zaken als een geďntegreerde radio met cd-/ MP3-speler, elektrisch bedienbare ramen (voor) en spiegels (tevens verwarmd) en centrale deurvergrendeling op afstandsbediening. Nog steeds uniek in zijn soort is de garantietermijn van 7 jaar of 150.000 kilometer.

Dankzij de vernieuwingen aan de Cee’d, een geheel nieuwe Sorento en de op stapel staande Venga (compacte MPV) ziet Kia de toekomst positief tegemoet. Ook in Nederland, waar de verkopen vanwege de Kroymans-affaire enkele maanden zijn gestagneerd. Maar met het opnieuw ingerichte dealernetwerk, dat echter wel een aantal vestigingen de kop heeft gekost, heeft de importeur goede hoop. De vernieuwde Cee’d (5-deurs) is er vanaf 15.295 euro. De Sporty Wagon is 1000 euro duurder en de Pro_cee’d met nieuw interieur moet 14.995 euro opbrengen. Noemenswaardig is verder een A-label en twintig procent bijtelling voor alle varianten met een 1.4 of 1.6 benzinemotor of met de U2-diesel. Met uitzondering van de Sporty Wagon met deze 1.6 diesel, die wel een A-label heeft maar niet in aanmerking komt voor twintig procent bijtelling. Net na de IAA (medio september) staat de vernieuwde Cee’d bij de dealer.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.