Ruim driekwart jaar geleden kondigde Lexus de nieuwe RX aan. Om eerlijk te zijn, dachten we bij het zien van de eerste foto’s dat het een facelift betrof, maar de fabrikant ziet dat toch echt anders. Al maken ze ons toch echt niet wijs dat de designafdeling met een blanco vel papier is begonnen. Het front oogt recht van voor een beetje vreemd en bovendien een tikkeltje Aziatisch. Het zal alles te maken hebben met het ‘spaarzame’ karakter van de hybride, maar de wielen van de Japanner zijn wel erg smal uitgevallen. Ze staan niet in verhouding met de rest van de koets. Zeker niet als je bijvoorbeeld een BMW X5 met z’n doorgaans brede sloffen ernaast ziet staan. De wang van de band daarentegen is vrij hoog, zodat de RX met z’n 235/55 R19-banden boven alles en iedereen uit tornt. Een keukentrapje is voor de kleinere medemens dan ook geen overbodige luxe om het interieur te kunnen betreden. Als koning van de heldere achterlichten zet Lexus die traditie ook in de nieuwe RX gewoon voort.
Voortrekkersrol
De RX 450h is een technisch wonder, dat moge duidelijk zijn. Als het om hybrides gaat, dan vervult Toyota een voortrekkersrol. De wisselwerking tussen de verschillende aandrijfvormen verloopt uiterst soepel en zonder enig horten of stoten. Zouden we een seismograaf op de aandrijflijn installeren, dan is dit apparaat waarschijnlijk niet in staat om een trilling te constateren als op een bepaald moment de brandstofmotor wordt aangezwengeld. Echt fantastisch! Sowieso hoor je die 3,5-liter zescilinder nauwelijks. Is natuurlijk bewust voor gekozen, maar als liefhebber prefereer je iets meer motorgeluid. Al moet gezegd dat we telkens weer probeerden om zo lang mogelijk volledig elektrisch te rijden. Het vormt een uitdaging om verbaasde blikken op de gezichten van medeweggebruikers, en dan vooral fietsers en voetgangers, te toveren. Alleen het afrolgeluid van de banden verstoort enigszins de stilte. En dat is enerzijds maar goed ook. Doe je je best dan is het mogelijk om tot 70 km/u alleen op de voorste elektromotor te rijden. Lang duurt dat feest echter niet, de 288 Volt nikkel-metaal accu wordt dan vrij snel leeg getrokken, waarna de brandstofmotor bijspringt. Het hart van de hybride techniek vormt de hybride transmissie waarin de voorste elektromotor (123 kW), de dynamo en het planetair tandwielstelsel zijn ondergebracht. De aandrijving van de achterwielen geschiedt louter door een 50 kW sterke elektromotor, die alleen als het echt moet assistentie verleent. In totaal bedraagt het gecombineerd vermogen van beide elektromotoren en de 3.5 V6 299 pk. Met al deze mechanische en elektrische paarden in gareel spurt de 2.085 kilogram zware kolos als het moet in 7,8 tellen naar de honderd. Bij 200 km/u is de koek op. Maar zoals gezegd trap je in de praktijk het gaspedaal in deze hybride eigenlijk nooit door het schutbord; het vormt een uitdaging om zo lang mogelijk elektrisch te rijden.
Gevoelige muis
De RX 450h is allesbehalve een scheurijzer. Afstemming van vering en demping sluit prima aan bij het beoogde spaarzame, rustige karakter. Comfort met een hoofdletter C. De leren zetels in onze President-uitvoering zitten misschien nog wel beter als het bankstel bij je thuis. Bovendien kun je het meubilair op alle mogelijke manieren instellen én kun je je billen zowel verwarmen als koelen. Vooral die laatste optie is een verademing als de RX enige tijd op een parkeerplek in de snikhete zon heeft gestaan. Keyless entry behoort ook tot de standaarduitrusting. Je kunt de iets dikker uitgevallen bankpas, die dienst doet als ‘sleutel’ dus gewoon in je zak houden. Eenmaal plaatsgenomen op de bestuurdersstoel beweegt het stuur en de stoel na een druk op de power-knop in de door jou ingestelde positie. De motor start uiteraard niet. Nee, wegrijden gaat in de regel volledig elektrisch. Bij een koude start duurt het echter niet lang alvorens de brandstofmotor wordt gestart, hoe goed je je best ook doet.
Ook bij deze derde generatie RX loopt de daklijn weer naar achteren toe af, dus is er geen plek voor een eventuele derde zitrij. Des te meer ruimte voor de achterpassagiers die op rozen zitten op de fijne zetels, achter het privacy glass. Voor de bediening van het multimedia-systeem heeft Lexus eens goed rondgekeken en komt met een Japanse variant op i-Drive van BMW en de Command-controller van Mercedes. Het vraagt wat gewenning, maar op den duur raak je wel vertrouwd met die gevoelige muis. Een groothoek camera in de rechter buitenspiegel en op de achterklep ontbreekt evenmin. Handig bij inparkeren. Wel jammer dat beide beelden niet splitview op de display worden weergegeven. Je kunt met een knop op het stuur switchen tussen beide camera’s.
Zoals je hebt kunt lezen, zijn we dus eigenlijk voortdurend groen bezig geweest, maar haalden we nimmer het beloofde verbruik. Bij lange na niet zelfs. Na vele korte ritten gaf de boordcomputer een brandstofconsumptie aan van 1 op 11,9. Lang niet gek, gezien zijn voorkomen. En met voornamelijk snelwegkilometers noteerden we een verbruik van 1 op 11,3. De beloofde 1 op 15,9 hebben we niet gehaald. Desalniettemin zorgt de hybride-techniek wel voor een aanzienlijk gunstiger verbruik dan wanneer sprake is van aandrijving door louter een brandstofmotor. De RX 450h Pure is er vanaf 69.000 euro. In President-trim verlangt de dealer 94.600 euro van je.
Schrijf een review