Volkswagen Golf GTI kruipt uit zijn schulp

Het is duidelijk. De nieuwe Volkswagen Golf GTI moet en zal weer gezien worden. Niet langer hoeft de liefhebberseditie onder de plak gehouden te worden met enkel een set grotere wielen, subtiele uitlaat en een spoilertje. Onderhuids is wel de evolutietheorie toegepast, maar daarover hoor je ons niet over klagen!

Het is duidelijk. De nieuwe Volkswagen Golf GTI moet en zal weer gezien worden. Niet langer hoeft de liefhebberseditie onder de plak gehouden te worden met enkel een set grotere wielen, subtiele uitla
Volkswagen Golf GTI kruipt uit zijn schulp

De Golf GTI is van meet af aan niet meer weg te denken uit de Golf-familie. Deze pretversie was echter door de jaren heen niet overduidelijk als zodanig te herkennen bij voorbijgangers. Deze incognito-filosofie is leuk voor de liefhebber die stil wil genieten en misschien argeloze medeweggebruikers wil verrassen. Maar een beetje onderscheiden mag toch wel als je dertig mille stuk slaat? Dit vermeende gezichtsverlies is nu verleden tijd. Volkswagen heeft deze ‘kritiek’ ter harte genomen en de Golf VI GTI een duidelijk uitbundiger tenue meegegeven.

 

Eyecatchers

 

Alleen al de uitlaatpijpen op de hoeken van de achterzijde is al een niet te missen element die specifiek voor de GTI’s zijn bedoeld. Samen met de dakspoiler en donkergetinte achterlichten ziet dat er krachtig en uitdagend uit, zonder over de schreef te gaan. Daar houdt VW immers niet zo van. Daarnaast is het front ook onmiskenbaar als GTI neergezet. Met dank aan een nieuwe aandachttrekkende voorbumper met verticaal geplaatste mistlampen als eyecatchers en een rood randje om de honingraat grille heeft deze Golf een grote mond gekregen. Het lichtmetaal (met rode remklauwen) is een staaltje evolutie, maar toont nu meer agressie. Toch was de verrassing groter geweest met een compleet nieuw design. Het getoonde 18 inch is trouwens een optie, standaard levert VW een maat kleiner. Verkijk je ook niet op deze speciale Deepblue pareleffect lak. Deze fraaie verrijking van de carrosserie maakt je plots 3450 euro armer. Oeps.

 

Ruitjes

 

Leuk, die ruitjes! In de cockpit gaat de nieuwe GTI voor traditie en heeft de stoelbekleding een karakteriserend ruitjesmotief, met rode en grijze accenten. Voor de volledigheid is het lederen stuur en de pookhoes met rood stiksel afgewerkt en kan de sportieve Wolfsburger rekenen op een set aluminium pedalen. Een aangepast instrumentarium met andere achtergrondverlichting staat niet op de lijst. Daarvoor moeten we bij de R-modellen zijn. Wel kan de GTI rekenen op een eervolle vermelding op het stuur. Verder is het met antraciete hemelbekleding en aluminium look afwerking een donkere boel. Dat maakt de sfeer wat indringend, en dat is in de GTI precies de bedoeling. Even de stoel laten zakken - de passagier kan dat ook - en rijden maar.

 

Soepel en snel

 

Onder de motorkap is niet gekozen voor een staaltje downsizing ten opzichte van de vorige generatie. De voortstuwing wordt wederom verzorgd door de 2.0 TSI, die inmiddels in diverse variaties dienst doet in andere VAG-modellen. Het vermogen is voor de nieuwe generatie opgeschroefd naar 210 pk, al zul je die extra 10 pk’s niet direct ervaren. Wel is de viercilinder nog soepeler en zuiniger: het maximumkoppel komt iets eerder vrij en blijft lang beschikbaar (1700-5200 toeren) , het verbruik daalde met 0.7 liter naar 7.3l/100km en ging van een brutaal E- naar een net C-label. Of we dat gehaald hebben? Het antwoord laat zich raden...

Logisch, want de GTI laat zich graag op zijn staart trappen. Doordat de TSI al snel bij de les is kun je met lange halen de meest illegale snelheden bereiken. Onze demo is uitgerust met een zesbak, die zich daarbij stevig maar niet heel secuur laat bedienen. Dat doet een gemiddelde Golf of Passat toch beter! Het is echter een kwestie van wennen want uiteindelijk hebben we de befaamde DSG-transmissie met flippers aan het stuur niet gemist.

Terwijl de Golf zijn inzittenden op lage snelheden en het onderste toerenbereik trakteert op een doordringende brom, laat de tweeliter boven 5000 toeren gretig van zich horen. Dan begint het spektakel en sleurt de GTI zich razend naar zijn topsnelheid, om na een schakelpauze bij 210 km/u met enige aansporing de 230-grens aan te tippen. In principe moet het nog wel 10 kilometer harder kunnen, maar daar zul je tijd en ruimte voor nodig hebben. We zijn natuurlijk niet dagelijkse met dergelijke snelheden op pad, maar de stabiliteit van de koets en de stevige besturing op dat moment wekt bijzonder veel vertrouwen. De GTI haalt er gewoon zijn neus voor op en kan veel meer hebben. Daar moeten we nog wel even op wachten.

 

Deinen of stuiteren met DDC

 

Standaard wordt de GTI afgeleverd met een stevige demping en een verlaagd onderstel. Het testexemplaar is uitgerust met elektronisch geregelde demping Dynamic Drive Control, waarbij je als bestuurder de GTI braaf, normaal of gedurfd kunt instellen. De variaties zijn zeker voelbaar, wat dat betreft hebben de technici hun huiswerk netjes gedaan. In de praktijk blijkt de Normal-setting de meest verstandige, want de comfortmodus laat de koets zelfs licht deinen op de snelweg, de Sport-stand maakt de GTI – hoe kan het ook anders – stoterig. Die laatste modus is dus meer bedoeld voor strak asfalt, en zeker niet voor kilometers Duitse autobahn of klinkerweggetjes.

 

Troefkaart XDS

 

Voor het betere bochtenwerk is de nieuwe GTI niet bang. Zijn makers pakken uit met een nieuwe troef: XDS. Dit elektronische sperdifferentieel verdeelt de aandrijfkrachten tussen beide voorwielen, om bij aanvankelijk gripverlies en onderstuur de grens nog even te verleggen. Zowel in een korte bocht als een lange doordraaier valt er zo merkbaar winst te behalen. Het ESP hoeft immers minder in te grijpen, zodat je met een hogere snelheid je weg kunt vervolgen. Tijd is geld!

 

Rijden voor 32 mille

 

Al eerder werd het even aangehaald, als je meer dan dertig mille stukslaat op een Golf wil je natuurlijk wel goed voor de dag komen. Standaard kost de GTI 31.650 euro, en dan is bijvoorbeeld automatische airco, het XDS-differentieel, elektrische ramen en 17 inch wielen inbegrepen. Het getoonde exemplaar is verder aangekleed met een Advance- en Executive pakket, zodat radio/navigatie met touchscreen, een middenarmsteun, extra bekerhouders, parkeersensoren, xenon, een regensensor en telefoonvoorbereiding ook standaard is. Samen met extra’s als de DDC-demperregeling en het 18 inch lichtmetaal eindigt de totaalprijs -als we de blitse lak niet meerekenen - uiteindelijk op 36.710 euro.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (34)

Volkswagen Golf GTI kruipt uit zijn schulp
Deze kennis was al aanwezig voor de Tweede Wereldoorlog, zie popularmechanics 'how to build a 100 Mile-Per-Gallon Car'en duidelijk is hoe groot de macht van de oliebedrijven is. Deze zitten achter het 'beleid' van de autobouwers om in plaats van een zuinige auto te maken juist onzuinige auto's te verkopen: SUV en 4wielaandrijving.
Het zou de overheid sieren om van de autoproducenten te eisen dat ze met bloedspoed deze achterstand opheffen. De 2CV Eend en Renault 4 haalden verbruikscijfers waar Blue Motion nog een puntje aan kan zuigen.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

ruime en veilige auto, fijne krachtige turbodiesel.

Minpunten

nog steeds meer verbruik dan de 2CV.
Volkswagen Golf GTI kruipt uit zijn schulp
Deze auto is nu (2015) zo'n 6 jaar oud en 4 jaar in mijn bezit. Er staat nu 255.000 op de teller en het is een geweldige wagen. Enige probleem was het gasklephuis dat bij de 250.000km vervangen is. Voor de rest nog nooit echt onverwachte hoge kosten gehad.

Deze auto staat voor degelijkheid. Beslist niet voor snelheid, maar ik heb amper haast, dus dat komt even goed uit.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5

Pluspunten

- Degelijk
- betrouwbaar
- stil
- luxe (Highline uitvoering)

Minpunten

- wat aan de trage kant
- verbruik kan zuiniger
Volkswagen Golf GTI kruipt uit zijn schulp
Vroeg golf 3 19 jaar dat was en auto,nu in januari 2014 nieuw golf 7 1.2 TSI 105 pk,pk genoeg meer moet ik niet hebben super auto.Heb tussen door en opel astra diesel gehad dat was en ramp 14 keer binnen gewest echt waar dat was niet normaal van alles probleem nooit niet meer en dat alleen voor de prijs was ik goed zot ,heb terug nu mijn golf 7 dat is en auto Superrrrrrrrrrrrrrrrrr kost meer maar dat is echt en aanraden .Bedankt VW
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

Alles ok

Minpunten

Stuur heel gevoel
Volkswagen Golf GTI kruipt uit zijn schulp
De golf V 1.9 onbetrouwbaar problemen gehad met stuurdoos , Xenon uitlaatgassysteem en de croom die overal afvelt >> geen gerantie
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5

Pluspunten

prijs - Ruimte

Minpunten

Ik had toch wel een betrouwbare wagen gehad.
Volkswagen Golf GTI kruipt uit zijn schulp
Degelijke afwerking, perfecte rijeigenschappen en bovenal waan je je in een auto die qua uitstraling en afwerking een topper genoemd mag worden... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Golf GTI kruipt uit zijn schulp
Net afscheid genomen van mijn Golf TDI lease auto door wisseling van baan en moet ruilen voor een nieuwe Astra. Ik mis de Golf enorm.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Golf GTI kruipt uit zijn schulp
Goede auto fijne automaat (DSG) Zowel 2 x diesel gereden 1.9 en 2.0 Beide meer dan 100000km Nu 1.4 benzine Twin Charge 160pk Deze is bijzonder geruisloos en.. Lees volledige review.
Volkswagen Golf GTI kruipt uit zijn schulp
Oerdergelijke auto. Nooit naar de garage geweest alleen apk.De vorige auto was een renault megane in 1 jaar wel 6x naar de garage geweest.Kortom.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Golf GTI kruipt uit zijn schulp
Ik vind het een top auto is inmiddels al mijn 16e golf die ik heb gekocht.Dit keer weer een automaat en dat met zo'n dsg.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Golf GTI kruipt uit zijn schulp
ik heb een golf 4 66kw 1.9 diesel. hij rijd heerlijk maar sinds kort begint mijn koppeling te trillen als ik mij koppeling in trap.. Lees volledige review.
Volkswagen Golf GTI kruipt uit zijn schulp
Ik heb mijn golf 3 TDI 6 jaar geleden gekocht met 290.000km op de teller. Iedereen verklaarde mij voor gek een auto te kopen met zoveel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Golf GTI kruipt uit zijn schulp
Ik rijd nu al 7 jaar golf 4 tdi, 66 kw. Perfecte auto. 347.000 op de klok en motor loopt nog perfect, echt als een splinternieuwe... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Golf GTI kruipt uit zijn schulp
rijd nu in een sdi station van 2001 die ik heb gekocht bij 180.000 km inmiddels staat de teller op 315.000 km, deze auto komt.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Golf GTI kruipt uit zijn schulp
Mijn golf stond meer in de garage, altijd problemen met de elektronica.Ik heb nu een megane gekocht,heel tevreden over.Voor mij GEEN golf meer.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Volkswagen Golf GTI kruipt uit zijn schulp
Wij hebben een Golf IV van 2003 met 150.000 op de teller, nu inmiddels 260.000 en hij rijd nog steeds super. We hebben wel wat.. Lees volledige review.
Volkswagen Golf GTI kruipt uit zijn schulp
Altijd Golf gereden, nu een Golf V met veel problemen nog voor de 100.000 KM. Altijd dealeronderhouden. Kapotte sproeikop, kapot vliegwiel (komt veel voor bij.. Lees volledige review.
Volkswagen Golf GTI kruipt uit zijn schulp
Volkswagen Golf 5 - 1.9 TDI On Tour 60.000 Km op 2 jaar tijd tot nu toe nog geen problemen. (op een defect achter licht na!).. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Golf GTI kruipt uit zijn schulp
Gekocht maart 2009 Bouwjaar juli 2007, 54.000.km. Inmiddels 64.000 km Wel wat karig m.b.t. standaard opties. B.v. cruise control en climat control zouden in mijn.. Lees volledige review.
Volkswagen Golf GTI kruipt uit zijn schulp
Ik rij nu 4 jaar met deze wagen. Hij is 8 jaar oud, en heb enkel remblokken moeten vervangen, banden, koppeling en distributieriem.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Golf GTI kruipt uit zijn schulp
13 jaar gereden met GOLF(benzine). 100.000 km. In 2004 Golf diesel gekocht. Pas 86.000 km en vliegwiel kapot. Prijs herstel ongeveer 1450 euro. Dit gaat.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Golf GTI kruipt uit zijn schulp
Ik rijd al bijna 20 jaar VW (laatste 7 jaar een Passat van 1999). Altijd jong 2e hands. Eind 2008 proefrit gemaakt. Dat had ik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Golf GTI kruipt uit zijn schulp
heb mijn golf nu 4 jaar 375.000 op de teller ,alleen het normale onderhoud distr.na 90.000 perfecte en degelijke auto 4x z frankrijk 140kpu heen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Golf GTI kruipt uit zijn schulp
Ik heb nu de Golf gekregen van de leasemaatschappij als voorloper voor mij nieuwe auto. Een Golf is gewoon een goede auto die goed rijd, geen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Golf GTI kruipt uit zijn schulp
Ik rij sinds twe jaar golf V 1-4 fsi Deze auto slurpt echt olie een liter op 2500 KM Ook veel problemen met sensor uitlaatsysteem ,zijn.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Volkswagen Golf GTI kruipt uit zijn schulp
Degelijke fijn rijdende meer dan goed presterende auto.Ik heb type 2001 gekocht in 2002 en 85.000 tevreden km`s gereden in mijn wat er niet op.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Golf GTI kruipt uit zijn schulp
Heb een Golf V tdi 90 pk gekocht. Heb hem sinds een paar dagen. Het gevoel van rijden en wegligging is schitterend... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Golf GTI kruipt uit zijn schulp
Bij km-stand 85.186 twee-massa-vliegwiel vervangen, welliswaar met 50 coulance, maar grote beurt en twee-massa-vliegwiel totaal toch nog € 1.317,00 te betalen. Dat gaat lekker zo... Lees volledige review.
Volkswagen Golf GTI kruipt uit zijn schulp
heb sinds kort weer een vw aangeschaft golf tdi want het zijn en blijven solide en betrouwbare karretjes , want van renault m,n vorige.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Golf GTI kruipt uit zijn schulp
Na 30 jaar citroen te hebben gereden zonder proefrit een golf gekocht bij de dealer met 70.000 km op teller bwj 2001. Klachten die goed.. Lees volledige review.
Volkswagen Golf GTI kruipt uit zijn schulp
Wij hebben deze auto nieuw aangekocht 08-2007, 1.9 tdi 90 pk on tour. Km stand na een jaar 20.000km vervangen: vliegwiel , versnellingsbak ,alle rubbers van de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Volkswagen Golf GTI kruipt uit zijn schulp
Ik heb de Golf 5 nu ong. 3,5 jaar en qua rijeigenschappen en comfort is het een prima auto. Wel ben ik al div. malen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Golf GTI kruipt uit zijn schulp
Ik heb sinds 3 maanden een VW golf 5 uit 2006 6 verschellingsbak. Het rijgedrag is goed, Alleen.... als ik terug gschakel van de 3e naar.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Volkswagen Golf GTI kruipt uit zijn schulp
Ik ben zelf al jarenlang Volkswagen rijder van de 1.3 tot 2.8 en ben tevreden over de prestaties en degelijkheid en prijs van de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Golf GTI kruipt uit zijn schulp
Heb nu 10 jaar nu deze Golf 320000 km. gelopen nog de originele uitlaat,alleen in de bocht van de middendemper dichtgemaakt verder nog redelijk goed.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5