We kunnen er niet omheen draaien; in de standaard outfit is de Ford Fiesta al een lekker vlotte verschijning. Dit hebben we wederom te danken aan de invloeden van Kinetic design: de gestroomlijnde neus met uitlopende koplampen, dynamische flanklijn en het korte achtersteven nodigen uit om er een ‘actieve’ rijstijl op na te houden. Toch ontbrak er na onze eerdere kennismaking met de 1.4 Titanium nog iets: dat beetje extra voor de sportieve rijder. Er blijft immers altijd iets te wensen over.
Op zijn beST
Nou, laat dat maar aan Ford over. Voor de Fiesta Sport werd een bodykit uit de kast getrokken die er niet om liegt; de snelheid straalt er gewoon vanaf. De neus van de driedeurs koets is aangedikt met een voorspoiler en daarnaast zijn er sideskirts gemonteerd - die laatste vreemd genoeg pas tegen inlevering van 500 euro. Vooral achteraan trekt deze Fiesta serieus aandacht: de dakspoiler en agressieve diffuser zijn zo racy als het maar kan. Standaard staat de Sport op 16 inch wielen, maar de importeur dacht met ons mee en betaalde 600 euro bij voor een maat groter. Is dit Sport of niet! Eerlijk gezegd zou deze outfit een ST niet misstaan. Twee blauwe strepen erop en gaan!
Denk niet dat de cockpit er bekaaid vanaf komt, ook hier is de Fiesta good-looking sportief. Net als andere uitvoeringen heeft Ford diverse kleurstellingen bedacht. Ons exemplaar onderscheidt zich nog meer van de gevestigde orde. Het Blue Style Individual-interieur is hierin een aangename verrassing: niet alleen zijn de sportstoelen stevig getooid in twee kleuren blauw en grijs leder, ook de deurpanelen zijn deels met blauwe koeienhuid bekleed. En als dat nog niet alles is koos Ford ook voor een blauwe overkapping van het dashboard. Een kwestie van smaak (vandaar die naam), maar wel een unieke verrijking voor de sportieve sfeer. Kost je wel 1700 euro. Zonder deze verwennerij kun je alsnog rekenen op sportieve snit; het dashboard en de stoffen bekleding is sowieso naar keuze blauw of zwart uitgevoerd. Bovendien is er altijd een lederen stuur, diverse aluminium accenten en een sportpook. Maar waar zijn de aluminium pedalen? En mogen we geen startknop? Dat wordt even praten met de dealer...
Heel...zuinig!
In het vooronder is de keuze snel gemaakt: voor de Fiesta Sport werd de 1.6 Ti-VCT uit de schappen getrokken. Het blok is al leverbaar in de Fiesta Titanium, en is gekoppeld aan een vijfbak met vrij korte overbrengingen. En juist die combinatie zorgt voor levendige prestaties; op papier betekent dat een gezonde120 pk, een top van 193 km/u en een sprinttijd naar 100 in 9.9 seconden. Dat zijn inderdaad geen ST-waarden (de vorige Fiesta ST had immers 150 pk), maar behelpen is het niet. Zetten we de sokken erin, dan blijkt er ook op snelwegtempo nog genoeg pit onder de gasvoet te zijn. De korte gespatieerde vijfbak houdt de motor op toeren – 120 km/u bij 3500 omwentelingen - zonder dat deze storend aanwezig is. Da’s weer prettig voor de lange afstanden. Daardoor ben je er echter niet altijd bewust van harder te rijden dan toegestaan.
Hoewel de 1.6 graag toeren maakt en je aanspoort dat veel te doen geeft-ie ook onderin thuis voor ‘Het Nieuwe Rijden’. Tijdens deze ‘verantwoorde’ rijstijl geeft de alerte motorrespons nog steeds het gevoel met iets vlots op pad te zijn. De viercilinder is zo van beide markten thuis, en komt in die zin eerder vinnig en verfijnd dan opgefokt over. Volgend jaar heeft Ford overigens een 1.6 turbomotor in de rekken liggen voor de nieuwe Focus, dus wie weet is dat later een échte ST-kandidaat.
En mocht je denken dat het verbruik door de gretige gasvoet niet iets is om over naar huis te schrijven: voor het testgemiddelde van 1 op 13.5 (!) kopen wij wel een kaartje, want de 1.6 is hiermee zelfs zuiniger dan de 1.4! Die opgegeven 5.9l/100km en het B-label zijn zo gek nog niet, maar dan moeten we wel een beroep doen op ons uithoudingsvermogen.
Sportief STuren
Een ‘Sport’ is niet compleet zonder sportonderstel, dus is de ophanging iets verlaagd om deze Fiesta net even stugger is dan anders. Het optionele 17 inch lichtmetaal heeft nog platter rubber dan gewoonlijk en krijgt merkbaar en hoorbaar flink wat te verduren op slechte wegen. Toch is onze witte schicht over het algemeen geen onrustige stuiterbal en dus leent dit scheurijzer zich prima voor alledaags gebruik. Ook de toch al directe besturing is voor de Sport nog iets aangescherpt en verstevigd, waardoor die 945 kilo’s nog lichtvoetiger aanvoelen. Onderstuur blijft lang op de achtergrond en mocht het onverwachts listig worden, dan is er ESP. Voor dit vangnet dien je echter wel 700 euro bij te betalen, en is bovendien een verplichte investering in combinatie met 17 inch wielen.
Wat is de prijs die je betaalt voor een extra sportief uitgedoste Fiesta? De Sport staat voor 18 mille in de boeken, en is er alleen als driedeurs. Zoals we vaker zien bij Ford is dat een vrij scherpe prijs. Mocht je zakelijk sportief willen doen, dan klinkt het 20% bijtellingstarief ook goed in de oren. Naast zijn gespierde uitdossing is airco, radio/CD-speler, mistlampen, 16 inch lichtmetaal, elektrische ramen en –spiegels en een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel standaard aanwezig
Met het Indiviual-interieur, X-Multimediapack (bestaande uit onder meer cruise control, parkeersensoren, Bluetooth, voorruitverwarming en automatische airco), 17 inch wielen, gordijnairbags en ESP kom je uit op een kleine 23.000 euro. Veel te wensen blijft er dan niet over. Maar zodra er een krachtigere ST verschijnt....
Schrijf een review