Het gamma van de vorige generatie Ibiza werd aan het eind van zijn carrière uitgebreid met een extra zuinige versie Ecomotive. Seat speelde als één van de eersten in op het ‘vergroenen’ van modellen. Niet alleen ‘zinvolle’ aanwinst voor het milieu, maar ook voor de aanschafprijs, dankzij een stimuleringsbeleid van de overheid op CO2-vriendelijke modellen met groene energielabels. Dankzij diverse technische en aerodynamische aanpassingen aan het model dook de Spanjaard met 99 g/km CO2 onder de psychologische honderdgrens en had Seat in een klap één van de zuinigste en CO2-vriendelijkste (diesel)modellen op de markt.
Dieselduw
Voor de nieuwe Ibiza Ecomotive werd niet opnieuw het wiel uitgevonden. Het merk nam opnieuw de 1.4 TDI driecilinder uit de rekken, die onverminderd 80 pk en 195 Nm te bieden heeft. Drie cilinders en de toepassing van pompverstuivers is niet de meest gecultiveerde combinatie, want de dieselklop bij stationair toerental en vibraties in stuur en de pedalen bij acceleratie is nog altijd aanwezig. Maar sleuren, dat wil de TDI best wel, zelfs nog iets beter dan de standaardversie! Onder de 2000 toeren is er niet veel te beleven, maar zodra de wijzernaald er langs komt gaat de turbo aan het werk, met een enthousiaste dieselduw in je rug tot gevolg. Wil je een stillere diesel met nog meer pit, dan is de nieuwe 1.6 TDI common rail diesel een uitgelezen kandidaat. Deze is er niet als Ecomotive, maar evenmin een slokop.
Ecomotive-recept
Helaas heeft Seat geen ‘vooruitgang’ geboekt door een schakelindicator toe te passen, dus besluiten we zelf het schakelmoment. Door de lang gespatieerde vijfbak is het zaak om rond 2500 toeren op te schakelen, omdat de toerenval anders te groot is en de dieselkracht inzakt. Tachtig in vijf kunnen we dan ook niet aanraden, tenzij je op een vlakke weg op de cruise control rijdt. Hoe dan ook belooft de zelfontbrander wederom bijzonder spaarzaam te zijn. Seat belooft een gemiddeld verbruik van 3.7l/100km en 98 g/km CO2-uitstoot. Net drie gram ‘te veel’ voor het laagste 14%-bijtellingstarief en BPM-vrijstelling, maar nog altijd goed voor een A-label en inschaling in de 20%-categorie. Rijdend op N-wegen blijft de boordcomputer steken op nog geen drieënhalve liter. Dat belooft wat voor aan het eind van de rit! Het spaarzame karakter heeft de Seat ook te danken aan diverse aerodynamische aanpassingen, zoals een achterspoiler, dichte grille, gestroomlijnde wieldoppen en hard opgepompte banden (2.9 bar!) met lagere rolweerstand. Daarnaast moet de Ecomotive een reservewiel missen, scheelt toch weer tien kilo.
Luxer dan Reference
Een ware kaalslag in het interieur heeft niet plaatsgevonden. Zuinig rijden is leuk, maar dat moet natuurlijk wel met de nodige luxe. In die behoefte voorziet de Ibiza Ecomotive grotendeels. Standaard is de spaaruitvoering gebaseerd op het instapmodel Reference. Zaken als vier airbags, ABS, elektrische ramen, centrale vergrendeling, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel en een radio/cd-speler zijn dan standaard. Wel heeft Seat nog airco, een boordcomputer en cruise control toegevoegd, dat is inmiddels ‘onmisbare’ accessoires voor de (veel)rijder zijn geworden. Trakteren op leuks als elektrisch bedienbare spiegels doen ze niet, maar daar komen we wel overheen. De koets is verder verfraaid met bi-focus koplampbehuizingen en in kleur gespoten spiegelkappen en handgrepen, dat maakt 'm net even af. Vergeleken met de witte lakkleur van de koets is de cockpit donkergrijs aangekleed. Hoewel het B-segment waarin de Ibiza opereert best wel wat fleur mag en kan hebben, kiest Seat voor een zakelijke, behouden insteek zonder vrolijkheid met kleurige accenten. De kwaliteit van de gebruikte kunststoffen is OK, maar niet oogstrelend hoogwaardig. De logische bediening van de geïntegreerde radio/cd-speler en de airco maken echter veel goed, hier vind je snel de weg.
Voor bestuurder en passagiers heeft Seat volwassen zitmeubilair klaarstaan. Het is weliswaar stevig, maar geeft goede ondersteuning. De achterbank biedt plaats aan twee volwassenen, voor langere ritten is het raadzaam om als bestuurder en bijrijder iets in te schikken, zeker als ze langer zijn dan 1.85 meter. De beenruimte is namelijk niet overdadig, maar met enige stoelendans is het er best uit te houden. Het enige praktische gemis dat de Ecomotive heeft is het ontbreken van een in delen neerklapbare achterbank.
Lichte besturing
De grote vraag is natuurlijk ook hoe deze Eco-Spanjaard zich op de weg houdt. Door zijn Ecomotive-badge zou een deel van zijn vlotte karakter verloren kunnen gaan. Het valt echter reuze mee, al zijn er wel enkele verschillen te constateren. Zo stuurt de Ecomotive wat lichter dan andere Ibiza’s, wat waarschijnlijk op het conto van de smallere en kleinere 14 inch banden te schrijven is. Bovendien liggen daardoor de grip-grenzen in bochten minder ver. In de praktijk raakt de Ecomotive eerder onderstuurd, vooral op nat wegdek, maar storend is het allerminst. Leuk sturen is nog steeds geen straf, en kost weinig liters brandstof, want aan de pomp moest voor elke 100 kilometer slechts 4.3 liter worden bijgetankt. Gezien de vele snelwegkilometers en afwisselende N-wegen een fraaie waarde. Een volle tank kost 45 euro en daarmee kun je dus echt 1000 kilometer mee op pad, tel uit je winst.
Ecomotive slim geprijsd
De prijs van de Ibiza Ecomotive is 19.595 euro, en dat is drieduizend euro meer dan de vorige generatie moest opbrengen. Die meerprijs is echter deels toe te schrijven aan de completere basisuitrusting. Je kunt ook voor 1000 euro minder op pad in de 1.4 TDI Reference, maar deze uitvoering in veel minder interessant. Je mist dan naast het Ecomotive-recept ook bijvoorbeeld airco, terwijl die koelinstallatie vrijwel datzelfde bedrag kost in de optielijst. Dan is kiezen helemaal niet moeilijk.
Schrijf een review