Seat Ibiza Ecomotive weet wat zuinig rijden is

Is zuinig rijden nog een beetje leuk? Seat belooft met de Ibiza Ecomotive een plezierig rijdende vierzitter met een

Is zuinig rijden nog een beetje leuk? Seat belooft met de Ibiza Ecomotive een plezierig rijdende vierzitter met een verbruik waar je u tegen zegt: 1 op 27. Maakt de eco-Spanjaard met spaarzame 1.4 TDI dieselmotor zijn belofte waar? Een weekendje weg naar Zeeland gaf ons uitsluitsel.

Is zuinig rijden nog een beetje leuk? Seat belooft met de Ibiza Ecomotive een plezierig rijdende vierzitter met een verbruik waar je u tegen zegt: 1 op 27. Maakt de eco-Spanjaard met spaarzame 1.4 TDI
Seat Ibiza Ecomotive weet wat zuinig rijden is

Het gamma van de vorige generatie Ibiza werd aan het eind van zijn carrière uitgebreid met een extra zuinige versie Ecomotive. Seat speelde als één van de eersten in op het ‘vergroenen’ van modellen. Niet alleen ‘zinvolle’ aanwinst voor het milieu, maar ook voor de aanschafprijs, dankzij een stimuleringsbeleid van de overheid op CO2-vriendelijke modellen met groene energielabels. Dankzij diverse technische en aerodynamische aanpassingen aan het model dook de Spanjaard met 99 g/km CO2 onder de psychologische honderdgrens en had Seat in een klap één van de zuinigste en CO2-vriendelijkste (diesel)modellen op de markt.

 

Dieselduw

 

Voor de nieuwe Ibiza Ecomotive werd niet opnieuw het wiel uitgevonden. Het merk nam opnieuw de 1.4 TDI driecilinder uit de rekken, die onverminderd 80 pk en 195 Nm te bieden heeft. Drie cilinders en de toepassing van pompverstuivers is niet de meest gecultiveerde combinatie, want de dieselklop bij stationair toerental en vibraties in stuur en de pedalen bij acceleratie is nog altijd aanwezig. Maar sleuren, dat wil de TDI best wel, zelfs nog iets beter dan de standaardversie! Onder de 2000 toeren is er niet veel te beleven, maar zodra de wijzernaald er langs komt gaat de turbo aan het werk, met een enthousiaste dieselduw in je rug tot gevolg. Wil je een stillere diesel met nog meer pit, dan is de nieuwe 1.6 TDI common rail diesel een uitgelezen kandidaat. Deze is er niet als Ecomotive, maar evenmin een slokop.

 

Ecomotive-recept

 

Helaas heeft Seat geen ‘vooruitgang’ geboekt door een schakelindicator toe te passen, dus besluiten we zelf het schakelmoment. Door de lang gespatieerde vijfbak is het zaak om rond 2500 toeren op te schakelen, omdat de toerenval anders te groot is en de dieselkracht inzakt. Tachtig in vijf kunnen we dan ook niet aanraden, tenzij je op een vlakke weg op de cruise control rijdt. Hoe dan ook belooft de zelfontbrander wederom bijzonder spaarzaam te zijn. Seat belooft een gemiddeld verbruik van 3.7l/100km en 98 g/km CO2-uitstoot. Net drie gram ‘te veel’ voor het laagste 14%-bijtellingstarief en BPM-vrijstelling, maar nog altijd goed voor een A-label en inschaling in de 20%-categorie. Rijdend op N-wegen blijft de boordcomputer steken op nog geen drieënhalve liter. Dat belooft wat voor aan het eind van de rit! Het spaarzame karakter heeft de Seat ook te danken aan diverse aerodynamische aanpassingen, zoals een achterspoiler, dichte grille, gestroomlijnde wieldoppen en hard opgepompte banden (2.9 bar!) met lagere rolweerstand. Daarnaast moet de Ecomotive een reservewiel missen, scheelt toch weer tien kilo.

 

Luxer dan Reference

 

Een ware kaalslag in het interieur heeft niet plaatsgevonden. Zuinig rijden is leuk, maar dat moet natuurlijk wel met de nodige luxe. In die behoefte voorziet de Ibiza Ecomotive grotendeels. Standaard is de spaaruitvoering gebaseerd op het instapmodel Reference. Zaken als vier airbags, ABS, elektrische ramen, centrale vergrendeling, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel en een radio/cd-speler zijn dan standaard. Wel heeft Seat nog airco, een boordcomputer en cruise control toegevoegd, dat is inmiddels ‘onmisbare’ accessoires voor de (veel)rijder zijn geworden. Trakteren op leuks als elektrisch bedienbare spiegels doen ze niet, maar daar komen we wel overheen. De koets is verder verfraaid met bi-focus koplampbehuizingen en in kleur gespoten spiegelkappen en handgrepen, dat maakt 'm net even af. Vergeleken met de witte lakkleur van de koets is de cockpit donkergrijs aangekleed. Hoewel het B-segment waarin de Ibiza opereert best wel wat fleur mag en kan hebben, kiest Seat voor een zakelijke, behouden insteek zonder vrolijkheid met kleurige accenten. De kwaliteit van de gebruikte kunststoffen is OK, maar niet oogstrelend hoogwaardig. De logische bediening van de geïntegreerde radio/cd-speler en de airco maken echter veel goed, hier vind je snel de weg.

Voor bestuurder en passagiers heeft Seat volwassen zitmeubilair klaarstaan. Het is weliswaar stevig, maar geeft goede ondersteuning. De achterbank biedt plaats aan twee volwassenen, voor langere ritten is het raadzaam om als bestuurder en bijrijder iets in te schikken, zeker als ze langer zijn dan 1.85 meter. De beenruimte is namelijk niet overdadig, maar met enige stoelendans is het er best uit te houden. Het enige praktische gemis dat de Ecomotive heeft is het ontbreken van een in delen neerklapbare achterbank.

 

Lichte besturing

 

De grote vraag is natuurlijk ook hoe deze Eco-Spanjaard zich op de weg houdt. Door zijn Ecomotive-badge zou een deel van zijn vlotte karakter verloren kunnen gaan. Het valt echter reuze mee, al zijn er wel enkele verschillen te constateren. Zo stuurt de Ecomotive wat lichter dan andere Ibiza’s, wat waarschijnlijk op het conto van de smallere en kleinere 14 inch banden te schrijven is. Bovendien liggen daardoor de grip-grenzen in bochten minder ver. In de praktijk raakt de Ecomotive eerder onderstuurd, vooral op nat wegdek, maar storend is het allerminst. Leuk sturen is nog steeds geen straf, en kost weinig liters brandstof, want aan de pomp moest voor elke 100 kilometer slechts 4.3 liter worden bijgetankt. Gezien de vele snelwegkilometers en afwisselende N-wegen een fraaie waarde. Een volle tank kost 45 euro en daarmee kun je dus echt 1000 kilometer mee op pad, tel uit je winst.

 

Ecomotive slim geprijsd

 

De prijs van de Ibiza Ecomotive is 19.595 euro, en dat is drieduizend euro meer dan de vorige generatie moest opbrengen. Die meerprijs is echter deels toe te schrijven aan de completere basisuitrusting. Je kunt ook voor 1000 euro minder op pad in de 1.4 TDI Reference, maar deze uitvoering in veel minder interessant. Je mist dan naast het Ecomotive-recept ook bijvoorbeeld airco, terwijl die koelinstallatie vrijwel datzelfde bedrag kost in de optielijst. Dan is kiezen helemaal niet moeilijk.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (33)

Seat Ibiza Ecomotive weet wat zuinig rijden is
De nieuwe Ibiza 2016 rijdt heel goed, alleen als een trekhaak belangrijk voor je is zou ik voor een andere auto kiezen.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5

Pluspunten

zuinig
stil
stoelen

Minpunten

Technisch niet mogelijk om trekhaak te monteren
Seat Ibiza Ecomotive weet wat zuinig rijden is
De ST 1.2 TDI Style is een prima rijdende auto, met lekker weggedrag. Maar de versnellingsbak is veel te lang voor het motortje.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5

Pluspunten

+ zuinig
+ wegligging
+ zitplek

Minpunten

- traag
- omslachtig uitbreiden bagage
- vormgeving
Seat Ibiza Ecomotive weet wat zuinig rijden is
Thanks for spending time on the cmoutper (writing) so others don't have to.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5

Pluspunten

Thanks for spending time on the cmoutper (writing) so others don't have to.

Minpunten

Thanks for spending time on the cmoutper (writing) so others don't have to.
Seat Ibiza Ecomotive weet wat zuinig rijden is
heb de ST uitvoering in 12 diesel. zag de auto in wit en was meteen verliefd. De auto stond op bredere zeer mooie lm velgen... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Seat Ibiza Ecomotive weet wat zuinig rijden is
Leuke recensies tot nu toe. ik heb er nu 3000 km op zitten en wel wat kleine problemen gehad met de ecomotive. Allemaal slordigheden vanaf.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Seat Ibiza Ecomotive weet wat zuinig rijden is
Sinds 5 weken in het bezit van deze Seat Ibiza Ecomotive SC style uitvoering en inmiddels bijna 4000 km gereden. Ik moet eerlijk zeggen,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Seat Ibiza Ecomotive weet wat zuinig rijden is
Momenteel 8600 km gereden, bevalt ons prima; bij regelmatige rijstijl (ook 120 km/u) is verbruik bijna 1:25, dat is heerlijk. Ligt goed op de weg.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Seat Ibiza Ecomotive weet wat zuinig rijden is
Heb sinds een week een seat ibiza sc 1.2 TDI Copa Plus in mijn bezit. Ben tot nog toe zeer tevreden! Uiterlijk helemaal geweldig.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Seat Ibiza Ecomotive weet wat zuinig rijden is
Wagen rammelt veel op verschillende punten. Nog niet opgelost door garage. Maakt tevens een bijgeluid bij het schakelen. Al met al niet zo'n succesnummer. Motor.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Seat Ibiza Ecomotive weet wat zuinig rijden is
heb nu ongeveer 9000 km op de teller auto rijdt goed. maar het verbruik is abnormaal hoog . de auto van mijn maat (audi.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Seat Ibiza Ecomotive weet wat zuinig rijden is
De auto stuurt strak, helaas al enkele probleempjes gehad zoals lampjes van licht kapot blijven soms branden terwijl alles ok is achterruitwisser kapot, verbruik is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Seat Ibiza Ecomotive weet wat zuinig rijden is
Auto rijd beter als beweerd in somige revieuws, prijs kwaliteit zeer goed. Ook in bezit van Ford Focus en rijd vaak ook in.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Seat Ibiza Ecomotive weet wat zuinig rijden is
Het verbruik is slecht. Ik heb 2 seats ibiza 1.2 tdi met 1 auto haal ik net 1000 km en met de andere 900 km... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Seat Ibiza Ecomotive weet wat zuinig rijden is
is de 1.2 diese uitvoering, is leuke auto, je moet wel gaan voor de milieuaspecten, niet echt stille auto, verbruik na 16.000 km gemiddeld 1.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Seat Ibiza Ecomotive weet wat zuinig rijden is
na 5 minuten terug gereden na garage vanwege spiegel probleem, auto valt dus af. seat dealer vd plaats in utrecht is erg rommelig,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Seat Ibiza Ecomotive weet wat zuinig rijden is
Een prettige auto met een sportief en mooi uiterlijk. Van binnen wederom mooie lijnen en redelijk goed afgewerkt. Voorzien van alle gemakken. Alleen het verbruik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Seat Ibiza Ecomotive weet wat zuinig rijden is
Na 13000 km een gemiddeld verbruik van 1:23 Het leerpakket is een aanrader . Perfecte stoelen en stoelverwarming. Fijne auto voor dit geld.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Seat Ibiza Ecomotive weet wat zuinig rijden is
Fijne auto om in te rijden, prima weggedrag,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Seat Ibiza Ecomotive weet wat zuinig rijden is
heb nu 4400 km gereden de motor rijdt uitstekend heeft vermogen genoeg. het laagste verbruik was 1 op 22.5 van groningen naar woerden . voor.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Seat Ibiza Ecomotive weet wat zuinig rijden is
Ben +- een week in het bezit van onze nieuwe seat, en moet zeggen om te zien een kekke bakkie! Echter zijn er wel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Seat Ibiza Ecomotive weet wat zuinig rijden is
ben nu een week in bezit van de ibiza 1.2 tdi .hij rijdt goed en is stil en is beslist niet traag zoals wordt vermeld.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Seat Ibiza Ecomotive weet wat zuinig rijden is
veel kleine tecnisch problemen, let op als je deze type.s koopt, o.a voorvering, en motormanagement geeft problemen.. Lees volledige review.
Seat Ibiza Ecomotive weet wat zuinig rijden is
Ik heb helaas weinig goede ervaringen aan deze auto overgehouden in de 5 maanden dat ik hem in mijn bezit heb gehad. Ik kocht hem in.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Seat Ibiza Ecomotive weet wat zuinig rijden is
Ik rijd sinds 30 julli een Seat Ibiza Stella+ uit het jaar 2005. Het is een supermooi bakkie en rijdt zeker heel fijn! Sturen gaat soepel.. Lees volledige review.
Seat Ibiza Ecomotive weet wat zuinig rijden is
Ik heb sinds maart 09 deze seat ibiza gekocht, voor een goedkoop prijsje. Ik moest hem wel laten keuren, dus heb ik laten vervangen, was.. Lees volledige review.
Seat Ibiza Ecomotive weet wat zuinig rijden is
een lekker bakkie wat wel van een lekker pittige rijder houd schakelt snel en soepel.minpunten zijn vaak de koplampen kapot gehad soms wel 3 keer.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Seat Ibiza Ecomotive weet wat zuinig rijden is
Ik rij nu sinds Januari 2004 een nieuw gekochte Seat Ibiza 1.4 74kW. Overall is het een fijn autootje. Heb nu 50.000 km gereden... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Seat Ibiza Ecomotive weet wat zuinig rijden is
Fantische auto. mooie design, en een lekkere pittige 1.4 hij stuurt heel soepel, veel soepeler dan een VW Polo, ondanks ze het zelfde onderstel hebben(rij soms in.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Seat Ibiza Ecomotive weet wat zuinig rijden is
Ik heb mijn Ibiza nu bijna een half jaar. Aan de ene kant ben ik erg tevreden; rijdt goed, vrij pittig voor een 1.4 en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Seat Ibiza Ecomotive weet wat zuinig rijden is
ibiza 2003 temperatuur sensor kapot nog geen 30.000km gereden wis-was slangetjes eraf, omdat deze tekort zijn gemonteerd, klant betaalt dure prijs voor 1cm slang. beide raammechanisme kapot... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Seat Ibiza Ecomotive weet wat zuinig rijden is
De seat Ibiza is een mooie auto om te zien en met de 130 pk tdi ook nog eens erg snel en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Seat Ibiza Ecomotive weet wat zuinig rijden is
mooie vlotte auto.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Seat Ibiza Ecomotive weet wat zuinig rijden is
Veel problemen met deze auto.De auto had nog maar 30.000 km gereden toen ik hem kocht.Daarna ging er kapot: Electrische raambedining,knop van achterruitverwarming kapot,lampen kapot.. Lees volledige review.