It’s showtime – Jeep Grand Cherokee SRT8

Hoe verantwoord is een Jeep Grand Cherokee SRT8? Als je van bulderende pk's, brutale looks en veel aandacht houdt kun

Hoe verantwoord is een Jeep Grand Cherokee SRT8? Als je van bulderende pk's, brutale looks en veel aandacht houdt kun je aan deze Amerikaan geen betere hebben. Uiteraard moet je wel over een dikke portemonnee beschikken en rekening houden met wat 'hogere variabele lasten'. So be it!

Die lasten zitten vooral in de rijkelijke brandstofconsumptie, bescheiden is de SRT8 in geen enkel opzicht. Twee blinkende uitlaatpijpen in het midden van de achterbumper, gepolijste 20 inch wielen, veel chroom, tinted windows en diepzwarte metallic lak rekenen in één ruk af met de doorgaans chique uitstraling van een Grand Cherokee. De indrukwekkende aanblik van het front zal in menig binnenspiegel voor verstijfde blikken zorgen. Incognito langs de boulevard, in de file of door de straat kun je ook wel vergeten, maar ach, dat is ook wel het laatste dat een SRT8-rijder zou willen. Een beetje protsen hoort er gewoon bij. Het zal de gelukkige koper ook niet interesseren dat de offroadprestaties door de verlaagde bodemvrijheid, oversized tires en gespierde bumperpartij een stuk minder groots zijn. Wij gaan voor on-road, en zetten het raam vast op een kier...

Ook in de cockpit heeft SRT een stempel weten te drukken op de sfeer en aankleding. Uiteraard hebben we de beschikking over sportstoelen, die bovendien met leder en suèdestukken zijn bekleed. De zitpositie is vrij hoog en draagt zo bij aan het oppermachtige gevoel dat je continu bekruipt. De deurpanelen zijn eveneens met leder afgewerkt, inclusief bijpassend stiksel. Prima zo, want op een overdaad aan kunststof zit je niet te wachten als je een euroton hebt besteed. Natuurlijk is de middenconsole wel met dat materiaal afgewerkt, maar Jeep wisselt dat af met chroom, aluminium- en carbon look panelen. Een sporty mix, maar verwacht in zijn totaliteit geen hoog, verfijnd aaibaarheidsgehalte zoals de Duitsers dat voorschotelen. Die gedachte hebben die Amerikanen nou eenmaal niet. De Pedal-to-the-metal voor straks gaat letterlijk op, de bestuurder kan zijn gasvoet laten rusten op een set sportpedalen.

Ready...

Een echte Sports Utility Vehicle heeft natuurlijk ook de nodige kracht onder de kap. Je zou het misschien niet zeggen, maar laat dat in dit geval maar aan de Amerikanen over. Jeep heeft exclusief voor deze bodybuilder een 6.1 HEMI V8 in de aanbieding. Geen gebluf dus! Het blok levert zonder turbo’s, directe inspuiting of andere poespas 425 pk en hoewel-ie met het gebodene geen koploper is in de wereld der SUV’s is, komt al die kracht verrassend goed uit de verf. Wie ordinair pedal-to-the-metal gaat raast namelijk in een tot verbeelding sprekende vijf tellen naar 100. Inderdaad, daar kan menig X5, Q7, Touareg en elk GTI-tje een puntje aan zuigen. Dat willen we wel eens meemaken. Na het starten kunnen we nog niet los. De olietemperatuurmeter – eigenlijk wel belangrijker dan een voor de koelvloeistof – heeft de 90 graden nog lang niet bereikt. Het duurt zeker twintig minuten voordat al die liters smeer op bedrijfstemperatuur zijn. Maar dan....

Let’s go!

Wanneer we groen licht krijgen zet de Amerikaanse spierbundel zich met de vijftrapsautomaat zonder aarzeling, onder leiding van een bulderende V8 in beweging. Die ongekende felle reactie tijdens staande start verklaart ongetwijfeld die scherpe tijd voor de honderdsprint. De beleving tijdens acceleratie van dit 2100 kg bulderende kolos – niet eens de meest zwaarlijvige in zijn klasse - is ongegeneerd en bijzonder imposant. Dit lijkt wel een lancering, dus twee handen aan het stuur graag! Die starende blikken van omstanders en medeweggebruikers zijn ons de eerste kilometers ook niet vreemd geweest. Wen er maar aan... Ook nadat de wijzernaald de 100 km/u heeft aangewezen – de schaalverdeling met trappen van 90 naar 120 tot liefst 300 km/u maakt dat wat lastig afleesbaar – is de sleur uit het massieve brok staal er nog lang niet uit. Voet bij stuk houden levert een topsnelheid van 245 km/u op. Daar kun je dus prima mee op de linkerbaan in Duitsland vertoeven. Houdt dan wel rekening met een in rap tempo stagnerende tankinhoud; de gevarieerde maar vlotte testkilometers leverde al een verbruik van 1 op 5 op. Leuk die snelheid, maar hoe zit het met de ankers? De factsheet van deze beul vermeldt een set remschijven met een doorsnee van 36 centimeter. Die blijken inderdaad op hun taak berekend, al blijft twee ton afremmen geen peulenschil. Good to know, right?

Fast in a straight line is ook niet alles, hoor ik je denken. Klopt! De Grand Cherokee is geen bochtenridder. Ruim twee ton de bocht in sleuren is sowieso een flinke klus, maar bij de Jeep gooit de de relatief zware besturing roet in het eten. Het forse stuurwiel is geen precisie-instrument waarmee je eens lekker scherp een bocht aan kan snijden. We hadden eigenlijk niet anders verwacht, dit moet je gewoon niet willen. Bovendien zijn de stoelen daar niet stevig genoeg voor gevormd, al kunnen we dat enigszins begrijpen: een coureur neemt geen plaats in een kolos als deze. Van de doorgaans comfortabele afstemming van het onderstel blijft na bemoeienis van de Street and Racing Technology-divison een stuk minder over. Het moest vooral lager (drie centimeter) en veel stugger, maar zoals we gezien hebben is dat niet automatisch een garantie voor succes op de weg. Ook de shiny wheels doen nog een duit uit het zakje. Maarja, het oog wil ook wat....

Fully loaded

Voor de uitrusting van dit niet te missen topmodel geldt: What you see is what you get. Voor 'slechts' 103.000 euro - kijk maar eens wat een Duitse verschijning met dit vermogen moet kosten! - haalt Jeep namelijk vrijwel alle luxe en vertier uit de kast om het de SRT8-rijder naar de zin te maken. Automatische airco, elektrische ramen, spiegels en stoelen, verwarmbaar zitmeubilar, een flinke stereo met navigatie met Bluetooth en Jukebox-harddisk, en ga zo maar door is standaard voorhanden. Slechts een plafondconsole en DVD-speler met draadloze koptelefoons achter staat op de optielijst, evenals een zonnedak. Prijzen zijn in verhouding tot de totale aanschafprijs peanuts: 1642 euro voor extra lichtinval en 2299 euro voor het video-vertier. Is zwarte lak toch too much? Je kunt ook camouflerend zilvergrijs bestellen, maar wij zouden het wel weten...

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (16)

It’s showtime – Jeep Grand Cherokee SRT8
wij wonen in oostenrijk aan het einde van een dal dus wij rijden veel in bergachtig terrein. Onze jeep is gechiped wat de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
It’s showtime – Jeep Grand Cherokee SRT8
Zeer degelijke 4x4 , perfecte schakelkeuzes, trekt als een lier ook zware aanhang op helling. Sobere uitrusting. Géén koplampwissers. Voorruitontdooier zelfs in NL onvoldoende kracht!.. Lees volledige review.
It’s showtime – Jeep Grand Cherokee SRT8
Hele fijne auto... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
It’s showtime – Jeep Grand Cherokee SRT8
EEN BLOK OP DE WEG , KOM ZELF UIT EEN SUZUKI GRAND VITARA [ 98] OOK V6 2.5 OOK PITTIG VERBRUIK 1LTR OP 8.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
It’s showtime – Jeep Grand Cherokee SRT8
sinds twee weken ben ik in het bezit van mijn 35e auto sinds ik mijn rijbewijs heb gehaald,dus ik heb wel degelijk ervaring met.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
It’s showtime – Jeep Grand Cherokee SRT8
Top, een echte 4x4.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
It’s showtime – Jeep Grand Cherokee SRT8
Ben sinds 2003 in het bezit van een cherokee 2.8 crd limited edition, van. Zeer luxe en netjes afgewerkt aan de binnenkant, leren bekleding is een.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
It’s showtime – Jeep Grand Cherokee SRT8
Sinds eind vorig jaar ben ik in het bezit van een JEEP Cherokee, een nieuwe volgens de Dealer uit voorraad, op de website van.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
It’s showtime – Jeep Grand Cherokee SRT8
Met 163pk en 400Nm sterke dieselmotor van Mercedes-origine onder de kap is het een genot om met deze auto te mogen rond rijden, met.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
It’s showtime – Jeep Grand Cherokee SRT8
Rijd al ruim 3 jaar in een Renegade 3.7L. Fantastich. Ziet er spannend uit, zit goed uit en de motor klinkt fantastisch. Doe af en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
It’s showtime – Jeep Grand Cherokee SRT8
Wat een fantastische auto. Daar waar de Grand Cherokee ietswat deinst, rijdt de Cherokee als een kitcar! Een absolute aanrader. Adviseer wel om de V6.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
It’s showtime – Jeep Grand Cherokee SRT8
Ben van oudsher een echte Duitser-rijder, maar was de afgelopen jaren vanwege de prijs/kwaliteit toch overgestapt op Chryslers. Bij de dealer tegen een Cherokee aangelopen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
It’s showtime – Jeep Grand Cherokee SRT8
Jammer dat deze opvolger zo'n jimmy suzuki jappen smoeltje krijgt. De uitstraling is stukke minder geworden... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
It’s showtime – Jeep Grand Cherokee SRT8
Toppertje.. Lees volledige review.
It’s showtime – Jeep Grand Cherokee SRT8
een lekker ding voor een leuke prijs die doet watíe doen moet en er ook nog uitziet als een terreinwagen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
It’s showtime – Jeep Grand Cherokee SRT8
De enige ECHTE JEEP. Haast U, ze zijn nu uit productie, de opvolger is erg wennen, dit wordt een collectors item.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5