Volkswagen Golf Plus – ook voor onder de 50

De Volkswagen Golf Plus was bij zijn introductie in 2005 aanvankelijk bedoeld als praktische opvolger van de vierde

De Volkswagen Golf Plus was bij zijn introductie in 2005 aanvankelijk bedoeld als praktische opvolger van de vierde generatie Golf Variant. Daar kwam het merk echter op terug, de Plus trok namelijk heel ander (lees: ouder) publiek. Met de komst van de Golf VI zag VW de tijd rijp om de Plus met een bijpassende neus en nieuwe diesels te vernieuwen. Valt deze verjongingskuur in de smaak?

Eigenlijk is het concept Golf Plus zo gek nog niet. Met 4.20 meter lengte, 1.76 breedte en 1.59 hoogte is de Plus vooral ‘uit de hoogte’. Zijn ruime jas trakteert daardoor op 150 liter meer bagageruimte en een grotere laadopening. Zijn bijna-MPV status ontleent hij echter ook aan een variabele laadvloer, opklaptafeltjes en een verschuifbare achterbank. Tegen bijbetaling kun je ook de passagiersstoel neerklappen en extra opbergbakken of een bagagenet bestellen. Standaard biedt de Golf Plus fractioneel meer opbergruimte voor klein grut, het dashboard en de middenconsole (die wordt gedeeld met de Tiguan) is namelijk anders opgebouwd. Misschien nog wel het meest kenmerkend voor de Plus is de hogere zitpositie. Ook al laat de voorstoel zich vrij ver in hoogte verstellen, bij instap zal het je niet ontgaan met een ruimtelijke variant van doen te hebben. Het stuurwiel geeft ook een hint in die richting, want het staat wat vlakker dan in een ‘gewone’ Golf.

 

Nieuwe neus

 

De verpakking van de Golf Plus is altijd erg ‘netjes’ geweest. Een strakke koets met behoudende lijnen. Niet veel mis mee, maar echt indruk maakte het niet. Dankzij de verjongingskuur rekent de Golf Plus deels af met zijn ‘verleden’. Op basis van de Golf VI heeft Volkswagen een nieuwe neus geboetseerd, waardoor de Plus veel moderner en sprekend de wereld in kijkt. De designers gingen hiervoor aan de slag met hoogglans zwarte lamellen met chroomlinleg voor de grille, dagrijlampen in de koplampen en een voorbumper met grote zwarte luchtinlaat, voorzien van mistlampunits met een chromen randje. Het front eist nu veel meer de aandacht op, precies zoals tegenwoordig verwacht wordt. De ingebouwde dagrijverlichting doen daarbij een duit in het zakje, de priemende lichtbollen maken zijn komst van een afstand al herkenbaar. Met recht kan ‘het nieuwe’ aan de Golf Plus een facelift worden genoemd, want de rest van de koets bleef – op een subtiel aangescherpte achterbumper na - vrijwel onaangeroerd.

 

Zoek de verschillen

 

In het interieur zijn de wijzigingen eveneens subtiel. Het dashboard bleef onverminderd hoog opgetrokken, voorzien van de nodige bakjes, vakjes en acht(!) ronde ventilatieroosters. Lekker luchtig! Wel zien we meer elementen uit de Golf VI, zoals het instrumentarium en het paneel voor de aircobediening. Met beide was voorheen niets mis, maar je moet immers vernieuwen... Voortaan heeft de Golf Plus twee grote tellers, met daarin twee kleine meters voor de brandstofvoorraad en koelvloeistoftemperatuur. De boordcomputer heeft een fraaier display en kent bovendien meer functies. Dat geldt ook voor de automatische airco, die nu twee geregelde aanjagerstanden kent. Ook het stuurwiel is van het nieuwste type, met opnieuw een chromen randje. Het geïntegreerde RNS 310-navigatiesysteem is ook vers in de collectie. Deze beschikt in tegenstelling tot de duurdere variant over een Back-button op het toestel in plaats van op het scherm. Minder intuïtief is de komst van een draaiknop in het midden; we hebben toch een touchscreen? Even wennen.

 

Zuinige diesel, lange versnellingen

 

Onder de motorkap hebben we met de 2.0 TDI dieselmotor van doen, en wel de 110 pk-versie. Volkswagen heeft met de opfrisbeurt meteen afgerekend met de pompverstuiver diesels; voortaan zijn er alleen nog common rail dieselmotoren beschikbaar, die merkbaar rustiger tokkelen en bovendien schoner en zuiniger zijn. Dat laatste dankt de zelfontbrander ook aan de vijfversnellingsbak waaraan hij gekoppeld is. Om het gemis van een zesde verzet te compenseren zijn de bakverhoudingen van de derde, vierde en vijfde versnelling verlengd. Wie uit een ander TDI-tje komt moet daar beslist even aan wennen. Zo is een rotonde in de derde versnelling nemen geen goed idee, omdat de diesel zó laag in toeren niet thuisgeeft. Ook rustig rollen in de derde versnelling gaat met een harder tempo dan je lief is. Tachtig in vijf? 'Ken net'. Kortom: een tandje terug, dan is er niets aan de hand, en is de TDI krachtig genoeg om vlot mee te komen. Honderdtien pk is ruim voldoende, kiezen voor een sterkere variant is meer iets voor caravantrekkers en inhaalsprinters. Een tandje terug, is dat wel zuinig? Ons testverbruik kwam uit op bijna 1 op 18, en da’s toch echt heel netjes, ook al belooft de fabriek dat bijna 1 op 20 wel moet lukken. Overigens heeft Volkswagen inmiddels een opvolger voor de 2.0 TDI met 110 pk paraat, die blijkbaar een ‘zoethouder’ is geweest voor de nieuwste zelfontbrander uit de VAG-rekken: het is de 1.6 TDI met 105 pk, eveneens gekoppeld aan een vijfbak, maar nog iets zuiniger. Die heeft waarschijnlijk ook een gevoelig aangrijpend koppelingspedaal dat secuur bediend moet worden, anders slaat de diesel onherroepelijk af.

 

Neem geen sportonderstel

 

De brochure van de Golf Plus rept: ‘de Golf Plus blijft in alle opzichten een Golf. Een ideale auto voor wie ruimte wil, maar niet aan dynamiek wil inleveren.’ Het is inderdaad een feit dat de Golf Plus zijn mannetje staat op het wegdek, en zich vooral neutraal door bochten laat sleuren. Als bestuurder word je daar echter veel minder toe uitgenodigd, door de al genoemde hogere zitpositie en de vlakkere plaatsing van het stuur. De donkerrode demo is in ons geval nog voorzien van een iets verlaagd sportonderstel. Een fraaie combinatie oog, zo met het 17 inch lichtmetaal. Je zult er wel comfort voor moeten inleveren, de Plus reageert onnodig stoterig op slecht wegdek, daar zitten we nu niet op te wachten. In de praktijk blijkt het sportonderstel dan ook niet erg in trek bij de Golf Plus rijders, die inmiddels zo’n 25% van de Golf-verkopen uit maken.

 

Geen radio?

 

Als we de Golf Plus Comfortline maar dan met 1.6 TDI als voorbeeld nemen, staat deze in de prijslijst voor 28.950 euro, uitgerust met zes airbags en ESP, automatische airco, elektrische ramen rondom en een in hoogte verstelbare comfortstoelen. Verder doet deze uitvoering zijn naam eer aan met een armsteun, cruise control en 12V-aansluitingen. Voor het mooie zijn de buitenspiegels en handgrepen in kleur gespoten en is onder meer het stuurwiel met leder afgewerkt. Het genoemde RNS 310 radio/navigatiesysteem staat op de optielijst, (een ‘gewone’ radio is evenmin standaard), evenals het 17 inch lichtmetaal en de mistlampen en zilveren dakrails. Nieuw voor de Plus is ook Park Assist, waarmee fileparkeren een koud kunstje wordt. "Kijk, met losse handen!".

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (34)

Volkswagen Golf Plus – ook voor onder de 50
Deze kennis was al aanwezig voor de Tweede Wereldoorlog, zie popularmechanics 'how to build a 100 Mile-Per-Gallon Car'en duidelijk is hoe groot de macht van de oliebedrijven is. Deze zitten achter het 'beleid' van de autobouwers om in plaats van een zuinige auto te maken juist onzuinige auto's te verkopen: SUV en 4wielaandrijving.
Het zou de overheid sieren om van de autoproducenten te eisen dat ze met bloedspoed deze achterstand opheffen. De 2CV Eend en Renault 4 haalden verbruikscijfers waar Blue Motion nog een puntje aan kan zuigen.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

ruime en veilige auto, fijne krachtige turbodiesel.

Minpunten

nog steeds meer verbruik dan de 2CV.
Volkswagen Golf Plus – ook voor onder de 50
Deze auto is nu (2015) zo'n 6 jaar oud en 4 jaar in mijn bezit. Er staat nu 255.000 op de teller en het is een geweldige wagen. Enige probleem was het gasklephuis dat bij de 250.000km vervangen is. Voor de rest nog nooit echt onverwachte hoge kosten gehad.

Deze auto staat voor degelijkheid. Beslist niet voor snelheid, maar ik heb amper haast, dus dat komt even goed uit.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5

Pluspunten

- Degelijk
- betrouwbaar
- stil
- luxe (Highline uitvoering)

Minpunten

- wat aan de trage kant
- verbruik kan zuiniger
Volkswagen Golf Plus – ook voor onder de 50
Vroeg golf 3 19 jaar dat was en auto,nu in januari 2014 nieuw golf 7 1.2 TSI 105 pk,pk genoeg meer moet ik niet hebben super auto.Heb tussen door en opel astra diesel gehad dat was en ramp 14 keer binnen gewest echt waar dat was niet normaal van alles probleem nooit niet meer en dat alleen voor de prijs was ik goed zot ,heb terug nu mijn golf 7 dat is en auto Superrrrrrrrrrrrrrrrrr kost meer maar dat is echt en aanraden .Bedankt VW
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

Alles ok

Minpunten

Stuur heel gevoel
Volkswagen Golf Plus – ook voor onder de 50
De golf V 1.9 onbetrouwbaar problemen gehad met stuurdoos , Xenon uitlaatgassysteem en de croom die overal afvelt >> geen gerantie
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5

Pluspunten

prijs - Ruimte

Minpunten

Ik had toch wel een betrouwbare wagen gehad.
Volkswagen Golf Plus – ook voor onder de 50
Degelijke afwerking, perfecte rijeigenschappen en bovenal waan je je in een auto die qua uitstraling en afwerking een topper genoemd mag worden... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Golf Plus – ook voor onder de 50
Net afscheid genomen van mijn Golf TDI lease auto door wisseling van baan en moet ruilen voor een nieuwe Astra. Ik mis de Golf enorm.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Golf Plus – ook voor onder de 50
Goede auto fijne automaat (DSG) Zowel 2 x diesel gereden 1.9 en 2.0 Beide meer dan 100000km Nu 1.4 benzine Twin Charge 160pk Deze is bijzonder geruisloos en.. Lees volledige review.
Volkswagen Golf Plus – ook voor onder de 50
Oerdergelijke auto. Nooit naar de garage geweest alleen apk.De vorige auto was een renault megane in 1 jaar wel 6x naar de garage geweest.Kortom.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Golf Plus – ook voor onder de 50
Ik vind het een top auto is inmiddels al mijn 16e golf die ik heb gekocht.Dit keer weer een automaat en dat met zo'n dsg.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Golf Plus – ook voor onder de 50
ik heb een golf 4 66kw 1.9 diesel. hij rijd heerlijk maar sinds kort begint mijn koppeling te trillen als ik mij koppeling in trap.. Lees volledige review.
Volkswagen Golf Plus – ook voor onder de 50
Ik heb mijn golf 3 TDI 6 jaar geleden gekocht met 290.000km op de teller. Iedereen verklaarde mij voor gek een auto te kopen met zoveel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Golf Plus – ook voor onder de 50
Ik rijd nu al 7 jaar golf 4 tdi, 66 kw. Perfecte auto. 347.000 op de klok en motor loopt nog perfect, echt als een splinternieuwe... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Golf Plus – ook voor onder de 50
rijd nu in een sdi station van 2001 die ik heb gekocht bij 180.000 km inmiddels staat de teller op 315.000 km, deze auto komt.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Golf Plus – ook voor onder de 50
Mijn golf stond meer in de garage, altijd problemen met de elektronica.Ik heb nu een megane gekocht,heel tevreden over.Voor mij GEEN golf meer.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Volkswagen Golf Plus – ook voor onder de 50
Wij hebben een Golf IV van 2003 met 150.000 op de teller, nu inmiddels 260.000 en hij rijd nog steeds super. We hebben wel wat.. Lees volledige review.
Volkswagen Golf Plus – ook voor onder de 50
Altijd Golf gereden, nu een Golf V met veel problemen nog voor de 100.000 KM. Altijd dealeronderhouden. Kapotte sproeikop, kapot vliegwiel (komt veel voor bij.. Lees volledige review.
Volkswagen Golf Plus – ook voor onder de 50
Volkswagen Golf 5 - 1.9 TDI On Tour 60.000 Km op 2 jaar tijd tot nu toe nog geen problemen. (op een defect achter licht na!).. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Golf Plus – ook voor onder de 50
Gekocht maart 2009 Bouwjaar juli 2007, 54.000.km. Inmiddels 64.000 km Wel wat karig m.b.t. standaard opties. B.v. cruise control en climat control zouden in mijn.. Lees volledige review.
Volkswagen Golf Plus – ook voor onder de 50
Ik rij nu 4 jaar met deze wagen. Hij is 8 jaar oud, en heb enkel remblokken moeten vervangen, banden, koppeling en distributieriem.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Golf Plus – ook voor onder de 50
13 jaar gereden met GOLF(benzine). 100.000 km. In 2004 Golf diesel gekocht. Pas 86.000 km en vliegwiel kapot. Prijs herstel ongeveer 1450 euro. Dit gaat.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Golf Plus – ook voor onder de 50
Ik rijd al bijna 20 jaar VW (laatste 7 jaar een Passat van 1999). Altijd jong 2e hands. Eind 2008 proefrit gemaakt. Dat had ik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Golf Plus – ook voor onder de 50
heb mijn golf nu 4 jaar 375.000 op de teller ,alleen het normale onderhoud distr.na 90.000 perfecte en degelijke auto 4x z frankrijk 140kpu heen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Golf Plus – ook voor onder de 50
Ik heb nu de Golf gekregen van de leasemaatschappij als voorloper voor mij nieuwe auto. Een Golf is gewoon een goede auto die goed rijd, geen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Golf Plus – ook voor onder de 50
Ik rij sinds twe jaar golf V 1-4 fsi Deze auto slurpt echt olie een liter op 2500 KM Ook veel problemen met sensor uitlaatsysteem ,zijn.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Volkswagen Golf Plus – ook voor onder de 50
Degelijke fijn rijdende meer dan goed presterende auto.Ik heb type 2001 gekocht in 2002 en 85.000 tevreden km`s gereden in mijn wat er niet op.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Golf Plus – ook voor onder de 50
Heb een Golf V tdi 90 pk gekocht. Heb hem sinds een paar dagen. Het gevoel van rijden en wegligging is schitterend... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Golf Plus – ook voor onder de 50
Bij km-stand 85.186 twee-massa-vliegwiel vervangen, welliswaar met 50 coulance, maar grote beurt en twee-massa-vliegwiel totaal toch nog Γ’β€šΒ¬ 1.317,00 te betalen. Dat gaat lekker zo... Lees volledige review.
Volkswagen Golf Plus – ook voor onder de 50
heb sinds kort weer een vw aangeschaft golf tdi want het zijn en blijven solide en betrouwbare karretjes , want van renault m,n vorige.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Golf Plus – ook voor onder de 50
Na 30 jaar citroen te hebben gereden zonder proefrit een golf gekocht bij de dealer met 70.000 km op teller bwj 2001. Klachten die goed.. Lees volledige review.
Volkswagen Golf Plus – ook voor onder de 50
Wij hebben deze auto nieuw aangekocht 08-2007, 1.9 tdi 90 pk on tour. Km stand na een jaar 20.000km vervangen: vliegwiel , versnellingsbak ,alle rubbers van de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Volkswagen Golf Plus – ook voor onder de 50
Ik heb de Golf 5 nu ong. 3,5 jaar en qua rijeigenschappen en comfort is het een prima auto. Wel ben ik al div. malen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Golf Plus – ook voor onder de 50
Ik heb sinds 3 maanden een VW golf 5 uit 2006 6 verschellingsbak. Het rijgedrag is goed, Alleen.... als ik terug gschakel van de 3e naar.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Volkswagen Golf Plus – ook voor onder de 50
Ik ben zelf al jarenlang Volkswagen rijder van de 1.3 tot 2.8 en ben tevreden over de prestaties en degelijkheid en prijs van de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Golf Plus – ook voor onder de 50
Heb nu 10 jaar nu deze Golf 320000 km. gelopen nog de originele uitlaat,alleen in de bocht van de middendemper dichtgemaakt verder nog redelijk goed.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5