Hoewel Suzuki de nieuwe Alto pas na drie jaar afwezigheid (in ons land) op de de kaart heeft gezet, is het moment van zijn komst niet te laat. Compacte, zuinige auto’s worden namelijk steeds populairder. Niet zo vreemd, omdat de Nederlandse overheid deze spaarzame modellen vrijstelt van BPM en een groot deel van de wegenbelasting. Bovendien houden ze de brandstofrekening laag. Dat zijn leuke meevallers! De verkoopstatistieken liegen er niet om, de Aygo/C1/107-drieling vliegt over de toonbank, die eerste is momenteel zelfs de best verkochte auto van ons land! Samen met het feit dat Suzuki een sterk merk is in compacte modellen en wellicht kan rekenen op een geduldige groep Altobezitters, heeft ook de Alto feitelijk grote kans op succes.
Frivool en fris
Traditiegetrouw zijn ‘de kleintjes’ in de autowereld vaak guitig en fris ontworpen. Het hoeft allemaal niet zo serieus, strak en ‘zakelijk.’ De Suzuki Alto doet daar niet voor onder. Druppelvormige koplampen, een grote grille, het frivole dashboard en frisse lakkleuren geven ‘m een eigentijdse uitstraling, waarbij de oplopende raamlijn verhult dat het toch echt (altijd) een vijfdeurs is. Ziet er goed uit! Om uit het drie-en-een-halve meter lange koetsje zoveel mogelijk ruimte te toveren zijn de wielen zoveel mogelijk op de hoeken geplaatst. Dat de achterklep klein is uitgevallen zien we helaas vaker. Opmerkelijk is deze ‘vorm boven functie-keuze’ wel, dit zijn toch boodschappenauto’s?
De bagageruimte meet standaard 129 liter, dat is in zijn klasse niet overdadig. Wel kun je eenvoudig de bank (in delen) neerklappen, zodat er 774 liter ter beschikking staat. Het hoedenplankje is mooi voor de afwerking, maar werkt een grote laadopening tegen omdat het niet met de klep mee omhoog gaat. Wie van plan is regelmatig met tassen en kratten op pad te gaan raden we aan het ding thuis te laten. Ook voor vier volwassenen is de Alto niet bedoeld, de stoelen voorin zijn weliswaar volwassen van formaat, op de achterbank laat been- maar vooral de hoofdruimte te wensen over. Hier neemt de Alto niet het voortouw. Toveren met een verschuifbare achterbank zoals de Twingo of Cuore dat kunnen is er niet bij. Toch is dit niet onoverkomelijk, wij denken dat toch vooral kids hier een plekje zullen moeten zoeken.
Ons bin zuunig
Tijdens onze eerste Alto-kilometers in Italië reden we een exemplaar met viertrapsautomaat. Dit keer beproeven we een handgeschakeld exemplaar, omdat deze variant veruit het meest verkocht zal worden. De vijfbak is van het type ‘zuinigheid voor alles’, wat inhoudt dat de versnellingen lang gespatieerd zijn om het toerental op constante snelheid laag te houden. De eenliter driecilinder onder de motorkap is daar adequaat op berekend. Met 68 pk en 90 Nm wordt het er geen vlotterik van, maar in dagelijkse omgang kom je niet veel te kort. Op momenten dat je meer pit verwacht is het zaak om even terug te schakelen. Tot zo'n 120 km/u heeft de eenliter geen moeite om te presteren. Eenmaal op snelheid houdt het torretje zich verrassend koest; de kenmerkende driecilinderroffel treedt dan niet storend naar de voorgrond.
Dankzij zijn lage gewicht en standaard stuurbekrachtiging sleur je de Alto lekker lichtvoetig door de stadsjungle. Ook op hogere snelheid scoort de Suzuki punten, want overhellen blijft binnen de beperken en bovendien wordt onderstuur geen halszaak. De besturing is echter niet zo direct als we hadden gehoopt. Nog even over het stuur: dat is in hoogte verstelbaar, fijn!. Tijdens de testperiode, waarin we de airco veelvuldig hebben gebruikt verstookte de Alto zonder moeite elke 16 kilometer een liter brandstof. Een heel net resultaat, dat ongetwijfeld met wat inzet te verbeteren is. Maar of 1 op 23 gaat lukken, is nog maar de vraag.
Klein prijsje
De vanafprijs is hoe dan ook scherp te noemen. Niet zo gek, in deze klasse speelt dat een belangrijke rol in de aankoopbeslissing. Suzuki’s kleinste is er vanaf 7999 euro, die standaard is uitgerust met twee airbags, ABS, stuurbekrachtiging, in kleur gespoten bumpers en een in hoogte verstelbaar stuur. Met zij- en gordijnairbags, wieldoppen en elektrische ramen en centrale vergrendeling ben je aangewezen op de 500 euro duurdere Comfort. Airco of ESP is dan optioneel. Suzuki gaf ons de Exclusive mee, waarmee de uitrusting met airco, toerenteller, radio/cd, mistlampen, 14 inch lichtmetaal, ESP(!) en een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel meer dan goed voor elkaar is. Deze Exclusive komt net boven de 10-mille grens, deze staat geprijsd voor 10.499 euro, en dat doet geen Aygo, Cuore of Panda 'm na.
Schrijf een review