Porsche Cayenne Diesel is nu een echte PC Hooft Tractor

Een Porsche met een diesel. Wie had ooit kunnen denken dat het zover zou komen? Voor de echte sportwagenfanaat was de

Een Porsche met een diesel. Wie had ooit kunnen denken dat het zover zou komen? Voor de echte sportwagenfanaat was de Cayenne al een doorn in het oog en nu moeten ze weer met lede ogen aanzien dat de fabrikant uit Zuffenhausen een dieselmotor in de prijslijst zet. Aan de andere kant, deze SUV is wel grotendeels verantwoordelijk voor het succes van Porsche. Bovendien kiest tachtig procent van de kopers in dit segment voor een diesel, dus ze moeten wel…

Een Porsche met een diesel. Wie had ooit kunnen denken dat het zover zou komen? Voor de echte sportwagenfanaat was de Cayenne al een doorn in het oog en nu moeten ze weer met lede ogen aanzien dat de
Porsche Cayenne Diesel

Ook wij moeten wennen aan het idee dat er in onze Cayenne een diesel hangt. Eigenlijk hadden we dat ook al met de V6-benzinemotor. De Cayenne wordt over het algemeen toch gezien als dé über-SUV en daar hoort een passende krachtinstallatie bij. Een V8 dus, en dan het liefst nog geblazen ook. Maar ja, die mening is lang niet iedereen op deze aardbol toebedeeld, getuige de vele regeltjes die in het leven zijn geroepen om de algehele CO2-uitstoot te reduceren. En dat kan niet met een V8, helaas. Wel met een V6-diesel, die Porsche gewoon bij Volkswagen uit de schappen plukt. Vanaf scratch een nieuwe dieselmotor ontwikkelen was dus helemaal niet nodig. Toch heeft Porsche het lange tijd niet aangedurfd om een dieseloptie aan te bieden. Maar ja, tijden veranderen en marktsituaties ook. De CO2-heisa is ook de reden om niet te kiezen voor een slurpende V10 of V12 TDI.

Energievreters

In de basis is de 3,0-liter V6 een VW/Audi-motor met 240 pk. De fabrikant heeft wel een aantal trucjes bedacht om het potentieel enigszins Porsche-waardig te maken. Is het ze gelukt? Als we puur naar de prestaties kijken: deels. Hij is sneller op de sprint naar de honderd dan de V6-benzinemotor. Na 8,3 tellen wijst de naald van de snelheidsmeter 100 km/u aan. Pochen over de topsnelheid kun je maar beter niet doen. Daarover gewoon je mond houden. Gelukkig is aan de schaalverdeling van de snelheidsmeter (tot 270 km/u) niet af te lezen dat ie slechts 214 km/u haalt. De V6-diesel levert zijn maximale koppel van 550 Nm vanaf 2.000 tpm. Om ervoor te zorgen dat alle beschikbare Nm’s en pk’s zich vanuit stilstand louter richten op de voortstuwing, schakelt de elektronica tot 2.500 tpm energievreters als de dynamo en aircopomp uit. De transmissie daarentegen voelt zich nog niet helemaal op zijn gemak bij de diesel. Op snelwegtempo maakt de zestrapsautomaat niet altijd de juiste keuze. Trap je bij 160 km/u vol de kickdown in (in sportstand) dan schakelt ie zowaar twee tandjes terug. En da’s niet nodig! Het is een diesel, geen V8! Door met de onhandige tiptoetsen op het stuur vooruit te schakelen komt ie wel in het optimale toerenbereik om maximaal te kunnen versnellen. Al is het bij zo’n 180-190 km/u wel afgelopen met serieus accelereren. Porsche heeft ook het uitlaatsysteem onderhanden genomen. De ingenieurs hebben echter het typerende dieselgeluid niet kunnen verbloemen. Vooral in de onderste toerenregionen toont ie zijn ware aard en is het een heuse PC Hooft Tractor. Wanneer we met deze diesel-Cayenne een menigte voorbij reden, probeerden we onze rechtervoet zo min mogelijk te beroeren. Dan laat de oliestoker namelijk nauwelijks van zich horen en worden we niet op onze ‘verkeerde’ keuze (een dieselmotor) afgerekend. Want aan het uiterlijk van het testexemplaar kan het niet liggen. Wat een dikke bak! Mede dankzij de levensgrote en peperdure 21-inch wielen (meerprijs 6.792 euro).

Bijna één op tien

We doen wel zo stoer alsof we de verkeerde keuze hebben gemaakt, maar bekijk je het puur rationeel dan is deze Cayenne Diesel zo gek nog niet. Zo kom je op een volle tank met een beetje geluk bijna 1.000 kilometer verder. Geen enkele Porsche die dat ooit heeft gehaald. Wel krab je je vervolgens bij het tankstation alsnog achter de oren, de meter blijft maar lopen en lopen tot er, jawel, 100 liter diesel in de tank is gevloeid. Eén op tien hebben we niet helemaal gehaald, maar blijkt bij een gemiddelde rijstijl toch mogelijk te zijn. Zelf geeft de fabrikant een waarde op van 1 op 10,8.

Sportieve jongen

Dat de Cayenne niet zomaar een SUV’je is, wisten we al en komt ook bij de dieselvariant tot uiting. De stuurbekrachtiging doet iets te veel zijn best en het stuur is een tikkeltje te dun, maar zodra je de sportafstemming van de luchtvering activeert op de middentunnel, ontpopt de ruim 2,2 ton zware kolos zich tot een zeer sportieve jongen. Overhellen? Dat is hem zo goed als vreemd, terwijl je aan comfort niet eens zo heel veel hoeft in te leveren. Luchtvering is overigens wel een optie voor de Cayenne Diesel en kost 4.223 euro extra. Sowieso heeft de importeur niet bezuinigd als we de spec’s bekijken. De basisprijs van deze Cayenne Diesel met zwart interieur (4.190 euri) en Basaltzwart metaallak (1.289 euro) bedraagt 91.978 euro. Maar, met de genoemde wielen, het panoramadak, navigatie, bluetooth telefoonmodule, bi-xenon, een Bose surround systeem en nog een hele reeks aan extra’s zou het exemplaar op de foto’s 130.966 euro moeten opbrengen.

Tja, een Cayenne Diesel. Het is voor menigeen misschien even wennen, maar om in de huidige tijd nog een grote SUV aan de man te brengen, kan en mag de optie van een dieselmotor niet ontbreken. Ook niet bij de Porsche Cayenne. Of is het tijdperk der grote SUV’s helemaal ten einde? Dan zet deze V6-diesel ook geen zoden meer aan de dijk. De toekomst zal het uitwijzen…

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (16)

Porsche Cayenne Diesel is nu een echte PC Hooft Tractor
You have more useful info than the Brtisih had colonies pre-WWII.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

You have more useful info than the Brtisih had colonies pre-WWII.

Minpunten

You have more useful info than the Brtisih had colonies pre-WWII.
Porsche Cayenne Diesel is nu een echte PC Hooft Tractor
na een Volvo XC90 een Mercedes ML met meer problemen dan rijplezier, is de cayenne echt een verademing, rijdt super, is gemaakt voor.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Porsche Cayenne Diesel is nu een echte PC Hooft Tractor
De afgelopen jaren in een Mercedes ML gereden. Qua model naar mijn mening een veel mooiere auto, maar oh oh oh, wat is die.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Porsche Cayenne Diesel is nu een echte PC Hooft Tractor
een geweldigge auto dat (...)merk land-rover kan er nog wel iets van leren.. Lees volledige review.
Porsche Cayenne Diesel is nu een echte PC Hooft Tractor
geweldigge auto.. Lees volledige review.
Porsche Cayenne Diesel is nu een echte PC Hooft Tractor
Mijn eerste porsche Cayenne en elk ritje is een waar feest. Ik doe al niet eens meer moeite om de grijns, die automatisch op.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Porsche Cayenne Diesel is nu een echte PC Hooft Tractor
Dit is mijn eerste Porsche Cayenne. Lekker stoer en supersnel. Ik voel me erg veilig in deze auto Ik heb nogal wat extra opties.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Porsche Cayenne Diesel is nu een echte PC Hooft Tractor
Heb een Cayenne 3.6 aangeschaft en tot nu toe zeer tevreden. Gemiddeld verbruik van 12.3L wat gezien de prestaties zeker aanvaardbaar is. Vergeleken.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Porsche Cayenne Diesel is nu een echte PC Hooft Tractor
beste auto die ik ooit gehad heb... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Porsche Cayenne Diesel is nu een echte PC Hooft Tractor
Werkelijk dit is DÈ leleijkste auto die ik ken werkelijk..je kunt toch wel wat beters bedenken dan gewoon een opgekrikte porsche.... Kijk de Audi.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Porsche Cayenne Diesel is nu een echte PC Hooft Tractor
De nieuwe Cayenne is zelfs met zijn basismotor geen tegenvaller. Kom uit 996 Targa, en ben zeker tevreden. Rij de enige Cayenne 'Targa', met giga.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Porsche Cayenne Diesel is nu een echte PC Hooft Tractor
Ik heb momenteel een mercedes ml staan Maar ik wil wel een porsche cayenne kopen Het zal veel beter rijden dan een mercedes ML.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Porsche Cayenne Diesel is nu een echte PC Hooft Tractor
Ik geniet er elke dag van. Het enigenadeel is dat je hem vanwege deze kwakkelende economie de auto niet aan de stoeptegels kwijt kan. Een enige optie.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Porsche Cayenne Diesel is nu een echte PC Hooft Tractor
Na de opeenvolgende Range Rover modellen te hebben gereden, maar eens gekozen voor de Cayenne. Rijdt formidabel, maar man wat een volk kom je erin tegen! Pijn.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Porsche Cayenne Diesel is nu een echte PC Hooft Tractor
Als je deze hebt dan wil je geen ander. Hij is ongelooglijk stil en goede zakenwagen... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Porsche Cayenne Diesel is nu een echte PC Hooft Tractor
Ik snap van jullie sterren waardering helemaal niets. Want ik heb een tijdje in een cayenne en range rover gereden maar dat zijn gewoon auto´s die.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5