De fraaie coupé trekt overal waar we komen de aandacht. Vermoedelijk zijn de vormgevers eerst helemaal los gegaan op de achterkant en is eenmaal aangekomen bij het front de inspiratie enigszins weggeëbd. Recht van voren is de coupé namelijk niet echt een bijzondere verschijning. Of zou dat komen doordat de Britse kont zoveel lof oogst? Het proefkonijn dat we onder handen nemen is voorzien van een dieselmotor. Alweer? Ja, net als de Mégane Coupé die we onlangs reden, hangt ook in deze Laguna Coupé een oliestoker voorin. Helaas geen smeuïge zescilinder, maar een viercilinder 2,0-liter dCi, echter wel goed voor 180 pk en 400 Nm aan koppel.
Onhandig ding
De good old sleutel is bij de duurdere Renaults al lang vervangen door de zogeheten ‘Renaultcard’, iets groter en dikker dan een bankpasje. Een onhandig ding, om eerlijk te zijn. Voor het ontgrendelen van de portieren kun je de card bij onze Laguna Coupé gewoon in de zak houden -al is ie daar eigenlijk net iets te groot voor. Bij het vergrendelen moeten we meteen een kanttekening plaatsen. Renault heeft namelijk een ‘leuk’ foefje bedacht om je erop te attenderen dat de boel wordt afgesloten. De centrale vergrendeling stuurt niet alleen de richtingaanwijzers aan, maar ook de claxon. Echt irritant, zeker als je ’s avonds (te) laat thuis komt; de claxon maakt vervolgens de halve wijk wakker.
Bekende klokkenwinkel
Het exterieur is nauwelijks met de huis-tuin-en-keuken Laguna te vergelijken. Het interieur daarentegen, en dan doelen we vooral op het dashboard, verschilt niet zo heel veel. Het stuur, de klokkenwinkel, we hebben het allemaal al eens eerder gezien. Prezen we het ruimteaanbod op de achterbank in de Mégane Coupé, bij de Laguna lijkt vorm boven functie te gaan. Achterin houdt de ruimte niet over. Tja, wie mooi wil zijn… Voorin is het goed toeven op de lekker dikke stoelen. Het zicht op het instrumentarium is prima, alleen kunnen we maar niet wennen aan die Franse lay-out met oneven schaalverdeling voor de snelheidsmeter. Nog zo’n vreemde keuze is het knopje van de cruise controle op de middentunnel. Maar eenmaal ingeschakeld heb je er geen omkijken meer naar. De snelheidregeling instellen geschiedt namelijk wel gewoon op het stuur. Voorts kun je aan bagage 423 liter kwijt in de kofferbak, maar dien je rekening te houden met een behoorlijke tildrempel.
4Control
Renault maakt in de Laguna Coupé, net als bij de Laguna GT, gebruik van vierwielbesturing. Het systeem, dat bij Renault als het 4Control Chassis door het leven gaat, wordt elektronisch gestuurd en bewijst wel degelijk zijn nut op een bochtig traject. Onder de 60 km/u draaien de achterwielen bij het nemen van een bocht de tegengestelde kant van de voorwielen op, terwijl ze boven deze snelheid in dezelfde richting draaien. Op de achteras is een gasveer gemonteerd die de wielen, afhankelijk van diverse factoren, in de gewenste richting positioneert. We loodsen de Franse coupé dan ook met veel gemak (en plezier) van bocht naar bocht. Uiteraard niet als een hardcore sportwagen, maar als een lekker comfortable GT, die overigens niet gediend is van kleine oneffenheden in het asfalt. Al snel blijkt dat het chassis veel meer power kan behappen dan deze diesel biedt. Niet vreemd, want ook de 3,5-liter V6 benzinemotor met 240 pk moet ie in gareel houden. En misschien volgt er (ooit) nog wel een RS-versie?! Wie weet…
Niet doen
Terug naar de 2,0-liter oliestoker. Vanaf 2.000 krukasomwentelingen heb je de beschikking over de maximale trekkracht van 400 Nm. Het is zaak om vervolgens bij zo’n 4.000 tpm een versnelling hoger in te leggen om optimaal gebruik te kunnen maken van het potentieel. Het maximaal vermogen wordt namelijk bij 3.750 tpm bereikt. Doe je dat, dan kun je in 8,5 seconden naar de honderd spurten en is het mogelijk om een topsnelheid van 223 km/u op de klok te zetten. We schreven hierboven nog ‘helaas geen zescilinder’, maar dat moeten we toch even rechtzetten. Deze 2.0 dCi met 180 pk past prima bij de Laguna Coupé. We zouden overigens niet voor minder dieselpower gaan. Renault biedt namelijk deze tweeliter ook nog aan in een 150 pk-versie, maar dan presteert ie enigszins onder de maat en mag je blij zijn in tien tellen aan de 100 km/u te zitten. Gewoon niet doen dus.
Neem je ons advies niet ter harte, dan kun je voor 39.500 euro Laguna Coupé diesel rijden. Ben je meer gecharmeerd van een benzinemotor, dan vergt deze Laguna met Britse kont een minimale investering van 37.800 euro voor de 2.0 16V T 170, standaard met automaat. De 2.0 dCi 180 GT is er vanaf 44.200 euro.
Schrijf een review