Renault Mégane Coupé: echte blikvanger

Renault heeft de laatste jaren niet echt spetterende modellen op de markt gebracht. Op de een of andere manier is de

Renault heeft de laatste jaren niet echt spetterende modellen op de markt gebracht. Op de een of andere manier is de fabrikant op de vingers getikt en dat leidt nu onder meer tot een model als de Mégane Coupé. Een coupé zoals ie hoort te zijn. En ook ooit was. Duidelijk onderscheidend van zijn vijfdeursbroer. Wie herinnert zich die doorgaans gele Mégane Coupé uit de jaren negentig nou niet?

In een leuke coupé hoort natuurlijk een vermogende benzinemotor thuis. Logisch toch? Daarom heeft Renault onder meer een 2,0-liter turbomotor in de aanbieding met 180 pk. En voegt daar straks nog een RS-versie met 250 pk aan toe. Maar, een benzinemotor, zo vanzelfsprekend is dat niet meer. Voortaan mag en kun je ook kiezen voor een diesel onder de kap van een coupé. Daarvoor hoef je je echt niet te schamen. En zeker niet met de 1.9 dCi met 130 pk en 300 Nm aan koppel. We namen de proef op de som en gingen een weekje rondtuffen in de coupé met oliestoker. Resultaat: veel lovende reacties van medeweggebruikers.

Hoge tildrempel

Allereerst nog iets over het design. Renault heeft er werk van gemaakt. De coupé oogt bijzonder fraai. De two-tone kleurstelling voor het front staat hem goed. Net als de bijzondere ‘Orange Cayenne TEENJ’ lakkleur overigens, niet in de laatste plaats verantwoordelijk voor de aantrekkingskracht van deze Mégane. Ook aan de vormgeving van de achterlichtunits is veel aandacht besteed. Ze zijn niet simpelweg ergens uit een rek getrokken. De dakspoiler boven de achterruit zorgt eveneens voor een sportieve noot, maar laat wel van zich horen op snelheid. De dakspoiler? Jawel, boven pakweg 80 km/u suist de rijwind merkbaar over het plastic. Echt storend is het op zich niet, maar dit euvel hadden de techneuten toch ook in de windtunnel kunnen constateren en elimineren. Voor het interieur zijn duidelijk andere vormgevers verantwoordelijk. Hier zien we weinig spectaculaire uitspattingen. Het binnenste oogt eerder zakelijk, maar desalniettemin dankzij wat aluminiumlook accenten niet saai. Ook al voert de kleur zwart de boventoon voor het dash. De tellers liggen diep verzonken, maar aangezien de snelheidsmeter er een van het digitale soort is, is de afleesbaarheid prima.

In het binnenste heb je nauwelijks het gevoel met een sportieve coupé op pad te zijn. Achterin houdt de ruimte niet over, maar inschikken hoeft nou ook weer niet. Volwassenen kunnen gewoon rechtop op de achterbank blijven zitten. De dakhemel loopt namelijk niet af, zoals het lijnenspel aan de buitenzijde wellicht doet vermoeden. Wel onhandig is de toegang tot de bagageruimte van 377 liter. Vooral die hoge tildrempel scoort geen pluspunten als het gaat om de ergonomie. Over ergonomie gesproken, het knopje voor het in- en uitschakelen van de cruise control zit in de middentunnel. Een vreemde plek, maar eenmaal ingeschakeld heb je er geen omkijken meer naar.

Stevige ondertrein

De motor die wij hebben uitgekozen is een bekende uit de Franse stal. Uit een inhoud van 1,9 liter haalt Renault dankzij een turbo 130 pk en 300 Nm aan koppel. Goed voor inhaalacties zonder terugschakelen. Standaard is een zesbak. Handgeschakeld. In 9,5 seconden tover je 100 km/u op de klok. Hou je stoïcijns de gasvoet naar beneden en vergeet je niet te schakelen dan behoort een top van 210 km/u tot de mogelijkheden. En een herrie dat ie vervolgens maakt… Nee hoor, qua isolatie heeft Renault het goed voor elkaar. Natuurlijk hoor je het wel als de commonrail aan het werk wordt gezet, maar het geluidsniveau is alleszins acceptabel. En dat geldt ook voor de afstemming. Al heeft ie af en toe moeite met korte opeenvolgende oneffenheden. Aan de andere kant, het is wel een coupé. Dus een stevige ‘ondertrein’ past wel in het plaatje. Over de besturing kunnen we kort zijn. Voor de gemiddelde automobilist fungeert de installatie prima. Prefereer je op en top contact met de voorwielen, dan stelt de coupé op dat front enigszins teleur.

Renault heeft met de nieuwe Mégane Coupé het licht weer gezien en laten we hopen dat ook de consument dat in ziet. Dat zou het straatbeeld alleen maar verder verfraaien. Een koopje is het overigens niet. Zeker niet in combinatie met een diesel. Ons testexemplaar voorzien van de nodige opties (DVD-navigatie, 17-inch wielen en een introductiepakketje) kost niet minder dan 34.076 euro. Maar het kan ook anders. Kies je namelijk voor de Mégane Coupé 1.5 dCi (90 pk) Selection Business met gunstig A-label, dan betaal je 22.100 euro. En de zakelijke rijder hoeft ‘maar’ twintig procent aan bijtelling af te dragen. Benzine rijden kan vanaf 19.400 in de 1.6 16V Selection Business.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (31)

Renault Mégane Coupé: echte blikvanger
Hij staat in ieder geval beter op z'n 'poten' dan de Peugeot 508...

Voor de rest voor de verplichte velden: N.V.T.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5

Pluspunten

geen

Minpunten

geen
Renault Mégane Coupé: echte blikvanger
De megane coupe gt is een uitermate mooie snelle wagen met een geweldige wegligging. Hij is zowel snel als rustig te rijden. Rondom een heerlijke.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Mégane Coupé: echte blikvanger
Ik heb een Megane 3 cc privilege, het is een prachtige wagen en voldoet aan al mijn verwachtingen maar de raamrubbers zijn een ramp!! Het.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Mégane Coupé: echte blikvanger
Dit is een vervolg op mijn vorige review van 25 december 2011. De auto is nu bijna 26 maanden oud, hij heeft inmiddels alweer meerdere.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Renault Mégane Coupé: echte blikvanger
Hallo, Ik heb deze Megane aangekocht 8 april 2010 en momenteel een 35.000km gereden.Gekozen voor een diesel cdi 85 pk met een 5 versnellingsbak.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Mégane Coupé: echte blikvanger
Zie mijn mening in eerdere review, ik ben absoluut niet positiever geworden. Maar naar aanleiding van een klacht over het motorgeluid heeft de garage de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Renault Mégane Coupé: echte blikvanger
Ik heb veel reviews gelezen over deze auto en ook heb ik bijna alle tests uit binnen en buitenland gezien en gelezen. Wij hebben gekozen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Mégane Coupé: echte blikvanger
De kwaliteit is zeer slecht. Ik hebdde auto gekocht voor hij in de showroom stond, zo uit de folder dus. Dit deed ik omdat ik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Renault Mégane Coupé: echte blikvanger
Bezit deze auto sinds mei 2011, de auto bevalt totaal niet. Is zeer gevoelig voor wind, heeft een veel te hoog geluidsnivo (laat staan met.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Renault Mégane Coupé: echte blikvanger
mooie degelijke auto rijd mooi soepel, goede rij eigenschappen!! Goede service vd dealer. Tweede hans gekocht al ruim.5000 km.in 4 mnd tot nu toe.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Mégane Coupé: echte blikvanger
in het begin was ik blij goede auto echter na een paar weken wat trilt die auto in de stoelen naar de garage.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Renault Mégane Coupé: echte blikvanger
Renault Megane (5 deurs) d.d. Maart 2011 mij ervaring met Renault Megane (5 deurs) het is een auto wat in de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Renault Mégane Coupé: echte blikvanger
Sinds Februari 2010 in het bezit van de Megane 2.0 CVT. Auto bevalt prima al was deze na het monteren van de trekhaak een.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Mégane Coupé: echte blikvanger
Wij hebben sinds 2 maanden een Renault Megane Estate 1.4 TCE Bose uitvoering. OP dit moment hebben wij er ongeveer 3000 km mee.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Mégane Coupé: echte blikvanger
Ik ben zeer te vrede over de Megane, 1,6 / 100pk. benzine ( bj. 10-2009) echter kwam ik uit een diesel (clio) dus miste ik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Mégane Coupé: echte blikvanger
het is een auto van een stuk stront eerste maand niks aan de hand maar toen eerst de brandstof pomp tot de elc ramen toen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Renault Mégane Coupé: echte blikvanger
Ik rij nu mijn 3e Renault en mijn 2e Megané en ik ben zeer tevreden met deze strakke Estate.Veel beter dan de vorige uitvoering1De.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Mégane Coupé: echte blikvanger
Auto trilt nog steeds en het wordt er niet beter op. Beste Dick (213.10.201.?). Mail me even op janr1007@hotmail.com. Ben benieuwd naar.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Mégane Coupé: echte blikvanger
Een fraaie en comfortabele auto om in te rijden. Wel wat veel motorgeluid bij 120 km/u en hoger. Degelijkheid is belabberd (mijn eerste en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Renault Mégane Coupé: echte blikvanger
Na een BMW 118I.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Mégane Coupé: echte blikvanger
Rijd vanaf 1984 RENAULT en deze Estate is de slechtste ervaring in al die jaren. De trillingen in de auto zijn door dealer aanvankelijk.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Renault Mégane Coupé: echte blikvanger
Vanaf februari 2010 in bezit. Vanaf dag 1 trillingen in stoel en chassis. Dealer nam klacht aanvankelijk serieus. Bandenwissel, uitlijnen, balanceren op de auto. Geen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Renault Mégane Coupé: echte blikvanger
Eind september 2009 nieuwe Megane estate 1.5 dci 90pk gekregen. Na bijna 1 jaar 50.000 km op de klok. Als de auto rijdt, is ie.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Renault Mégane Coupé: echte blikvanger
Nu bijna 3 maanden in het bezet van een Megane Estate TCE130. Bevalt erg goed, enigste wat me tegenvalt is rumoer van de banden op bepaalde.. Lees volledige review.
Renault Mégane Coupé: echte blikvanger
Wat een maandagmorgen monster is deze wagen. 2,5 jaar geleden nieuw aangeschaft en hij staat doorgaans meer bij de garage dan dat ik er in rij. Even.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Renault Mégane Coupé: echte blikvanger
Ik heb sinds een paar maanden de megane estate 130 TCE Hij bevalt prima . Alleen bij het opschakelen en dan wel in het toeren gebied 2000-2500 hoor.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Mégane Coupé: echte blikvanger
Heb bijna 20 jaar verschillende Citroen gereden nooit grote problemen gehad...rij nu een half jaar een renault megane , naar 4 maanden bij.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Renault Mégane Coupé: echte blikvanger
Ik heb sinds januari 2010 een megane estate met 1.6/110pk motor. Is meer dan voldoende in Nederland. Veel goede reacties over het uiterlijk van de.. Lees volledige review.
Renault Mégane Coupé: echte blikvanger
Ik heb nu ruim 2 maanden deze auto en hij rijdt voortreffelijk. Hij is zuinig (5.5 l/100km), stil en mooi. Radio is prima en heeft.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Mégane Coupé: echte blikvanger
ik rijd al 2 jaar eem megane 1.9 dci privilege de luxe nu 210000 km op de teller gekocht met 140000 km zonder onkosten en problemen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Mégane Coupé: echte blikvanger
Ik rij nu twee weken in de Dynamique 1.9 dci estate. De eerste keer dat ik Renault rij. Tot nu toe een fijne en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5