In een leuke coupé hoort natuurlijk een vermogende benzinemotor thuis. Logisch toch? Daarom heeft Renault onder meer een 2,0-liter turbomotor in de aanbieding met 180 pk. En voegt daar straks nog een RS-versie met 250 pk aan toe. Maar, een benzinemotor, zo vanzelfsprekend is dat niet meer. Voortaan mag en kun je ook kiezen voor een diesel onder de kap van een coupé. Daarvoor hoef je je echt niet te schamen. En zeker niet met de 1.9 dCi met 130 pk en 300 Nm aan koppel. We namen de proef op de som en gingen een weekje rondtuffen in de coupé met oliestoker. Resultaat: veel lovende reacties van medeweggebruikers.
Hoge tildrempel
Allereerst nog iets over het design. Renault heeft er werk van gemaakt. De coupé oogt bijzonder fraai. De two-tone kleurstelling voor het front staat hem goed. Net als de bijzondere ‘Orange Cayenne TEENJ’ lakkleur overigens, niet in de laatste plaats verantwoordelijk voor de aantrekkingskracht van deze Mégane. Ook aan de vormgeving van de achterlichtunits is veel aandacht besteed. Ze zijn niet simpelweg ergens uit een rek getrokken. De dakspoiler boven de achterruit zorgt eveneens voor een sportieve noot, maar laat wel van zich horen op snelheid. De dakspoiler? Jawel, boven pakweg 80 km/u suist de rijwind merkbaar over het plastic. Echt storend is het op zich niet, maar dit euvel hadden de techneuten toch ook in de windtunnel kunnen constateren en elimineren. Voor het interieur zijn duidelijk andere vormgevers verantwoordelijk. Hier zien we weinig spectaculaire uitspattingen. Het binnenste oogt eerder zakelijk, maar desalniettemin dankzij wat aluminiumlook accenten niet saai. Ook al voert de kleur zwart de boventoon voor het dash. De tellers liggen diep verzonken, maar aangezien de snelheidsmeter er een van het digitale soort is, is de afleesbaarheid prima.
In het binnenste heb je nauwelijks het gevoel met een sportieve coupé op pad te zijn. Achterin houdt de ruimte niet over, maar inschikken hoeft nou ook weer niet. Volwassenen kunnen gewoon rechtop op de achterbank blijven zitten. De dakhemel loopt namelijk niet af, zoals het lijnenspel aan de buitenzijde wellicht doet vermoeden. Wel onhandig is de toegang tot de bagageruimte van 377 liter. Vooral die hoge tildrempel scoort geen pluspunten als het gaat om de ergonomie. Over ergonomie gesproken, het knopje voor het in- en uitschakelen van de cruise control zit in de middentunnel. Een vreemde plek, maar eenmaal ingeschakeld heb je er geen omkijken meer naar.
Stevige ondertrein
De motor die wij hebben uitgekozen is een bekende uit de Franse stal. Uit een inhoud van 1,9 liter haalt Renault dankzij een turbo 130 pk en 300 Nm aan koppel. Goed voor inhaalacties zonder terugschakelen. Standaard is een zesbak. Handgeschakeld. In 9,5 seconden tover je 100 km/u op de klok. Hou je stoïcijns de gasvoet naar beneden en vergeet je niet te schakelen dan behoort een top van 210 km/u tot de mogelijkheden. En een herrie dat ie vervolgens maakt… Nee hoor, qua isolatie heeft Renault het goed voor elkaar. Natuurlijk hoor je het wel als de commonrail aan het werk wordt gezet, maar het geluidsniveau is alleszins acceptabel. En dat geldt ook voor de afstemming. Al heeft ie af en toe moeite met korte opeenvolgende oneffenheden. Aan de andere kant, het is wel een coupé. Dus een stevige ‘ondertrein’ past wel in het plaatje. Over de besturing kunnen we kort zijn. Voor de gemiddelde automobilist fungeert de installatie prima. Prefereer je op en top contact met de voorwielen, dan stelt de coupé op dat front enigszins teleur.
Renault heeft met de nieuwe Mégane Coupé het licht weer gezien en laten we hopen dat ook de consument dat in ziet. Dat zou het straatbeeld alleen maar verder verfraaien. Een koopje is het overigens niet. Zeker niet in combinatie met een diesel. Ons testexemplaar voorzien van de nodige opties (DVD-navigatie, 17-inch wielen en een introductiepakketje) kost niet minder dan 34.076 euro. Maar het kan ook anders. Kies je namelijk voor de Mégane Coupé 1.5 dCi (90 pk) Selection Business met gunstig A-label, dan betaal je 22.100 euro. En de zakelijke rijder hoeft ‘maar’ twintig procent aan bijtelling af te dragen. Benzine rijden kan vanaf 19.400 in de 1.6 16V Selection Business.
Schrijf een review