Stil genieten met Nissan Murano

Na de brutale toestroom van Infiniti-modellen in ons land zouden we bijna vergeten dat zustermerk Nissan ook aan luxe

Na de brutale toestroom van Infiniti-modellen in ons land zouden we bijna vergeten dat zustermerk Nissan ook aan luxe SUV’s doet. En raad eens: de vernieuwde Nissan Murano 3.5 V6 heeft ons behoorlijk verrast; dit is wederom genieten geblazen. Misschien is het maar goed dat de EX en FX van Infiniti niet naast de Murano in de showroom staan…

Zien we de Nissan Murano veel op de weg? Nee. Toch zou de veelal Duitse concurrentie ‘verdammt’ gezegd kunnen hebben bij een kennismaking met de nieuwe Murano van het Japanse Nissan. Deze SUV hoeft feitelijk niet in de schaduw te staan van tegenstrevers als een Touareg, XC90 of X5. Het merk heeft de Murano onlangs opgefrist met onder meer een gewijzigd voor- en achtersteven, en een opgewaardeerd interieur. In de binnenspiegel van je voorganger is het vooral de grille die het verschil kenbaar maakt. En die blinkt behoorlijk, door al dat chroom. Wie de Murano van de zijkant bekijkt zal erkennen dat de neus vrij spits is. Handig voor in het terrein….als het moet. Voor het overige houdt Nissan de Murano qua uiterlijk op de vlakte, in tegenstelling tot de luxepaarden van Infiniti. Uit de kluiten gewassen wielkasten of 20 inch wielen zijn niet aan de Nissan besteed. Vinden wij geen ramp, het maakt de Murano ingetogen chique en dat is een veilig keuze.

Luxe en verwennerij

De gedachte dat een SUV stoer is en zijn passagiers verwent met luxe en comfort, is helemaal aan de Murano besteed. Nissan heeft voor hun paradepaard een strak, donker interieur gecreëerd. Direct na het instappen (zonder sleutel) voelt het als thuiskomen. De stoelen voorin (elektrische verstelbaar) en de achterbank zijn bekleed met zacht leder, ideaal voor een weldadige sfeer. Toch iets te kil? Dan kunnen alle inzittenden de zetelverwarming inschakelen. In het kader van de verjongingskuur heeft Nissan ook het materiaalgebruik op het dashboard opgefrist, en we kunnen beamen dat zij hierin geslaagd zijn. Centraal geplaatst is het navigatiesysteem, waarvan het multifunctioneel display ook voor de audio en klimaatregeling dienst kan doen. Het scherm heeft helaas geen touchscreen maar is met een draaiknop en wat omringende toetsen toch vrij gemakkelijk te bedienen. Bovendien is de weergave uitstekend, met rijstrookaanduiding en dergelijke. Niet te zien maar wel aanwezig Bluetooth voor telefonie. Last but not least maakt het BOSE-audiosysteem ook indruk. Zo hoort het, alles wat je nodig hebt, zit erop. Zelfs die camera bij de rechterbuitenspiegel en op de achterklep. Handig bij het inparkeren. Heeft Nissan dus ook gewoon. Zou deze Murano niet het grote voorbeeld voor de luxe-divisie zijn geweest? Een beter compliment kan de Murano niet krijgen.

Sprinter

Dat een SUV voor Sports Utility Vehicle staat, zien we meestal ook aan de beschikbare motorkracht onder de kap. In de Nissan Murano is dat niet anders, want hier speelt een 3.5 liter V6 met 255 pk een fluisterstille hoofdrol. Een diesel is er namelijk niet. De zescilinder klinkt zijdezacht en is onderweg slechts subtiel aanwezig. Niet in de laatste plaats door CVT-transmissie. Wees niet getreurd, echt verlangen naar een zes- of zeventrapsautomaat hoeft niet. De traploze versnellingsbak komt subliem uit de verf in een auto met een motorisering als deze. Waar een dergelijke transmissie in de Qashqai met niet overbemeten tweeliter veelal een toerenjager oplevert, heerst in de Murano een serene rust. Dankzij het motorkoppel van 334 Nm kun je in een soepele beweging door het verkeer worden geloodst met maximaal 2000 toeren. En mocht je een flinke por in je rug verlangen, of eens laten zien dat dit zwaargewicht (1833 kg) toch echt (vloeiend!) in acht seconden naar 100 kan sprinten, dan is een duw op het gaspedaal voldoende om hoorbaar leven in de brouwerij te brengen. De zescilinder komt zo (eindelijk?) uit de kast. Daar hoeft-ie zich niet voor te schamen, want het geluid klinkt verfijnd en decent. Geen geschreeuw of gejank, gewoon beschaafd. Dat kan je van de acceleratie niet zeggen, want de Murano is meer dan vlot te noemen. Dit karakter strookt bij het luxueuze doch stoere karakter van zo’n auto. Allerminst bescheiden is ook het brandstofverbruik. Deze uitstekende prestatiecijfers voor zo’n kolos vragen – wanneer je geen hybridetechniek aan boord hebt – de nodige brandstof. Een op acht is wel te halen, en ten opzichte van zijn concurrenten valt dit niet uit de toon.

Of zou het redelijke brandstofverbruik gelegen liggen in het feit dat de Murano geen scheurneus is? Hij mag dan wel brutaal gebekt zijn en een dijk van een motor voorin hebben liggen, onderweg blijkt het vooral een sprinter rechtuit. In bochten weet deze Japanner wel raad met overhellen, ook is de bestuing te indirect en bieden die fauteuils voorin te weinig zijdelingse steun voor een korte of lange bocht. Daardoor doe je het automatisch wat rustiger aan… Lekker comfortabel cruisen, daar is hij goed in. Ribbels en oneffenheden in het wegdek worden namelijk groots weggefilterd. Het gas kan erop om even vlot in te halen of een ‘uitdager’/’uitdaging’ af te schudden.

All-in prijs

Dat dit niet zomaar een Nissan is, moge duidelijk zijn. Voor het topmodel uit het gamma is alles uit de kast getrokken om voor verwennerij en verfijning te zorgen. En dat kunnen die Japanners verrekte goed. Het is jammer dat lang niet iedereen dat weet, gezien het feit dat de Murano niet een veelgeziene verschijning op de weg is. Aan de andere kant is het dus de ultieme keuze om stil te genieten. We zouden niet willen zeggen ‘voor de prijs hoef je het niet te laten’, want 68.000 euro euro blijft een smak geld. En de optielijst? Die is er niet echt. Je kunt alleen voor metallic lak kiezen. Makkelijk toch? Toch is dat gezien de rijke uitrusting, hoogwaardige aankleding en verfijnde techniek een heel concurrerend aanbod.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (6)

Stil genieten met Nissan Murano
Het is een fantastische auto. Imposant uiterlijk, ruim en geen eenheidsworst. Je ziet ze nauwelijks! De 3.5 V6 motor doet zijn werk met groot gemak.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Stil genieten met Nissan Murano
perfecte auto, veel beter dan b.v. de Lexus. Lekkere hoge instap. Jammer dan hij in NL niet geleverd wordt zoals in vele andere landen.. Lees volledige review.
Stil genieten met Nissan Murano
Een geweldig rijdende auto. Het rijcomfort van mijn vorige auto een Jaguar S type haalt het niet bij de Murano... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Stil genieten met Nissan Murano
Geweldige auto !! Mooi uiterlijk, apart en zeer comfortabel... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Stil genieten met Nissan Murano
fijne auto, veel beenruimte en erg stil navigatie systeem niet gebruikersvriendelijk geen buitentemepratuur meter geen el. inklabare spiegels... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Stil genieten met Nissan Murano
Perfecte auto, zeer comfortable en geeft een veilig gevoel... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5