Die naam Q2 is een variant op het Q4-systeem en dat staat voor de vierwielaandrijving die onder meer op de sterkste versies van de 159 en de Brera leverbaar is. Maar daarmee heeft het helemaal niets te maken, want Q2 is een zuiver mechanisch systeem dat ervoor zorgt dat het vermogen van de motor goed benut wordt. Om uit te leggen hoe het werkt moeten we wel even technisch worden.
Om het nemen van een bocht mogelijk te maken, heeft elke auto een zogenaamd differentieel, want in een bocht moet het buitenste wiel een langere weg (kunnen) afleggen dan het binnenste wiel. Een nadeel van een differentieel is echter dat als een van de wielen grip verliest, dan ook alle motorkracht naar dat wiel vloeit en het dan doorslipt.
Dat begint vooral een probleem te worden bij auto’s met een moderne (common rail) turbodieselmotor, omdat die bij lage toerentallen al een enorme trekkracht ontwikkelen. Daarom biedt Alfa het nieuwe Q2-systeem om te beginnen ook alleen aan op de sterkste turbodieselmotoren in de 147 en de GT. Deze leveren 150 pk en liefst 320 Nm aan trekkracht bij 2.000 toeren.
Het Q2-systeem bestaat uit een torsen-differentieel dat op mechanische wijze slechts een beperkte hoeveelheid slip toelaat. Komt het binnenwiel bijvoorbeeld op een stukje gladde weg of slipt dat wiel door omdat het in de bocht nauwelijks wordt belast door de gewichtsverplaatsing naar het buitenste wiel, dan zorgt het torsen-differentieel ervoor dat er altijd een deel van de kracht naar het wiel gaat dat wel grip heeft.
Dat heeft weer tot gevolg dat de auto minder snel zal wegglijden over de voorwielen, want het wiel dat wel grip heeft trekt de auto als het ware door de bocht. Met als gevolg een neutraler weggedrag. Minder doorslippende wielen en een neutraler weggedrag heeft ook tot gevolg dat het elektronisch stabilisatiesysteem – bij Alfa VDC geheten – veel minder snel ingrijpt. En da’s dan wel weer prettig voor een wat sportiever rijdende automobilist, want het is knap vervelend als je sneller door een bocht wil, maar de elektronica juist het vermogen weg regelt.
In de praktijk blijkt het Q2-systeem erg goed te werken. We konden het uitproberen op Balocco de testbaan van Alfa Romeo, waar allerlei praktijkomstandigheden zijn nagebootst. In de meest uiteenlopende bochtencombinaties, blijken zowel de Alfa 147 Q2 als de GT Q2 neutraler dan Zwitserland. Wat vooral opvalt is de vrijwel volledige afwezigheid van aandrijfreacties in de besturing. En dat geeft je het gevoel veel strakker door de bocht te gaan.
De meerprijs voor het Q2-systeem is in ons land circa 1.500 euro. Maar daarvoor krijg je ook nog wat uiterlijke opsmuk in de vorm van satijnlakafwerking van de luchtinlaat, de grille en de buitenspiegels, een achterspoiler en een verlaagd onderstel. Op de 147 worden dan bovendien 17 inch lichtmetalen wielen geleverd en op de GT 18 inch exemplaren.