Toyota Land Cruiser V8: in meerdere opzichten indrukwekkend

Autofabrikanten leggen tegenwoordig vooral de nadruk op de wat meer compacte SUV’s. Logisch, gezien de afgenomen vraag naar de grote kolossen. Dergelijke tanks zijn in de ogen van velen 'not done'. Wie zich niet stoort aan wat anderen van hem of haar vinden, kunnen overigens nog steeds een dikke SUV op de kop tikken. Bij Toyota bijvoorbeeld. We gingen op pad met zo’n beetje het grootste apparaat wat te koop is in ons land. Jawel, de Land Cruiser V8 D-4D. Heerlijk!

Autofabrikanten leggen tegenwoordig vooral de nadruk op de wat meer compacte SUV’s. Logisch, gezien de afgenomen vraag naar de grote kolossen. Dergelijke tanks zijn in de ogen van velen 'not done'. Wi
Toyota Land Cruiser V8: in meerdere opzichten indrukwekkend

Een brandstofslurper? Welnee. Ja, hij drinkt misschien ‘iets’ meer dan de gemiddelde zakensedan, maar echt zuipen, zoals een sportwagen dat doet, nee. Om nou te zeggen dat het verbruik reuze meevalt, gaat natuurlijk ook weer te ver. Maar in vergelijking met menig compacte SUV valt ie helemaal niet uit de toon. En je hebt wel de beschikking over een V8! Een diesel weliswaar, maar toch, hij maakt indruk als je het gaspedaal intrapt. Voorin het ‘flatgebouw’ hangt een 4,5-liter grote V8 diesel met een vermogen van 286 pk en een koppel van 650 Nm. Indrukwekkende cijfers. Echter, de 4,95 meter lange Land Cruiser weegt wel een paar kilo’s. De papieren vermelden een leeggewicht van 2.590 kilogram. Een dure vogel in de wegenbelasting, zul je denken. Inderdaad, dat klopt. Reken op een bedrag, afhankelijk van de provincie, van zo’n 220 euro. Per maand. Als we het dan toch over de kosten hebben, de aanschafprijs is ook niet gering. De Toyota-dealer vraagt namelijk minimaal 129.615 euro voor deze zevenzits Executive brok staal. Maar dan heb je wel wat!

Windverplaatsing

De krachtcentrale voorin maakt serieus indruk. Nadat je met een druk op de startknop de V8 D-4D uit zijn slaap hebt gehaald, komt er een machtig geluid onder de motorkap vandaan. Ook omstanders blijft het niet onopgemerkt. Je verwacht het eigenlijk niet van zo’n kolos, maar haal je het onderste uit de kan, dan is de honderdsprint in 8,2 tellen achter de rug. We raden het je overigens niet aan om met bijvoorbeeld een 2CV of ‘iets anders kleins’ achter een optrekkende Land Cruiser V8 te gaan staan. Hij blaast je met een beetje pech gewoon van de weg. Dat geldt ook voor de windverplaatsing op snelheid. Geloof het of niet, je kunt 210 km/u op de klok zetten. Uiteraard hebben we de proef op de som genomen. Tijdens een lange rit op de Duitse Autobahn had een Audi A6 3.0 TDI de grootste moeite met onze tank. De bestuurder was duidelijk onder de indruk van het potentieel en liet dat ook in geuren en kleuren weten tijdens de tankstop. Trap je echt het gas tot de bodem in, dan lust ie wel een slok, en haal je de 1 op 10 volgens fabrieksopgaaf niet. Maar dan gaat het ook echt hard. Eigenlijk net iets te snel voor zijn doen. Toyota had er misschien beter aan gedaan om de snelheid op 190 te begrenzen. Hij wordt namelijk rond de 200 km/u nogal zoekerig. De rijwind lijkt de zware koets zelfs iets op te tillen. En dat komt de communicatie tussen bestuurder en Land Cruiser niet ten goede. Ook niet als je de afstemming van het onderstel op ‘sport’ zet. Overigens merken we nauwelijks verschil tussen de drie modi comfort, sport en auto. Op hoge snelheid de bocht om? Niet doen. Al kan het wel, maar dat zullen de inzittenden je niet in dank afnemen. Debet daaraan is natuurlijk het ladderchassis, maar ook het leer om het meubilair is nogal glad, waardoor je je in een bocht behoorlijk schrap moet zetten als de vaart erin zit en de koets gaat hangen.

Variabele wagenhoogte

Klagen over gebrek aan ruimte is er vervolgens niet bij. Wat een balzaal! Ook op de twee extra stoelen in de bagageruimte kun je nog fatsoenlijk zitten. Jammer dat ze zijn vergrendeld in de laadvloer. Je kunt ze wel opklappen maar niet uitnemen. Althans, niet zonder slijptol. Al beschik je met de achterste twee stoelen opgeklapt nog altijd over een bagagecapaciteit van 909 liter. En ook de ruimte tussen deze twee stoelen is groter dan bij menig SUV-je. De Land Cruiser V8 is namelijk 1,97 meter breed. Tel je daar de eerder genoemde lengte van 4,95 meter en de hoogte van 1,91 meter bij op, dan verwijst ie de Range Rover qua formaat naar het tweede plan. Wat een bakbeest! Remmen op hoge snelheid vraagt dan ook wat gewenning. Je moet het pedaal fors intrappen om te vertragen. Echt gedoseerd remmen is er niet bij. Op glooiende wegen kun je wat dat betreft beter de bak in manueel zetten en zelf met een tik tegen de pook terugschakelen tijdens dalen. Uiteraard deinst de Land Cruiser V8 met permanente vierwielaandrijving, een Torsen middendifferentieel en diverse elektronische hulpsystemen niet terug voor een stukje onverhard. Zijn de oneffenheden van dien aard dat iets meer bodemspeling is gewenst, dan til je met een druk op de knop de koets iets omhoog. Geen probleem. Boven een snelheid van 20 km/u zakt ie vervolgens weer automatisch terug naar de normale stand. Een hoge instap is leuk, maar om het binnenste van de Land Cruiser te bereiken heb je welhaast een keukentrapje nodig. Gelukkig is daar wat op gevonden. Mocht je oma willen instappen, dan kun je de carrosserie ook helemaal in zijn veren laten zakken, zodat het in- en uitstappen (cq. laden) wat eenvoudiger verloopt. Bijkomend voordeel van de hoge bouw is het overzicht dat je hebt op de weg. Je kunt honderden meters over het overige verkeer heen kijken en daarop tijdig anticiperen.

De aanschafprijs is zoals gezegd niet gering, maar het is wel een nagenoeg ‘all inclusive’ prijs. Zaken als een full map DVD-navigatiesysteem, bluetooth, een parkeerhulp met camera en 20-inch wielen zijn bij de prijs inbegrepen. Je kunt overigens al een Land Cruiser V8 D-4D rijden vanaf 114.200 euro, echter mis je dan de twee extra stoelen en het uitgebreide Executive-pakket.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (30)

Toyota Land Cruiser V8: in meerdere opzichten indrukwekkend
Fantastische auto! Inmiddels mijn tweede LC die ik in Zwitserland gebruik. Vooral in de winter is het een veilg gevoel om door de bergen te.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Toyota Land Cruiser V8: in meerdere opzichten indrukwekkend
Tijdloze wagen zonder meer. Niet gemaakt voor opzichtige mensen, maar wel voor bewuste mensen met oog voor degelijkheid. Kan zakelijk als prive.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Toyota Land Cruiser V8: in meerdere opzichten indrukwekkend
Een dezer dagen ga ik bij de dealer de nieuweV8 ophalen die ik besteld heb na eerst 4 jaar met de LC100 gereden te hebben... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Toyota Land Cruiser V8: in meerdere opzichten indrukwekkend
Deze Land Cruiser is mijn vierde LC vanaf 1985. Heb eerst een BJ42 gehad, daarna een BJ73, toen een HDJ 80 en sinds 2005 deze.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Toyota Land Cruiser V8: in meerdere opzichten indrukwekkend
Top wagen !!, heb inmiddels mijn derde ( jan. 2010 ) in 14 jaar. gekeurd op 9 ton aanhangwagen gewicht, heeft daar geen problemen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Toyota Land Cruiser V8: in meerdere opzichten indrukwekkend
De landcruiser 100 heb ik van 09/2004 en met vele problemen.Op zijn tweede jaar last met de trekkacht,bij de echte inspanningen telkens motorstoring. Nieuwe turbo.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Toyota Land Cruiser V8: in meerdere opzichten indrukwekkend
geweldige auto en ik snap dat hij de onverwoestbare auto heet de standaard banden zijn goed maar heb er toch michelin banden op laten leggen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Toyota Land Cruiser V8: in meerdere opzichten indrukwekkend
Heb de landcruiser 120 ingeruild voor een Toyota Tundra. Met zijn 400pk op LPG heeft hij met mijn zware trailer van 3500kg geen enkel probleem. Groot.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Toyota Land Cruiser V8: in meerdere opzichten indrukwekkend
Geweldig werkpaard, sterk, snel en comfortabel. Alleen het verbruik is hoog. Toyota schrijft dat de V8 tien procent zuiniger zou zijn dan de LC100. Volgens mijn.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Toyota Land Cruiser V8: in meerdere opzichten indrukwekkend
mijn landcruisers waren een lj 70,hj 60,hdj 80, en nu eindelijk de hdj 100 een zeer krachtige landcruiser ongeevenaard in trekkracht en uitstraling werkelijk een.. Lees volledige review.
Toyota Land Cruiser V8: in meerdere opzichten indrukwekkend
trek er aanhangers mee van 9- 10 ton, nooit geen problemen mee gehad, januari nieuwe v8 ook voor 9 ton aanhangwagen gewicht gekeurd... Lees volledige review.
Toyota Land Cruiser V8: in meerdere opzichten indrukwekkend
Ik heb de auto nu een half jaar, maar wat een auto. Het alarm heb ik eraf laten halen, want dat is een ramp (ging.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Toyota Land Cruiser V8: in meerdere opzichten indrukwekkend
heb een trekvermogen van 9 ton met luchtberemming op kar en de auto heeft er geen moeite mee. alleen dan ligt het brandstof verbruik wel.. Lees volledige review.
Toyota Land Cruiser V8: in meerdere opzichten indrukwekkend
Een geweldige auto zeker met aanhanger Een minpunt zijn de velgen, de coating is slecht een probleem van Toyota.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Toyota Land Cruiser V8: in meerdere opzichten indrukwekkend
ik heb een lj 70 gehad,toen een hj 60,daarna een hdj 80,en nu eindelijk de 100 tdi een monster van een landcruiser zeer tevreden alleen.. Lees volledige review.
Toyota Land Cruiser V8: in meerdere opzichten indrukwekkend
Ik heb zelf eerst een Nissan Patrol gehad en nu een Landcruiser 120 van bwj 2003 aan geschaft.Er gaat een wereld voor mij open.Nu.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Toyota Land Cruiser V8: in meerdere opzichten indrukwekkend
Eerder een landcruiser 120 exec gehad 230000km Weg gedaan om motor problemen (blijkt erg veel voor komend probleem bij alle diesels van toyota ) denkend een.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Toyota Land Cruiser V8: in meerdere opzichten indrukwekkend
Na een Lexus RX400H een nieuw execitive gekocht, geweldige wagen om er met een zware caravan op uit te trekken... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Toyota Land Cruiser V8: in meerdere opzichten indrukwekkend
Vermogen is goed, even uit een benarde situatie komen gaat goed, echter de wegligging in de bochten slecht. Veel overhellen en slecht contact met de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Toyota Land Cruiser V8: in meerdere opzichten indrukwekkend
nu 6 jaar oud ziet er na 120.000 km nog nieuw uit caravan van 1500 kg merkt ie niet ook als je bergopwaards gaat.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Toyota Land Cruiser V8: in meerdere opzichten indrukwekkend
Kort getwijfeld over een landcruiser of een range rover. De Toyota kan meer, kost minder, en gaat (hopelijk) nooit kapot. Ik gebruik hem op de weg,in.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Toyota Land Cruiser V8: in meerdere opzichten indrukwekkend
sterke fijne betrouwbare 3 liter diesel veel trekkracht en maakt toch weinig toeren zou geen andere meer willen als een toyota landcruiser 120.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Toyota Land Cruiser V8: in meerdere opzichten indrukwekkend
GEWELDIGE RIJDERSAUTO VOORAL DE LUCHTVERING . KRACHTIGE STILLE DIESEL.. Lees volledige review.
Toyota Land Cruiser V8: in meerdere opzichten indrukwekkend
Rijd al 9 jaar in een type 90 uit 2000. Nog nooit problemen gehad, buiten een schokbreker achter die is afgebroken... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Toyota Land Cruiser V8: in meerdere opzichten indrukwekkend
Gebouwd voor de eeuwigheid.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Toyota Land Cruiser V8: in meerdere opzichten indrukwekkend
gewoon top.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Toyota Land Cruiser V8: in meerdere opzichten indrukwekkend
Wat een beest, dat was het eerste wat in mij op kwam. De auto meet ongeveer 2 bij 5 meter. Vanbinnen had ik van de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Toyota Land Cruiser V8: in meerdere opzichten indrukwekkend
super auto , zowel op de weg als in het terrein ... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Toyota Land Cruiser V8: in meerdere opzichten indrukwekkend
Geweldige auto, rijdt met zware aanhanger alsof d'r niets achter hangt. Heb nu problemen met achtervering, met zware kar zakt hij in de laagste stand.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Toyota Land Cruiser V8: in meerdere opzichten indrukwekkend
Heb eerst een Nissan Patrol gereden, en heb er altijd dag in dag uit een tandemasser met 3,5/4 ton er achter. Maar wil nooit en ook.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5