Een brandstofslurper? Welnee. Ja, hij drinkt misschien ‘iets’ meer dan de gemiddelde zakensedan, maar echt zuipen, zoals een sportwagen dat doet, nee. Om nou te zeggen dat het verbruik reuze meevalt, gaat natuurlijk ook weer te ver. Maar in vergelijking met menig compacte SUV valt ie helemaal niet uit de toon. En je hebt wel de beschikking over een V8! Een diesel weliswaar, maar toch, hij maakt indruk als je het gaspedaal intrapt. Voorin het ‘flatgebouw’ hangt een 4,5-liter grote V8 diesel met een vermogen van 286 pk en een koppel van 650 Nm. Indrukwekkende cijfers. Echter, de 4,95 meter lange Land Cruiser weegt wel een paar kilo’s. De papieren vermelden een leeggewicht van 2.590 kilogram. Een dure vogel in de wegenbelasting, zul je denken. Inderdaad, dat klopt. Reken op een bedrag, afhankelijk van de provincie, van zo’n 220 euro. Per maand. Als we het dan toch over de kosten hebben, de aanschafprijs is ook niet gering. De Toyota-dealer vraagt namelijk minimaal 129.615 euro voor deze zevenzits Executive brok staal. Maar dan heb je wel wat!
Windverplaatsing
De krachtcentrale voorin maakt serieus indruk. Nadat je met een druk op de startknop de V8 D-4D uit zijn slaap hebt gehaald, komt er een machtig geluid onder de motorkap vandaan. Ook omstanders blijft het niet onopgemerkt. Je verwacht het eigenlijk niet van zo’n kolos, maar haal je het onderste uit de kan, dan is de honderdsprint in 8,2 tellen achter de rug. We raden het je overigens niet aan om met bijvoorbeeld een 2CV of ‘iets anders kleins’ achter een optrekkende Land Cruiser V8 te gaan staan. Hij blaast je met een beetje pech gewoon van de weg. Dat geldt ook voor de windverplaatsing op snelheid. Geloof het of niet, je kunt 210 km/u op de klok zetten. Uiteraard hebben we de proef op de som genomen. Tijdens een lange rit op de Duitse Autobahn had een Audi A6 3.0 TDI de grootste moeite met onze tank. De bestuurder was duidelijk onder de indruk van het potentieel en liet dat ook in geuren en kleuren weten tijdens de tankstop. Trap je echt het gas tot de bodem in, dan lust ie wel een slok, en haal je de 1 op 10 volgens fabrieksopgaaf niet. Maar dan gaat het ook echt hard. Eigenlijk net iets te snel voor zijn doen. Toyota had er misschien beter aan gedaan om de snelheid op 190 te begrenzen. Hij wordt namelijk rond de 200 km/u nogal zoekerig. De rijwind lijkt de zware koets zelfs iets op te tillen. En dat komt de communicatie tussen bestuurder en Land Cruiser niet ten goede. Ook niet als je de afstemming van het onderstel op ‘sport’ zet. Overigens merken we nauwelijks verschil tussen de drie modi comfort, sport en auto. Op hoge snelheid de bocht om? Niet doen. Al kan het wel, maar dat zullen de inzittenden je niet in dank afnemen. Debet daaraan is natuurlijk het ladderchassis, maar ook het leer om het meubilair is nogal glad, waardoor je je in een bocht behoorlijk schrap moet zetten als de vaart erin zit en de koets gaat hangen.
Variabele wagenhoogte
Klagen over gebrek aan ruimte is er vervolgens niet bij. Wat een balzaal! Ook op de twee extra stoelen in de bagageruimte kun je nog fatsoenlijk zitten. Jammer dat ze zijn vergrendeld in de laadvloer. Je kunt ze wel opklappen maar niet uitnemen. Althans, niet zonder slijptol. Al beschik je met de achterste twee stoelen opgeklapt nog altijd over een bagagecapaciteit van 909 liter. En ook de ruimte tussen deze twee stoelen is groter dan bij menig SUV-je. De Land Cruiser V8 is namelijk 1,97 meter breed. Tel je daar de eerder genoemde lengte van 4,95 meter en de hoogte van 1,91 meter bij op, dan verwijst ie de Range Rover qua formaat naar het tweede plan. Wat een bakbeest! Remmen op hoge snelheid vraagt dan ook wat gewenning. Je moet het pedaal fors intrappen om te vertragen. Echt gedoseerd remmen is er niet bij. Op glooiende wegen kun je wat dat betreft beter de bak in manueel zetten en zelf met een tik tegen de pook terugschakelen tijdens dalen. Uiteraard deinst de Land Cruiser V8 met permanente vierwielaandrijving, een Torsen middendifferentieel en diverse elektronische hulpsystemen niet terug voor een stukje onverhard. Zijn de oneffenheden van dien aard dat iets meer bodemspeling is gewenst, dan til je met een druk op de knop de koets iets omhoog. Geen probleem. Boven een snelheid van 20 km/u zakt ie vervolgens weer automatisch terug naar de normale stand. Een hoge instap is leuk, maar om het binnenste van de Land Cruiser te bereiken heb je welhaast een keukentrapje nodig. Gelukkig is daar wat op gevonden. Mocht je oma willen instappen, dan kun je de carrosserie ook helemaal in zijn veren laten zakken, zodat het in- en uitstappen (cq. laden) wat eenvoudiger verloopt. Bijkomend voordeel van de hoge bouw is het overzicht dat je hebt op de weg. Je kunt honderden meters over het overige verkeer heen kijken en daarop tijdig anticiperen.
De aanschafprijs is zoals gezegd niet gering, maar het is wel een nagenoeg ‘all inclusive’ prijs. Zaken als een full map DVD-navigatiesysteem, bluetooth, een parkeerhulp met camera en 20-inch wielen zijn bij de prijs inbegrepen. Je kunt overigens al een Land Cruiser V8 D-4D rijden vanaf 114.200 euro, echter mis je dan de twee extra stoelen en het uitgebreide Executive-pakket.
Schrijf een review