Toyota Avensis Wagon 2.0 D-4D-F Dynamic Business vol zelfvertrouwen

Toyota is heel zuinig op de nieuwe Avensis. De vorige generatie bleek namelijk als een van de weinige Japanse

Toyota is heel zuinig op de nieuwe Avensis. De vorige generatie bleek namelijk als een van de weinige Japanse segmentgenoten een schot in de roos, bij zowel de particuliere als zakelijke rijder. Zijn opvolger bouwt voort op dit succes met een nieuw gezicht, efficiënte motoren en meer ruimte. Heeft Toyota nu opnieuw de smaak te pakken? Tijd om de Avensis Wagon 2.0 D-4D-F Dynamic Business aan een nadere blik te onderwerpen.

Vooruitstrevende blik

De eerste confrontatie met de nieuwe Avensis deed onze wenkbrauwen niet fronsen. Het designteam van Toyota heeft zich niet uitgeleefd met allerlei designtruuks en visuele stijlfoefjes. Voor ons staat wederom een strakke koets die wij in de categorie ‘zakelijk behoudend’ zouden willen scharen. De 16 inch wielen ogen netjes maar zouden ‘voor het mooie’ een maatje groter kunnen zijn. Kenmerkend aan de nieuwe Avensis is wel de sprekende neus, met afgeronde motorkap, chroom omlijste grille en hoekige koplampen. Hier zien we duidelijk de nieuwe designtaal uit Japan, die ook zijn weg naar de iQ en Urban Cruiser heeft gevonden.

Een frivool ontworpen interieur zoals we dat in de iQ en Urban Cruiser zien moet de nieuwe Avensis ontberen. Maar tillen we daar zwaar aan? Nee, in dit overwegend zakelijke segment draait het om afwerking, rust, comfort en luxe. En daar weet de nieuwe middenklasser van het merk punten te scoren. De sfeer is weliswaar vrij getemperd door de antraciet en titaniumkleurige dashboarddelen en stoelbekleding, maar de gebruikte materialen steken goed in elkaar en maken een degelijke indruk. De bestuurder kijkt uit op een strakke cockpit met geïntegreerde klimaatregeling en groot radio/navigatiesysteem met telefoonfunctie. Die wegwijzer is achteraf te monteren en werkt prima maar vergt wel enige gewenning. Zo is de volumeregeling door het grote scherm noodgedwongen achter twee knoppen verstopt. Voor het (intuïtieve) gemak zien we liever een draaiknop, nog boven de standaard stuurbediening. Het instrumentarium laat weer niets aan duidelijkheid te wensen over, en zo hoort het ook. Wel is het even zoeken naar de handrem. Toyota volgt de trend van de elektromechanisch bediende handrem en heeft de bediening niet in de middenconsole of links van het stuur geplaatst, maar achter het contactslot. Om een soepele start mogelijk te maken dien je of de in te duwen of aan te trekken schakelaar niet te beroeren of je intuïtie overboord te gooien. Ondergetekende kon er maar niet aan wennen. Starten gaat overigens wel heel eenvoudig, met een 'ouderwetse' sleutel...

Rust

Voor het overige voel je je al snel thuis. Niet in de laatste plaats door het royale zitcomfort zowel voor- als achterin. Waar de vorige generatie nog redelijk compact bemeten voorstoelen meekrijgt, is de zit in zijn opvolger – die overigens vijf centimeter in lengte breedte groeide - zeer geriefelijk: niet te hard en met veel ondersteuning. Ook op de achterbank ontpopt de Japanner zich als een rustgevende reiswagen, waar passagiers over ruim voldoende bewegingsvrijheid beschikken. De bagageruimte meet nu 1609 liter en dat is in deze klasse niet maatgevend, maar wel heel behoorlijk.

Het reislustige en rustgevende karakter van het interieur strookt uitstekend met de vooringeplaatste 2.0 D-4D-F dieselmotor. De zelfontbrander is onderdeel van het moderne motorpallet dat Japan voor dit verwachte succesnummer in petto heeft. Het is de 126 pk sterke instapper, die met 310 Nm trekkracht op papier keurige rapportcijfers heeft. In combinatie met de zesbak blijkt de Avensis daadkrachtig te presteren, maar niet zozeer vlot. Daarbij is het wel zaak de toerenteller minstens 1800 toeren te laten aanwijzen, omdat dan de turbo voelbaar assistentie begint te verlenen. Het vijfde en zesde verzet is vrij lang gespatieerd, waardoor een sprintje bij 80 in het vierde verzet moet worden voltooid en een inhaalmanoeuvre op de snelweg niet aan het hoogste verzet besteed is. Voor het overige is de diesel soepel genoeg voor zorgeloze kilometers. En bovendien ook lekker zuinig: zonder problemen wees de boordcomputer 6.2l/100 km aan, en dat bleek vrijwel identiek aan het berekende verbruik aan de pomp. Ruim 1 op 16 is gewoon heel behoorlijk een auto van dit formaat. Het NOx reducerende D-CAT emissiesysteem is nog niet aan de tweeliter besteed. Toyota houdt deze ‘schone’ techniek (nog) voorbehouden aan de 2.2 D-4D.

Ook na de nodige afgelegde kilometers bewijst de nieuwe Avensis 2.0 D-4D-F zich als een uitgebalanceerd concept. De besturing is vrij direct, maar ook best licht en niet heel communicatief. Voor de doorwinterde Mondeorijder misschien een domper maar voor de relaxte rijder weer een verademing. Het onderstel is hier harmonisch op afgestemd en is comfortabel geveerd zonder overmatig over te hellen in bochten of in te boeten aan rijeigenschappen van niveau. Zo kun je als het moet toch vertrouwwekkend vlot manoeuvreren, al zal onze reisgenoot je daar niet toe uitnodigen. Wel houdt het ESP de gemoederen gesust, het stabiliteitsysteem vindt het opmerkelijk snel welletjes.

Vernuft op afroep

Toyota heeft voor de Avensis vier uitrustingsniveau’s op het programma staan. De Dynamic is de tweede trap, die onder meer van 16 inch lichtmetalen velgen, cruise control, automatische airco en een lederen stuur is voorzien. Ook regen- en lichtsensor, mistlampen en de automatisch dimmende binnenspiegel en mistlampen werken comfortverhogend. Elektrische ramen en spiegels alsmede het ESP zijn eveneens inbegrepen. Met een prijs van 32.230 euro (als Wagon) is het naar verwachting een interessante uitvoering voor het brede publiek. De prijsstelling an sich is ten opzichte van zijn concurrenten ook bijzonder gunstig te noemen. Het genoemde semi-geïntegreerde navigatiesysteem is als Business aangeduid, als aantrekkelijk geprijsd (750 euro) alternatief voor het duurdere af-fabriekssyteem. Het apparaat beschikt ook over Bluetooth, al was de geluidskwaliteit in combinatie met Apples iPhone niet heel zuiver. Ondanks de toch vrij complete standaarduitrusting van de Dynamic Business heeft de Avensis nog veel meer volwassen rijtechniek en –systemen in zijn mars. Deze zijn standaard op duurdere modellen of tegen meerprijs bij te bestellen: te noemen valt bi-xenonverlichting, smart entry sleutel, een CVT-transmissie of zestrapsautomaat, rijstrookdetectie, adaptieve cruise control en het Pre-Crash Safety systeem.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (30)

Toyota Avensis Wagon 2.0 D-4D-F Dynamic Business vol zelfvertrouwen
niet al te best auto is 2 jaar oud 170000 km nieuw gekocht vanaf dag 1 de gekste mankementen stuurslijtage na half jaar schakelprobleem met.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Toyota Avensis Wagon 2.0 D-4D-F Dynamic Business vol zelfvertrouwen
dit moet dan het topmodel van toyota zijn duur in aanschaf,onderhoud,verbruik 1 op 13 diesel niet bepaald betrouwbaar vorige model was beter nog een.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Toyota Avensis Wagon 2.0 D-4D-F Dynamic Business vol zelfvertrouwen
In 2008 voor het eerst een Toyota Avensis D-cat gekocht, dit vanwege de prijs en reputatie Toyota. Dit was dus eens maar nooit.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Toyota Avensis Wagon 2.0 D-4D-F Dynamic Business vol zelfvertrouwen
Ik heb mijn Toyota Avesis (bj 2007) bij 133000 Km ingeruild nadat ik een koppakking revisie had gehad, nieuwe inspieters, en een kapotte turbo... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Toyota Avensis Wagon 2.0 D-4D-F Dynamic Business vol zelfvertrouwen
Toyota kopen hoef je niet dikwijls naar de garage te lopen. Mooi man... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Toyota Avensis Wagon 2.0 D-4D-F Dynamic Business vol zelfvertrouwen
Er zijn mensen die alles kapot krijgen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Toyota Avensis Wagon 2.0 D-4D-F Dynamic Business vol zelfvertrouwen
Ik heb deze avensis 2.0 d4d f in 2007 aangeschaft En met plezier gereden nu 155000 km verder Alleen lekke koppakking gehad.Gratis.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Toyota Avensis Wagon 2.0 D-4D-F Dynamic Business vol zelfvertrouwen
Voor mij is het spijtig genoeg NATA never a toyota again. Van bij het begin problemen zoals: binnenverlichting valt uit juist na verloop.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Toyota Avensis Wagon 2.0 D-4D-F Dynamic Business vol zelfvertrouwen
Na mijn eerste Toytota Avensis waar ik met plezier in heb gereden was de aanschaf en het gebruik van mijn tweede Toyota een desillusie... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Toyota Avensis Wagon 2.0 D-4D-F Dynamic Business vol zelfvertrouwen
In bezit sinds 23/06/2010, 1700km gereden. Vorige wagens: 1984 Tercel 1.3 DX, 1992 Corolla Liftback 1.6 GLi, 2005 RAV4 2.0 aut. VIP, 2007 Corolla Verso 2.0d.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Toyota Avensis Wagon 2.0 D-4D-F Dynamic Business vol zelfvertrouwen
Goede ontvangst radio. Goede speakers. Goede navigatie en telefoon (TNS 510). Veel ruimte ook voor lange personen op achterbank. Grote kofferruimte. Kan zeer veel bagage.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Toyota Avensis Wagon 2.0 D-4D-F Dynamic Business vol zelfvertrouwen
Fijne auto, met 1.8 automaat (CVT), rijdt fijn, business heeft alle opties die het rijden makkelijk maken, o.a. achteruitrijcamera, inklapbare spiegels, regensensor. Veel ruimte, ook onder.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Toyota Avensis Wagon 2.0 D-4D-F Dynamic Business vol zelfvertrouwen
dit is mijn eerste toyota avensis wagon uit 2005 en rij hem nu 3 jaar. de bekleding is werkelijk drama. binnen de garantie het stuurhuis.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Toyota Avensis Wagon 2.0 D-4D-F Dynamic Business vol zelfvertrouwen
eerder een avensis uit 1999 gehad. ruim 4 jaar er in gereden zonder enige probleem. dus dacht weer zo eentje kopen.maaaar ja dat was geen goede.. Lees volledige review.
Toyota Avensis Wagon 2.0 D-4D-F Dynamic Business vol zelfvertrouwen
Huidige km stand: 160.000; ca 30.000 km p jaar. Deze Toyota heeft mij nog niet kunnen overtuigen van enige mate betrouwbaarheid. Vraag me af.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Toyota Avensis Wagon 2.0 D-4D-F Dynamic Business vol zelfvertrouwen
Ik zie hier veel problemen met de dieselmotoren van Toyota. Er is al eerder op een andere site gemeld dat er problemen zijn met.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Toyota Avensis Wagon 2.0 D-4D-F Dynamic Business vol zelfvertrouwen
2003 2.4l executive automaat: + Comfortabel; ruimte; goed netjes te houden;fijne radio ;sjiek (executive). - 4 Kromme lichtmetalen velgen die niet te corrigeren zijn; Te slappe achtervering;.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Toyota Avensis Wagon 2.0 D-4D-F Dynamic Business vol zelfvertrouwen
Na 10.000 km cubbing van originele Bridgestone banden. Afgeslepen door garage. Even weg, maar daarna weer opnieuw. Bridgestone weggesmeten. Michelin eronder en geen probleem meer... Lees volledige review.
Toyota Avensis Wagon 2.0 D-4D-F Dynamic Business vol zelfvertrouwen
Lease auto, 65.000 per jaar. Huidige km-stand 160.000 Twee keer stil mee komen te staan. Eenmaal in Spanje, auto week kwijt geweest. Katalysator defect, reparatie van.. Lees volledige review.
Toyota Avensis Wagon 2.0 D-4D-F Dynamic Business vol zelfvertrouwen
Avensis station wagon 1998. In 2004 gekocht me 65.000 km op de teller. 5 jaar en 80.00 km verder een aantal dure reparaties gehad (naast regulier.. Lees volledige review.
Toyota Avensis Wagon 2.0 D-4D-F Dynamic Business vol zelfvertrouwen
Ik heb sinds enkele maanden een avensis d4d 2006 160.000 km op de teller. Met 154.000 had een lekkage aan de koppakking en een hoog.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Toyota Avensis Wagon 2.0 D-4D-F Dynamic Business vol zelfvertrouwen
Dit is mijn tweede Avensis Wagon. Eerste zwart, 2,0 liter, 116 pk, stoffen binnenbekleding. Tweede 2,2 liter, 150 PK, linea sol. Beiden 100% tevreden. Lederen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Toyota Avensis Wagon 2.0 D-4D-F Dynamic Business vol zelfvertrouwen
Ik heb deze auto 1 maand overgenomen met 112.000 km op de teller. De historie is mij onbekend. De auto is zwaar (wat je ook degelijk.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Toyota Avensis Wagon 2.0 D-4D-F Dynamic Business vol zelfvertrouwen
Ik ben in het bezit van een 2.0 D Executive 126 pk van bj 2004 een mooie auto met een bronsen kleur van buiten.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Toyota Avensis Wagon 2.0 D-4D-F Dynamic Business vol zelfvertrouwen
Ben in het bezit van een d4d wagon met inmiddels 240k op de klok. heerlijke reisauto, maar wat me tegenstaat zijn de toch wat tegenvallende.. Lees volledige review.
Toyota Avensis Wagon 2.0 D-4D-F Dynamic Business vol zelfvertrouwen
70000 kilometer en de koppakking is kapot. Ook reeds eerder problemen met koelvloeistoflek. Dit had ik toch niet verwacht. Het is een auto van de.. Lees volledige review.
Toyota Avensis Wagon 2.0 D-4D-F Dynamic Business vol zelfvertrouwen
Al met al te veel problemen en storingen meegehad, er wordt na 60000 km gezegd dat het al een wat oudere aut, ja kan ik.. Lees volledige review.
Toyota Avensis Wagon 2.0 D-4D-F Dynamic Business vol zelfvertrouwen
Ik rijd al meer dan 30 jaar een toyota. Van corolla tot nu een avensis stationwagen. Deze laatste is van 1998 en is reeds.. Lees volledige review.
Toyota Avensis Wagon 2.0 D-4D-F Dynamic Business vol zelfvertrouwen
Een degelijke wagen, geen Duits designbeest, maar toch rijkelijk uitgerust voor een aanvaardbare prijs. Alles wat niet motor is, lijkt meer dan ok en betrouwbaar... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Toyota Avensis Wagon 2.0 D-4D-F Dynamic Business vol zelfvertrouwen
Toyota 1.8vvti 7-2003 (nieuw model)naast mijn vorige reactie in 2007 de volgende echter nu stoor ik me eraan: -In 2005-, bij stationeer draaien in stilstand hoor.. Lees volledige review.