Toekomst voor Fiat Grande Punto Natural Power

Je hebt van die auto’s die hun tijd nog vooruit zijn. De Fiat Grande Punto Natural Power is er zo een. Deze Italiaan

Je hebt van die auto’s die hun tijd nog vooruit zijn. De Fiat Grande Punto Natural Power is er zo een. Deze Italiaan rijdt weliswaar als elke andere Punto en ziet er ook heel ‘gewoon’ uit, maar dat de motor ook genoegen neemt met het schonere aardgas maakt 'm anders. Gelukkig kun je eveneens met benzine uit de voeten, want waar kun je immers aardgas tanken? Wij gingen op zoek…

Je hebt van die auto’s die hun tijd nog vooruit zijn. De Fiat Grande Punto Natural Power is er zo een. Deze Italiaan rijdt weliswaar als elke andere Punto en ziet er ook heel ‘gewoon’ uit, maar dat de
Toekomst voor Fiat Grande Punto Natural Power

De Fiat Grande Punto rijdt alweer ruim drie jaar op onze Nederlandse wegen. Fiat houdt het gamma fris door middel van kleine updates, zoals een nieuw merklogo, andere kleuren, een nieuwe sleutel (jawel!) en een gewijzigd instrumentarium voor het verder degelijk afgewerkte interieur. Zodoende staat de Punto zijn mannetje in het drukbevochten B-segment. Inmiddels zijn er 18.000 exemplaren in ons land verkocht. Daarnaast zijn er gelimiteerde compleet uitgeruste Edizione’s in het leven geroepen. Een recente smaakmaker is de sportieve Abarth; van heel andere orde is de Natural Power die nu voor onze neus staat. Inderdaad, een groentje.

Eén concessie

Groen omdat deze ook op aardgas (CNG) kan rijden. Fiat heeft daarvoor twee aardgastanks onderhuids gemonteerd, met een gezamenlijke inhoud van 15 kilo. In tegenstelling tot de aardgas-Panda die eerder aan bod is gekomen behoud de Grande Punto zijn eigen platform en rijhoogte. Zodoende oogt deze Natural Power-variant krek eender. Zelfs de tankdop voor het aardgas is netjes achter het standaard tankklepje weggewerkt. Wel moesten technici en interieurontwerpers in beraad om een concessie te doen. Om een bruikbare actieradius te creëren zijn de CNG-tanks van formaat, en moest de bodem in de bagageruimte iets worden gelift, waardoor achterin nu plaats is voor 200 liter aan koffers en tassen, in plaats van 267. De zitruimte van de inzittenden bleef onaangeroerd, en die is prima voor elkaar. Een benzinetank is ook nog aan boord, die een heel bruikbare 45 liter inhoud meet. Rijden op aardgas is echter interessanter, gezien de lagere CO2-uitstoot (nu 115g/km in plaats van 139 g/km) en de voordelige pompprijs van zo’n 70 cent. Opmerkelijk: de CO2-uitstoot is overigens maar één grammetje hoger dan de Panda Natural Power!

Toeren maken

Groen of niet, voor de aandrijving van dit groene staaltje haalt Fiat (nog) niet het nieuwste van het nieuwste uit de kast. De Grande Punto Natural Power wordt voortgestuwd door een achtkleps 1.4 liter benzinemotor met 77 pk en 115 Nm. Wanneer je rijdt op aardgas blijft er 70 pk aan kracht over en valt de trekkracht ook iets lager uit. Wetende dat de benzinevariant met 1.4 8v van nature al geen kwieke strepentrekker is, is dat bij de Natural Power-versie niet anders. Bovendien vergt de aardgastechniek ook meer kilo’s, 145 stuks om precies te zijn. Toch zijn de sprintcapaciteiten hier minder relevant. De cijfers op papier moet je gewoon voor lief nemen: een top van 162 en een honderdsprint in 14.9 seconden (aardgas: 156/16.9) is nog acceptabel. In de praktijk zul je gewoon de toeren in moeten om enigszins vaart te maken. Eenmaal op snelheid kun je rustig opschakelen en heeft de krachtbron geen moeite met lage toerentallen. Dan blijft het ook aangenaam stil in het interieur. Op de snelweg laat de motor nog wel iets van zich horen, de vijfbak heeft geen spaarzame vijf, waardoor bij 120 de toerenteller toch al 4000 toeren aanwijst. Dat heeft ongetwijfeld zijn neerslag op het gasverbruik.

Geen bochtenvrees

Eerder hebben we al aangestipt dat deze Grande Punto het niet van zijn prestaties moet hebben. Toch is de inborst van de auto wel degelijk dynamisch. Niet voor niets levert Fiat een motorpalet tot 180 pk! Hoewel de besturing vrij licht werkt (zelfs zeer licht in de city-stand) en niet heel precies is, is het onderstel in staat om zonder dramatiek lekker door te rijden en hier en daar een bochtje te pakken. Daarbij heeft Fiat een goede comfortbalans gevonden, die ons wel kan bekoren. Van stug of stoterig trekjes in de afstemming is geen sprake. Met de puike reminstallatie scoort Fiat eveneens punten.

Tanken voor een tientje

Tijdens onze test reden we gemiddeld 270 kilometer op volle tanks aardgas. Zodra de voorraad CNG is verbruikt schakelt de motor automatisch over op benzine. De 45 liter benzinetank vergroot de actieradius dus aanzienlijk, maar wij reden liever weer naar de pomp om voor 10 euro aardgas bij te tanken. Per kilo betaal je namelijk 72 cent. Afhankelijk van waar je woont of rijdt is ‘even naar de pomp’ tien minuten of een uur rijden. Het aantal aardgasstations bedraagt momenteel ongeveer 20, maar tegen het eind van het jaar zijn er zo’n 50 tankpunten operationeel. Als de crisis meezit, natuurlijk. Fiat ziet in ieder geval een grote toekomst weggelegd voor aardgas en kondigde begin dit jaar al een nieuwe aardgasmotor aan, op basis van een 0.9 liter tweecilinder (!) met turbo. Een slimme zet om de aardgasrijder met pk’s en koppel te verwennen en de brandstofrekening laag te houden. Opel is er al mee begonnen in de Zafira CNG Turbo en Volkswagen heeft de Passat 1.4 TSI Ecofuel in het gamma.

Uitgerust als instapper

Fiat heeft de Grande Punto Natural Power gebaseerd op het uitrustingsniveau Active. Dit is een redelijk uitgeruste instapuitvoering, met onder meer ABS, twee airbags, elektrische ramen voor en centrale vergrendeling met afstandsbediening aan boord. Bovendien zijn de buitenspiegels elektrisch te bedienen en te verwarmen en is zowel het stuurwiel en de bestuurdersstoel in hoogte (stuur ook in diepte) in te stellen. Een boordcomputer mag uiteraard niet ontbreken. Ons testexemplaar had daarentegen ook airco en stuurbediening aan boord en was bovendien verfraaid met lichtmetaal en in kleur gespoten deurgrepen, maar daarvoor zul je moeten bijbetalen.

Prijzen

Aardgasrijden in een Grande Punto kan vanaf 15.895 euro en da’s inclusief de BPM korting vanwege zijn A-label. Voor 16.495 euro staat een vijfdeursuitvoering voor de deur. Een gelijkwaardig benzine-exemplaar kost overigens 13.395 euro, maar draagt wel een B-label met zich mee. In beide gevallen is voor zakelijke rijders het 20% bijtellingstarief van toepassing. Die meerprijs is zeker om te zetten in een voordeel, maar daar moet je wel aardgaskilometers voor gaan maken. Gelukkig wordt dat je de komende tijd steeds makkelijker gemaakt…

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.