Audi A6 2.0 TDIe vol zakelijk instinct

Grote kans dat wanneer de geslaagde zakenman bij de baas mag aankloppen voor een nieuwe auto van de zaak, het een Audi A6 is. Dat deze forse middenklasser met recht tot twee maal toe Zakenauto van het Jaar is geworden, bewijzen de uitstekende verkoopcijfers ten opzichte van zijn directe Duitse concurrenten. De meest verkochte 2.0 TDI is er nu ook als efficiënte ‘e’, waarmee de decente limousine van het merk een A-label verdient. Bovendien is de A6 tegelijkertijd in een vernieuwde jas gestoken. Een win-win situatie?

Grote kans dat wanneer de geslaagde zakenman bij de baas mag aankloppen voor een nieuwe auto van de zaak, het een Audi A6 is. Dat deze forse middenklasser met recht tot twee maal toe Zakenauto van het
Audi A6 2.0 TDIe vol zakelijk instinct

Tegenwoordig autofabrikanten er alles aan om zo groen mogelijk voor de dag te komen. Zolang de energielabels in ons land nog gevoerd worden vliegen de groene labels ons om de oren. En of die methode nou altijd even inzichtelijk is, daar kun je over discussiëren. Feit is wel dat de van het ‘verzuinigen’ van het wagenpark (ook te danken aan de strenger wordende regelgeving) allerminst een ongewenste ontwikkeling is. Waarom niet zuiniger aan doen als het ook daadwerkelijk zuiniger kan? Audi’s e-modellen gaan net even een stap verder in efficiëntie dan in Ingolstadt gebruikelijk is. De A3 TDIe is er één, maar ook de A8 is er als 2.8 FSI in e-uitvoering. Binnenkort volgt de A4 TDIe en vandaag staat de A6 2.0 TDIe centraal.

Stille kracht

De bespaarmaatregelen voor de A6 TDIe liegen er niet om. Waar de normale tweeliterdiesel van voor de facelift 6.3l/100km verbruikte, neemt de e-variant met een liter minder genoegen. Wel moeten we bekennen dat ook andere A6-en zuiniger zijn geworden, hoe dan ook is een verbruiksopgave van 5.3/100km gewoon heel aantrekkelijk voor een auto van bijna vijf(!) meter. Dit resultaat werd bereikt door onder meer het onderstel subtiel te verlagen, banden met een lage rolweerstand toe te passen en de grille deels af te sluiten. Bovendien ontbreekt een reservewiel, dat scheelt weer kilo’s (en centen). Motorisch werd er ook gesleuteld, in de ‘e’ tokkelt de nieuwe tweeliter turbodiesel met common rail technologie. Deze levert na zijn zuinigheidsbehandeling 136 pk maar onverminderd 320 Nm trekkracht. De specificatielijst bevestigt dat deze krachttermen ruim voldoende zijn voor een plaats op de linkerbaan (mét type-aanduiding), een top van boven de 200 en een honderdsprint in ongeveer 10 tellen is immers niet verre van ondermaats. Overigens zul je door de schakelindicator worden ontmoedigd om laatstgenoemde fabrieksopgaven na te bootsen, ruim onder 2000 toeren worden we al gemaand om op te schakelen.

Want hoewel Audi ook een comfortabele Multitronic-versnellingsbak levert – die ook nog eens relatief efficiënt te werk gaat – is de TDIe altijd met een handgeschakelde zesbak uitgerust. Deze heeft aangepaste overbrengingen om zoveel mogelijk kilometers op een liter diesel te kunnen rijden. In tegenstelling tot de ‘lange’ vijfbak van de spaarzame A3 is onze zakensedan prima bedeeld met de opnieuw gespatieerde transmissie. De verhoudingen komen niet geforceerd over en houden er goed de vaart in, zonder dat de motor ‘stilvalt'. Wel moet je wennen aan de lange slag van de koppeling. Bij het wegrijden word je geholpen door het motormanagement, die heel slim het toerental iets verhoogt om een afslaande motor te voorkomen. De soepele common rail dieselmotor begint al vanaf 1600 toeren daadkrachtig op de achtergrond te sleuren en ook daaronder stelt-ie niet teleur: bij een constante snelheid met slechts 1300 toeren voelt de TDI zich nog lekker in zijn vel en begint niet te dreunen, vibreren of te grommen. Ondanks zijn gedegen prestaties wisten we een verbruik van 1 op 16.2 te realiseren. De beloofde 1 op 19 hebben we dus niet gehaald, toch kun je al dan niet met enige moeite daar wel meer in de buurt komen. Zeker ook omdat op snelwegtempo de boordcomputer vrij eenvoudig de fabrieksopgave weergeeft. Op naar Frankrijk op een tank! De tweeliter is dus niet alleen een verstandige keuze, maar ook nog een slimme zet. Echt veel meer kracht heb je domweg niet nodig. Toch willen we de 2.7 en 3.0 TDI diesels niet onderbelicht laten. Dat zijn immers zescilinders, die met hun nog soepelere karakter en geoliede geluidsproductie de A6 nog meer glans kunnen geven. Want dat stationaire getokkel van viercilinderdiesels is onvermijdelijk, of je moet over een start-stop systeem beschikken. Maar dat levert Audi alleen nog in de A5 Cabriolet. Of die twee extra cilinders een extra investering waard zijn, is een kwestie van afwegen.

Vernieuwd maatpak

In de introductie werd al even genoemd dat de komst van deze zeer matige drinker werd gecombineerd met een facelift. Nu de A6 in feite alweer 5 jaar op de markt is, vond Audi het tijd voor een verjongingskuur. De zichtbare vernieuwingen bestaan vooral uit nieuwe lichtunits voor- en achter met LED-dagrijverlichting, maar ook een nieuwe bumperpartij en rechthoekige mistlampen voor. Vooral aan de achterzijde heeft de opfrisbehandeling effect: hier toont de A6 zich dynamischer en slanker. De cockpit van de A6 oogt net zo vertrouwd als voorheen. Audi heeft hier fijnslijperij verricht met nieuwe materialen, een extra joystick voor het MMI en een update voor het MMI zelf. De centrale bediening verloopt nu eenvoudiger en sneller, waarbij het kleurendisplay bovenin het dashboard nu ‘pop-ups’ kan weergeven wanneer de klimaatregeling bijvoorbeeld een graad hoger wordt ingesteld. Voorheen werd daar het gehele scherm voor gebruikt. Daarnaast is het navigatiesysteem opgewaardeerd met nieuwe stembegeleiding – al hoeft die uitspraak van straatnamen en wegen van ons niet zo – en een fraaiere kaartweergave.

‘Onze’ A6 is verder zo zakelijk als het maar kan. De zilvergrijze lak voor het exterieur completeert samen met de stemmig zwart stoffen bekleding het zakelijke gevoel. Niets mis mee, maar je moet er van houden. We weten namelijk dat deze Audi met het grootste gemak is te verrijken met fraai lichtgetint leder, alcantara en diverse sierlijsten. Maar eerlijk is eerlijk, we rijden een spaarlimo, dus doen we voor deze keer een stapje terug in onze eisenlijst. Opvallend genoeg doet deze A6 in e-trim ook een stapje terug in comfort. Waar het model bij ons bekend met een goede balans tussen comfort en sportiviteit, reageert het verlaagde onderstel toch wat stoteriger op oneffenheden dan ons lief is. Dit verstoort die doorgaans verfijnde balans enigszins en dat lijkt ons niet helemaal de bedoeling. Voor het overige verwent de Duitse zakenpartner zijn passagiers met veel ruimte voor lijf, leden en bagage. De voorstoelen zijn in ons geval sportiever uitgevoerd, met in lengte verstelbaar zitvlak voor optimale steun. Op de achterbank is de A6 nog altijd behoorlijk ruim in zijn klasse, en ook de 550 liter kofferruimte is in vrijwel alle gevallen meer dan genoeg.

Prettig geprijsd

Het zakelijke succes van de A6 wordt ook door de (lease)prijs bepaald. Een A6 met dieselmotor – de 2.0 TDIe – is er vanaf 44.480 euro. En dat ligt weer onder het niveau van zijn tegenstrevers uit Beieren en Stuttgart. Met opties als xenon, 17 inch lichtmetaal, sportstoelen voor, parkeerhulp, dode hoekherkenning en rijstrookdetectie stijgt het prijskaartje alweer boven de 50 mille uit, maar ook dit is uiteraard afhankelijk van de shortlist.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (31)

Audi A6 2.0 TDIe vol zakelijk instinct
ik heb deze auto eergisteren opgehaald. en hij rijdt geweldig, hij schakelt heel soepel, hij trekt rap op. ik heb de handgeschakelde 1.8 tfsi. ik ben er zeer content mee ;)
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5

Pluspunten

soepele versnelling, mooie afwerking

Minpunten

geen
Audi A6 2.0 TDIe vol zakelijk instinct
Als 1ste eigenaar en na ruim 150.000 km kan ik gerust stellen dat deze A6 2.4 automaat volledig beantwoordt aan alle verwachtingen. Alles blijft ongelooflijk.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Audi A6 2.0 TDIe vol zakelijk instinct
Mooie wagen die ik laten tunen heb tot 185pk. Op 136 pk is de wagen lui en is het niet leuk rijden. Binnen is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi A6 2.0 TDIe vol zakelijk instinct
Audi is er m.i. goed in geslaagd om het 2006 model weer aanzienlijk te verbeteren. De auto voelt gewoon een stuk beter: stiller, degelijker, verfijnder... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Audi A6 2.0 TDIe vol zakelijk instinct
Waardeloze auto. Bij twee bergjes op, met lichte boot erachter, koppakking kapot. Opmerking garage duitsland: Moet wel kapot gaan., Sie fahren ein elefant mitt ein.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Audi A6 2.0 TDIe vol zakelijk instinct
Inmiddels 159.000 km probleemloos gereden. Een top auto, fijn rijgedrag en ingetogen maar krachtig uiterlijk. Op snelweg tussen 100 en 120 km/uur een verbruik van.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Audi A6 2.0 TDIe vol zakelijk instinct
Sinds een half jaar in bezit van deze uit Duitsland geïmporteerde auto (s-line avant 2,7 TDI bj 11/2005 en slechts 40.000 echte km's). Perfecte wegligging,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Audi A6 2.0 TDIe vol zakelijk instinct
DEGELIJKE EN VEILIGE AUTO MET- OP DE OPTIES NA- EEN GOEDE PRIJS/KWALITEITS VERHOUDING. INTERIEUR EN STUUR EIGENSCHAPPEN ZIJN AAN MODERNISERING TOE;HAALT NIVEAU VAN MERCEDES.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi A6 2.0 TDIe vol zakelijk instinct
Wat een rampenauto. Bij ongeveer 100.000 km begon het feest; MMI tweemaal vervangen, uitval display dash, alarm kapot, derde remlicht werkt niet meer, een volledig.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Audi A6 2.0 TDIe vol zakelijk instinct
Kom uit Skoda superb ook een heerlijke ruime(re) reiswagen met alles erop en eraan maar vind de nieuwe Superb er te frans uitzien.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi A6 2.0 TDIe vol zakelijk instinct
Ik heb 3 maanden geleden een A6 Avant 2.0TDI aangeschaft. Dit is een mooie auto, maar komende van een Ford Mondeo van 2001, met.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Audi A6 2.0 TDIe vol zakelijk instinct
Audi A6 quatro 3.2 v6 aut. , prima auto, is ook getuned,loopt super, alleen ratelt hij soms, sinds enkele weken zoals ik lees de.. Lees volledige review.
Audi A6 2.0 TDIe vol zakelijk instinct
heb nu na 123000 km problemen met distributieketting . Bij navragen hoor je hier pas na de dubbele aantal km last van te krijgen. Weet iemand hier.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi A6 2.0 TDIe vol zakelijk instinct
April 2009 deze audi aangeschaft bouwjaar 2006 met 130.000km op de teller, wat een top auto, nog geen problemen gehad, automaat is super en.. Lees volledige review.
Audi A6 2.0 TDIe vol zakelijk instinct
deze aud 2.4 heeft in de 5 jaar dat ik er mee gereden heb nog niets gemankeerd. Zelfs geen lampje of zo iets.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Audi A6 2.0 TDIe vol zakelijk instinct
Heb inmiddels 175.000 probleemloze kilometers met deze prachtauto afgelegd. Heb 'm onlangs weer even laten poetsen en hij ziet er weer prima uit. Minpuntje is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Audi A6 2.0 TDIe vol zakelijk instinct
Heerlijke ruime auto. Snel en sportief rijden is geen enkel probleem behalve voor het verbruik dat bij een beetje sportiviteit op 1 op 6,5 uitkomt... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi A6 2.0 TDIe vol zakelijk instinct
schokkend versnellingsbak benzine sencer 2x cost 1000 by 1 keer alle remmen erop plostseling veel gebruik brandstof weinig kracht onderin alleen goed in sportstand veel trillingen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Audi A6 2.0 TDIe vol zakelijk instinct
veel problemen a6 2.4 bj 2001 hij heeft pas 150 000 km gelopenbij een dealer audi maas in uithoorn gekocht nu voor zeker €10.000.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Audi A6 2.0 TDIe vol zakelijk instinct
Inmiddels rij ik alweer 2,5 jaar in deze A6 2.0 TDI Automaat en de auto bevalt prima. NA 90.000 km nog steeds geen storingen, hooguit.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi A6 2.0 TDIe vol zakelijk instinct
Heerlijke auto een 3.2 quatrro. Heeft nu 85000 km gelopen is 4.5 jaar oud. Staat momenteel stil omdat de distributieketting is versleten,kompleet met spanners en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Audi A6 2.0 TDIe vol zakelijk instinct
Eerste 4 jaar (150000 km) geen problemen, daarna begon het: geen oliedruk wegens zwaar defect aan oliepompaandrijving, ophanging vooraan regelmatig vervangen wegens ondeugdelijke rubbers, dreunende.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Audi A6 2.0 TDIe vol zakelijk instinct
gekocht bij 71000km. Nu 6000km gereden. nadeel 1l olie verbruik. 2.4 is genoeg maar mooier is een 3.2... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi A6 2.0 TDIe vol zakelijk instinct
niets op aan te merken; m'n 3e A6 en ik blijf erin rijden... Lees volledige review.
Audi A6 2.0 TDIe vol zakelijk instinct
Onze import 4.2 quattro S-Line is gekocht bij vd Akker in Best. Een superfijne reisauto met werkelijk bijna alle opties die er zijn voor.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Audi A6 2.0 TDIe vol zakelijk instinct
Ruime, snelle en veilige gezinswagen. Wel opletten voor bemande en onbemande camera's. Wagen ligt als een blok beton op de weg, zelfs met sneeuw (quattro). De parkeerplaatsen in.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi A6 2.0 TDIe vol zakelijk instinct
Hallo Ken Blijven aandringen voor herstelling. Massavliegwiel is vervangen en schokkerig rijden is voorbij. Alle eerste reeksen hebben of hadden er last van maar dealernet moest.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi A6 2.0 TDIe vol zakelijk instinct
Ik heb mijn a6 gekocht toen hij net uit was (eind 2004) echt prachtige wagen die zeer goed bolt , maar net zoals ik hieronder ook.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi A6 2.0 TDIe vol zakelijk instinct
Fantastiche auto. Enigste puntje. Tractie wat minder bij 2 wielaandrijving. Heb 2.4lrt benzine 2005. Koop nu 2.8 fsi quatro... Lees volledige review.
Audi A6 2.0 TDIe vol zakelijk instinct
Ik rij iedere 2 jaar met een nieuwe audi omdat ik rond de +- 230000kms rij per jaar en na 2 jaar de garantie.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Audi A6 2.0 TDIe vol zakelijk instinct
Fantastische auto die ook na bijna tien jaar hard en strak aanvoeld. Prestatisch boven gemiddeld en alles in rust. 2000 t/pm =103 km/h. Meest complete uitvoering met.. Lees volledige review.