Tegenwoordig autofabrikanten er alles aan om zo groen mogelijk voor de dag te komen. Zolang de energielabels in ons land nog gevoerd worden vliegen de groene labels ons om de oren. En of die methode nou altijd even inzichtelijk is, daar kun je over discussiëren. Feit is wel dat de van het ‘verzuinigen’ van het wagenpark (ook te danken aan de strenger wordende regelgeving) allerminst een ongewenste ontwikkeling is. Waarom niet zuiniger aan doen als het ook daadwerkelijk zuiniger kan? Audi’s e-modellen gaan net even een stap verder in efficiëntie dan in Ingolstadt gebruikelijk is. De A3 TDIe is er één, maar ook de A8 is er als 2.8 FSI in e-uitvoering. Binnenkort volgt de A4 TDIe en vandaag staat de A6 2.0 TDIe centraal.
Stille kracht
De bespaarmaatregelen voor de A6 TDIe liegen er niet om. Waar de normale tweeliterdiesel van voor de facelift 6.3l/100km verbruikte, neemt de e-variant met een liter minder genoegen. Wel moeten we bekennen dat ook andere A6-en zuiniger zijn geworden, hoe dan ook is een verbruiksopgave van 5.3/100km gewoon heel aantrekkelijk voor een auto van bijna vijf(!) meter. Dit resultaat werd bereikt door onder meer het onderstel subtiel te verlagen, banden met een lage rolweerstand toe te passen en de grille deels af te sluiten. Bovendien ontbreekt een reservewiel, dat scheelt weer kilo’s (en centen). Motorisch werd er ook gesleuteld, in de ‘e’ tokkelt de nieuwe tweeliter turbodiesel met common rail technologie. Deze levert na zijn zuinigheidsbehandeling 136 pk maar onverminderd 320 Nm trekkracht. De specificatielijst bevestigt dat deze krachttermen ruim voldoende zijn voor een plaats op de linkerbaan (mét type-aanduiding), een top van boven de 200 en een honderdsprint in ongeveer 10 tellen is immers niet verre van ondermaats. Overigens zul je door de schakelindicator worden ontmoedigd om laatstgenoemde fabrieksopgaven na te bootsen, ruim onder 2000 toeren worden we al gemaand om op te schakelen.
Want hoewel Audi ook een comfortabele Multitronic-versnellingsbak levert – die ook nog eens relatief efficiënt te werk gaat – is de TDIe altijd met een handgeschakelde zesbak uitgerust. Deze heeft aangepaste overbrengingen om zoveel mogelijk kilometers op een liter diesel te kunnen rijden. In tegenstelling tot de ‘lange’ vijfbak van de spaarzame A3 is onze zakensedan prima bedeeld met de opnieuw gespatieerde transmissie. De verhoudingen komen niet geforceerd over en houden er goed de vaart in, zonder dat de motor ‘stilvalt'. Wel moet je wennen aan de lange slag van de koppeling. Bij het wegrijden word je geholpen door het motormanagement, die heel slim het toerental iets verhoogt om een afslaande motor te voorkomen. De soepele common rail dieselmotor begint al vanaf 1600 toeren daadkrachtig op de achtergrond te sleuren en ook daaronder stelt-ie niet teleur: bij een constante snelheid met slechts 1300 toeren voelt de TDI zich nog lekker in zijn vel en begint niet te dreunen, vibreren of te grommen. Ondanks zijn gedegen prestaties wisten we een verbruik van 1 op 16.2 te realiseren. De beloofde 1 op 19 hebben we dus niet gehaald, toch kun je al dan niet met enige moeite daar wel meer in de buurt komen. Zeker ook omdat op snelwegtempo de boordcomputer vrij eenvoudig de fabrieksopgave weergeeft. Op naar Frankrijk op een tank! De tweeliter is dus niet alleen een verstandige keuze, maar ook nog een slimme zet. Echt veel meer kracht heb je domweg niet nodig. Toch willen we de 2.7 en 3.0 TDI diesels niet onderbelicht laten. Dat zijn immers zescilinders, die met hun nog soepelere karakter en geoliede geluidsproductie de A6 nog meer glans kunnen geven. Want dat stationaire getokkel van viercilinderdiesels is onvermijdelijk, of je moet over een start-stop systeem beschikken. Maar dat levert Audi alleen nog in de A5 Cabriolet. Of die twee extra cilinders een extra investering waard zijn, is een kwestie van afwegen.
Vernieuwd maatpak
In de introductie werd al even genoemd dat de komst van deze zeer matige drinker werd gecombineerd met een facelift. Nu de A6 in feite alweer 5 jaar op de markt is, vond Audi het tijd voor een verjongingskuur. De zichtbare vernieuwingen bestaan vooral uit nieuwe lichtunits voor- en achter met LED-dagrijverlichting, maar ook een nieuwe bumperpartij en rechthoekige mistlampen voor. Vooral aan de achterzijde heeft de opfrisbehandeling effect: hier toont de A6 zich dynamischer en slanker. De cockpit van de A6 oogt net zo vertrouwd als voorheen. Audi heeft hier fijnslijperij verricht met nieuwe materialen, een extra joystick voor het MMI en een update voor het MMI zelf. De centrale bediening verloopt nu eenvoudiger en sneller, waarbij het kleurendisplay bovenin het dashboard nu ‘pop-ups’ kan weergeven wanneer de klimaatregeling bijvoorbeeld een graad hoger wordt ingesteld. Voorheen werd daar het gehele scherm voor gebruikt. Daarnaast is het navigatiesysteem opgewaardeerd met nieuwe stembegeleiding – al hoeft die uitspraak van straatnamen en wegen van ons niet zo – en een fraaiere kaartweergave.
‘Onze’ A6 is verder zo zakelijk als het maar kan. De zilvergrijze lak voor het exterieur completeert samen met de stemmig zwart stoffen bekleding het zakelijke gevoel. Niets mis mee, maar je moet er van houden. We weten namelijk dat deze Audi met het grootste gemak is te verrijken met fraai lichtgetint leder, alcantara en diverse sierlijsten. Maar eerlijk is eerlijk, we rijden een spaarlimo, dus doen we voor deze keer een stapje terug in onze eisenlijst. Opvallend genoeg doet deze A6 in e-trim ook een stapje terug in comfort. Waar het model bij ons bekend met een goede balans tussen comfort en sportiviteit, reageert het verlaagde onderstel toch wat stoteriger op oneffenheden dan ons lief is. Dit verstoort die doorgaans verfijnde balans enigszins en dat lijkt ons niet helemaal de bedoeling. Voor het overige verwent de Duitse zakenpartner zijn passagiers met veel ruimte voor lijf, leden en bagage. De voorstoelen zijn in ons geval sportiever uitgevoerd, met in lengte verstelbaar zitvlak voor optimale steun. Op de achterbank is de A6 nog altijd behoorlijk ruim in zijn klasse, en ook de 550 liter kofferruimte is in vrijwel alle gevallen meer dan genoeg.
Prettig geprijsd
Het zakelijke succes van de A6 wordt ook door de (lease)prijs bepaald. Een A6 met dieselmotor – de 2.0 TDIe – is er vanaf 44.480 euro. En dat ligt weer onder het niveau van zijn tegenstrevers uit Beieren en Stuttgart. Met opties als xenon, 17 inch lichtmetaal, sportstoelen voor, parkeerhulp, dode hoekherkenning en rijstrookdetectie stijgt het prijskaartje alweer boven de 50 mille uit, maar ook dit is uiteraard afhankelijk van de shortlist.
Schrijf een review