Smart fortwo cdi let op de kleintjes

Hij verbruikt slechts 1 op 30, stoot slechts 88 gram CO2 uit, heeft een volle tank voor minder dan 35 euro en is als

Hij verbruikt slechts 1 op 30, stoot slechts 88 gram CO2 uit, heeft een volle tank voor minder dan 35 euro en is als enige dieselauto te rijden met 14% bijtelling. En dat voor net geen 12000 euro. Is de zuinigste auto van ons land, de Smart cdi, het ultieme staaltje downsizing? Let’s find out.

Hij verbruikt slechts 1 op 30, stoot slechts 88 gram CO2 uit, heeft een volle tank voor minder dan 35 euro en is als enige dieselauto te rijden met 14% bijtelling. En dat voor net geen 12000 euro. Is
Smart fortwo cdi let op de kleintjes

Inderdaad, een Smart is niet voor iedereen weggelegd. Met twee zitplaatsen en een compacte bagageruimte is de tweezitter geen ware familieauto. Toch is de kekke stadsauto – nu in huidige vorm alweer twee jaar op de markt - juist interessanter dan ooit. Zuinig rijden is hip en verantwoord, lage (gebruiks-)kosten eveneens. De benzineversies met MHD-start stop techniek zijn verkrijgbaar vanaf 8500 euro en verbruiken maar 4.3l/100km. Het meest bescheiden aanbod bij Smart is echter de cdi. Die is met een fabrieksopgave van 3.3l/100km bijna een drieliter auto te noemen.

 

Koppelkracht

 

En die zuinige cdi komt niet plots uit de lucht vallen. Als sinds 1999 is de kleinste dieselmotor ter wereld in het leveringsprogramma opgenomen. De 0.8 liter metende driecilinder levert inmiddels 45 pk en 110 Nm trekkracht. Dat het wel even duurt voordat je 100 bereikt verbaast ons niet. Het motortje is op zijn sterkst tussen 2000 en 2500 toeren en Smart rekent ons 19.8 seconden voor. Dat blijkt in de praktijk ook aardig te kloppen. Maar hoe vaak doe je zo’n sprint? In de stad loodst de cdi zich verrassend kwiek door de drukte. Hier is het hogere koppel van de diesel-smart duidelijk in zijn voordeel. Na de 100 – de toerenteller staat dan op 2400 - gaat het allemaal niet zo rap meer, maar gedwongen op de rechterrijstrook rijden is er niet bij.

 

Dieselmanieren

 

Het dieseltorretje tokkelt verder vanaf koude start rustig in de rondte en vibreert slechts lichtjes bij stationairloop. Ook trillingen en hardnekkige verbrandingsgeluiden zijn de cdi vreemd, en dat terwijl het motortje pal achter je aan het werk is. We kunnen je verzekeren dat de driecilinder van het VAG-concern in een Polo of Ibiza zijn afkomst veel minder verloochent, al klinken ze beiden voor buitenstaanders als koffiemolentjes. Het ontbreken van een gesloten roetfilter is wel een gemis. Het open filter wordt –heel verstandig- tegen het einde van dit jaar vervangen door een effectiever exemplaar, zodat het dieseltje niet alleen zuinig maar ook praktisch roetvrij is.

 

Flipperen

 

Onze driedaagse kennismaking start aan de rand van Utrecht. Met een tot de nok gevulde tank loodsen we ons door de stad. Het testexemplaar heeft net als elke Smart een gerobotiseerde handbak, maar is in ons geval ook van een automatisch programma voorzien en laat zich manueel aan het stuur bedienen met schakelflippers. Na onze belevenissen met de BRABUS Ultimate 112 is dit schakelgedrag wel andere koek. Commando’s worden soepeltjes uitgevoerd, zelfs nog iets beter bij de potentere benzinesmarts. Dat komt het rijplezier ten goede, en doet de cdi allerminst traag overkomen. Een tikkie terug kan met een duw tegen de pook of een ruk aan de min-paddle aan het stuur. De vijfbak schakelt dan verrassend vlot een verzet terug. De automatische modus is in tegenstelling tot onze eerdere ervaringen in andere uitvoeringen beter bij de les, in die zin dat de motor niet onnodig veel toeren draait. Zeker bij een diesel is dat ook helemaal niet nodig. Toch zouden wij gewoon het heft in eigen hand nemen en lekker 'flipperen'.

 

900 kilometer op een tank

 

Het prettige samenspel tussen motor en bak vertaalt zich bij een actieve rijstijl met een aantal krachtmetingen in een verbruik van 1 op 23. Minder zuinig zal waarschijnlijk niet lukken. We vullen de 35 liter tank opnieuw en gaan nu voor een meer alledaags rijgedrag. Door tussen 2000 en 2500 toeren op te schakelen en maximaal 110 km/u te rijden – het moet immers wel leuk blijven – wisten we na een paar honderd kilometer A-, N- en stadswegen 1 op 26 te realiseren, goed voor een actieradius van 900 kilometer. Gelukkig, zuinig is-ie dus wel! En wanneer je de gemiddelde snelheid wat omlaag brengt – of voor meer buitenwegen kiest – kan dat nog wel iets zuiniger. Echter, zeker bij compacte auto’s met kleine motoren is het verbruik erg afhankelijk van de weersomstandigheden. Een flinke bries kan dan een behoorlijke spelbreker zijn.

De windgevoeligheid achter het stuur viel in de testperiode reuze mee. Onvermijdelijk aan het smartconcept is wel de doorgifte van richels en putten, daar reageert het koetsje gewoon meer op dan een 'standaard' stadsauto. Een aantasting voor de rugwervels is het niet – zoals dat in een BRABUS Ultimate wel het geval kan zijn. Maar we moeten streng zijn: de technici kunnen hier nog wel verbetering boeken.

 

Niet zuinig met luxe

 

De zuinigste Smart mag dan zeer bescheiden zijn aan de pomp, net als ieder andere fortwo kun je rekenen op een ruime cockpit, die volwassen maar tegen meerprijs is aan te kleden met lederen bekleding, klimaatregeling, stoelverwarming, navigatie, regen- en lichtsensor en een panoramadak. Ons exemplaar is een Pulse, die vooral sportief oogt met mistlampen, een sportstuur, schakelpaddles, klokje en toerenteller en donkere bekleding. Cruise control behoort overigens niet tot de mogelijkheden, al zal de dealer het vast wel als accessoire kunnen monteren. Net als een armsteun trouwens, een aanrader.

 

Een CDI voor iedereen?

 

Wie moet een Smart cdi gaan rijden? Het smartcenter in Utrecht ziet voor vrijwel iedereen een cdi weggelegd, het omslagpunt komt namelijk uit op 3000 kilometer. Dan wordt wel uitgegaan van de 71 pk sterke MHD benzineversie, en niet de 61 pk instapmotorisering die voor negen mille in de prijslijst staat. Eigenaren van de cdi – verkrijgbaar vanaf een BPM-vrije 11.899 euro- betalen 124 euro per jaar aan wegenbelasting, voor een benzine-smart is slechts 24(!) euro al genoeg. De literprijs van diesel ligt met 1.022 euro echter momenteel precies een derde lager ten opzichte van Euro95, waardoor je aan de pompkassa nooit meer dan 35 euro afrekent. Een retourtje Maastricht-Groningen voor 25 euro diesel kunnen wij niet prijzig noemen. Tot slot rekeninghoudend met de iets hogere restwaarde van een diesel blijft de Smart cdi dus niet alleen een statement!

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (25)

Smart fortwo cdi let op de kleintjes
ik rij nu (nov 2011) al vanaf 2000 Smart, eerst een 7 jr. passion, daarna uitsluitend passion cabrio, nu een limited three uitvoering. Ik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Smart fortwo cdi let op de kleintjes
Heb in een benzine en diesel gereden en als er geen wind staat is het een aparte rijervaring. Nu hebben we een proefrit gemaakt in de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Smart fortwo cdi let op de kleintjes
Hallo allemaal, Ook ik wil toch even iets kwijt over mijn Smart. Hij is inmiddels alweer van 2001 en er staat bijna 160.000 km op de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Smart fortwo cdi let op de kleintjes
Heerlijke auto, zowel in de stad als op langere ritten. Behoorlijk zuinig in gebruik en geen wegenbelasting. Zit degelijk in elkaar en laat vooralsnog geen steekjes vallen. Fijne.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Smart fortwo cdi let op de kleintjes
Blijkt gevoelig voor wind en voorbijrijdend verkeer. Wegligging is matig. Verbruik is gunstig... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Smart fortwo cdi let op de kleintjes
Ik heb nu al 2 jaar deze kleine rakker, en moet zeggen, het is en blijft lache om er in te rijden. Het rijd geweldig, ook.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Smart fortwo cdi let op de kleintjes
Heb in 2003 een Smart CDI gekocht, probleemloos rijden en zo goedkoop is niet normaal. Heb afgelopen november voor het eerst groot onderhoud laten.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Smart fortwo cdi let op de kleintjes
Ik heb nu 5 maanden mijn smart cabrio. Het is er één uit 2003 en heeft een 698cc motor (met turbo). Ik heb er.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Smart fortwo cdi let op de kleintjes
Met dit cabrio-tje veel beziens ! koude motor maakt wel wat teveel lawaai-normaal voor een dieseltje.Goede zithouding en overzichtelijk dashbord.goede luidsprekers maar toch zelf een.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Smart fortwo cdi let op de kleintjes
De Smart 62KW Heeft de TURBO & Intercooler Mitsubishi motor Is met koude motor en in de file erg gevoelig op het gaspedaal (lees.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Smart fortwo cdi let op de kleintjes
De nieuwe Smart maakt bij mij een zeer degelijke indruk.Schakelbak is nu goed en de top van 140 is prima evenals de zuinigheid.Alleen de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Smart fortwo cdi let op de kleintjes
Wij hebben een van de eerste smartjes, 'n Black-edition met Brabus chroom pedalen, handrem en pook en alle opties die er toen waren. Als tweede.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Smart fortwo cdi let op de kleintjes
Heb m nu half jaartje, en tis een geweldige auto. Lekker pittig in stad en buitenweg, maar als je veel snelweg rijdt, kan je beter.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Smart fortwo cdi let op de kleintjes
Ik was in 1998 één van de eerste Smart rijders, toen stuiterde je ermee over de weg en vertoonde de ato typisch skelter gedrag... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Smart fortwo cdi let op de kleintjes
wat een scheet van een auto en wat een (hoofd) ruimte voor iemand van 1.92 meter!!! veel ruimer dan mijn Audi TT en je.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Smart fortwo cdi let op de kleintjes
Ik rij mijn tweede CDI en doe dit zowel op de korte als lange afstand. Met de vorige (model 2000) heb ik 70.000 km gereden... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Smart fortwo cdi let op de kleintjes
hele mooie, leuke en degelijke auto.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Smart fortwo cdi let op de kleintjes
Lekkere auto voor in de stad. Gaat nooit kapot, is goedkoop in onderhoud en verzekering. Alleen is het wel een beetje hobbelen op kinderkopjes over.. Lees volledige review.
Smart fortwo cdi let op de kleintjes
Mijn ervaring met dit wagentje zijn super, in de stad als Rotterdam zet je hem overal waar je hem hebben wilt. Een ideale stadsauto dus... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Smart fortwo cdi let op de kleintjes
heb mijn smart nu ruim 2 jaar. Was eerst even wennen, rijdt anders, maar wel prettig, zuinig (1:18) en voelt zeer degelijk. Brengt me.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Smart fortwo cdi let op de kleintjes
De Smart is een geweldige auto. Met de cabrio heb ik geen ervaring maar ik ben 900 km. naar Denemarken gereden dit voorjaar. Hartstikke.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Smart fortwo cdi let op de kleintjes
Te weinig auto voor te veel geld. En hoe zit het met de veiligheid??.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Smart fortwo cdi let op de kleintjes
De Smart wordt een ideale stadsauto genoemd, maar door de korte wielbasis valt juist het rijden in de stad tegen door de vele verkeersheuvels... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Smart fortwo cdi let op de kleintjes
Meer style dan een een 911 cabrio, voor de prijs van een VW Polo. Ik reed door de stad en men keek meer naar mijn.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Smart fortwo cdi let op de kleintjes
Zeer originele vormgeving. Geen parkeerproblemen. Cabrio mechaniek werkt perfect. Relatief hoog benzineverbruik.(1 op 13) Irritante versnellingsbak, hoop motorlawaai... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5