Corvette Z06 angstaanjagend (en) snel

De gewone Corvette is met zijn dik 400 pk al geen katje dat je zonder handschoenen moet aanpakken. De overtreffende

De gewone Corvette is met zijn dik 400 pk al geen katje dat je zonder handschoenen moet aanpakken. De overtreffende trap, genaamd Z06, is soms zelfs angstaanjagend snel.

De gewone Corvette is met zijn dik 400 pk al geen katje dat je zonder handschoenen moet aanpakken. De overtreffende trap, genaamd Z06, is soms zelfs angstaanjagend snel.
Corvette Z06 angstaanjagend (en) snel

Zo toerden we rustig over de Duitse Autobahn met 150 km/h huiswaarts toen het even leeg was voor onze neus. Dotje gas in de vierde versnelling en voor je het weet is de 250 km/h bereikt. Opschakelen en weer gas geven en luttele ogenblikken later projecteert het head-up display 282 km/h in de voorruit, alvorens een vrachtauto (uiteraard NL-kenteken) het aldaar geldende inhaalverbod aan zijn laars lapt en een eind maakt aan onze pret.

Het is duidelijk dat de 300-barričre voor de Corvette Z06 makkelijk te slechten valt. Dat wekt ook geen verbazing als je weet dat er onder de motorkap een zeven liter metende V8-motor staat met liefst 511 pk. Die paarden staan voortdurend te trappelen en knap ongeduldig ook. Dat merk je als je er in het gewone dagelijkse verkeer meer rijdt. De elektronische menners hebben de paardenkrachten niet altijd perfect onder controle, want bij het verlaten van de wijk breekt de Corvette in een haakse bocht iedere keer weer opnieuw uit - in de tweede versnelling bij 1.400 toeren nota bene. Wat het effect is van het uitschakelen van de elektronische stabilisatie en de tractiecontrole hebben we maar niet geprobeerd.

Het heeft natuurlijk alles te maken met het geweldige koppel van die imposante V8-motor. 634 Nm stuurt de machinerie bij 4.200 toeren naar de achterwielen, maar reeds bij lage toerentallen is een groot deel van die kracht aanwezig. Om de Z06 volgens de fabrieksopgave binnen vier tellen naar de 100 te brengen en pas bij 319 km/h de handdoek in de ring te werpen.

Net zo imposant als de getallen is de akoestiek. Je zou eigenlijk een geluidsfragment van de motor moeten kunnen afspelen, want als je hem doortrekt tot bijna 7.000 toeren lopen de rillingen bijna over je rug. De snerpende gitaren van ZZ Top zijn er niets bij. Een pure racemotor en die zit eigenlijk ook in een pure raceauto. Want in de Z06 zijn veel gewichtsbesparende technieken verwerkt. De lak van het voorspatbord weegt bijvoorbeeld meer dan het magnesium plaatwerkdeel zelf.

Zo’n stuk racegereedschap vergeef je dat hij de elektronische waakhonden een fractie langer laat doorslapen. En dat zijn weggedrag wat nerveus wordt op de eerder genoemde Duitse betonplaten-Autobahn. Dit is geen auto voor kleine jongens die net hun rijbewijs hebben verworven. Het is een mannenauto die stevig beetgepakt wenst te worden. Maar zelfs dan kan het geen kwaad om op je hoede te zijn, want de Z06 vecht soms behoorlijk terug.

Je bent echter geneigd om het allemaal te accepteren, want voor het geld waarvoor je nauwelijks de basisversie van Porsche 911 op de oprit hebt staan, levert Corvette je al deze Z06: 115.450 euro.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.