Het mag dan ook geen verrassing heten dat de nieuwe GTI niet zo’n revolutie is als de Golf V GTI. Daarvoor is de vorige gewoon te goed. Bovendien kan dat ook niet gezien zijn overeenkomsten met de 5. Volkswagen heeft duidelijk compromissen gesloten. Wil je echt knallen, dan zul je nog even moeten wachten op de R20T-versie met zo’n 270 pk, die naar verwachting later dit jaar debuteert. Dus aan de nieuwe GTI kun je geen lol beleven? Natuurlijk wel.
GTI-stijl
Eerst maar eens de typische GTI-kenmerken doornemen. Beginnen we bij het front. Een honinggraatgrille met rode bies? Present. Dikke bumpers met grotere luchtinlaten? Aanwezig. Op de uiterste hoeken van de voorbumper zien we verder nog verticaal gepositioneerde mistpitten. Nou, en dan heb je het wel zo’n beetje gehad. In ieder geval genoeg om duidelijk onderscheid te maken met zijn minder potente broeders. Het front oogt namelijk lekker agressief. En profil ontbreekt het bekende lichtmetaal evenmin, net als de zijskirts. Over die wielen gesproken, standaard is 17-inch, maar een maatje groter staat hem veel beter. Aan de achterzijde kun je de GTI uitsluitend herkennen aan een uitlaat uiterst links en rechts uit de achterbumper en een bescheiden diffuser. Het interieur is helemaal in GTI-stijl gegoten. Een duidelijk instrumentarium met een snelheidsmeter die tot 300 km/u reikt, een van onder afgeplat stuurwiel, zwarte hemelbekleding en ruitjesbekleding voor het meubilair maken de Golf onmiskenbaar tot een GTI. Het enige dat nog ontbreekt is het golfballetje als pookknop.
C-label
In het vooronder hangt een 2,0 liter turbomotor, volgens de fabrikant een doorontwikkeling op het aggregaat uit de vorige GTI. Waarom al die moeite om slechts 10 pk te winnen? Het antwoord daarop komt later dit jaar, de R20T. Het plafond van de 2.0 TFSI-motor is natuurlijk met 210 pk nog lang niet bereikt. Gemodificeerde zuigers, een andere brandstofpomp en nog enkele aanpassingen maken het verschil. Al met al resulteert dat wel in een aanzienlijk gunstiger brandstofverbruik. Slokte de vorige motor nog 8 liter benzine iedere honderd kilometer, de krachtbron in de nieuwe GTI heeft genoeg aan 7,3 liter. En dat levert de nieuweling een groen C-milieulabel op. Haal je het onderste uit de kan, ja, dan is het opgegeven verbruik natuurlijk een utopie. Want om optimaal van de GTI-sensatie te kunnen genieten (en geloof ons, dat doe je), is het zaak om het gaspedaal regelmatig tegen het schutbord te trappen. Je wordt vervolgens overrompeld door een mooi concert uit de twee uitlaten. VW heeft namelijk wat muzikanten uitgenodigd om het geluid te componeren. Alleen bij accelereren laten ze overigens van zich horen. Bij constante snelheid blijft de sound keurig op de achtergrond. De GTI is namelijk, zoals al vaker aangehaald, een echte allemansvriend. Perfect inzetbaar voor dagelijks gebruik en op lange afstanden, maar als je wilt ook sportief voor het betere gooi- en smijtwerk.
XDS
Nieuw voor de GTI is het optionele adaptieve onderstel, dat luistert naar de naam DCC. We kennen het systeem al van zijn concerngenoten. Je kunt het onderstel en de besturing in drie modi instellen, sport, normaal of comfort. Die laatste stand laat je al snel links liggen. Eigenlijk prefereren we een mix tussen normaal en sport. De onderstelafstemming van de normaalstand kan ons wel bekoren, terwijl de besturing in sportmodus net wat scherper is, dus onze voorkeur geniet. Maar ja, in tegenstelling tot het systeem bij Audi heb je geen individual keuzemogelijkheid. Dus? Het is geen bittere noodzaak om DCC aan te vinken op de optielijst. Spaar je ook nog eens 1.250 euro uit, die je bijvoorbeeld kunt besteden aan een maat grotere lichtmetalen wielen. En het elektronische sper (XDS) dan? Voor de verandering is dat eens standaard in de GTI. En het systeem werkt feilloos in combinatie met ESP. Ben je lekker aan het sturen en dreigt het binnenste voorwiel door te slippen dan wordt dit wiel met behulp van gedoseerde remingrepen wat getemd, zonder daarbij het vermogen weg te nemen. Zodoende heb je dus bij het uitaccelereren altijd de beschikking over 'maximum power'.
Vanuit stilstand bereik je in de nieuwe GTI in 6,9 seconden de 100 km/u. En als topsnelheid geeft de fabrikant een waarde op van 240 km/u. Kies je voor de DSG-transmissie dan haal je ‘slechts’ 238 km/u. Het accelereren duurt exact even lang. Verrassend, aangezien deze versnellingsbak normaliter sneller schakelt dan een handbak. Maar goed, toch zouden wij voor DSG gaan. Waarom? De ingenieurs hebben namelijk een dot tussengas geprogrammeerd bij de gangwissel, en dat werkt zeker voor de liefhebber erg verslavend. Bovendien pruttelt ie bij gas liften ook nog lekker na in de uitlaten. Heerlijk! De nieuwe Golf GTI staat nog deze maand bij de dealer. De prijslijst begint bij 31.650 euro.
Schrijf een review