Mazda 3 zoekt sportieve bestuurder

Met de nieuwe Mazda3 legt de fabrikant nog meer de nadruk op sportiviteit. De ingenieurs hebben de kooiconstructie op

Met de nieuwe Mazda3 legt de fabrikant nog meer de nadruk op sportiviteit. De ingenieurs hebben de kooiconstructie op diverse plaatsen verstevigd, wat de stijfheid ten goede komt, het dashboard is meer naar de bestuurder gericht en ze hebben zo’n 15 kilogram aan gewicht bespaard. Alleen de ‘hot hatch’ MPS laat nog even op zich wachten, maar er is een goed alternatief voorhanden.

En dat alternatief luidt: de Mazda3 2.2 CiTD. Inderdaad, een diesel ja. Eind vorig jaar bracht Mazda deze krachtbron in de ‘6’ en beloofde ons dit aggregaat ook in de nieuwe 3 onder te brengen. Jawel, ze hebben woord gehouden. En het mooie is, de Mazda3 is nog een stukje lichter (ruim 100 kilo) dan zijn grotere broer, dus kun je nog meer van het potentieel genieten. De specificaties zijn namelijk niet gering: 185 pk en 400 Nm aan koppel.

 

Tikkeltje rumoerig

 

We durven best te stellen dat de MPS het niet gemakkelijk krijgt om de 2.2 dieselrijder voor te blijven. Die dikke diesel gaat namelijk als de brandweer. Doordat je over een breed toerenbereik (1.800 – 3.000 tr/min) over het maximale koppel beschikt, hoef je eigenlijk voor een bocht nauwelijks terug te schakelen en dat spaart tijd, die je ‘verliest’ in de MPS. Al maakt ie het daarna -op een recht stuk- met zijn fors hogere vermogen natuurlijk ruimschoots goed. Overigens houdt de diesel de gang er ook wel in. Doortrekken tot het rode gebied is geen enkel probleem. Wel is ie een tikkeltje rumoerig. Zeker bij een koude start verwar je hem niet snel (lees: helemaal niet) met een benzinemotor. Hij ronkt er namelijk ongegeneerd op los. De motor is standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak, die zich uitstekend laat bedienen. Accelereren naar de 100 km/u neemt 8,2 tellen in beslag en bij 215 km/u is het over en uit met de pret. Wil je een automaat? Dat kan, echter, dan zul je moeten uitwijken naar een tweeliter benzinemotor. Met 150 pk komt ie redelijk vlot van zijn plek en de zestraps automaat maakt over het algemeen de juiste keuzes. Een prima bak.

 

Compact navigatiesysteem

 

De Mazda3 wordt op hetzelfde platform gebouwd als de Ford Focus. Met het onderstel is dan ook niets mis, tenzij je van een comfortabele afstemming houdt. Oneffenheden en andere narigheden in het asfalt voel je ook daadwerkelijk in je achterwerk. Een probleem? Nee, natuurlijk niet, dat maakt hem juist sportief. En die sportieve ‘bite’ ervaar je ook zittende op de bestuurdersstoel. Voor je neus slechts twee tellers, een snelheidsmeter en een toerenteller en daarmee heb je het wel gehad. Op het kleine display onderin na dan. Nieuw is ook de positie van het compacte navigatiesysteem (11 centimeter doorsnee) in het dashboard, dichtbij de bestuurder. Volgens de fabrikant een ideale locatie, aangezien men juist daar normaliter (zij het ietsje hoger) de TomTom tegen de voorruit plakt. Tja, leuk bedacht, echter, op het kleine scherm wordt te veel informatie getoond en dat maakt het er allemaal niet duidelijker op. Bovendien, kleinere personen, die dichter op het stuurwiel zitten, kunnen niet het volledige scherm overzien en kijken tegen de rand van het stuur aan. Over de stuurinrichting gesproken, deze biedt redelijk wat feedback, alleen draait het rad voor ons gevoel net iets te licht.

 

Vijf motoren

 

Hangt Mazda louter dikke motoren in de nieuwe drie? Nee hoor, wees gerust, je kunt namelijk kiezen uit totaal vijf krachtbronnen, twee benzinemotoren en drie diesels. Het gamma begint met een 105 pk sterke 1.6. Hier verwacht de Nederlandse importeur dan ook veel van. De motor is goed bij de les en snelt in 12,2 seconden naar de honderd en uiteindelijk moet je de 184 km/u kunnen aantikken. De andere benzinebroeder luister naar de naam 2.0 MZR en is voorlopig nog uitsluitend met de eerder genoemde vijftraps automaat te bestellen. Dieselen kan in de 1.6 CiTD (109 pk; 240 Nm), de 2.2 CiTD met 150 pk (360 Nm) of 185 pk (400 Nm). Net als zijn voorganger kun je de Mazda3 in twee carrosserievarianten bestellen, een sedan en een hatchback. Daarna is het zaak om een ei te leggen over welke uitvoering je wil. Er is keuze uit vijf versies, een S, TS, TS+, GT-L en GT-M. De instapper beschikt over zaken als elektrisch bedienbare buitenspiegels, een radio met cd-speler, MP3-functie en AUX-aansluiting, actieve hoofdsteunen, zes airbags en een stabiliteitssysteem. De exclusievere GT-M versie verschilt niet alleen qua uitrusting van zijn soortgenoten, maar ook het exterieur oogt wat sportiever dankzij een ander neusje met subtiele wijzigingen aan de bumper, mistpitten en koplampen.

Een nieuw model is door de bank genomen een goede reden voor de fabrikant om de vanafprijzen iets op te schroeven. Of dat ook voor de Mazda3 geldt is nog even afwachten; de prijzen zijn namelijk nog niet vastgesteld.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (9)

Mazda 3 zoekt sportieve bestuurder
we hebben em nu 6maanden en geen enkel probleem tot nu toe. Het bevalt veel beter dan italiaanse en duitse auto's... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Mazda 3 zoekt sportieve bestuurder
Heerlijke auto, weinig minpunten kunnen ontdekken. rijd lekker soepel maar toch sportief op de weg. rij ongeveer 17.000 km/jaar. de middenconsole is helaas alleen beetje te kort om.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Mazda 3 zoekt sportieve bestuurder
Rijden nu 4 jaar Mazda 3. Heerlijke auto. Echter nu problemen met de uitlaat (katalysator). Belachelijk na deze periode en bovendien nog gevaarlijk ook... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Mazda 3 zoekt sportieve bestuurder
Zeer snelle auto met prima wegligging en zeer compleet uitgerust. Hiervoor geen mazda ervaring maar ik kan niet wennen aan de koppeling, ik rij.. Lees volledige review.
Mazda 3 zoekt sportieve bestuurder
perfecte auto !!!! deze is echt nummer 1 in kwaliteid ! en ook nog heel sportive... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Mazda 3 zoekt sportieve bestuurder
Had ik eerder moeten doen!... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Mazda 3 zoekt sportieve bestuurder
De Mazda3 Sedan wordt door mij gebruikt als lease-auto. Ik rijd gemiddeld 60.000 km per jaar. In deze (prijs)klasse voor mij een auto die.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Mazda 3 zoekt sportieve bestuurder
Ik vind Mazda3 een heerlijk sportief rijdende auto met een fenomenale wegligging. Ook qua afwerking en gebruikte materialen in deze klasse geen gelijkwaardig alternatief... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Mazda 3 zoekt sportieve bestuurder
U schrijt geen gerantie op olieverversen en of grotebeurd??? ik heb volgende probleem: dag,.. Van onze mazda3 (i.6 benzine) is na zijn eerste beurd (alleen olie.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5