Nieuwe Suzuki Alto terug op de kaart

Jarenlang was de Suzuki Alto het boegbeeld van de compacte klasse. Na stilletjes van het toneel verdwenen te zijn in

Jarenlang was de Suzuki Alto het boegbeeld van de compacte klasse. Na stilletjes van het toneel verdwenen te zijn in 2006 keert deze lente – tegelijkertijd met het 100 jarige bestaan van Suzuki - het kleinste familielid terug op onze Nederlandse wegen. Een eerste kennismaking in Rome leert ons dat het kleine Japannertje veel in zijn mars heeft om opnieuw een succesnummer te worden.

Jarenlang was de Suzuki Alto het boegbeeld van de compacte klasse. Na stilletjes van het toneel verdwenen te zijn in 2006 keert deze lente – tegelijkertijd met het 100 jarige bestaan van Suzuki - het
Suzuki Alto 1.0 Exclusive aut.

Maar allereerst zit ons toch iets dwars. Suzuki heeft de Alto al ruim 25 jaar jaar in het gamma zitten, de compacte stads- (en vrouwen-) auto is ongekend populair, en dan.......nemen we in 2006 noodgedwongen afscheid van de stadsrakker. Had Suzuki een alternatief? Ja, de Splash kwam er wel, maar echter pas in 2008, en deze is net even een tikkie duurder. Ondertussen is de concurrentie in het A(lto)-segment fors toegenomen. Gelukkig kwam daar in 2007 het studiemodel A-star, en is de Alto nu klaar voor de (her)start. Is dat te laat?

Nee, integendeel. Juist nu de vraag naar kleinere en zuinige auto’s alsmaar toeneemt, komt de zevende generatie Alto opdraven. En hoe: met een brandstofverbruik van 4.4l/100km en 103 gram CO2/km is het meteen op papier de zuinigste in zijn klasse. Samen met de Daihatsu Cuore overigens, hoewel die een gram meer CO2 uitstoot. Zoals het gebruikelijk is in dit segment is dit lage verbruik nu niet gerealiseerd door hypermoderne innovaties, al heeft Suzuki voor volgend jaar wel een start-stop systeem in de planning. De Japanners gingen voor een laag gewicht, een zuinige eenliter en een gestroomlijnd, maar ook jeugdig en fris ontwerp van de koets.

En met name dat laatste siert de Suzuki des te meer. Zijn – of moeten we ‘haar’ zeggen? - druppelvormige koplampen, benadrukte grille en frisse lakkleuren maken de Alto van deze tijd. Tegelijkertijd is in de achterzijde het silhouet van de vorige generatie nog terug te zien. Opvallend is hier de relatief kleine achterruit en juist groot uitgevallen lichtunits. Daarnaast is het lage gewicht van 830 kg – ondanks zijn 3.50 meter lengte en 1.60 meter breedte – prettig laag. In het interieur toont de Alto zich in eerste instantie volwassen. Voorin zitten bestuurder en passagier op compacte stoelen met een geďntegreerde hoofdsteun. Voor het formaat biedt het zitmeubilair voldoende ondersteuning aan de ledematen. In ons exemplaar kan de bestuurder ook zijn stoel (en stuur) in hoogte verstellen, slimme zet!

Op de achterbank – zeg maar achterbankje – is de ruimte schaars. Kinderen kunnen hier prima plaatsnemen, niet in de laatste plaats doordat de Alto altijd vijf deuren heeft - maar volwassenen komen al snel met hun hoofd in de knel. Maar ach, de Alto is toch ook geen gezinsauto? Het gaat om de boodschappen, en daarvoor heeft de bagageruimte 129 liter beschikbaar. Dat is vrij bescheiden, ook in deze klasse, maar nog altijd voldoende voor de wekelijkse tassen. Echter wordt de toegang beperkt door de hoedenplank (net als in een Aygo, bijvoorbeeld). Hier had Suzuki eigenlijk een betere oplossing voor moeten vinden, want een krat in en uitladen is zo geen eenvoudige klus. Of moeten we de plank gewoon maar thuislaten? Voor als er meer bagage mee moet kan de achterbank tenslotte in zijn geheel/in delen (afhankelijk van uitvoering) worden neergeklapt, waarna er maximaal 774 liter ruimte ter beschikking staat.

Als het om (interieur)design gaat mag het in deze klasse allemaal wel frivool en vrolijk zijn. De designers hebben – met invloed uit Nederland en Engeland! – een hoog opgetrokken dashboard neergezet, waarbij het ontwerp wordt gerealiseerd door veel lijnen en een two-tone kleurstelling (al hoewel je onder dat laatste licht- en donkergrijs moet verstaan). De importeur belooft ons echter nog met kleurige afwerkingspaneeltjes voor het dashboard op de proppen te komen, zodat de cockpit nog een beetje naar eigen smaak is aan te kleden. De stoelbekleding blijft altijd hetzelfde: het bestaat uit donkere harde stof, met een enkele roze baan in de rugleuning om de sfeer nog iets op te fleuren.

Terug naar het dashboard. Het audiosysteem kreeg een plekje bovenin, met daaronder een klein opbergvakje. Daaronder is eveneens binnen handbereik de verwarming en ventilatie gehuisd. Een grappig detail is nog de losgeplaatste toerenteller, boven het compacte instrumentarium. Die plaatsing geniet voor de zintuiglijke waarneming echter niet onze voorkeur. Tevens is de keuze voor een grote ‘brievenbus’ in plaats van een conventioneel dashboardkastje niet de meest praktische, maar wel origineel. Heel logisch vinden wij wel de make-up spiegel, die nu juist en alleen in de zonneklep voor de toch vaak vrouwelijke bestuurder te vinden is…

In het sfeervolle en zonnige Rome konden wij de eerste meters maken met Suzuki's kleinste. We gingen op pad met de meest luxueuze uitvoering Exclusive, voorzien van een automaat. Immers, niet alleen de grote zakensedans en SUV’s lenen zich voor een comfortabele automatische schakeling, ook de ‘boodschappenautootjes’ zijn met automaat in trek. ‘Lekker makkelijk!’. Hoe brengt onze benjamin het er vanaf in de heuvels van deze Italiaanse stad? Om te beginnen heeft de Alto (altijd) een eenliter onder de kap. Deze deels uit het lichtgewicht aluminium vervaardigde driecilinder levert een schappelijke 68 pk en biedt 90 Nm trekkracht. In combinatie met de (weliswaar) viertrapsautomaat is de Alto verrassend goed bedeeld. Op een wat trage start na komt de Alto soepel mee met het verkeer. Hoewel de transmissie slechts vier verzetten telt en grote stappen maakt, zijn de prestaties toch heel acceptabel. Het zal de Alto-koper niet interesseren dat de 0-100 sprint zo’n 17 tellen duurt en dat het Japannertje niet harder dan 150 rijdt.

Wčl een interessant gegeven is dat het ‘naaimachientje’ opvallend stil aan het werk is. Pas nadat de toerenteller het cijfer 4 gepasseerd is begint de driecilinderronk duidelijk naar de voorgrond te treden. Dus als je 120 km/u rijdt – en het toerental op 3400 omwentelingen blijft steken – blijft het motorgeluid aangenaam achterwege. Bandenrumoer en windgeruis hebben vaker de overhand, maar weer niet in storende mate. Ja, kleintjes worden groot! De Alto pakt ons ook in met zijn bescheiden brandstofconsumptie. Met handgeschakelde vijfbak wordt er elke 100 kilometer slechts 4.4 liter Euro95 verlangd. Dit beloont de overheid met het energielabel A. Als automaat – die overigens erg soepel van verzet wisselt - is de beloning wat ruimer, namelijk 5.2l/100km, goed voor een B-label. Een nadere test zal moeten uitwijzen in hoeverre deze cijfers realiteit zijn, maar het zal ons niet verbazen als de Alto ook daadwerkelijk hier gaat scoren, net als vroeger!

Dat gaat ook wel lukken met het prijskaartje. Suzuki’s kleinste wordt per april leverbaar vanaf 7999 euro als 1.0 Base. En dat is gewoon inclusief twee airbags, ABS, stuurbekrachtiging, in kleur gespoten bumpers en een in hoogte verstelbaar stuur, overigens. Daarna volgt de 500 euro duurdere Comfort-versie met onder meer centrale vergrendeling en elektrische ramen, zij- en gordijnairbags en, jawel, wieldoppen. Het ‘topmodel’ is de door ons gereden Exclusive. Deze uitvoering laat weinig te wensen over beschikt over ‘volwassen’ zaken als airco, een toerenteller, radio/cd-installatie, mistlampen, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, 14 inch lichtmetalen wielen en ESP. Deze Exclusive staat geprijsd voor 10.499 euro. Omdat alleen de handgeschakelde versies zuinig genoeg zijn om in aanmerking te komen voor BPM vrijstelling valt de prijs van de automaat versies (Comfort of Exclusive) wat hoger uit. Toch is een meerprijs van 1800 euro nog heel schappelijk.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (31)

Nieuwe Suzuki Alto terug op de kaart
Voor dagelijks gebruik in de stad en als boodschappenautootje is het perfect.

Het enige wat ik miste was een antiverblindingsstand op de binnenspiegel. Maar dat heeft Suzuki inmiddels opgelost.

Samengevat is het een leuk autootje dat alles heeft wat je nodig hebt en ook niets meer.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

Gunstig benzineverbruik
Stille motor
Goede wegligging

Minpunten

Kleine buitenspiegels met grote dode hoek.
Nieuwe Suzuki Alto terug op de kaart
Ik rij nu 2 weken in de Alto en kan er nog niet zoveel over zeggen. Over het algemeen bevalt hij goed. Direct na aankoop.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Suzuki Alto terug op de kaart
Heb nu ruim een jaar de Suzuki Alto en ben nog steeds echt blij. Heb destijd een proefrit gemaakt in de Ford Ka.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe Suzuki Alto terug op de kaart
Mijn auto rij ik sinds april 2011. Op zich was ik erg tevreden tot het weer kouder werd en de auto zeer slecht begon te.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Suzuki Alto terug op de kaart
Bij erg vochtig weer aanslag ook met airco vol aan bijna niet weg te krijgen. Blijft lange tijd opnieuw beslaan. Na twee weken probleemloos.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Suzuki Alto terug op de kaart
Heb altijd grote auto s gereden, zon 60.000km per jaar. Voyager, sharan, pontiac transsport. Vanwege de kosten een resolute overstap naar klein zuinig en wegenbelastingvrij.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Nieuwe Suzuki Alto terug op de kaart
Ook mijn alto is niet zo zuinig haal net aan 1 op 14 ben benieuwd hoe het van de winter gaat. Ook probleem met airco.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Nieuwe Suzuki Alto terug op de kaart
Mijn Alto is niet echt zuinig. Heb bijna 2500 km gereden met de Suzuki en kom niet hoger dan een verbruik van 1:14. (Dit.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Nieuwe Suzuki Alto terug op de kaart
Tja, in november kreeg ik mijn Suzuki. Daarvoor reed ik 2 jaar in een Daihatsu Cuore, zonder problemen. Deze was enkel zijwindgevoelig, maar.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Nieuwe Suzuki Alto terug op de kaart
heb na 9 jaar alto 4, een alto 5 exclusief gekocht, tot dusver heel erg tevreden, hij lijkt wat groter, alleen het verbruikt is niet.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Suzuki Alto terug op de kaart
We hebben de auto nu een jaar en eerlijk gezegd: hij valt me niet tegen. We hebben hem naast onze Toyota Verso en ik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Suzuki Alto terug op de kaart
ik rijd nu een half jaar met de suzuki Alto Comfort Plus met GT pakket. Het is gewoon een prima autootje, zuinig, geen problemen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe Suzuki Alto terug op de kaart
Heb de auto nog maar een week. Vind het in zijn klasse een top auto. Veel beenruimte... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Suzuki Alto terug op de kaart
Mijn alto is van eind maart 2010. Wij wilden graag een suzuki alto comfort plus. Bij de dealer stond een alto comfort met airco.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Suzuki Alto terug op de kaart
Nadat ik de Alto bij de Suzuki-dealer in De Meern had opgehaald viel mij op dat de auto behoorlijk trilde. Verder zat overal fijn.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Suzuki Alto terug op de kaart
Belangrijkste reden voor aanschaf was lage verbruik. Dit valt in de praktijk wat tegen: bij extra zuinig rijden in de zomer zonder lichten aan 1:20,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Nieuwe Suzuki Alto terug op de kaart
Gekocht in oktober 2010 via de Honda dealer in Zwolle. Direct na aflevering zijn de wielen opnieuw gebalanceerd omdat de Alto hobbelt. Klacht is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Suzuki Alto terug op de kaart
In mijn vorige review heb ik de sterretjes verkeerd neergezet!!! Vandaar deze toevoeging... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Nieuwe Suzuki Alto terug op de kaart
11 jan 2010 de auto ontvangen. April accu leeg, nieuwe erin. Hetzelfde in juni; derde accu. Hetzelfde 10 oktober, weer accu leeg. Weer een nieuwe.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Nieuwe Suzuki Alto terug op de kaart
Wat een fantastische auto geworden!Vroeger aantal suzuki,s gehad.Deze naast onze grote gezinswagen gekocht,omdat ik in de wijkverpleging werk en de andere auto erg veel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Suzuki Alto terug op de kaart
van begin verliefd op de auto, rijd fantastisch en ziet er nog sportief uit ook binnenkort met de auto naar Engeland.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe Suzuki Alto terug op de kaart
We hebben sinds april de nieuwe Alto Comfort als tweede auto. Hoewel ik een forse kerel ben, pas ik er goed in. Het is een.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe Suzuki Alto terug op de kaart
Grote afwijking in het aantal gereden kilometers. Mijn ouders rijden 7.000 tot 8.000 kilometer per jaar Maar deteller staat al bijna op 10.000. Grote afwijking Wie hekend dit ?.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Nieuwe Suzuki Alto terug op de kaart
Ik heb sinds 7 mei een alto exclusive bevalt prima. Hiervoor had ik een aygo sport, echt een verschil, suzuki is meer auto voor zijn.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Suzuki Alto terug op de kaart
Heb de auto anderhalve week in mijn bezit De auto trilt . je zit te schudden op je stoel stuur trilt ook . terug na garage geweest.. Lees volledige review.
Nieuwe Suzuki Alto terug op de kaart
Ik rijd nu 2 weken met mijn nieuwe alto, voorheen aygo sport. Niks als lof super fijne/ auto. Ik heb de exclusive uitvoering, helemaal af, veel minder.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe Suzuki Alto terug op de kaart
prima auto voor dagelijks gebruik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Suzuki Alto terug op de kaart
Grappige wagen, rijdt prima, zit achterin als je langer bent dan 1 meter 80 niet aan te raden. Zit voorin met mijn lengte 1 mtr 85.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Suzuki Alto terug op de kaart
Ik heb in juli 2009 een Suzuki Alto comfort met airco gekocht. Stootstripjes erop, toerenteller en een chroompje rond de grille. Pioneer radio er.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe Suzuki Alto terug op de kaart
Suzuki 1,0 comfort 2009. 9000 km mee gereden. Zuinigheid valt mij iets tegen. Dat sommigen 1:22 rijden dan vraag ik me af hoe.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Suzuki Alto terug op de kaart
Praktische 5 drs auto met goede rijeigenschappen prettige stoelen en redelijk stil bij hoge snelheden Solide afwerking en zeer zuinig met brandstof Minpuntjes: Vrij grote dode hoeken. Buitenspiegels ietwat klein Vering.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5