Als we een merk moeten noemen dat een breed modelgamma heeft, dan is Mercedes-Benz het wel. Das Haus grijpt alle kansen in de markt aan en komt dan soms met bijzondere carrosserievarianten op de proppen. Want ja, is de R-Klasse nou een stationwagon of een SUV? En zijn de A- en B-Klasse niet enigszins aan elkaar gewaagd? Feit is wel dat de A-Klasse waar mij mee rijden een eigenzinnige positie inneemt. We kunnen de ruimtelijke koets niet omschrijven als een traditionele hatchback, maar een MPV is het evenmin. Samen met broertje B-Klasse zijn het onderscheidende modellen op de markt, die gaan voor praktisch gemak en comfort, en mindere mate voor dynamiek. Daarvoor moet je eerder bij de CLC zijn. Aan de belijning zelf ligt dat overigens niet; de designers combineren de vlakke neus met scherpe flanklijnen en oplopende raamstijlen. Het moet toch een beetje een coupé zijn.
Hoewel de Mercedes-prijslijst dus bij 17.950 euro start voor de A 150 BlueEFFICIENCY, blijken de meeste A’s opvallend luxer de deur uit te gaan (in tegenstelling tot de B-Klasse, overigens). Een deel van die kopers heeft al een Mercedes voor de deur staan en wil een bepaalde luxe standaard ook in hun ‘tweede’ auto terug zien. Toch is de A-Klasse standaard niet karig uitgerust. Althans niet in die zin dat die gewraakte rechterbuitenspiegel een optie is, zoals dat vroeger nog wel eens gebruikelijk was als je een ‘Benz’ wilde aanschaffen. Zes airbags zijn standaard en ook kan deze instapper rekenen op ABS, ESP en remassistent met adaptieve remlichten. Veilig zijn daarnaast de bandenspanningsensoren, die ondergetekende in de testweek foutloos wisten te waarschuwen voor een spijker in de band... Maar goed dat ons model een thuiskomer in de bagageruimte had liggen, dat dan weer wel een optie is. Normaliter krijg je een luchtpomp mee met een reparatieset (inclusief witte handschoentjes!). Verder hoeven we gelukkig de ramen niet te slingeren zijn ook de spiegels elektrisch in te stellen. Franje als lichtmetaal staat voor de A 150 op de optielijst. Helaas, voor airco moeten we eveneens bijbetalen. Dat kost je momenteel 995 euro voor het comfortpakket, maar dan komt ook de eigenlijk broodnodige radio/cd-speler met 6 speakers mee. Toch zitten we dan nog binnen ons budget van twintigduizend euro.
Avantgarde gaat voor stijl
De importeur had echter meer te besteden en bestelde een A 150 in Avantgarde uitvoering. Die kost een kleine 2400 euro meer, maar dat is een investering die zonder meer recht doet aan het Mercedes-gevoel. Door de toevoeging van met leder en stof bekleed zitmeubilair, aluminium sierlijsten op deuren en dashboard maar ook extra portierverlichting is de entree rijkelijk bedeeld. De koets wordt rondom verfraaid met chromen accenten, de grille krijgt meer glans en voor het sportieve worden andere bumpers en side skirts geplaatst. Zestien inch wielen, mistlampen en een zichtbare uitlaat completeren het belangrijkste onderscheid. In combinatie met de steppebruine lakkleur levert dit een gedistingeerde verschijning op. Hoe dan ook, de optielijst is wederom nog de nodige A4-tjes lang; multicontourstoelen, panoramadak, designo hout- en leder afwerking, DVD navigatie met spraakbesturing en Harman Kardon audio of bi-xenon koplampen is allemaal te bestellen. En wat te denken van AMG accessoires? Het is dus evident dat ook de A-Klasse een volwaardig lid van de familie is en op vele snuisterijen uit de duurdere modellen kan rekenen.
Afwerking op niveau
Ongeacht welke A-Klasse je kiest neem je plaats in een ruim bemeten, en hoogwaardig ingericht interieur. Door de constructie van de bodemplaat is de zit vrij hoog en rechtop, dat resulteert in een goed overzicht op de weg. Het ontwerp van de cockpit is strak en overzichtelijk van snit en straalt een zekere rust en degelijkheid uit. Waar we in de eerste generatie A-Klasse nog de nodige harde plastics tegen het lijf liepen is het in de nieuwste A-Klasse echt op Mercedesniveau geregeld. De interieurdelen sluiten naadloos en solide op elkaar aan. Erg zakelijk is het in ons geval allemaal wel; het instrumentarium is groot uitgevallen en vooral functioneel ontworpen, ook de donkere kleurstelling houdt het verblijf wat kil. Gelukkig creëert de lichtinval van het panoramadak en het hoogpolige vloertapijt wel weer iets huiselijks. De driedeurs Coupé die hier ter sprake is – de A-Klasse is ook als vijfdeurs leverbaar – verschaft met een easy-entry systeem toegang tot de achterbank. Door de hoge instap blijft het wel een aardige klim, maar eenmaal plaatsgenomen is het daar goed uit te houden.
Gehoorzaam 1.5-je
De rijkelijke aankleding van ons testexemplaar staat in schril contrast met de gekozen motorisering. Onder de kap huist slechts een 1.5 liter benzinemotor met 95 pk, gekoppeld aan een prettig schakelende vijfbak. Het is vooral een gehoorzame combinatie, die precies datgene doet om mee te komen met het verkeer zonder meteen een keel op te zetten of veel te verbruiken. 1 op 13.5 is zonder meer netjes te noemen. Ook op snelwegtempo draait de viercilinder zich niet in het zweet en dat verrast ons positief! Een sprinter is het dus niet, toch ervaren we dat niet als een groot gemis. De rijbeleving is namelijk niet van die aard om er continu de sokken in te zetten. Mercedes heeft de besturing niet heel direct afgesteld en tevens laat deze zich vrij licht bedienen. In combinatie met de hogere zit ontbreekt het aan dynamiek om het credo rijdersauto te verdienen. Het optionele sportonderstel zal daar niet wezenlijk iets aan veranderen. Daarmee onderscheidt de Benjamin zich van zijn segmentgenoten en feitelijk is daar niets op tegen. Lang niet iedereen prefereert immers een vlotte inborst en de bocht om wil hij heus wel. En mocht het allemaal te hard gaan – en nog rechtop in je stoel zitten – dan grijpt het ESP opvallend subiet in om het onderstuur en gripverlies de kiem te smoren.
Zijn eigen ster waard
Wie zich aan het oriënteren is op een nieuwe auto en zo’n 20 mille te besteden heeft kunnen we zeker aanraden een bezoekje aan de Mercedes-Benz dealer te brengen. Weliswaar is de A niet de meeste dynamische speler in het veld, maar daar krijg je relatief een prettige ruimtebeleving, overzicht en een luxueuze uitstraling voor terug. Dankzij het volwassen in- en exterieur met fraaie afwerking en stijlvolle details leer je de A-Klasse kennen als een echt kwaliteitsproduct. Die ster op zijn neus mag hij wat ons betreft met recht dragen.
Schrijf een review