Skoda Octavia Combi is ruime en bovenal betaalbare pakezel

De Skoda Octavia heeft eind vorig jaar een opknapbeurt ondergaan. Was het nodig dan? Nou nee, niet echt. Wellicht dat

De Skoda Octavia heeft eind vorig jaar een opknapbeurt ondergaan. Was het nodig dan? Nou nee, niet echt. Wellicht dat daarom de wijzigingen ook bescheiden zijn gebleven. Althans, zo op het eerste gezicht. Tijd voor een kennismaking met de vernieuwde en betaalbare pakezel. Enne, doet ie eigenlijk wel onder voor zijn duurdere soort(concern)genoten?

De Skoda Octavia heeft eind vorig jaar een opknapbeurt ondergaan. Was het nodig dan? Nou nee, niet echt. Wellicht dat daarom de wijzigingen ook bescheiden zijn gebleven. Althans, zo op het eerste gezi
Skoda Octavia Combi is ruime en bovenal betaalbare pakezel

Want daar is het uiteindelijk toch allemaal om te doen. Volkswagen probeert met Skoda ook in het ‘budget’-segment een graantje mee te pikken, zonder daar de eigen identiteit voor op te offeren. Of draven we nu een beetje door? Het antwoord daarop is volmondig ja. Skoda is helemaal niet meer het ondergeschoven kindje. Nee, de modellen van Tsjechische makelij kunnen absoluut concurreren met de duurdere modellen, zelfs in eigen huis. Al zie je aan sommige details wel dat er wat beknibbeld is op de materiaalkosten. Maar dan zijn het echt de details, zoals het rubberen ‘trekkoord’ waarmee je de kofferklep sluit. Bij modellen van moederconcern Volkswagen is bijvoorbeeld een uitsparing in de kunststofafdekking gemaakt waarin een handvat is opgenomen. Dat is uiteraard een duurdere oplossing dan één volledig, vlak plasticpaneel als klepbekleding met het genoemde ‘trekkoord’. Zoals gezegd, het zijn slechts de details.

Dubbele bodem

In het interieur daarentegen ervaar je niets van deze misschien in sommige gevallen iets te ver doorgevoerde zuinigheid. Nee, ook niet qua materiaalgebruik; de materialen voor het dashboard voelen degelijk en zacht aan, bovendien steekt het ook allemaal perfect in elkaar. Het bijzonder gestileerde stuur is overgenomen uit de Superb en ligt lekker in de hand. Dat geldt ook voor de pook overigens. Qua ergonomie dus geen commentaar. Opvallend is verder het relatief lange zitvlak van het meubilair voorin. Je bovenbenen worden zodoende prima ondersteund. Ideaal tijdens een lange rit. Ook de inzittenden achterin hebben weinig reden tot klagen over de bewegingsvrijheid, om al helemaal maar te zwijgen over de capaciteit van de stouwruimte. Tsjonge jonge, wat een bakbeest. De Octavia Combi schaart zich nog echt in de categorie der pakezels. De ‘lifestyle combi’-trend gaat aan hem voorbij. In normale toestand kun je 580 liter vervoeren, terwijl met de achterbank opgeklapt de inhoud toeneemt tot 1.620 liter. Beetje onhandig is de dubbele laadvloer. In de Octavia is ie namelijk gecreëerd door eerst op de bodem aan weerszijden een schot van enkele centimeters hoog te plaatsen en deze af te dekken met een opklapbaar paneel. In onze ogen een beetje onzinnig eigenlijk.

Veertienhonderd

Leuk zo’n grote pakezel, maar komt ie ook lekker vooruit met zo’n kleine 1.4? Jawel, in ons testexemplaar hangt een veertienhonderd motor. Echter, zo’n moderne 1.4 TSI uit de schappen van Volkswagen, in dit geval goed voor 122 pk. Behelpen? Nee, absoluut niet. Je verlangt eigenlijk nimmer naar meer power. De motor is al vroeg bij de les. Vanaf 1.500 tpm piekt het maximaal koppel van 200 Nm en dat blijft voor je gevoel zo tot 3.500 tpm. Daarna zwakt ie af. Feitelijk dien je deze Combi dus als een diesel te rijden. Het rode vlak van de toerenteller begint pas bij de 6.500 tpm, maar dan is de puf er al lang uit. Wil je echt snel zijn, dan trek je door tot maximaal 5.000 omwentelingen. Of misschien is het beter nog iets eerder van verzet te wisselen. Neem je deze tips ter harte dan kun je in 9,8 tellen naar de honderd versnellen. De topsnelheid blijft steken op een acceptabele 202 km/h. De besturing is niet echt communicatief te noemen, maar hij doet gewoon zijn werk. Niet meer en niet minder. En daar kunnen we in deze Octavia prima mee leven. Dat geldt ook voor de afstemming van het onderstel. De op comfort beruste automobilist weet de afstemming te waarderen, die hoeft namelijk niet elk hobbeltje en kuiltje in de weg te voelen. Dat resulteert vervolgens in snelgenomen bochten wel in wat rolbewegingen over de lengteas. Ligt de Octavia-rijder daar wakker van? Denk het niet.

Goed, Skoda zet met de vernieuwde Octavia een prima auto op de weg. Meer dan een ‘no-nonsense’ auto, dat moge duidelijk zijn. Zeker als je de Tsjech recht van voren bekijkt, mag je constateren dat het front er gelikt uitziet. En profil is het een iets ander verhaal. Hier hadden de vormgevers misschien iets meer creativiteit kunnen verwerken in het ontwerp. Maar ja, dan prijzen ze de concerngenoten wellicht uit de markt. En dat is natuurlijk ook niet de bedoeling. Wil je een ruime pakezel voor een bescheiden bedrag, dan is de Octavia Combi zeker zo gek nog niet. De 1.4 TSI is er vanaf 22.750 euro. O ja, dat is inclusief een prima Swing-audioinstallatie. En we kunnen je alvast verklappen: de installatie maakt zijn naam waar. Octavia Combi rijden kan overigens al vanaf 18.500 euro in de 1.4 met 80 pk. Verwacht dan niet te veel van de prestaties.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (31)

Skoda Octavia Combi is ruime en bovenal betaalbare pakezel
Ik rijd nu 2 jaar met een Octavia hatchback op CNG. In tegenstelling tot wat in het artikel staat start de wagen normaal op CNG, niet op benzine, behalve na het tanken, dan start hij op benzine tot het gas geanalyseerd is. Schitterende wagen, zeer comfortabel en ruim. Ik rijd tussen 350 en 390km op 17kg gas, gemengd verkeer. op autosnelweg 3,3Kg/100km. Schitterend. Nu CNG bijna overal verkrijgbaar is, gewoon een aanrader. De minst milieu-onvriendelijke wagen die er is.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

Zeer ruim en comfortabel, stille en vlotte motor. Laag verbruik. Meest milieu-vriendelijke wagen met realistisch bereik. Uitstekende cruise control

Minpunten

De CNG tank zou groter mogen zijn; 17kg staat voor 350-390km op gas. Zou het dubbele mogen zijn, met een kleinere benzinetank. Die heeft nu de standaardmaat en is eigenlijk te groot. GPS wat traag in opstarten.
Graag meer kleine automodellen op CNG.
Skoda Octavia Combi is ruime en bovenal betaalbare pakezel
Na een arsenaal golfjes en passats besloten om een octavia aan te schaffen ! Zeer veel auto voor beperkt budget ! Mijn beste wagen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Skoda Octavia Combi is ruime en bovenal betaalbare pakezel
Prima auto 350,000 km gereden met goed onderhoud gaat hij nog wel 200,000 mee geen groteprobleemen gehad.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Skoda Octavia Combi is ruime en bovenal betaalbare pakezel
Ik rijd nu mijn 2e Octavia combi, door mijn werk rijd ik gemiddeld 110.000 Km per jaar en ben dus alles gelegen om een veilige.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Skoda Octavia Combi is ruime en bovenal betaalbare pakezel
ik heb het gevoel dat ik wat power mis vanaf 2500 toeren begindt de tdi wel goed te marceren hoe kan ik oplossen anders zeer.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Skoda Octavia Combi is ruime en bovenal betaalbare pakezel
Gisteren heb ik mijn eerste 500 km vol gemaakt in onze "nieuwe" Octavia van 2007. Komende uit een grote Superb 2.5 tdi was dit toch.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Skoda Octavia Combi is ruime en bovenal betaalbare pakezel
Inmiddels met de 2,0 liter TDI DSG (type elegance) ruim 70.000 km gereden. Probleemloos. Uitstekende caravantrekker, zeer comfortabel. Beslist een betere auto dan mijn vorige,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Skoda Octavia Combi is ruime en bovenal betaalbare pakezel
Royale gezinsauto met grote bergruimte, automaat rijdt goed. Vering is nog wel vrij stug. Parkeersensoren achter zijn een uitkomst, echt een aanrader ! Relatief zuinig.. Lees volledige review.
Skoda Octavia Combi is ruime en bovenal betaalbare pakezel
Vanwege beperkt opgelegde keuze leaseauto's door werkgever, waaronder de Skoda Greenline, toch even een proefrit gemaakt. Het eerste wat opvalt is de beperkte ruimte.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Skoda Octavia Combi is ruime en bovenal betaalbare pakezel
Ik rij sinds 2006 de Octavia II Business 1.9TDi. inmiddels 130000 km gereden. Zeer tevreden over deze auto, de uitrusting en comfort. Hij is wel wat luidruchtig maar.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Skoda Octavia Combi is ruime en bovenal betaalbare pakezel
Ik rij nu een half jaar met deze auto, inmiddels 40000 km. Stap er s avonds uit zoals ik er s morgens in ben gestapt. Alleen de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Skoda Octavia Combi is ruime en bovenal betaalbare pakezel
degelijke comfortabele lange afstand rijder. gemideld verbruik 1op 12(benz 1.8 tsi 6 handmatig). Electronisch kleine minpunten die door de garage in de computer worden verwijderd. Verder geen problemen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Skoda Octavia Combi is ruime en bovenal betaalbare pakezel
1.4 tsi motor is geweldig, veel power bij weinig toeren. trekhaak raakt soms het wegdek zonder enige belading van de auto, heb nu hulpveren laten plaatsen... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Skoda Octavia Combi is ruime en bovenal betaalbare pakezel
Hoge kwaliteitsbeleving, veel auto voor minder Euro's, prettig weggedrag. Onze 1ste Octavia 1.6 MPI LPG nu een 1.9 TDI: veel meer trekkracht en weinig.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Skoda Octavia Combi is ruime en bovenal betaalbare pakezel
Ik rijd de 1,9 TDI business elegance sinds maart 2008 geleverd door Auto Noordhoek Tilburg. De auto en garage bevallen prima. Mijn vorige auto was.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Skoda Octavia Combi is ruime en bovenal betaalbare pakezel
+: Ruimte voor bestuurder/passagiers geweldig, zeer goede afwerking int/ext. 1.4 TSI motor = geweldig!! -: Achterwielophanging veel te slap, bij elke hobbel slaat de trekhaak.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Skoda Octavia Combi is ruime en bovenal betaalbare pakezel
Ben VW rijder maar heb zeker geen spijt van aanschaf Skoda Octavia combi 1.9TDI DSG aut. Rijdt fantastisch is zeer compleet,sterke motor, prachtig.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Skoda Octavia Combi is ruime en bovenal betaalbare pakezel
Ben sedert 3 maanden in het bezit van een Octavia 1.4tsi Elegance Business Line. De auto is mooi afgewerkt van binnen en van buiten en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Skoda Octavia Combi is ruime en bovenal betaalbare pakezel
Een van de opties is een trekhaak.bij 2 fietsen of 2 personen op de achterbank komt de trekhaak bij het nemen van verkeersdrempels op de.. Lees volledige review.
Skoda Octavia Combi is ruime en bovenal betaalbare pakezel
Heb Skoda octavia combi bj.9-2006 gekocht bij JVHautos te Linne. Rijdt geweldig zo'n 1.9 TDI met DSG automaat en zuinig. Ben al jaren VW Passat rijder.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Skoda Octavia Combi is ruime en bovenal betaalbare pakezel
een sportwagon met 240 pk waarmee je met je hele gezin+veel bagage op vakantie kan. ideale auto, een Golf GTI maar dan met ruimte. Wegligging.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Skoda Octavia Combi is ruime en bovenal betaalbare pakezel
Ik rijd de octavia combi greenline businessline nu 3,5 week en heb 4500 km gereden. Hij rijd geweldig, ligt goed op de weg. Ik vind.. Lees volledige review.
Skoda Octavia Combi is ruime en bovenal betaalbare pakezel
Een perfecte auto voor in verhouding weinig geld.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Skoda Octavia Combi is ruime en bovenal betaalbare pakezel
Ik heb 3,5 jaar in de fabia gereden met een 1,4 L 3 cylinder diesel en was zeer onder de indruk van de prestatie's. De Octavia.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Skoda Octavia Combi is ruime en bovenal betaalbare pakezel
IN 1999 eerste octavia gekocht was een demo model 1.6 glx, kon er weinig aan veranderen. Na 30000 km koppeling moeten laten vervangen, net buiten.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Skoda Octavia Combi is ruime en bovenal betaalbare pakezel
De Octavia is voorzien van een 7DSG bak en 1.4 TSI motor. Deze combinatie is geweldig, rijd heerlijk en soms vraag ik me af of.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Skoda Octavia Combi is ruime en bovenal betaalbare pakezel
Prima auto. Intussen rijd (lease) ik deze auto al meer dan 4 jaar. Ik heb nu een Octavia Combi Elegance Business 1.8 TSI besteld. Ik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Skoda Octavia Combi is ruime en bovenal betaalbare pakezel
na diverse merken te hebben gereden is dit mijn 2e octavia nu vanaf 24 -06-08 op lpg g3 rijdt er prima op 1 op.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Skoda Octavia Combi is ruime en bovenal betaalbare pakezel
Skoda Octavia Combi 1.6 op LPG G3. Gekocht juni 2006. Inmiddels bijna 70.000 km op de teller. Dezelfde motor als in mijn vorige Golf. Helaas.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Skoda Octavia Combi is ruime en bovenal betaalbare pakezel
105.000 km met Octavia Combi uit 2005. Fijne auto, maar stuurt zwaar op snelweg, en enigzins stuiterende vering. Stoelen, zitpositie en ergonomie wel dik in.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Skoda Octavia Combi is ruime en bovenal betaalbare pakezel
het is een auto dat zijn geld wel waard is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5