Ford Mondeo ECOnetic houdt het netjes

Zuinig en schoner rijden is belangrijker dan ooit. Autofabrikanten spelen daar graag op in, dus springen de extra

Zuinig en schoner rijden is belangrijker dan ooit. Autofabrikanten spelen daar graag op in, dus springen de extra zuinige diesels als paddenstoelen uit de grond. Ook Ford is aardig op dreef, met de ECOnetic-modellijn. Na onze kennismaking met de Focus is het nu de beurt aan de Mondeo ECOnetic. Heeft Ford daadwerkelijk een ‘bescheiden’ aanbod in het D-segment?

Zuinig en schoner rijden is belangrijker dan ooit. Autofabrikanten spelen daar graag op in, dus springen de extra zuinige diesels als paddenstoelen uit de grond. Ook Ford is aardig op dreef, met de EC
Ford Mondeo Wagon ECOnetic

Krijg nou wat, onze ‘groene’ Mondeo is rood? Da’s weer eens wat anders dan het gebruikelijke zilvergrijs. We hebben opnieuw de sleutels van een Wagon in ontvangst genomen, maar dit exemplaar oogt wel wat bescheidener dan dat we gewend. Deze ECOnetic is gebaseerd op de instapuitvoering ‘Trend’ en is zodoende met minder chroom en poespas aangekleed. Geen 17 inch wielen maar een maatje kleiner – in ons geval lichtmetaal, geen chromen rand onder de ruiten en ook de alu dakrails komt standaard niet mee. Toch vallen we er niet over, want dat doet niets af aan zijn vlotte lijnenspel. Alleen zouden we, gezien de Mondeo een lel van een auto is – voor het mooie wel 17 inch wielen bestellen. Maarja, dat heeft een nadelige invloed op het brandstofverbruik, en daar is het Ford nu om te doen.

Om de Mondeo ECOnetic zuiniger te laten rijden dan de standaard 2.0 TDCi 115 pk diesel, past Ford een inmiddels bekend recept aan spaarmaatregelen toe. De wielophanging werd verlaagd, de grille kreeg luchtgeleiders en het motormanagement werd nog eens bekeken. Tot slot trok Ford nog banden met lage rolweerstand uit de kast. Niet van invloed op de verbruikscyclus die wordt losgelaten op elke auto, maar in de praktijk óók nuttig, is de schakelindicator. Het rode lampje dat voorheen dienst deed als aanduiding voor de toerenbegrenzer is nu groen geworden, en laat al snel weten dat het tijd is om op te schakelen. Al met al is de verbruikswinst per 100 kilometer 0.7 liter, en neemt de Mondeo ECOnetic dus genoegen met 5.2l/100km. En laten wij nou juist na veelvuldig (cruise control) snelwegkilometers te hebben gereden 5.9l/100km scoren; die waarde verbruik je volgens de boordcomputer ook bij 120. Met net is meer dan 1 op 16 best netjes, maar we herinneren ons dat de Passat BlueMotion moeiteloos 1 op 20 haalde. Dan moest je wel genoegen nemen met uitgerekte versnellingsbakverhoudingen; iets waar Ford voor de Mondeo ECOnetic vanaf zag. Ford wilde namelijk deze Mondeo net zo laten rijden als elke andere: dynamisch, een beetje stevig maar niet te, met directe, precieze besturing. Een op twintig kun je best halen, maar dan moet de snelheid omlaag naar 100. De vraag is of je dat wil...

In de praktijk is de tweeliter dieselmotor dan ook je grote vriend onderweg. In combinatie met de handgeschakelde vijfbak met normale overbrenging kun je de 115 pk en 300 Nm trekkracht heel enthousiast benutten. Dit mag dan wel de ‘basisdiesel’ zijn, maar zo voelt hij niet aan. Vanaf ongeveer 1800 toeren begint de zelfontbrander er behoorlijk aan te sleuren en raakt niet meteen uitgeput. Doortrekken in de toeren heeft overigens geen zin, al zal dat voor ‘nieuwe rijder’ een zorg zijn. Natuurlijk, de 140 pk-versie is vlotter en de 2.2 TDCi is helemaal een feest, maar strikt noodzakelijk ben je in de meeste gevallen prima bedeeld. Net als de andere TDCi’s van Ford blijven de arbeidsgeluiden op de achtergrond en tokkelt de diesel zelfs na koude start – voorgloeien hoeft niet eens – opmerkelijk rustig.

Voor de passagiers en bagage doet de ECOnetic niet onder voor zijn potentere, duurdere broeders. Het interieur is antraciet ‘gekleurd’ en kent een zilverkleurige middenconsole met hier en daar een randje chroom, inclusief met leder beklede versnellingspook en stuur. De zit is inmiddels vertrouwd laag en stevig en ook achterin gaat het er nog steeds riant aan toe om de nodige kilometers af te leggen. We moeten wel, omdat het in feite een Trend-uitvoering is, het instrumentarium met kleurenscherm missen, maar verder is de ECO ook weer luxer aan te kleden met stoelverwarming voor en achter, geïntegreerde Sony radio/cd-speler met Bluetooth en voorruitverwarming. De importeur gaf dit exemplaar ook elektrisch verstelbare stoelen mee, maar als we toch moeten besparen zouden stellen we lekker zelf onze stoel in. De gemonteerde parkeersensoren rondom zijn wel een uitkomst voor deze forse stationwagon; ook de adaptieve koplampen met bochtenverlichting kan op onze goedkeuring rekenen. Kost je 650 euro maar is het extra zicht meer dan waard.

Ford heeft de Mondeo ECOnetic Wagon met A-label voor 32.800 euro in de prijslijst gezet. Dat is 225 euro minder dan de ‘gewone’ 2.0 TDCi dieseluitvoering moet opbrengen, die overigens een B-label draagt. Een deel van de extra BPM-korting steekt het merk dus in zijn zak, want er moet natuurlijk wel wat (terug)verdiend worden. Ondanks zijn lagere brandstofverbruik verandert er niets aan de bijtelling voor de zakelijke rijder, die is onverminderd 25%. Wie met 20% bijtelling wilt rijden is aangewezen op de Focus (Wagon) ECOnetic, die het rijk in zijn klasse redelijk alleen heeft. Wanneer het een Mondeo moet worden is de ECOnetic zonder meer te verkiezen boven de standaardversie. Tenzij je een flinke aanhanger mee wilt nemen, want het trekvermogen voor de ECOnetic ligt wel wat lager.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (1)

Ford Mondeo ECOnetic houdt het netjes
Geweldige auto, alle opties aanwezig!.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5