Fiat Panda Panda Natural Power een volwassen groentje

De Fiat Panda. Wie heeft ‘m niet gehad? Jarenlang hèt icoon voor de stadsauto en – ondanks de toegenomen concurrentie –

De Fiat Panda. Wie heeft ‘m niet gehad? Jarenlang hèt icoon voor de stadsauto en – ondanks de toegenomen concurrentie – nog steeds een veelgeziene gast in het verkeer. De Italianen weten wel raad met het concept en hebben naast een diesel- en 4x4-variant ook een Natural Power aardgasversie in het gamma. Net zo praktisch, maar een stuk schoner en met een beetje geluk kun je nog gratis tanken ook!

De Fiat Panda. Wie heeft ‘m niet gehad? Jarenlang hèt icoon voor de stadsauto en – ondanks de toegenomen concurrentie – nog steeds een veelgeziene gast in het verkeer. De Italianen weten wel raad met
Fiat Panda Panda Natural Power

Het aantal aardgasauto’s op de markt is op een paar handen te tellen. Opel, Citroën, Volkswagen en Fiat hebben diverse CNG-modellen in het gamma. Mercedes doet ook mee met twee modellen, Volvo is er echter een paar jaar geleden gestopt. Achteraf gezien net iets te vroeg, eigenlijk. De Italianen waren er in ieder geval vroeg bij; al in 2000 was er de Multipla Bipower. Inmiddels zijn bij Fiat de Doblo, Grande Punto en Panda als personenauto klaar voor aardgas en staat in deze test de kleinste van het stel centraal. Toch een knappe prestatie om de 3.54 meter lange Panda op aardgas te kunnen laten rijden. Er moesten immers twee aardgastanks met een gezamenlijke inhoud van 13 kilo worden geplaatst onder de auto, naast de benzinetank die nu 30 liter meet. Met passen en meten is dat dus gelukt! Deze Panda is dus het schoolvoorbeeld dat aardgastechniek voor elk type auto toepasbaar is. De enige ‘concessie’ is geweest dat het 4x4 platform als basis moest gaan dienen, waardoor de Panda Panda Natural Power iets hoger op zijn poten staat. Even wennen, maar in combinatie met het lichtmetaal en de dakrails toch geen verkeerd resultaat.

Kunnen we verder nog zien dat deze Panda anders dan anders is? Op de Natural Power-badges na niet, nee. Want de witte lak hoort gewoon bij het leveringsprogramma en de tankaansluiting voor aardgas zit netjes achter het tankklepje verwerkt. Niet te zien, maar wel te meten, is de verminderde uitstoot van schadelijke stoffen uit de uitlaat. Rijden op aardgas is ongeveer 25% schoner als het gaat om de CO2-uitstoot in vergelijking met rijden op benzine. Van fijnstof is – net als bij benzine – geen sprake maar op het gebied van zure regen veroorzaker stikstofoxiden (NOx) is er met aardgas veel winst te behalen, zelfs tot 95 procent in vergelijking met diesels. Dat zijn serieuze cijfers! Door het hogere gewicht van de aardgas-Panda - 190 kilo meer dan de 1.2 benzine – ligt de praktijk iets genuanceerder, want meer kilo’s kosten immers meer brandstof. Toch kun je met een gerust hart gaan rijden, op aardgas is de Panda veruit het schoonste jongetje uit de familie.

Voor de aandrijving heeft Fiat de bestaande 60 pk sterke 1.2 benzinemotor toegepast. Bij het rijden op aardgas verlies je vanwege de lagere energiewaarde weliswaar 8 paarden, maar hoewel de Panda 1025 kilo weegt is dat verrassend genoeg niet echt behelpen. De viercilinder klinkt weliswaar wat rauwer en pakt iets minder gretig op dan wanneer je op benzine rijdt - bij koude start onder nul houdt-ie zelfs even in, dat zal wel exemplarisch zijn - maar hij doet zijn werk soepel en schuwt zowel hoge- als lage toeren niet. Mocht het allemaal net even vlotter moeten, dan schakel je gewoon een tandje terug. In de derde versnelling kun je makkelijk tot 100 km/u accelereren en dan zet hij echt geen grote keel op. Binnenin blijft rijwind geluiden goed beperkt. Op klinkerwegen laat de Panda wel van zich horen, het onderstel geeft deze met slechts enige filtering gewoon door. Ook hebben de technici de ophanging vrij stug afgesteld, waarschijnlijk om het hogere gewicht en de grotere bodemvrijheid te compenseren. Daardoor hobbelt de Italiaan wat meer, ook op ogenschijnlijk vlak asfalt. In het donker zie je dat goed aan de op en neer bewegende lichtbundel. Een bochtenridder is het ook niet; je hangt al snel op een oor en gaat vroeg de confrontatie aan met onderstuur. Part of the deal, maar wij liggen er niet wakker van.

Net als elke andere Panda kent het interieur een grijsgetint dashboard met een brede middenconsole. Deze priemt weliswaar wat ver naar binnen – lekker knus - maar de indeling is logisch en alle dagelijkse functies zijn binnen handbereik aanwezig. En omdat in dit segment een beetje vrolijkheid onontbeerlijk is wordt het grijze kunststof in het interieur afgewisseld met two-tone stoelbekleding, in ons geval fris blauw. De zitpositie voorin is vrij hoog en rechtop te noemen, wat natuurlijk versterkt wordt door de grotere bodemvrijheid. Voor ons zou zithoogteverstelling een uitkomst zijn, want verder is er op het compacte meubilair weinig aan te merken. Op de achterbank en in de bagageruimte schept de Panda Panda Natural Power geen verrassingen. Dankzij de 4x4 bodem bleven de beschikbare centimeters en liters voor wat ze zijn; wie niet al te lang is kan met wat inschikken redelijk plaatsnemen op de achterbank –voor de instap hoef je niet lenig te zijn, want vijf deuren! – en helemaal achterin heeft het Italiaantje 206 liters voor koffers en tassen ter beschikking.

De financiële kant van het rijden op aardgas hebben we nog niet belicht. Niet onbelangrijk, want is er zelfs winst in de portemonnee te behalen. Voor 12.795 euro staat de Panda Panda Natural Power voor de deur, die je in staat stelt om schoner te rijden, met behoud van alle ruimte èn luxe, zoals twee airbags, elektrische ramen en centrale vergrendeling, stuurbekrachtiging, een neerklapbare achterbank en een in hoogte verstelbaar stuur. Ja, de aardgasversie kost dus bijna 13 mille en je kunt de verder gelijkwaardige benzinevariant al vanaf 8.595 euro aanschaffen, maar voor de 1.3 JTD diesel vraagt Fiat 14.495 euro en dan betaal je ook aanzienlijk meer wegenbelasting: 192 euro’s per jaar voor de benzine, 336 euro voor aardgas (vanwege de hogere gewichtsklasse) en liefst 628 euro voor de diesel-Panda. En nog iets: een kilo aardgas kost bij één van de zestien aardgasvulpunten – dit aantal breidt zich momenteel gestaag uit - iets meer dan 70 cent, zodat een volle tank aardgas – goed voor ruim 220 kilometer – je nog geen 10 euro kost. Wie in Lelystad woont betaalt voor een volle tank zelfs helemaal niets….

N.B Inmidels is de Fiat Panda Natural Power uitgerust met een 1.4 8v motor, welke zuiniger is en daardoor in aanmerking komt voor 14% bijtelling en vrijstelling van wegenbelasting en BPM!

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (32)

Fiat Panda Panda Natural Power een volwassen groentje
sinds dec 2114 eigenaar van panda cross nu 9000 km mee gereden incl retour oostenrijk.geweldige auto ,we willen nooit meer iets anders.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5

Pluspunten

alles

Minpunten

geen
Fiat Panda Panda Natural Power een volwassen groentje
Bij de Panda heb je nog het gevoel dat ze als consument serieus wordt genomen. Je wordt niet per definitie afgescheept met ramsj-kwaliteit zoals bij de Aygo en consorten (sla de eigenarenreviews er maar op na).

Het bakje oogt leuk, maar het prijskaartje ter hoogte van 2 Panda's is fors. Jammer dat je dan veroordeeld bent tot een 2 cylinder motor. Je zou voor deze prijs minimaal een vier cyl. verwachten. Hopelijk hebben ze de bak ook wat korter gemaakt, want die was bij de oude Panda echt te lang. Het meer vermogen (+34%) houdt gelijke tred met het meergewicht (+30). Gezien de kg/pk-verhouding ga maar uit van een acceleratie van 13 sec ipv 12 sec. Dus verwacht geen snelle auto.

Een goede zaak is echter de koppeltoename van 102 naar 145 nm bij een lager toerental (1900 ipv 2500). Dit was hard nodig want onder de 2500 tpm gebeurde er niets. Even snel de voorrangsweg op gaan was er bij de oude Panda niet bij.

De Panda is een goed product; het is alleen jammer dat je het prijskaartje van 2 Panda's moet uitgeven voor normale prestaties.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

- Verbeterd koppel
- Interieur kwaliteit beter dan de concurrentie
- Leuk uiterlijk
- Hogere fun factor

Minpunten

- Prestatie onderin <2500 tpm op normaal niveau??
- 2 cyclinder motor
- Hoge prijs
Fiat Panda Panda Natural Power een volwassen groentje
Eigen ervaring slechts op de NL wegen. Maar de ervaringen met deze auto zijn prima. Zijn van plan om er zelfs mee naar Kroatie te.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Panda Panda Natural Power een volwassen groentje
Ons 2e auto fiat panda 1.1 active eind 2007 (77.800 km) Welkom op mijn verslag van de Fiat.. Lees volledige review.
Fiat Panda Panda Natural Power een volwassen groentje
Historie: Wat is de reden van de aankoop fiat panda 1.1 actieve eind 2007. Na 7 volle jaren in bezit van mijn.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Fiat Panda Panda Natural Power een volwassen groentje
In 2003 mijn eerste Fiat Panda gekocht. Deze was destijds al 4 jaar oud. Nu moet ik afscheid van het auto tje gaan.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Panda Panda Natural Power een volwassen groentje
In 2005 de eerste gele Panda Emotion gekocht. 5 jaar met plezier gereden. Benzineverbruik rond de 1 : 15,5. In 2010 een nieuwe rode.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Panda Panda Natural Power een volwassen groentje
In 2009 heb mijn 1e Panda aangeschaft deze was toen 15 maanden oud. Binnenkort krijg min geheel nieuwe Panda en hoop daar net.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Fiat Panda Panda Natural Power een volwassen groentje
zie minpunten,daar maak ik me wel zorgen over heb altijd vw gereden vele probleemloze km wilde een keer wat anders hoop er nog een hoop.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Panda Panda Natural Power een volwassen groentje
Prettig wagentje,het was een verrassing hoe deze aankoop uit zou pakken.Wij gezin met 2 kinderen zijn er tevreden over,het enige waar we in het begin.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Panda Panda Natural Power een volwassen groentje
Ik Heb nu 4 jaar in mijn 1,2 emotion gereden met veel plezier, het was onze eerste nieuwe auto en we heben er geen dag.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Fiat Panda Panda Natural Power een volwassen groentje
ik heb hem net, dus nog niet zoveel rij-ervaring. wat mij wel stoort is de binnenspiegel. omdat je zo hoog zit kijk je er precies.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Panda Panda Natural Power een volwassen groentje
zeker gelet op z'n prijs een leuke handzame auto, was nooit zo'n fiat fan maar ben met deze panda toch wel erg gelukkig... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Panda Panda Natural Power een volwassen groentje
KLACHT M.B.T. WATER OVER DE DIENAMO , BIJ VEEL WATER OP DE WEGEN WAARDOOR DE MOTOR afremd . EN ER GEVAARLIJKE SITUATIE,s ONTSTAAN. IS.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Panda Panda Natural Power een volwassen groentje
Wij hebben onze Panda 1.2 Edizione Cool vanaf juni 2010. Er zit inmiddels 6300 km. op. In het begin hebben we met een fietsendrager.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Fiat Panda Panda Natural Power een volwassen groentje
Leuke degelijke stadswagen met hoge zit. Helaas niet meer met automatische versnelling (duologic) verkrijgbaar... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Panda Panda Natural Power een volwassen groentje
Ik heb een fiat panda sempre besteld,hij komt in oktober. ik ben heel erg benieuwd... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Fiat Panda Panda Natural Power een volwassen groentje
Ik ben sinds begin mei in bezit van de Panda Edizione cool (2500 km gereden). Fijne, redelijk snelle auto, korte draaicirkel. Goed weggedrag.Goed.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Fiat Panda Panda Natural Power een volwassen groentje
Ik heb sinds 05-06-2010 deze auto aangeschaft (3 jaar oud) reed hiervoor een 'dikke bak' maar deze doet er zeker niet voor onder. Lekker korte.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Fiat Panda Panda Natural Power een volwassen groentje
prettig rijdende auto fabelachtige wegligging snel.. Lees volledige review.
Fiat Panda Panda Natural Power een volwassen groentje
Sinds een maand rij ik nu de panda edizone cool. Ik kwam uit een peugeot 106, dus het was even wennen. De stuggere.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Panda Panda Natural Power een volwassen groentje
Mijn Panda Cross is nu ruim drie jaar. Het is een fantastische terreinwagen, die vooral in ruig en drassig terrein geen problemen heeft. Dit.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Panda Panda Natural Power een volwassen groentje
ik rijd al enkele jaren panda ben begonnen met een active en rijdt nu alweer mijn tweede edizione ben super tevreden en heb nu.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Panda Panda Natural Power een volwassen groentje
In nhet wit besteld en met een aantal opties, waaronder 16"Borbets met erg lage bandjes. Hierdoor nog stugger en soms wat gerammel aan de achteras.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Panda Panda Natural Power een volwassen groentje
Rijd mijn vanillegele panda sinds jan 2004, en na aanvankelijk wat electronische probleempjesen een trillende koppeling ( beiden onder garantie verholpen) ben ik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Panda Panda Natural Power een volwassen groentje
Pittig autotje. Kleine krachtpatser. Aan details gedacht. We hebben ook goed advies gehad van de Fiat verkoper (Geert) Koops/ Fivam Utrecht, nam alle tijd.Aflevering.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Panda Panda Natural Power een volwassen groentje
grappig dat veel mensen verwachten een mercedes te kopen voor zo weinig geld en dan de prestaties tegen vinden vallen.. misschien is voor sommige.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Panda Panda Natural Power een volwassen groentje
Rij nu 4 maanden de Panda Perlina en ben er helemaal blij mee. Hiervoor had ik al een zwarte Panda maar dan zonder.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 1 / 5
Fiat Panda Panda Natural Power een volwassen groentje
leuke auto en is zijn klasse erg rijk uitgerust. Voor hetzelfde geld koop je geen vergelijkbare auto van een ander merk (VW/peugeot/citroen e.d.)... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Panda Panda Natural Power een volwassen groentje
Heb de 100 hp gekocht, omdat ik een kleine auto wilde hebben met een pittige motor. Je kunt met deze auto redelijk relaxt en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Fiat Panda Panda Natural Power een volwassen groentje
Panda dynamic heeft met lm velgen andere bandenmaat dan bij Dynamic staat aangegeven. Leuk als tweede auto, rijdt lekker, redelijk ruim t.o.v. andere in deze.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Panda Panda Natural Power een volwassen groentje
Sinds 3 weken in het bezit van een Fiat Panda Edizione 1.2 uit 2008. En voor iemand die 20 jaar motor gereden heeft door.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5