Suzuki levert de SX4 in diverse gedaanten. Een sedan, een hatchback, en een stoerdere variant op basis van die laatste variant, voorzien van vierwielaandrijving. Naar die laatste hadden wij wel oren. We zullen het woord SUV niet in de mond nemen, maar als zodanig vertoont hij wel wat van die trekjes. Een hoge(re) zit, extra bodemvrijheid, dakrails en offroad-look bumpers met veelbelovende kunststof panelen aan voor- en achterzijde zetten deze SX4 lekker stevig neer. De vloeiend gelijnde koplampen en vlakke grille ogen vervolgens weer wat gladjes, hier zou Suzuki nog iets overtuigender te werk kunnen gaan. Maar, we zullen er geen doekjes om winden, voor ons staat gewoon een leuk compact, maar stoere Japanner. Compact? Ja, want zijn stoerdoenerij kan niet verbloemen dat-ie toch maar 4.14 meter lang is – overigens zo’n vier centimeter langer dan de normale vijfdeurs SX4.
In het interieur zijn we dan ook blij verrast: dat gaat er ruim aan toe! Zowel voor- als achterin kun je royaal plaatsnemen, en met name dat laatste is lovenswaardig in dit segment. Kids, baby’s in Maxi Cosi’s of twee volwassenen vinden hier gemakkelijk hun plek, zonder meteen in aanraking te komen met het dak of de voorstoelen. Verder is het dashboard een vertrouwde verschijning op ons netvlies. Het lijkt wat op dat van de Swift en is overzichtelijk en duidelijk ingedeeld; een no-nonsense klokkencluster, een goed klinkende geïntegreerde radio – met stuurbediening - en drie draai- en drukknoppen voor de airconditioning. Hoewel de importeur voor een originele rode exterieurkleur heeft gekozen is de kleurstelling in het interieur vrij somber. Helemaal niet nodig, een two-tone kleurige bekleding zou de boel toepasselijk kunnen opfrissen, mag best! Qua materiaalgebruik scoort de SX4 gemiddeld. Het gebruikte kunststof is niet superdegelijk van kaliber, maar steekt wel goed in elkaar. Incidenteel konden we wel een resonantie bespeuren.
Onder de motorkap heeft Suzuki het serieus aangepakt. De SX4 4Grip is leverbaar met een 1.6 benzine of 1.9 diesel. Wij reden de eerste motorisering, die 107 pk levert. De eerste meters verlopen vol moed. De 1.6 zet al bij een kleine beroering van het gaspedaal enthousiast de vaart er in. Vanuit lage toeren pakt de viercilinder kwiek en heel soepel op, dat wekt direct vertrouwen. Met een strak maar ferm te schakelen vijfbak in de hand snel je als het moet in ruim elf seconden naar honderd. Ook de topsnelheid is met 170 voor de 1165 kilo wegende Japanner heel netjes te noemen. Geen schokkende cijfers, maar als we eerlijk zijn is dat ook helemaal niet het belangrijkste. Dankzij zijn brede krachtsontplooiing kom je in de praktijk niets te kort. Op hogere snelheden en bij flinke acceleratie is extra geluidsisolatie wel welkom, dan laat de krachtbron graag van zich horen. Qua verbruik is de zestienhonderd een bescheiden innemer, want we wisten de fabrieksopgave van 6.9l/100 km bijna te benaderen. Een fraaie score, ondanks zijn D-label.
Omdat we met de 4Grip-uitvoering van doen hebben worden de aandrijfkrachten verdeeld over de vier wielen. Suzuki verrichte voor deze compacte reus geen half werk; het i-AWD systeem is gebaseerd op dat van familiegenoot Grand Vitara. Normaliter worden de pk’s naar de voorwielen geleid, maar als daar de grip verloren gaat worden de achterwielen vliegensvlug bijgeschakeld. Als bestuurder kun je zelf ook handmatig, in plaats van de techniek het zelf laten regelen, de 2WD of de 4WD Lock-stand inschakelen. Die laatste modus is overigens alleen geschikt op onverhard. Voor wie niet dagelijks het asfalt verlaat blijft 4Grip nuttige en bruikbare techniek. Op nat wegdek is wielspin bij fors accelereren verleden tijd, en ook in snel genomen bochten worden we niet geconfronteerd met een hulpeloos doorslippend binnenwiel. Met vierwielaandrijving blijft de SX4 lang neutraal zijn koers volgen en laat hij zich niet van de wijs brengen. Ook van overhellen heb je geen last. Op dit vlak wordt de vlotte rijder niet teleurgesteld! Richels worden wel vrij nadrukkelijk doorgegeven, dat moet je dan weer voor lief nemen. Daarnaast is de besturing niet heel direct. Een scheurneus wordt het dus niet, maar je kunt wel lekker meekomen in het verkeer.
Voor deze test komt de SX4 Exclusive aan bod. Het is de meest luxueuze variant, die onder meer automatische airco, radio/cd/mp3, elektrische ramen en spiegels, een bescheiden boordcomputer, zes airbags, 16 inch lichtmetalen wielen, een lederen stuur en mistlampen voor meekrijgt. Net als sleutelloze toegang overigens. Zo kan de sleutelkast – erg groot uitgevallen – mooi op zak blijven. Als 4Grip is de SX4 natuurlijk ook standaard met vierwielaandrijving uitgerust. De optielijst beperkt zich tot metaallak, ESP en diverse accessoires zoals een Bluetooth Carkit, cruise control en diverse stylingpakketten. Zonder deze extra’s kost deze SX4 20.543 euro. Voor ietsje minder – 19.459 euro – heeft de dealer de Comfort klaarstaan, en aan wie de stoere inborst en vierwielaandrijving niet besteed is kun je bij Suzuki al voor 14.525 euro terecht voor een 5-deurs SX4.
Schrijf een review