Mitsubishi Colt ClearTec

Een diesel? Nee, daar gelooft Mitsubishi niet meer in. Althans, niet voor de vernieuwde Colt. De fabrikant heeft een

Een diesel? Nee, daar gelooft Mitsubishi niet meer in. Althans, niet voor de vernieuwde Colt. De fabrikant heeft een aantal maatregelen genomen om de 1.1 en 1.3 benzineversies een stuk zuiniger te maken en zet deze onder de noemer Colt ClearTec in de prijslijst.

Een diesel? Nee, daar gelooft Mitsubishi niet meer in. Althans, niet voor de vernieuwde Colt. De fabrikant heeft een aantal maatregelen genomen om de 1.1 en 1.3 benzineversies een stuk zuiniger te mak
Mitsubishi Colt ClearTec

Eind vorig jaar heeft de Mitsubishi Colt een facelift ondergaan. De nieuweling is duidelijk herkenbaar aan de stoere Lancer-neus, maar verder lijkt alles bij het oude te zijn gebleven. Je zou het in eerste instantie dan ook niet verwachten, maar volgens de fabrikant is behalve deze neus toch echt ruim 65 procent van de auto nieuw. Waarom het ClearTec-principe niet meteen bij de facelift is geïntroduceerd? Simpel, de techniek was nog niet productierijp. Vreemd, want nieuw is het niet. Meerdere fabrikanten gebruiken hetzelfde systeem van Bosch.

A-label

Wat houdt ClearTec nu precies in? Allereerst goed om te weten dat je niet meer buiten deze techniek kunt. Ben je in de markt voor een handgeschakelde Colt 1.1 of 1.3, dan is ClearTec namelijk standaard. Zonder meerprijs voegt de importeur er nog aan toe. Tja, het is maar hoe je het bekijkt. Het voordeel dat met het groener label wordt behaald (beide een A-label) steekt de importeur namelijk in zijn zak. De ‘oude’ 1.1 had een B-label en de 1.3 zelfs een C-label. Maar goed, dat mag de pret niet drukken. De grootste besparing genereert de start/stop techniek. Het is dan wel zaak om je routine enigszins aan te passen. In de rij voor bijvoorbeeld een rood licht dien je de versnellingsbak in z’n vrij te zetten. De motor schakelt, na het loslaten van het koppelingspedaal, automatisch af. Raak je het koppelingspedaal weer aan, dan start ie weer. Een rappe start is er vervolgens niet bij. Als het licht op groen springt ben je eigenlijk al te laat. Het ontwaken van de motor duurt net iets te lang. En als je dan ook nog te snel vertrekt, houdt ie wat in. In onze buurlanden werkt het systeem waarschijnlijk beter, waar de stoplichten van rood eerst via oranje op groen gaan, zodat je de start/stop techniek net wat meer tijd kunt gunnen om zijn werk te doen.

Dieselwaardes

In theorie levert het start/stop systeem al een gemiddelde brandstofbesparing op van zo’n 25 procent. Maar ClearTec is meer dan alleen een start/stop automaat. Zo is de eindoverbrenging gewijzigd, zien we banden met een lagere rolweerstand, een andere hoog efficiënte dynamo en olie met een lagere viscositeit om de interne wrijving te verminderen. Al deze voorzieningen zorgen voor een gunstiger gemiddeld brandstofverbruik. De 75 pk sterke 1.1 gaat er 0.6 liter per 100 km op vooruit en de 1.3 met 95 pk verbruikt 0.8 liter minder dan zijn voorganger. Met andere woorden, je komt dus respectievelijk 20,4 en 20 kilometer ver op een liter benzine. En dat zijn welhaast dieselwaardes. Reden voor Mitsubishi om niet meer te investeren in een Colt diesel. We reden kort met de 1.3 ClearTec. De eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat we regelmatig vergaten de bak in z’n vrij te zetten voor een rood licht of spoorwegovergang. Dus het vraagt wat gewenning. Verder zet de dertienhonderd acceptabele prestaties neer. Nul naar honderd duurt 11 seconden en de topsnelheid ligt op 178 km/u.

NVH

In het interieur van de compacte Nederlandse Japanner -de Colt wordt immers in Born gebouwd- voeren vooral plastic materialen de boventoon. Keihard plastic om precies te zijn. Toch ervaar je dat niet als zodanig. Verantwoordelijk daarvoor is de structuur in het materiaal. Best aardig gedaan dus. Verder is de opstelling van de achterbank ten opzichte van zijn voorganger aangepakt en dat resulteert in meer bagageruimte. In standaardconfiguratie bedraagt de capaciteit 220 liter en met de achterbank opgeklapt liefst 1.032 liter (was 831 liter). En da’s een forse toename. Daarnaast beweert de fabrikant de zogeheten NVH-waardes verbeterd te hebben, oftewel ‘Noise Vibration and Harshness’. Met andere woorden het geluidsniveau en de trillingen van de motor komen minder nadrukkelijk tot uiting in het interieur. De optielijst heeft er ook wat zaken bij gekregen, zoals een cruise control, coming-home-verlichting en brake assist.

Zoals gezegd zijn de prijzen van de Colt niet aangepast. Dat betekent dat je de 1.1 Inbusiness ClearTec vanaf 10.899 euro kunt rijden. De 1.3 Inform ClearTec is er vanaf 12.949 euro. En dan is er toch ook nog een 1.5? Ja, dat klopt, echter het ClearTec-verhaal gaat aan deze krachtbron voorbij.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (4)

Mitsubishi Colt ClearTec
Deze auto heeft 70600 kilometer gereden gemiddeld verbruik ongeveer 16.39 kilometer op 1 liter Ik rijd eigenlijk nooit zuinig,dus het moet nog wel een stukje.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Mitsubishi Colt ClearTec
Een voor mij prima auto voor alledaags gebruik. Zowel in de stad als op de snelweg rijdt het lekker weg. Ook de cruise control, die.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Mitsubishi Colt ClearTec
Ben op zich wel fan van Mitsubishi en heb helaas deze colt zakelijk gekregen. Voor stadsverkeer prima maar op de snelweg met wind en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Mitsubishi Colt ClearTec
het ruitje voor de deur is echt een opstakel en levensgevaarlijk want ik heb al bijna een aanrijding gehad en ik hoop dan ook dat.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5