En ja, daar staan we dan, oog in oog met de Q5. Het lijkt erop alsof ‘project compacte SUV’ bij Audi enige haast heeft gehad. Spannend? Nee, niet echt. Natuurlijk, alles zit prima in elkaar, laat dat maar aan de Duitsers over. En op technisch vlak ook al geen commentaar, maar we missen toch een beetje het onderscheidend vermogen. De Q5 is niets meer en niets minder dan een kleine Q7. Punt. Is daar iets mis mee dan? Ja, in onze ogen wel. Audi heeft zich er gewoon te gemakkelijk vanaf gemaakt.
Milieu
Goed de toon is gezet. Qua exterieur dan. Alhoewel, ook het interieur is zo op het eerste gezicht weinig vernieuwend en vertoont veel overeenkomsten met het binnenste van een A5 om maar eens een model te noemen. Feit is wel dat de gebruikte materialen uiteraard van topniveau zijn -al zetten we onze vraagtekens bij het plastic rondom de bedieningstoetsen van de elektrisch bedienbare ruiten in het portierpaneel- en de verschillende elementen sluiten naadloos op elkaar aan. Een echte Audi dus. Meer dan in de Volvo XC60 krijg je het gevoel met een serieuze jongen op pad te zijn. Verantwoordelijk daarvoor is de lange(re) en hoge(re) neus van de Duitser. Ondanks dat ie zich in de categorie der compacte SUV’s schaart, ervaar je dat absoluut niet op de troon achter het stuur. Op zich een goede zet van Audi. Voor de omstanders lijkt het alsof je begaan bent met het milieu (je kiest voor een Q5 in plaats van een Q7) terwijl je niet hoeft in te leveren op dat superieure gevoel waar menig SUV-koper op kickt. Met de nadruk op lijkt, want onze gast met 2,0-liter TFSI-turbomotor weet wel raad met het vloeibare goud. Tja, het frontale oppervlak is blijkbaar zo compact nog niet. Ook al geeft de fabriek een gemiddeld verbruik op van 1 op 12, dat haal je bij lange na niet. Eerder 1 op 8. Oei. Toch maar een A4 Avant kopen dan?
Krachtig koppel
Audi koppelt de 2.0 TFSI standaard aan de zeventraps S tronic-transmissie. Tja, kort maar krachtig: motor/bak-combinatie vormt gewoon een perfect koppel. Maar dat is inmiddels wel een bekend gegeven. De transmissie is uitstekend met de rechtervoet te bedienen. Wat?! Jawel, als je het gaspedaal tijdens versnellen iets lift, schakelt de transmissie direct een tandje over. Audi weet uit de 2.0 TFSI een vermogen van 211 pk te peuteren voor de Q5 en qua trekkracht schopt ie het tot 350 Nm vanaf 1.500 tpm. Genoeg om de ‘compacte kolos’ in 7,2 seconden naar de honderd te laten sprinten en een topsnelheid van 222 km/h te bewerkstelligen. Prima, maar het probleem is dat je tijdens tussenacceleraties regelmatig het gaspedaal volledig moet vloeren om de gang erin te krijgen. En ja, dan stijgt het verbruik zoals eerder gezegd drastisch. Aan isolatie geen gebrek in de Q5. De motor hoor je nauwelijks. Een enkele keer tijdens handmatig overschakelen -overigens alleen met de pook; flippers achter het stuur ontbreken- trakteerde de uitlaat ons op een sportieve plof. Maar daar blijft het dan ook bij. Het enige waar we op snelheid wellicht over kunnen zeuren is het windgeruis over de uit de kluiten gewassen buitenspiegels. Echt storend? Nee, dat niet.
Prijzig
De aanschaf van een SUV in welke gedaante dan ook (compact of groot) hoeft per definitie niet te betekenen dat je binnenin over zeeën aan ruimte beschikt. En dat geldt ook voor de Q5. Eigenlijk valt het ons zelfs een beetje tegen, de ruimte op de achterbank dan. Of tegen, we hadden er meer van verwacht. De zittingen achterin zijn vrij kort en de beenruimte is niet overbemeten. Natuurlijk je kunt er prima zitten als volwassen persoon, maar het houdt allemaal niet over. De A4 Avant heeft op dat vlak bijna evenveel bewegingsruimte. Ook qua bagagecapaciteit ontlopen ze elkaar niet zo heel veel; met 50 liter extra wint de Q5 nipt. Waarom toch steeds die vergelijking met de A4 Avant zul je je afvragen? Nou, de Q5 is gebouwd op het platform van deze zakentopper. Hij staat alleen wat hoger op poten, is ook fors hoger, maar daarentegen wel een centimeter of zeven korter. Bovendien ben je een flinke zak extra geld kwijt als je voor de Q5 kiest. Zeker als je je vergrijpt aan de ellenlange optielijst, zoals de importeur dat heeft gedaan. In de basis kost de Q5 2.0 TFSI Quattro 53.215 euro, maar dankzij zaken als leren bekleding, een navigatiesysteem, een panoramadak en nog veel meer van dit ‘fraais’ kost de gereden versie zo’n 83 (!) mille. Belachelijk.
Schrijf een review