Schoon geweten - Mercedes-Benz E300 BlueTEC

Mercedes heeft deze maand de nieuwe E-Klasse officieel voorgesteld. Vlak daarvoor reden wij met een bijzonder

Mercedes heeft deze maand de nieuwe E-Klasse officieel voorgesteld. Vlak daarvoor reden wij met een bijzonder vooruitstrevend exemplaar van de huidige generatie, namelijk de E300 BlueTEC. Door een geavanceerd emissieregelsysteem stoot deze nog veel minder schadelijke stoffen uit dan we tot nu toe gewend zijn van diesels. Daardoor is hij zo schoon dat deze Benz aan de Euro6 emissienormen kan voldoen die in 2014 gaan gelden. Actuele gespreksstof, dat vraagt om een toelichting…

Dieselmotoren hebben door de jaren heen als geen ander technologische vooruitgang geboekt. Toen Mercedes-Benz in 1936 hun eerste dieselauto presenteerde (260D), wisten we niet beter dan dat het een nagelende, vibrerende en roetuitstotende oliestoker was. Wel gingen ze ongekend lang mee en waren ze relatief zuinig ten opzichte van hun benzinebroeders. Naarmate de jaren vorderden werd daar een oxidatiekatalysator aan toegevoegd voor schonere emissies, deed dankzij Fiat de directe inspuiting breed zijn intrede en doemde de turbo op voor meer kracht. De laatste grote ontwikkeling is die van het roetfilter, waardoor de uitstoot van fijnstof sterk wordt teruggedrongen. Dus hebben we heden ten dage het genot van een krachtige, zuinige, stille en schone diesel. Of toch niet helemaal? De koek is nog niet op. Naast roetdeeltjes en CO2-uitstoot komt er ook stikstofdioxiden (NOx) vrij bij de verbranding van brandstof. Bij dieselmotoren ligt dat laatste op een veel hoger niveau dan bij benzinemotoren het geval is. En blij moeten we met NOx niet zijn, want het veroorzaakt mede zure regen en is dus schadelijk voor de gezondheid.

 

Offensief

 

In 2006 was daar dan BlueTEC, het innovatieve uitlaatgas reinigingssysteem dat met behulp van een SCR-katalysator zo’n 80% van de stikstofdioxiden omzet in water en stikstof. Daarmee daalt de NOx-uitstoot aanzienlijk - van 0.203 g/km naar 0.028 g/km - en krijgt schoon een veel bredere betekenis. BlueTEC maakt het zelfs mogelijk om aan de strenge Euro6 emissienormen te voldoen die in 2014 van kracht zullen zijn.

Het lijkt vervolgens op zijn zachtst gezegd vreemd dat deze doorbraak in dieseltechnologie als eerst in Amerika werd gepresenteerd. En laat Amerika ook een land zijn waar de vooroordelen over diesels nog steeds de ronde gaan. Maar Mercedes deed dit omdat daar de emissie-eisen in bepaalde relevante staten nog veel strenger zijn dan in het ‘kleine’ Europa. Op die manier kon de diesel-Benz ook daar voet aan wal zetten. Met succes, want in 2007 werd de E-Klasse BlueTEC de World Green Car of 2007 en inmiddels bedraagt het BlueTEC-aandeel van alle E-verkopen meer dan 10%.

Terwijl in 2007 ook de Amerikaanse M/GL/R-Klasse met BlueTEC leverbaar werd, maakte de technologie eind dat jaar in Europa zijn entree in de E-Klasse. Onder de motorkap dient de drieliter common rail dieselmotor als basis, die in de E320 CDI dienst doet. Dat is immers ook een geschikte motorisering voor de Amerikanen – die wel van cc’s houden – en met zijn 211 pk en 540 Nm ook breed inzetbaar is voor de andere grotere Mercedes-Benz modellen. Om als BlueTEC door het leven te gaan werd de zescilinder zelf ook op diverse punten aangepast, maar als we de specificaties verder bekijken krabben we toch even op ons voorhoofd. Deze schone diesel raast dus wel in ruim zeven tellen naar 100 en haalt bijna 250 km/u! Daarbij doet de zescilinder zeer stil en soepel zijn werk en is er van het traditionele dieselgenagel geen sprake. Onze witte Duitser wordt daarbij geholpen door de zijdezacht schakelende 7G-tronic automatische transmissie. Deze kan de CDI zeer laag in de toeren zijn werk laten doen, omdat de zelfontbrander al bij 1600 toeren volledig bij de les is. Wat dacht je van 1050 toeren bij een gangetje van 50 km/u? Het is ons dan ook geen verrassing dat deze oliestoker in de nieuwe E-Klasse gewoon weer mag komen opdraven, dan onder de naam 350 BlueTEC.

Hoewel bij BlueTEC het brandstofverbruik niet de hoofdrol in de boodschap speelt – er werden geen technische of aerodynamische aanpassingen verricht om het verbruik te drukken - kunnen we deze niet onvermeld laten. Volgens de fabrieksopgave verstookt de E300 BlueTEC elke 100 kilometer 7.5 liter diesel. En we zullen maar meteen met de deur in huis vallen: met een beetje goede wil is dat echt wel te halen. Wij reden over de gehele linie bijna 1 op 12, zonder dat we ‘m echt gespaard hebben. Een zeer acceptabel resultaat voor een auto van dit formaat, al denkt de overheid er anders over. Deze 'Duitse schone' krijgt namelijk wel te maken met slurptax. Dat hangt immers van de CO2-uitstoot af, waar in Europa de focus op ligt.

 

Duitse degelijkheid

 

De E-Klasse is een slagschip van 4.86 meter. Door zijn lange modelhistorie en brede klantengroep wordt de ‘E’ gezien als de Benz voor de conservatieve rijder van het merk. Voor ons staat een statige verschijning, die in dit geval bijzonder in het oog springt door de Calcietwitte lak en het niet te missen contrasterende schuif-/kanteldak waarmee deze E300 BlueTEC is uitgerust. Dit dak bereidt ons voor op de kleurstelling in het interieur, want daar is de stemming donker. De uitgebreide plafondverlichting brengt hier in het donker nog enige ‘warmte’ naar binnen, want verder is het regelrecht donkere Duitse degelijkheid dat de klok staat. Hoewel we aan de bedieningselementen en het display van de radio/navigatie kunnen zien dat de tands des tijds vat heeft gekregen, is nog steeds het afwerkingsniveau van de gebruikte materialen ongekend goed. Van de richtingaanwijzer en de bekerhouder tot iets als de vloermatten, onderweg heb je continu het gevoel in een solide en onverwoestbare auto te rijden.

Wanneer je achter het stuur zit, met uitzicht op ‘de ster’ zal dat gevoel je nog meer bekruipen. Deze E-Klasse stuurt zwaar en gehoorzaam en biedt bij het insturen opvallend veel weerstand. Ook de reacties van de koets bij koerswisseling wekt vertrouwen. Onverstoord vervolgt hij en alle ruim zittende passagiers zijn weg, als een zwevend tapijt, stevig of zeer stug. Deze witte Duitser is namelijk een rijdende optielijst en beschikt dus ook over luchtvering. Het Airmatic systeem is uitgerust met een comfortstand en twee sportmodi kent. De eerste modus gaat dus voor comfort, waarbij oneffenheden en ruwer wegdek zo glad mogelijk worden weggestreken. Een bijzondere gewaarwording, die niet ieders smaak zal zijn. Is het zeer soepele karakter is voor sommigen teveel van het goede, dan biedt de eerste sportstand uitkomst, waarbij comfort echter nog steeds in ruime mate aanwezig is. De laatste stand is meestal te stug en daarom zul je onderweg overwegend de comfort- of eerste sportstand hebben ingeschakeld. Echt dynamisch zal de E-Klasse echter nooit aanvoelen, comfort staat bovenaan zijn taakomschrijving. Wil je dus van kiet, dan zul je je tot de niet te versmaden AMG-versie moeten wenden. Ook geen straf...

 

Stof tot nadenken

 

Een potente diesel, innovatieve emissietechnologie, dan moet dit staaltje technologie zeker de hoofdprijs kosten? Eh, ja, wel als je veel aanvinkt in de optielijst, zoals multi contour voorstoelen, Harman Kardon audio, het genoemde panoramadak, de Avantgarde-lijn en het Prestige Plus pakket. De basisprijs voor de E300 BlueTEC is namelijk 69.135 euro, nog geen 500 euro meer dan de ‘conventionele’ 320 CDI-variant moet kosten. Toch blijkt de verkoop van de BlueTEC-versie slechts gering te zijn in verhouding tot zijn BlueTEC-loze broer. En dat is niet doordat de BlueTEC alleen als sedan leverbaar is. Volgens de importeur is dit te wijten aan het feit dat er geen belastingvoordeel te behalen is in de BPM of bijtelling. Wij vinden dat dit goede voorbeeld beter verdient, temeer omdat voor dit jaar naast de nieuwe E-Klasse ook bij de C-Klasse BlueTEC op stapel staat en ook diverse andere merken met een dergelijk emissiesysteem op de proppen komen. Een schone taak voor de overheid, en ons automobilist.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (1)

Schoon geweten - Mercedes-Benz E300 BlueTEC
Geachte heren;
Graag verneem ik prijzen en de uitvoering van de
Aklasse. Hoogachtend; H.H.Fronczek.

hhfronczek@onsbrabantnet.nl
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

Mooie wagen

Minpunten

Onbekend