Wanneer Volvo jaren geleden een SUV op de markt zou hebben gebracht zou het een robuuste tank van formaat zijn geweest, overeenkomstig de toen gebruikte lijnvoering in de Volvo-modellen. Tegenwoordig gaat Volvo op de dynamische toer in het design. Bij de nieuwe XC60 is goed te zien dat de designers er alles aan gedaan hebben de Zweed een glad, gestroomlijnd en modern uiterlijk mee te geven. Zet ‘m naast een Mercedes GLK en je ziet direct wat een slim lijnenspel kan doen. Een compliment voor de heren Volvo, het slanke ontwerp oog toegankelijk en maakt onbewust de overstap voor V/XC70 rijders eenvoudiger. In tegenstelling tot de grote broer XC90, die toch echt fors is en blijft.
Bijzonder vormgegeven is de kenmerkende schouderlijn, die in de nieuwste aanwinst van Volvo nog nadrukkelijker aanwezig is. De LED-achterlichten die daar achterin zijn verwerkt zijn stilistisch net zo aantrekkelijk. Een auto van dit formaat mag best een aardige neus hebben, maar die van deze Volvo is nog vrij compact gebleven. Is de XC60 dan niet stoer, zoals een SUV en een XC-model moet zijn? Jazeker, het 18 inch lichtmetaal en de grote grille met fors merkembleem doen zijn naam eer aan.
Binnenin de XC60 heeft Volvo traditioneel een sfeervolle en overzichtelijk interieur gecreëerd, die zeker in deze Summum uitvoering rijk aandoet. De gebruikte lichte kleurstelling draagt daar ontegenzeggelijk aan bij, al blijft die kleurstelling een kwestie van smaak. In de Volvo is gebruik gemaakt van nette materialen, waarbij de met Nordic Light Oak afgewerkte middenconsole direct in het oog springt. Verder zien we zowel vernieuwende als vertrouwde elementen op ons netvlies. De slanke middenconsole werd net al even genoemd, maar ook het overzichtelijke instrumentarium en diverse knoppen en hendels zijn in principe gesneden koek.
Nieuw is echter het geïntegreerde display voor de navigatie in het dashboard. Bij de andere Volvo-modellen is dit scherm bovenop geplaatst en kan het uitklappen. Door de integratie verwachtten we eerlijk gezegd meer mogelijkheden met dat scherm. Het blijkt alleen voor de navigatie te werken – die intuïtief te bedienen is achter het stuurwiel met behulp van een mini-joystick en twee knoppen- want voor wijzigingen in de klimaatregeling of audiosysteem wordt een klein display gebruikt.
Naast een rijk interieur verwent Volvo ons als vanouds met voortreffelijk zitcomfort. De stoelen zitten werkelijk als fauteuils en zijn goed verstelbaar. Het is dan ook een teleurstelling dat de lederen bekleding te glad is uitgevoerd, waardoor je bij het nemen van bochten al gauw van stoel afglijdt. Op de achterbank hebben passagiers geen reden tot klagen, de zit is comfortabel en er is ruim voldoende hoofdruimte en redelijke bewegingsvrijheid voor de benen. Van de XC60 kun je geen zevenzitter maken, dus is het bagagecompartiment altijd volledig inzetbaar. Met de minimale 500 liter die de Zweed te bieden heeft scoort hij goed.
Helemaal voorin ligt in ons geval een dieselmotor in ruste. Het is de bekende D5 dieselmotor die 185 pk levert en 400 Nm trekkracht voorhanden heeft. Bij het starten komt de vijfcilinder snorrend tot leven en blijft vooral in stadsverkeer altijd aanwezig. Zijn lichtelijk rauwe karakter maakt toch indruk en tijdens acceleratie is de vijfcilindersound goed te horen. Temeer omdat de zestrapsautomaat de motor graag op toeren houdt. Naar onze mening is dat helemaal niet nodig, want wie de pook zelf ter hand neemt en vanaf 2000 toeren accelereert, zult zien dat de XC60 met zijn 400 Newtonmeters best vooruit wil! Zo komt alle kracht beter uit de verf. We begrijpen dat Volvo de Geartronic alert heeft willen afstemmen, maar voor deze D5 is dat strikt niet noodzakelijk. Het terugschakelen geeft toch een vertraging en onderbreking, dat doet afbreuk aan het gemoedelijke karakter van de Zweed. Wellicht dat het verbruik dan ook niet iets zakt, want na de nodige gevarieerde kilometers blijft het verbruik steken op ongeveer 1 op 11.
Gemoedelijk, zo kunnen we ook de onderstelafstemming van deze XC-telg ook omschrijven. Hoewel de dynamische lijnen misschien veel beloven, blijft het gewoon een Volvo, dus staat comfort bovenaan op de shortlist. Oneffenheden worden langdurig gladgestreken en van overmatig overhellen is geen sprake. Het gladde leder op de stoelen doet je overigens wel anders vermoeden. Ook de besturing bevestigt zijn Scandinavische komaf. Die is licht afgesteld - de instelbare modi geeft nagenoeg geen verschil -, stuurt vrij direct maar niet heel scherp. En eigenlijk is dat helemaal geen straf. Het past prima bij het comfortabele karakter van deze SUV – of vind je dit net als Volvo een crossover? Mocht je meer dynamiek wensen dan kun je het Four-C chassis bestellen.
Wanneer je wat langer onderweg bent en verder niets over de veiligheidsaspecten van de Volvo XC60 hebt gelezen of gehoord, zal zich toch gaan afvragen waar die rode lampjes bij de voorruit voor zijn, en waar dat geluidssignaal vandaan komt als je zonder richting van rijstrook verandert. Dat er een lampje in de buitenspiegel gaat branden als er een auto jouw dode hoek in rijdt, blijkt ook geen toeval. Volvo heeft de XC60 werkelijk helemaal volgestopt met veiligheidssystemen. Naast de zojuist genoemde dode hoek herkenning BLIS is er ook de rijstrookdetectie en de radar in de grille die de afstand tot je voorganger in de gaten houdt.
Helemaal uniek is het City Safety Systeem waarmee elke XC60 mee is uitgerust. Door middel van de radar in de grille – die ook wordt gebruik voor de adaptieve cruise control - en een laser ter hoogte van de binnenspiegel scant het systeem continu de verkeerssituatie voor je, tot een kilometer of 30 per uur. Dit wakend oog grijpt in op het allerlaatste moment, wanneer een aanrijding met je voorganger nog net te vermijden is. Wanneer de auto voor je dus remt en je mindert zelf geen vaart, dan is City Safety je redder in nood. Op hogere snelheden houdt Collision Warning een oogje in het zeil, met behulp van de radar in de grille. Geen wonder dat het verzekeren van de XC60 bij Volvo 20% korting op de premie oplevert, door alle veiligheidsassistentie is de kans op een aanrijding en schade veel kleiner.
Hebben al deze veiligheidsfeatures nog een noemenswaardige negatieve invloed op de aanschafprijs? Vooropgesteld is de XC60 verkrijgbaar vanaf 48.750 euro, als 2.4D met handbak. Later volgt nog een zuiniger en krachtiger voorwielaangedreven variant, overigens. Zoals gezegd heeft elk exemplaar City Safety aan boord. De rijstrookdetectie, dode hoek herkenning en adaptieve cruise control met Collision Warning en Auto Brake is onderdeel van de Driver Support Line, waarvoor men 2850 euro vraagt.
Verder is luxe als automatische airco, verwarmde buitenspiegels, radio/cd en een lederen stuur altijd voorhanden, evenals 17 inch lichtmetaal. De Summum voegt daar onder meer lederen bekleding, verwarmde en elektrisch verstelbare stoelen alsook xenonverlichting aan toe.Voor de liefhebbers heeft Volvo een Styling Pack beschikbaar. Zonder dat pakket is de XC60 echter op zijn best. Chique, slank ingetogen en subtiel.
Schrijf een review