Mazda 3 MPS: speel kanonnetje

Dat Mazda leuke sportauto’s bouwt zal niemand ontkennen, maar een ‘hot hatch’ ontbrak. Een GTI-killer zoals de Ford

Dat Mazda leuke sportauto’s bouwt zal niemand ontkennen, maar een ‘hot hatch’ ontbrak. Een GTI-killer zoals de Ford Focus ST dat is. In die leemte is voorzien met de Mazda 3 MPS, die met zijn 260 pk gehakt maakt van de complete concurrentie – inclusief neef Focus.

Dat Mazda leuke sportauto’s bouwt zal niemand ontkennen, maar een ‘hot hatch’ ontbrak. Een GTI-killer zoals de Ford Focus ST dat is. In die leemte is voorzien met de Mazda 3 MPS, die met zijn 260 pk g
Mazda3 MPS

260 pk, aan alleen de voorwielen? Jazeker en de Mazda 3 MPS zorgt met uitgekiende elektronica dat het allemaal beheersbaar blijft. Goed, een kléin beetje ‘schaatsen’ doet-ie wel, als je er flink vandoor gaat, maar dat is eerder speels dan irritant of zelfs gevaarlijk.

Bij voluit accelereren gaat deze MPS, die dezelfde techniek in huis heeft als de Mazda 6 MPS (maar die heeft vierwielaandrijving) er zonder wielspin als de brandweer vandoor. In 6,1 sec. naar de 100 – en de 2,3 liter turbomotor blíjft trekken tot de teller op 260 km/h staat. En ook dan nog ligt het kannonnetje zo stabiel als een rots. Rustiger dan een Opel Astra OPC, sneller dan een Ford Focus ST en nèt goedkoper dan een Golf GTI. De Mazda 3 MPS maakt van allemaal echt gehakt.

Dat kan allemaal doordat een slimme tractiecontrole het motorkoppel zodanig doseert dat de voorwielen niet door gaan slaan, maar nét hun maximale grip houden. Het systeem houdt ook de stuuruitslag in de gaten waardoor de MPS prachtig soepel én snel alle mogelijke bochten neemt. Het leuke is dat het niet irriteert, je voelt het namelijk helemaal niet. Niets van de vervelende plotselinge krachteloosheid waarmee zo veel andere elektronische regelneven je teisteren.

Het kan natuurlijk óók doordat de Mazda 3 op hetzelfde perfecte onderstel staat als de Ford Focus. Het had wellicht voor de hand gelegen om in de MPS-versie (de afkorting staat voor Mazda Performance Series) diezelfde kloeke, van Volvo afkomstige vijfcilinder turbomotor te monteren als in de Focus ST, maar Mazda heeft gekozen voor de al uit-ontwikkelde eigen vierpitter die met zijn turbo ook de Mazda 6 MPS zo vrolijk maakt. Die prachtmotor heeft dus nog eens 35 pk méér en de MPS weegt maar 1.385 kilo. Dat het opgegeven verbruik van gemiddeld 9,7 l/100 km volstrekt theoretisch is zal de liefhebber in dit geval worst wezen. Zelf haalden we de 12 liter nèt.

De MPS is bescheiden opgesierd, met een spoilertje achterop (voor de Engelse markt hebben ze een lelijk groot exemplaar gereserveerd), wat extra luchthappers en één dikke uitlaat. Twee was mooier geweest. Er waren grotere voorschermen nodig om de prachtige 18-inch wielen te huisvesten en daar zitten dan weer machtige remschijven in, vóór zelfs met een diameter van 320 mm.

Rood stiksel op stoelen en stuur en lekkere aluminium pedalen zorgen dan je binnen niet vergeet dat we sportief bezig zijn. Alsof dat zou kunnen met die heerlijke turbomotor, die nauwelijks aarzelt bij gasgeven.

De Mazda 3 MPS staat in december in de showrooms met het aardige prijskaartje van 34.595 euro. De enige opties zijn: metallic lak (maar het felrood waar we mee reden staat prima), een Bose audiosysteem en een DVD-navigatiesysteem. Dat leidt allemaal maar af van de pure pret die deze supersonische gehaktmolen kan bieden.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (9)

Mazda 3 MPS: speel kanonnetje
we hebben em nu 6maanden en geen enkel probleem tot nu toe. Het bevalt veel beter dan italiaanse en duitse auto's... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Mazda 3 MPS: speel kanonnetje
Heerlijke auto, weinig minpunten kunnen ontdekken. rijd lekker soepel maar toch sportief op de weg. rij ongeveer 17.000 km/jaar. de middenconsole is helaas alleen beetje te kort om.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Mazda 3 MPS: speel kanonnetje
Rijden nu 4 jaar Mazda 3. Heerlijke auto. Echter nu problemen met de uitlaat (katalysator). Belachelijk na deze periode en bovendien nog gevaarlijk ook... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Mazda 3 MPS: speel kanonnetje
Zeer snelle auto met prima wegligging en zeer compleet uitgerust. Hiervoor geen mazda ervaring maar ik kan niet wennen aan de koppeling, ik rij.. Lees volledige review.
Mazda 3 MPS: speel kanonnetje
perfecte auto !!!! deze is echt nummer 1 in kwaliteid ! en ook nog heel sportive... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Mazda 3 MPS: speel kanonnetje
Had ik eerder moeten doen!... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Mazda 3 MPS: speel kanonnetje
De Mazda3 Sedan wordt door mij gebruikt als lease-auto. Ik rijd gemiddeld 60.000 km per jaar. In deze (prijs)klasse voor mij een auto die.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Mazda 3 MPS: speel kanonnetje
Ik vind Mazda3 een heerlijk sportief rijdende auto met een fenomenale wegligging. Ook qua afwerking en gebruikte materialen in deze klasse geen gelijkwaardig alternatief... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Mazda 3 MPS: speel kanonnetje
U schrijt geen gerantie op olieverversen en of grotebeurd??? ik heb volgende probleem: dag,.. Van onze mazda3 (i.6 benzine) is na zijn eerste beurd (alleen olie.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5