260 pk, aan alleen de voorwielen? Jazeker en de Mazda 3 MPS zorgt met uitgekiende elektronica dat het allemaal beheersbaar blijft. Goed, een kléin beetje ‘schaatsen’ doet-ie wel, als je er flink vandoor gaat, maar dat is eerder speels dan irritant of zelfs gevaarlijk.
Bij voluit accelereren gaat deze MPS, die dezelfde techniek in huis heeft als de Mazda 6 MPS (maar die heeft vierwielaandrijving) er zonder wielspin als de brandweer vandoor. In 6,1 sec. naar de 100 – en de 2,3 liter turbomotor blíjft trekken tot de teller op 260 km/h staat. En ook dan nog ligt het kannonnetje zo stabiel als een rots. Rustiger dan een Opel Astra OPC, sneller dan een Ford Focus ST en nèt goedkoper dan een Golf GTI. De Mazda 3 MPS maakt van allemaal echt gehakt.
Dat kan allemaal doordat een slimme tractiecontrole het motorkoppel zodanig doseert dat de voorwielen niet door gaan slaan, maar nét hun maximale grip houden. Het systeem houdt ook de stuuruitslag in de gaten waardoor de MPS prachtig soepel én snel alle mogelijke bochten neemt. Het leuke is dat het niet irriteert, je voelt het namelijk helemaal niet. Niets van de vervelende plotselinge krachteloosheid waarmee zo veel andere elektronische regelneven je teisteren.
Het kan natuurlijk óók doordat de Mazda 3 op hetzelfde perfecte onderstel staat als de Ford Focus. Het had wellicht voor de hand gelegen om in de MPS-versie (de afkorting staat voor Mazda Performance Series) diezelfde kloeke, van Volvo afkomstige vijfcilinder turbomotor te monteren als in de Focus ST, maar Mazda heeft gekozen voor de al uit-ontwikkelde eigen vierpitter die met zijn turbo ook de Mazda 6 MPS zo vrolijk maakt. Die prachtmotor heeft dus nog eens 35 pk méér en de MPS weegt maar 1.385 kilo. Dat het opgegeven verbruik van gemiddeld 9,7 l/100 km volstrekt theoretisch is zal de liefhebber in dit geval worst wezen. Zelf haalden we de 12 liter nèt.
De MPS is bescheiden opgesierd, met een spoilertje achterop (voor de Engelse markt hebben ze een lelijk groot exemplaar gereserveerd), wat extra luchthappers en één dikke uitlaat. Twee was mooier geweest. Er waren grotere voorschermen nodig om de prachtige 18-inch wielen te huisvesten en daar zitten dan weer machtige remschijven in, vóór zelfs met een diameter van 320 mm.
Rood stiksel op stoelen en stuur en lekkere aluminium pedalen zorgen dan je binnen niet vergeet dat we sportief bezig zijn. Alsof dat zou kunnen met die heerlijke turbomotor, die nauwelijks aarzelt bij gasgeven.
De Mazda 3 MPS staat in december in de showrooms met het aardige prijskaartje van 34.595 euro. De enige opties zijn: metallic lak (maar het felrood waar we mee reden staat prima), een Bose audiosysteem en een DVD-navigatiesysteem. Dat leidt allemaal maar af van de pure pret die deze supersonische gehaktmolen kan bieden.
Schrijf een review