Wie de vernieuwde Matrix nog niet van voren heeft bekeken, zou niet weten dat dit toch echt een opgefriste versie is. De Matrix onderging letterlijk een facelift, waarbij de neus na deze cosmetische ingreep frivool en vloeiender aandoet en in lijn straalt met de andere Hyundai-modellen. De styling van de 4.06 meter lange koets is verder – ondanks dat designhuis Pininfarina aan de basis staat - nog altijd conventioneel en hoekig, gericht op zoveel mogelijk binnenruimte, zonder al teveel poespas. Het kleiner uitgevallen derde zijruitje is nog altijd van de partij, maar wordt nu minder geaccentueerd. De achterste zijruiten zijn ook voorzien van privacy glas, gezien het grote glasoppervlak vooral functioneel in de warmere dagen. Want schamen hoef je je toch niet? Deze StyleVersion krijgt ook een dakspoiler mee, evenals nette 15 inch lichtmetalen wielen. Gewoon een heel verzorgde verschijning, zonder uit te blinken.
Wanneer een auto zo’n functioneel uiterlijk meekrijgt kan het ook niet anders dan dat het er in het interieur net zo aan toe gaat. Tegelijkertijd met de opfriskuur aan de neus werd het interieur opnieuw van kleur voorzien. Als je zwart, antraciet en alu-look accenten kleurrijk kan noemen, natuurlijk. Voor ons zien we een typisch MPV-interieur, met de versnellingspook hoog binnen handbereik, evenals het centraal geplaatste analoge instrumentarium. Hoewel de tand des tijds heeft kunnen knagen – we zien zelfs nog een ‘losse’ maar goed klinkende radio/cd-speler – is de praktische bruikbaarheid vandaag de dag nog prima op peil. Zo kan de bestuurder zijn stoel en stuur in hoogte verstellen. Die laatste ook axiaal aanpassen is helaas niet mogelijk, waardoor je hoog en op de bok zit om goed het stuur vast te pakken. Deze staat vervolgens ook wat vlak, zodat je altijd het gevoel hebt met een MPV onderweg te zijn, daar moet je van houden. De achterpassagiers kunnen hun beenruimte variëren, dankzij de verschuifbare achterbank en is ideaal om lange passagiers of grotere bagagestukken een plaats te bieden. Hoewel, lange passagiers kunnen toch wel met hun knieën in de knel komen. Daarnaast zitten ze normaliter ook vrij rechtop, maar daar biedt de instelbare hoek van de rugleuning uitkomst. Het laat zich raden dat de hoeveelheid hoofdruimte in de Matrix géén onderwerp van gesprek is. Ook kunnen we minimaal 354 liter bagageruimte, oplopend tot 1284 liter wanneer je de zitplaatsen achterin wegklapt, evenmin ondermaats noemen. Tot slot bieden bakjes, vakjes en bekerhouders nog plaats voor het kleinere grut.
Onderhuids is er bij de Matrix niets nieuws onder de zon te ontdekken. Hyundai voorziet dit ruimtelijk familielid van een 1.6 liter benzinemotor, die 103 pk levert. Deze krachtbron blijkt in de praktijk zich al vanuit lage toeren verrassend soepel te gedragen en weet onderweg heel redelijk te presteren. Met 1223 kilo leeggewicht kunnen we natuurlijk geen sprinter verwachten, maar een dergelijk flitsend rijgedrag is ook niet aan hem besteed. De Matrix is een comfortabele metgezel die goedmoedig wilt overhellen wanneer je bochten opzoekt. Sturen gaat verder vrij indirect, maar dat is niet storend. De handgeschakelde vijfbak schakelt precies en kent korte schakelwegen. Wel laat het vierde verzet vanuit ‘5’ zich soms lastig inleggen, verder valt hem niets te verwijten. Een prettige motor en bak combinatie, mogen we wel zeggen. Op snelwegtempo, rond de 120, laat de viercilinder naar onze mening wel teveel van zich horen, dan maakt de 1.6 veel toeren. Een langere versnelling of meer geluidsisolatie zou hier uitkomst bieden. De testperiode -met veel snelwegverkeer- leverde ons een verbruik op van bijna 1 op 12. Dit moet je overigens wel zelf uitrekenen, want de boordcomputer is niet uitgebreid en kan op dit vlak alleen de verwachte actieradius aangeven.
Maar ronduit karig is de Matrix niet uitgerust. Geen vetpot, maar we beschikken wel over gebruikelijke en gewenste zaken. De veilige uitrusting bestaat om te beginnen uit vier airbags. De voordeligere uitvoeringen hebben overigens geen zij-airbags standaard, in deze klasse een verkeerde bezuiniging. ESP is in alle gevallen een optie. Luxe zien we terug in de centrale vergrendeling met losse(!) afstandsbediening, mistlampen, dakrails, climate control en elektrische ramen/- spiegels, waarbij je die laatste ook kunt verwarmen. Verder is er een 12V-aansluiting voorhanden, onmisbaar in ‘de auto van tegenwoordig’. Stel je prijs op een automaat of een schuif-kanteldak dan kun je deze zaken tegen meerprijs bestellen. Ook zijn via de dealer nog allerhande zaken als navigatie, cruise control en lederen bekleding beschikbaar.
Het prijzenboek vermeldt een instapprijs van 16.495 euro. De door ons gereden StyleVersion staat voor 18.595 euro opgenomen. Geen regelrechte prijspakker, maar wel een eerlijke prijs voor een ruime en praktische Koreaan, met een complete uitrusting en vertrouwde en gehoorzame techniek, waar het merk 3 jaar garantie op geeft. Wie deze karaktertrekken boven high-tech uitstraling en de laatste stand der techniek verkiest heeft aan de Matrix een goede.
Schrijf een review