Ford Fiesta 1.4 Titanium op de shortlist

Wanneer je nu voor de keuze staat een nieuwe compacte auto aan te schaffen, zijn de mogelijkheden te over. Zoek je iets

Wanneer je nu voor de keuze staat een nieuwe compacte auto aan te schaffen, zijn de mogelijkheden te over. Zoek je iets dynamisch, fris ogend en zuinig rijdend, dan verdient de nieuwe Ford Fiesta als we de brochure mogen geloven een plaatsje op shortlist. Weet de Ford Fiesta 1.4 Titanium indruk te maken?

Zet de nieuwe Fiesta naast de vorige generatie en je kunt moeilijk spreken van evolutie. Beide hebben ongeveer dezelfde maat, maar daar is dan alles mee gezegd. De Fiesta is helemaal nieuw, ontworpen volgens het expressieve kinetic Design. Strakke behoudende lijnen is nu ook in dit segment bij Ford verleden tijd. Dynamiek frisse kleuren en kekke looks zijn helemaal hot. In deze klasse is het uiterlijke onderscheid minder groot dan in de grotere modellen van Ford, maar zijn roots zijn zeker te ontdekken. Wie naar de achterzijde kijkt ziet aan de uitlopende achterlichten, de vorm van de achterruit en –klep overeenkomsten met de Kuga. Ronde vormen worden veelvuldig afgewisseld met scherpe lijnen. Vooraan is de omgekeerde trapeziumvormige bumpergrille niet te missen, dit deel van de auto is tegenwoordig het teken van herkenning. Ook de scherpe vouw in de flanken ter hoogte van de deurgrepen zet visueel vaart in de Fiesta. Samen met de schuin afgesneden raamlijn kunnen we spreken van een vlotte verschijning. Het kleurenpalet bestaat naast de doorsneekleuren ook uit fris groen een kekke paarstint. Wij namen een hip-wit exemplaar mee, ook een verschijning die niet over het hoofd te zien is.

Futuristisch

Naast de exterieurlooks is het ook het interieur compleet nieuw, en eigenlijk nog wel meer anders dan anders. De designers toonden lef en durf, en kwamen met een futurisch resultaat. Klaar voor de toekomst, die Fiesta! Feit blijft dat je wel moet vallen voor dit sprekende interieur, maar Ford realiseerde zich dat de Fiesta in een harde concurrentiestrijd valt en dus hoe dan ook in de spotlights moet staan. In de cockpit zijn veel kleurvariaties mogelijk en kun je vergaand personaliseren, zelfs als we de Individualpakketen buiten beschouwing laten. Het dashboard is in ons exemplaar getooid in red style, een combinatie van bordeauxrood, aluminiumlook en antraciet. Het middengedeelte is opvallend slank gebleven en bied alleen ruimte aan de klimaatregeling en een opbergvak. Bovenop is er plek voor ventilatieroosters en audio met eventuele navigatie en telefonie. Helaas is de toets ‘pijltje omhoog’ boven OK lastig te bereiken vanaf de bestuurderskant. Wellicht dat nog draaiknop een betere optie was geweest. De gebruikte materialen zijn voor deze klasse heel behoorlijk. Wel jammer dat de speakers in de deuren al snel bij niet te hoog volume voor resonanties zorgen. Misschien een kleinigheidje om te verhelpen, maar toch. Lovenswaardig tot slot is de verlichte stuurbediening en de Ambient Lightning bij het dashboardkastje, dat heeft grotere broer Focus niet eens!

Licht sturen

Onderscheidend zijn gaat verder dan alleen looks. Zodoende hebben de Ford-engineers ook hun uiterste best gedaan om de rijeigenschappen van de Fiesta naar een nog hoger peil te tillen. Het resultaat is een comfortabel sportieve afstemming, met ruimte voor een pleziertje en een grote mate van lichtvoetigheid. We ervaren een prettige balans tussen soepel en stug, zonder dat dit opbreekt bij kleine oneffenheden. Wel horen we dan enkele rammeltjes in het interieur, onder meer van de navigatiehouder, een kleine dissonant. De Fiesta is immers ook uitermate geschikt voor stedelijk verkeer en daar ligt lang niet altijd strak asfalt. Wie de grens van het mogelijke opzoekt in bochten zal merken dat deze vrij ver ligt. Zeker met ons 16 inch lichtmetaal en breed rubber –standaard 15 inch- zit het met de grip wel goed. Vrolijk op het gas in bochten laat de Fiesta lang koud. Wel kan dan de zeer directe, maar lichte – voor het eerst elektronisch bekrachtigde - gaan opspelen. Bij een flinke partij sturen verwachten wij althans een steviger afstelling, voor meer gevoel. Liefhebbers zullen moeten wachten op de Sport-uitvoering, die voor 2009 onderweg is.

Omschakelen

Voor wat betreft het motorpalet lopen de Duitsers heel aardig in de pas. B-labels hebben de overhand. Turbomotoren zitten op korte termijn nog niet in de pijpleiding maar met relatief krachtige 60, 82, 96 en 120 pk torretjes heb je in principe niets te klagen. Wij reden de 1.4 met 96 pk, waarschijnlijk naast de 1.25 met 82 pk de meest verkochte motorisering. Rekeninghoudend met een leeggewicht dat onder de 1000 kilo ligt – hulde, we zien nog wel eens anders – moet dat voor aansprekende prestaties zorgen. Een top van 175 en de nul tot 100-sprint in 12 tellen laat weliswaar het asfalt aardig met rust, maar met deze kracht kunnen we heel goed uit de voeten. De viercilinder is erg soepel en neemt ook genoegen met lage toeren, maar het maximumkoppel komt pas in hogere toerenregionen vrij. Omdat de Fiesta zich leent voor een ‘actieve rijstijl’ zul je echter zo nu en dan wel naar meer dan 100 pk verlangen. Desalniettemin is dat niet voor iedereen een must, we kunnen de 1.4 dan ook zeker niet afraden. Tijdens de testweek scoorden we een verbruik van 1 op 12.7. Dat kan zeker nog wel wat beter, maar een écht zuinigheidswonder gaat het niet worden. Schakelen gaat zoals we van een Ford gewend zijn. Iets lange schakelwegen, maar soepel en trefzeker. Wissel echter niet te vlot van verzet, want dan is de motor nog niet in toeren gezakt. Wanneer je de koppeling intrapt blijft het toerental net even langer ‘hangen’ dan we gewend zijn. Uiteindelijk went het wel, dus is het een kwestie van even eh… omschakelen.

Vrijgevig

n een auto van krap vier meter lengte hebben de ontwikkelaars een dagtaak aan het zo slim mogelijk benutten van de ruimte. Vier personen fatsoenlijk vervoeren en wat bagage moet namelijk geen probleem zijn. Deze nieuwe Ford weet dit als geen ander en toont zich zo vrijgevig mogelijk op de achterbank en in het bagagecompartiment. Nee, van een overdaad kunnen we niet spreken, maar fatsoenlijk zitten kunnen we zeker. De ruimte van de kruin tot het dak is ruim voldoende en ook met de beenruimte zit het voor niet al te lange personen wel goed. De verschillen met de concurrentie zoals de Ibiza zijn niet groot, maar wél te merken. Voorin is de zit vrij stevig, en biedt het meubilair genoeg ondersteuning. De gordel omdoen staat gelijk aan een beroep op je lenigheid, iets dat bij driedeurs vaker het geval is.

Wanneer we de standaarduitrusting ter hand nemen komen we er niet bekaaid vanaf. Ford stelt prioriteiten en levert bijvoorbeeld elke Fiesta met airconditioning, hoogteverstelling voor de bestuurdersstoel, elektrische spiegels en radio/cd met AUX-aansluiting. De Titanium en Ghia zijn zoals verwacht met meer luxe bedeeld, (lederen stuur, chroomafwerking, mistlampen en lichtmetaal) waarbij het verschil onderling klein is en meer zit in de sfeer van het interieur en ander lichtmetaal. Onze logé was verder nog bedeeld met het Launch Pack, ter waarde van 1000 euro. Een aanrader, gezien je je ‘feestje’ daarmee uitbreidt met heel volwassen opties zoals automatische airco, automatisch dimmende binnenspiegel, regensensor, Bluetooth en spraakbesturing (ook voor airco), TFT-scherm, cruise control, parkeersensoren achter en voorruitverwarming. Vijf airbags zijn standaard, hoofdairbags niet, evenals niet-uitschakelbaar ESP. Eigen hebben we alleen nog een armsteun op het wensenlijstje staan. Verder had de importeur een heuse startknop en keyless entry uit de optielijst aangevinkt. De ‘sleutel’ kan zo altijd in de zak blijven, de auto ont-/vergrendelen gaat via de deurhendel. Een leuke gimmick! Deze volwassenheid heeft zo zijn prijs, maar het blijft binnen de perken. Standaard kost de 1.4 Titanium 16.700 euro, ons exemplaar ging voor 19.335 euro van de hand. Voor wie voor minder wilt feesten kan met 14 mille

entreegeld toe, voor de 1.25 Trend 60 pk.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (33)

Ford Fiesta 1.4 Titanium op de shortlist
Na 16 maanden nog steeds een genot om in te rijden, super wegligging, geen problemen, prima verbruik ( 1:18 ) mede door veel snelwegkilometers. Rustig van binnen met een heerlijk motorgeluid bij accelereren. Uitstekend meubilair, dit is bij ford toch altijd prima voor elkaar! Prijs/kwaliteit is dik in orde, zoek maar, een auto die er zo uitziet en zo presteert is niet te vinden voor die prijs! Een dikke pluim voor het motortje! En het "geklaag" over het dashboard, onzin, ergonomisch niks mis mee, duidelijk, simpel in de bediening en volledig, zeker met het technologiepakket!
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5

Pluspunten

Prijs, motor ( vermogen, geluid, verbruik), looks, interieur, wegligging.

Minpunten

Instap naar achter, geen zesversnellingsbak.
Ford Fiesta 1.4 Titanium op de shortlist
Een mooie auto ziet er mooi en modern uit. jammer dat de achterbank niet helemaal horizontaal naar beneden kan.
Rijdt heel plezierig benzine verbruik ongeveer 1 op 15 . goede navigatie en simpel te bedienen en geluids boxen. jammer van het foutje bij de ford financiering. goed opletten dus en 2x later controleren of alles goed is ingevuld. verder een uitstekende auto Degelijk lekker. een auto waar je trots op mag zijn.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5

Pluspunten

soepel modern, een genot om in te rijden,

Minpunten

achteruit versnelling soms moeilijk in te krijgen of vliegt eruit. . verlichting dasbord brand ook als de lichten niet aan zijn daardoor vergeet je soms je lichten aan te doen wat je ook wel ziet bij andere merken,
Ford Fiesta 1.4 Titanium op de shortlist
Ford heeft 10x nieuwe software gezet. Niets helpt. Ze weten niet hoe het probleem opgelost moet worden. En je wordt naar huis gestuurd met: het is een productstandaard. Dit was de 1e en laatste keer dat ik een Ford gekocht heb.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5

Pluspunten

stoelen

Minpunten

houdt in bij optrekken, stottert, rijdt niet gelijkmatig.
Ford Fiesta 1.4 Titanium op de shortlist
Probeer zo goedkoop mogelijk van a naar b te komen maar toch wel comfortabel...... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Fiesta 1.4 Titanium op de shortlist
Erg mooie en complete auto. Heb nu 1000 km er op zitten en hij rijdt heerlijk. Ook de mogelijkheid om je verbruik te zien ..... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Fiesta 1.4 Titanium op de shortlist
sportieve auto voor weinig geld.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Ford Fiesta 1.4 Titanium op de shortlist
De Auto heeft last van rolgeluid m.n. op de snelweg. Daarnaast soms vage geluiden over de aandrijving. Stuur voelt wel stevig aan vanaf 100km, is.. Lees volledige review.
Ford Fiesta 1.4 Titanium op de shortlist
Na tweemaal reparatie versnellingsbak (uit Halewood) en aanhoudende fluittoon nieuwe bak (uit Boredaux) gemonteerd. Na vervanging druklager geluid weer terug. Onbegrijpelijk. Verdere klachten lekkage schutbord, ruitenwissers,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Ford Fiesta 1.4 Titanium op de shortlist
Wij hebben de dag na aflevering (1 juni 2009) meteen de caravan erachter gehangen en naar Frankrijk vertrokken. Gedurende de vakantie gemiddeld! 1:16 gereden. Dit.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Fiesta 1.4 Titanium op de shortlist
hele fijne auto stuurt geweldig schakelt soepel,1.4 is niet gewldig snel maar genoeg om vlot met het verkeer mee te komen en het pakket van.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Ford Fiesta 1.4 Titanium op de shortlist
titanium met launchpakket, zeer compleet dus. van begin af fuel save getankt en nu weer overgestapt op v-power. de prestaties lijken nu wat beter. heel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Ford Fiesta 1.4 Titanium op de shortlist
Voertuig bevalt goed in de breedste zin van het woord. het enige maar niet onbelangrijke minpunt is het tegenvallende brandtosf verbruik. Bij net rij gedrag (mox.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Fiesta 1.4 Titanium op de shortlist
Ik heb 2 jaar geleden een Ford Fiesta gekocht uit december 2004. Niets mis mee...alleen was vrij snel mijn airco niet goed. Naar de.. Lees volledige review.
Ford Fiesta 1.4 Titanium op de shortlist
Nog even geen goed revieuw omdat we hem vandaag gekregen, hebben een Ford Fiesta cool en sound pakket aanbieding. Bij alle andere merken die.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Fiesta 1.4 Titanium op de shortlist
De Fiesta is nu 11 jaar oud en heeft op een paar mankementen na, me nog nooit in de steek gelaten. Vooral de remmen hebben.. Lees volledige review.
Ford Fiesta 1.4 Titanium op de shortlist
Volgens mij klopt het trekkgewicht van de fiesta niet. Volgens kenteken beide gevallen 100 kg. Hier staat ongeremd 500 kg. en geremd 100 kg. Zou op.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Fiesta 1.4 Titanium op de shortlist
heb hem sinds 23 juli 2009 het is een volledige auto voorheen reed ik een focus maar deze is compacter mooie uitstraling er zit ook.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Ford Fiesta 1.4 Titanium op de shortlist
Ik heb een Ford Fiesta van 2,5 half jaar. Toen ik de auto had gekocht, reed ik trots weg, auto was nog geen jaar.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Ford Fiesta 1.4 Titanium op de shortlist
Sinds een jaar eigenaar van een fiesta 1.6S van 2007. Op zich zeer tevreden over deze auto. Bij aflevering vocht achter de display geconstateerd, maar daar.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Fiesta 1.4 Titanium op de shortlist
Nooit meer een Ford ! Ik ben eerste eigenaar van deze auto en heb de eerste 4 jaar (is nu net 5 jaar) met veel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Ford Fiesta 1.4 Titanium op de shortlist
nieuw model fiesta gekocht, top auto met zeerveel extra's alle denkbare opties. rijdt al25 jaar ford, koop elke 3 jaar een nieuwe enmet geen één.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Fiesta 1.4 Titanium op de shortlist
Ik heb de auto v.a. nov. 2008 en er bleek een naad niet goed gelasd te zijn, dus auto na een wasbeurt vol water; gerepareerd. Terugschakelen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Ford Fiesta 1.4 Titanium op de shortlist
Rijdt goed, schakeld soepel en ook op snelheid goede weg-ligging(zoals mijn vorige focus). Maar het benzine verbruik is erg hoog (1 op 7) kan.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Fiesta 1.4 Titanium op de shortlist
Ik heb de nieuwe Ford Fiesta vanaf 10/10/2008,en hij is al 4 x naar de garage geweest. Na 4 weken begon de auto vreemde geluiden.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Ford Fiesta 1.4 Titanium op de shortlist
Ik rijd in diverse Fiesta's (hetzelfde type/model) dankzij het Autodate - bedrijf waar ik lid van ben. Bij alle modellen valt mij op dat de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Ford Fiesta 1.4 Titanium op de shortlist
na 6 maand nog zeer tevreden,een fijne en zuinege auto.. Lees volledige review.
Ford Fiesta 1.4 Titanium op de shortlist
auto waar we in het begin best tevreden over waren maar al snel doken de eerste probelemen op. gelukkig binnen de garantietermijn maar 't zou.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Ford Fiesta 1.4 Titanium op de shortlist
Ik heb begin maart een Fiesta uit 2003 bij de dealer gekocht. Tot nu toe bevalt de wagen erg goed. De prestaties van de 1.4.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Fiesta 1.4 Titanium op de shortlist
Heb mijn fiesta 1.4 tdci gekocht in januari 2004, ik rijd +/- 15000 km per jaar, rijd niet slecht, alleen ik vind persoonlijk de algemene.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Ford Fiesta 1.4 Titanium op de shortlist
Heb immiddels al twee fiesta's gereden van ongeveer 4.5 jaar oud en heb al heel veel problemen met beide auto's gehad. Doorgebrande bougies 3 x.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Ford Fiesta 1.4 Titanium op de shortlist
Geweldige auto voor een hele redelijke prijs. Nu eindelijk vijf deuren inplv, 3 en dat voor nul meerprijs. Meer dan complete auto!.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Ford Fiesta 1.4 Titanium op de shortlist
een complete auto met alle extra,s eraan zorgen dat we zorgeloos kunnen rijden met een luxe die we van Ford gewent zijn. Wij rijden.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Ford Fiesta 1.4 Titanium op de shortlist
heerlijke auto om lekker sportief mee te rijden.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5