Lancia Delta is een (te?) modieuze verschijning

Het heeft even geduurd, maar nu is daar toch eindelijk een nieuwe Lancia. En niet zo maar één, nee het is de nieuwe

Het heeft even geduurd, maar nu is daar toch eindelijk een nieuwe Lancia. En niet zo maar één, nee het is de nieuwe Delta. Een model waar de Italiaanse fabrikant hoge ogen mee wil gaan gooien. Misschien wel in thuisland Italië, maar zijn onze nuchtere landgenoten ook gecharmeerd van dit designobject?

Ja, zo mogen we de nieuweling toch best noemen. Het is een eyecatcher van jewelste, die nieuwe Delta. Kijk alleen maar eens naar dat imposante front met uiteraard LED-dagrijverlichting. Deze dikdoenerij is overigens puur optisch bedrog, want in feite houdt de carrosserie het al eerder voor gezien. Er zit flink wat speling tussen de grille en het staal. Goed voor de kreukelzone.

Smaakvol

Ook helpt natuurlijk de kleurstelling deels mee aan het voorkomen van de Delta. Ons testexemplaar is uitgevoerd in een bijzondere crèmekleurige tint gecombineerd met een donkere, zwarte laklaag voor het dak, en verfraaid met diverse chromen elementen. Een stijlvol geheel. Menigeen schatte de aanschafprijs van deze Italiaan dan ook vele malen hoger in. Een compliment voor de designafdeling. De zogeheten twotone uitvoering is overigens bij Lancia niets nieuws. Het is welhaast het handelsmerk van de fabrikant, die tracht een meer modieuze doelgroep aan te spreken met haar modellen. Behalve aan de voorzijde gebruikt de fabrikant ook LED-techniek voor de achterlichtunits. Eveneens bijzondere exemplaren, deze smalle stroken die achterop licht in de duisternis brengen. De ontwerpers zijn helemaal los gegaan tijdens het ontwerpen van de nieuwe Delta, dat is wel duidelijk. En het mooie is dat de stijlelementen van het studiemodel grotendeels behouden zijn gebleven. Ga zo door! Uiteraard hebben we toch iets te zeuren. Tja, de afwerking laat namelijk hier en daar te wensen over. Open je de achterklep, dan kijk je zo tussen bumper en carrosserie door op straat. Dat hadden ze toch net wat beter kunnen aanpakken.

Logica ontbreekt

Over de kofferbak gesproken, deze meet een inhoud van 380 liter, maar is te vergroten tot 465 liter door de achterbank te verschuiven. De ietwat hoge tildrempel bemoeilijkt enigszins het laden van gewichtige bagage. Dankzij de verschuifbare achterbank beschikken de inzittenden over meer dan voldoende bewegingsvrijheid. Voorin kijk je uit op een wederom modieus dashboard, dat vooral in de avonduren indruk maakt met de LED-sfeerverlichting. Volgens de specificaties is ‘onze’ Delta Argento uitgerust met een navigatiesysteem, echter het duurt even voordat we het systeem kunnen activeren. De bedieningstoets zit namelijk in de dakhemel verstopt. En dat was ons in eerste instantie niet opgevallen. Al moet gezegd dat je via de toetsen op het stuur op den duur ook het navigatiemenu kunt oproepen. Wellicht ook de bediening van de cruise control dan? Wij hebben het in ieder geval niet kunnen vinden. Kortom, om de werking van de boordcomputer onder de knie te krijgen, moet je enerzijds veel geduld hebben en aan de andere kant veel oefenen, dan komt het heus wel goed.

Zuinig?

Onder de kap van deze crèmekleurige Delta ligt de 1.4 T-Jet krachtbron. In dit geval met 120 pk en 206 Nm aan koppel. De turbomotor zorgt voor vrij vlotte prestaties. De sprint naar de 100 km/h neemt nog geen tien tellen in beslag (9,8 sec) en de topsnelheid bedraagt 195 km/h. Aangezien het maximaal draaimoment al bij 1.750 piekt, kun je de Delta mooi schakellui rijden. Ook deze motor is ontwikkeld in het kader van downsizing. Hoe zit het dan met het verbruik? Eén op achttien? Of zijn we dan te optimistisch? Ja, want gemiddeld kwamen we aan een verbruik van 1 op 12. De fabriek geeft een gemiddelde op van ruim 1 op 15, dus wellicht hebben we iets te vaak de turbo aangesproken. Over de besturing zijn we iets minder te spreken. Vooral rond de middenstand is het ‘gevoel’ ver te zoeken, terwijl de afstemming van het onderstel daarentegen wel weer meer naar het sportieve neigt. Zowel vering als demping zijn vrij straf afgesteld, echter niet op het oncomfortabele af.

Lancia zet met de nieuwe Delta beslist een onderscheidende auto op de markt. Het is echter nog maar de vraag of de toch vooral behoudende Nederlandse automobilist overstag gaat, want de nieuweling is wel erg opvallend en modieus. De tijd zal het leren. Onze Delta met de 1.4 T-Jet (120 pk) in Argento-uitvoering doet dienst als instapper en gaat voor 23.995 euro over de toonbank.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (17)

Lancia Delta is een (te?) modieuze verschijning
De Delta is een in positieve zin opvallende auto die in mijn omgeving voor het design zeer gewaardeerd wordt. Bewust hebben we gekozen voor de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Lancia Delta is een (te?) modieuze verschijning
Deze Lancia Delta Oro 1.4 T-jet net zelf aangeschaft incl. business pakket. De eerste indruk is indrukwekkend. De auto is zeer comfortabel, en met.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Lancia Delta is een (te?) modieuze verschijning
Ik heb de wagen 5 maanden en 7000 km gereden. Ben er super tevreden over. Verbruik bij spitsverkeer op autosnelweg en secundaire weg van 5.2.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Lancia Delta is een (te?) modieuze verschijning
heb de wagen 1 jaar en ong. 35000km; zeer tevreden, en in vergelijking met vorige wagens, vw en audi, minstens even goed afgewerkt, zeer.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Lancia Delta is een (te?) modieuze verschijning
Ik heb een proefrit gemaakt in een 1.4 turbo met 150 pk. Mooie auto qua design, rijd behoorlijk pittig. Grote nadeel is de kofferbak, daar.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Lancia Delta is een (te?) modieuze verschijning
Zou graag mijn Peugeot 406 (met alles erop en eraan) inruilen voor de Delta, maar wat ik begrijp is dat de automaat alleen op.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Lancia Delta is een (te?) modieuze verschijning
heb de auto ruim een jaar en inmiddels meer dan 20.000 km gereden; zowel korte en lange afstanden; wegligging prima; voertuig goed bestuurbaar; veilig gevoel tijdens.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Lancia Delta is een (te?) modieuze verschijning
Fantastisch design, ruim en zeer stil interieur met praktische buitenmaten. Moderne benzinemotor met mooie prestaties en keurig verbruik. Afwerking niet top en minder uitbundig dan.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Lancia Delta is een (te?) modieuze verschijning
Mooi van buiten en zeer ruim van binnen met plenty beenruimte voor volwassenen achterin. Moderne motoren (bezine en diesel): sterk, schoon en voldoende zuinig. Aan.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Lancia Delta is een (te?) modieuze verschijning
Dijk van een auto. Souplesse is ongekend. Heerlijke automaat in combi met 190 pk diesel. Heerlijk eigentijds interieur met leuke snufjes. Uitstraling is top. Je.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Lancia Delta is een (te?) modieuze verschijning
blue&me na 5 dagen kapot. Dus geen radio, handsfree bellen en navigatie. Pas na 14 dagen nieuw systeem binnen omdat deze uit Italy moest.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Lancia Delta is een (te?) modieuze verschijning
Wat een auto! Na verscheidene modellen en merken vind ik mijn gelukin deze wagen. Sportief rijden, comfort voor het gezin (1 kleine) en meer dan.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Lancia Delta is een (te?) modieuze verschijning
auto ziet er fantastisch uit en rijdt perfect na een week al een wieldop van lichtm velgen eraf navigatie gaat niet in nachtstand als je iets wilt opbergen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Lancia Delta is een (te?) modieuze verschijning
mooie wagen.. Lees volledige review.
Lancia Delta is een (te?) modieuze verschijning
rijdt heerlijk rustig en stil automaat werkt ook goed keurig afgewerkt.. Lees volledige review.
Lancia Delta is een (te?) modieuze verschijning
Riante limousine. Van buiten een spetter, interieur ademt een warme luxueuze ambiance. Slimme variabele bagage ruimte. Met eenvoudigste benzine motor (120 pk) onverwacht levendig te.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Lancia Delta is een (te?) modieuze verschijning
Fantastisch ogend- en rijdende auto, erg stil, weinig afrolgeluid. Zelfs 1.4 T-Jet met 120 pk is geen ondergemotoriseerde auto; koppel immers meer dan 200 NM.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5