De nieuwe designstijl van Mercedes zou je kunnen omschrijven als dynamisch, maar met een hoekige stijl. Vlotjes, maar geen gladjanus, hoekig maar zeker niet oubollig. Het resultaat vertaalt zich vooral in de neus; de hoekige koplampen en dito traditionele grille geven de C-Klasse een krachtige aanblik. En dan hebben we nog niet eens de Avantgarde te logeren, de sportiever getooide uitvoering met de bekende Mercedes-ster ín de grille in plaats van op de motorkap. Dat onze Duitser hip wit is gelakt heeft een reden; wit is dé kleur om spaarzame modellen op te laten vallen, zo hebben we gemerkt. Buiten een badge op de voorschermen is niet te zien dat deze C-Klasse op vele punten is aangepast, waarover later meer. Omdat de importeur een hoogglans zwartgetint panoramadak monteerde hebben we toch met een gelikte verschijning te maken.
Blue...
Zoals gezegd hebben we in deze kennismaking met een spaarzame C-Klasse van doen. Mercedes is gestart met de uitrol van BlueEFFICIENCY modellen, als onderdeel van het duurzame TrueBlueSolutions programma. Deze ‘verzamelnaam’ vertegenwoordigt namelijk ook aardgasmodellen, hybridetechniek, brandstofcel en andere duurzame innovatie zoals BlueTEC. BlueEFFICIENCY kun je plaatsen in het rijtje BlueMotion, Efficiency, ECOnetic en andere blauw/groene bolides. Vaak hebben we dan te maken met diesels, gezien hun natuurlijke efficiëntie en lagere CO2-uitstoot. Mercedes heeft ook een benzine-variant in de aanbieding en dat zien we niet vaak bij dit soort modellen. Blauw zijn ben je niet zomaar, dus verrichte Mercedes diverse aanpassingen om het brandstofverbruik terug te dringen, met de gedachte niets aan dynamiek of comfort in te boeten. Daarbij koos de fabrikant uit kostenoverwegingen niet – zoals BMW dat wel doet - voor integrale toepassing op alle C’s. Hoe dan ook, het recept is behoorlijk high-tech te noemen.
Gladgestreken
Als eerste werd de koets verlaagd met 15 mm, en hier en daar de boel gladgestreken. Onder meer met een vlakke bodemplaat, gedeeltelijk gesloten grille, afgedichte naden rond de koplampen en zelfs gewijzigde buitenspiegels. Ook werden de lichtmetalen velgen speciaal ontworpen om de luchtweerstand te verlagen. Het speciale Michelin rubber kent een lage rolweerstand en draagt net als de velgen bij aan de gewichtsbesparing van maximaal 32 kilogram. Maar het lijstje gaat nog verder: de voorruit is vervaardigd uit gelamineerd glas – dat heeft de Maybach ook – en de geluidisolerend materiaal werd slimmer toegepast. Meer technisch is de energiebesparende stuurbekrachtiging, die zichzelf uitschakelt wanneer dat ongemerkt mogelijk is. Als we de iets verkleinde ruitensproeier- en brandstoftank buiten beschouwen laten maakt de zesversnellingsbak met ‘lange versnellingen’ de lijst van het verrichtte huiswerk af. Het levert volgens Mercedes een brandstofbesparing op van 12%, ofwel 0.9l/100km. Daarvan is 0.35l op het conto van de motor zelf te schrijven, die dadelijk aan bod komt. Gemiddeld moet deze ‘C’ ruim 1 op 15 halen, goed voor een B-label. We verklappen het maar alvast, in onze testweek verstookten we bijna elke 13 kilometer een liter benzine. Prettig zuinig voor dit formaat auto, maar niet schokkend.
Grootspraak
Of toch niet? Op het kofferdeksel prijkt de C 180 Kompressor badge zoals we die kennen, maar onder de ster schuilt toch echt een heel ander hart. Mercedes heeft voor deze BlueEFFICIENCY een nieuwe 1.6 liter benzinemotor met compressor ontwikkeld, die net als de ‘echte’ 180 ook 156 pk en 230 Nm levert. Downsizen met alleen voordelen, dus. Een kostbare aangelegenheid, zou je denken. Navraag leert dat deze krachtbron een basis voor toekomstige motoriseringen biedt. Goed, een 1365 kg wegende koets en een een-punt-zesje met 156 pk, dat moet toch goed van de plaats komen. Ja en nee. Zeker, van nul tot 100 in 9.3 seconden en een topsnelheid van 230 km/u is – helemaal voor een spaarzame telg – heel keurig te noemen. In de praktijk blijkt zijn kunnen toch anders tot uiting te komen. Zo is er de schakelindicator, die je al ruimschoots onder de 2000 toeren er toe beweegt om op te schakelen. De viercilinder gehoorzaamt overigens gewillig en zonder morren, maar dientengevolge moeten we wel minstens vier keer opschakelen in de bebouwde kom. Zo blijven we roeren! Dankzij de compressor is er ook onder in het toerengebied relatief veel trekkracht voorhanden, dat speelt ook mee in het soepele karakter van de auto. Maar, echt enthousiast sleurt-ie dan niet. Daar komt nog bij dat de stevig te bedienen zesversnellingsbak lang gespatieerd is en zodoende dus groot toerenval kent bij het inschakelen van een hogere versnelling. Als je dus ook een dynamische sedan verwacht ben je bij deze variant niet bij het juiste adres. Daarvoor mis je die beleving te veel. We denken dat de op stapel staande C350 CGI BlueEFFICIENCY daar veel beter in slaagt, maar die is met zijn 292 pk (en toch krap 1 op 12) een heel ander verhaal. Keerzijde is wel dat onze logé op snelwegtempo verrassend weinig toeren draait, zo'n 2400 toeren bij 120, en dat is toch de plek waar deze Benz veel zal moeten gaan vertoeven. De motor houdt zich dan erg stil, wel is er windgeruis te horen.
Zoals we van Mercedes gewend zijn ligt de nadruk op de rijeigenschappen dichter bij comfort dan sportiviteit. BMW en Audi stemmen over het algemeen hun modellen net even steviger af. Of we dat bezwaarlijk vinden? In dit geval niet. Juist bij een relaxede aandrijflijn als deze komt het hoofdstuk comfort goed van pas. De demping is dan ook niet echt stug te noemen en ook de verlaging is niet storen. Sturen gaat helaas niet heel direct of scherp, een bewuste keuze van het merk. Voor de verandering gaat het bedienen van het stuurwiel ietwat zwaar, daar hebben we niets op tegen. Bij snelle stuurwisselingen links-rechts-links is het soms wel even écht werken, al liet de importeur weten dat dit met andere software nog te finetunen is.
Typisch Duits
De comfortabele kant van onze C-Klasse is ook in het interieur te vinden, maar dan wel op de Duitse manier. Zwart, strak en een beetje kil misschien. Dat laatste is natuurlijk een kwestie van een andere vinkje bij het samenstellen van het interieur, en persoonlijke smaak. De hoogglans pianolak afwerking in de middenconsole en deuren is een aangename verrassing. Wel wat donker zoals gezegd, maar een stijlvol alternatief voor aluminium strips. De cockpit is net als de carrosserie kenmerkend hoekig ontworpen en is verfijnd afgewerkt. Het geheel doet opgeruimd en overzichtelijk, zodat het bij de eerste kennismaking geen speurtocht is naar het vinden van de juiste knopjes en schakelaars. Bovenop het dashboard bevindt zich in ons geval een elektrisch uit te klappen scherm, voor de COMAND navigatie en audio. Het instrumentarium is simpel en doeltreffend vormgegeven. Drie klokken, en een display dat is geïntegreerd in de snelheidsmeter. Even wennen is de boordcomputer, die is namelijk zo uitgebreid (te bedienen via het stuur), dat we daar een paar minuten mee zoet waren. Handig is wel de centrale knop bij de armsteun, voor de bediening van het COMAND systeem. De zit achter het stuur is geriefelijk. Het meubilair is verre van plankhard, maar oogt wel wat vlak. Dat lijkt een voorbode voor geringe ondersteuning, maar dat blijkt in de praktijk heel erg mee te vallen. Achterpassagiers hebben echter te maken met weinig bewegingsvrijheid. Met been- en hoofdruimte is ook in de nieuwe C-Klasse niet vrijgevig gestrooid. Jammer, want lange personen kunnen in de knel komen en dat maakt een lang verblijf achterin dan niet prettig. Inschikken dus. Over het ruimte-aanbod in het bagagecompartiment hebben we dan weer weinig reden tot klagen. 475 liter is niet overdadig maar ruim voldoende en onder de vloer is er nog ruimte voor de nodige hulpmiddelen. Of – zoals in ons geval – een optioneel reservewiel.
Interessant prijskaartje
We hebben al even aangestipt dat het prijskaartje van de C-Klasse BlueEFFICIENCY zeker noemenswaardig is. Niet dat Mercedes deze C voor niets weggeeft, maar in ons land zijn deze uitvoeringen wel lager geprijsd dan hun conventionele broers. De investering die Das Haus heeft verricht wordt dus niet op de uiteindelijke verkoopprijs afgeschoven. En denk niet dat er op de uitrusting beknibbeld is, want die is namelijk identiek. De C 180 Kompressor BlueEFFICIENCY staat voor 35.950 euro geprijsd. Echter levert Mercedes ook nog een First Edition, die voor 1000 euro minderprijs te boek staat en er aanzienlijk meer standaarduitrusting tegenover stelt. Naast de af-fabriek zijnde batterij airbags, ESP, mistlampen, 16 inch wielen en gescheiden te regelen airco, ben je dan ook voorzien van parkeersensoren, alarm, regensensor, DVD-navigatie en telefoonvoorbereiding. De importeur bestelde voor deze demo nog het genoemde panoramadak mee. Vreemd genoeg is cruise control normaliter niet standaard gemonteerd.
Heeft Mercedes goed huiswerk verricht? Het is lovenswaardig dat er ook benzinegestookte modellen zijn die het extra zuinig aan doen. Immers is dieselen lang niet altijd even aantrekkelijk, en daarnaast zijn benzinemodellen doorgaans voordeliger. De talloze aanpassingen laten zich in de praktijk niet bemerken, al moet de lang gespatieerde zesbak je wel aanspreken. Met de steeds strenger wordend regelgeving zien we wellicht een aantal van deze – en nieuwe innovaties zoals een start/stopsysteem - in de toekomst standaard op elke Mercedes terug.
Schrijf een review