Dolle pret met de Nissan 350Z

Nissan is al druk doende met de opvolger van de 350Z, maar dat weerhield ons er niet van om toch nog even aan het

Nissan is al druk doende met de opvolger van de 350Z, maar dat weerhield ons er niet van om toch nog even aan het huidige model te proeven. Een sportcoupé met achterwielaandrijving en ruim 300 pk, daar hebben we wel oren naar.

Onder de kap van de 350Z huist een bekende krachtbron, 3,5-liter groot met plek voor zes zuigers. Kortom, een genot voor het oor van de liefhebber. Zeker bij een koude start. Draai de sleutel om en de motor komt met een dot gas tot leven. De krachtbron blijft vervolgens enkele momenten zo’n 1000 toeren boven stationair ‘hangen’ om er zeker van te zijn dat de buren ook horen dat je vertrekt. Het eerste verzet wordt ingelegd en weg zijn we…

Leuk speeltje

Geen flippers in de 350Z, maar gewoon een good old handbak. De transmissie is er ook één met sportwagenaspiraties. Je loodst de pook lekker strak en uiterst nauwkeurig door het schakelpatroon. Met een druk op de knop kun je in het display van de boordcomputer naast het instrumentarium -bovenop het dash zijn nog eens drie meters gesitueerd waaronder een boordcomputer, olietemperatuurmeter en een voltmeter- het maximaal toerental instellen. Het is echter niet zo dat het toerental begrensd wordt, er gaat louter een lampje knipperen in de toerenteller recht voor je neus om je erop te attenderen dat het tijd wordt om op te schakelen. Wat voor nut dat heeft? Uhm, geen idee. Het was mooier geweest als het systeem ook daadwerkelijk als begrenzer zou spelen. Leuk voor als je je bolide uitleent aan een vriend, zodat je zeker weet dat hij of zij geen rare fratsen kan uithalen. Want geloof ons maar dat dat heel goed mogelijk is met de 350Z. Een koud kunstje om een pirouette te maken. Gewoon ESP uitschakelen, insturen en gas erop! Je staat in no time met de neus 180 graden de andere kant op. Wat wil je ook met 313 pk op de achterwielen? Een minder getalenteerd chauffeur moet zich te allen tijde realiseren dat hij of zij over aardig wat vermogen onder de rechtervoet beschikt. Opletten dus. En al helemaal als je het ESP-knopje beroert. Met ESP ingeschakeld grijpt het systeem bij de minste of geringste swing van de kont in. Maar ook dan is het oppassen, zeker als het wegdek wat vochtig is. Ga je namelijk van het gas dan schuift ie logischerwijs rechtdoor. En dat wil je ook niet. Gewoon gas blijven houden dus. Maar wie durft, heeft inderdaad een plezierig speeltje aan de Z. ESP eraf en driften maar. Niet echt bevorderlijk voor het rubber, maar wel leuk!

Afwerking

Dat is ook zijn sterkste punt, de fun die je aan en met deze Japanner kunt beleven. Want kijken we kritisch naar het design en de afwerking dat laat ie toch wat puntjes liggen. Om maar een simpel punt te noemen, het tankdopje sluit niet mooi aan op de rest van de carrosserie. Ook binnenin verwacht je eigenlijk net iets meer kwaliteit. Het zijn toch veelal de plastic materialen die de dienst uitmaken. En dat realiseert de fabrikant zich ook, want precies op het deel waar je je knie tegen het dashboard legt, hebben ze een met leer bekleed paneeltje bedacht. Verder zit het instrumentarium aan het stuur verlijmd, dus je hebt altijd een goed zicht op de klokken. Nissan kiest louter voor een verticale verstelling van de stuurinstallatie. Oei, een tegenvaller? Nee, dankzij de positionering van de pedallerie en de instelmogelijkheden van de bestuurdersstoel mis je de axiale verstelling van het stuurwiel niet. Hier is blijkbaar goed over nagedacht. De draaiknoppen om de hoogte van de stoel te verstellen daarentegen zijn minder goed te bereiken. De ruimte tussen de zitting en het portierpaneel is namelijk beperkt. Maar ja, eenmaal ingesteld, heb je daar geen last meer van. Stevig ingesnoerd en vastgeklemd in het meubilair kun je in 5,7 tellen naar de honderd spurten. Ook de Japanners sluiten zich bij de Duitse grootmachten aan en dat betekent een elektronische begrenzing op 250 km/h. Het geluid dat de krachtbron tijdens accelereren produceert mag er zijn. En vanwege het ontbreken van een achterbank en een afscheiding voor de bagageruimte dringt de galm uit beide uitlaten mooi door tot het binnenste. Met de Nissan 350Z kun je ongelooflijk veel pret beleven. Ga er dan wel vanuit dat je ook de nodige liters brandstof de cilinderkamers in jaagt, want de 3.5 V6 is geen vriend van de groenen. Het lijkt alsof de brandstofmeter slechts marginaal zakt, maar bedenk dan dat de tank een inhoud meet van 80 liter. Gemiddeld verstook je zo’n 12 liter op 100 kilometer.

De 350Z is er vanaf 59.400 euro. Wil je nog meer genieten van de brul uit beide uitlaten, dan kun je hem ook dakloos rijden. De Roadster kost 63.950 euro. Leren bekleding, xenon verlichting, 18-inch lichtmetaal, een hele reeks aan veiligheidsvoorzieningen, het is allemaal standaard. De optielijst vermeldt louter een navigatiesysteem (2.100 euro) en lichtgewicht lichtmetalen wielen (1.000 euro).

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.