De Focus Wagon is inmiddels geen onbekende meer op de redactie. De strakke, volgens Kinetic Design gestylede stationwagon is deze keer in een bijzondere kleur gespoten: Morello. Een originele keuze – het blijft een geval van smaak – maar in ieder geval wel een donkere tint, waardoor het contrast met het sierlijke lichtmetaal en de aluminium dakrails groot is. Ons testmodel is in de Titanium-trim uitgevoerd, waar de zojuist genoemde accesoires een onderdeel van (kunnen) zijn. Hij oogt daarmee niet alleen hoogwaardig en luxe, maar ook vlot, zoals het een sportievere uitvoering betaamt. In het interieur is deze benadering niet anders. Sportstoelen, lederen stuur, en allerhande luxe maken er deel van uit. Aluminium accenten op het dashboard, het stuur, in de deurpanelen en op de middenconsole geven nog een extra hint. Hoewel de Focus altijd vrij compleet is uitgerust kunnen we naast zaken als radio/cd en cruise controle en ESP bij de Titanium rekenen op automatische airco, verwambare voorruit – waarom zien we dat niet elders? –, regensensor, mistlampen, donker getinte koplampen en een dakspoiler. Tegen meerprijs kan de 2.0 TDCi worden uitgerust met Powershift, die in deze impressie centraal staat.
De Powershift transmissie kan qua concept worden vergeleken met DSG van Volkswagen. Dat merk wist het concept van een automatische transmissie met dubbele koppeling als eerste groots te verkondigen, én te verkopen. Dat er om dit type versnellingsbak meestal een sportief tintje hangt is niet zo gek. De toepassing van een dubbele koppeling maakt zeer rappe schakelingen mogelijk. Tijdens vertrek in de eerste versnelling staat het volgende verzet namelijk al klaar. Hetzelfde geldt voor terugschakelen, waarbij soms – voor de beleving - een dot tussengas wordt meegegeven. Deze sportieve karakteristiek kan op veel populariteit rekenen. Het is ook leuk om aan de borreltafel te kunnen zeggen dat je elke conventionele automaat of zelfschakelende coureur te snel af bent qua schakeltempo. Een beetje Schumacher uithangen, wie wil dat niet... Kortom; fijne techniek voor scheurijzermodellen en andere sportievelingen.
Ford doet het wat dat betreft rustiger aan; helaas ook voor Focus ST rijders. Voorlopig is de zestraps Powershift transmissie alleen in combinatie met de 2.0 TDCi dieselmotor leverbaar. Ford had voor de diesels geen 'automaat' meer en zodoende springt in dit gat. De common rail diesel is ontwikkeld in samenwerking met het Peugeot/Citroen concern, en heeft zich in de loop der jaren leren kennen als een verfijnde en soepele krachtbron die zich niet teveel laat horen. Met 136 pk en 320 Nm heeft deze zelfontbrander geen grote kluif aan de onderhavige populaire gezinsauto. Ondanks dat de techniek tot snelle schakelingen in staat is, sprint de Powershift grommend en wel een fractie minder snel naar de 100 dan wanneer er een handgeschakelde zesbak is gemonteerd. Met de koppeling ‘spelen’ is er immers niet bij en zoiets als launch control is niet aan de orde. Het gaat ook niet alleen om de cijfers. Je kiest immers bewust er voor om het schakelwerk uit handen te nemen en omdat de Powershift in de praktijk ook daadwerkelijk vlot op- en terugschakelt zien we hier geen nadeel in.
Vlot of niet, de technici hebben de karakteristiek wel zo ingesteld dat de schakelingen soepel verlopen. Eigenlijk valt alleen de gangwissel van 1 naar 2 heel licht te voelen. Hoewel het bij diesels gebruikelijk is valt nu ook op dat deze overbrenging opvallend kort is. Zo word je niet het snelste jongetje uit de klas... In de praktijk merk je ook dat stapvoets het tweede verzet ook zo lang mogelijk blijft benut. Wie daar op prijs stelt kan overigens ook in 2 vertrekken, daarvoor kun je de selectiehendel opzij duwen en richting het plusteken bewegen. Zelf ‘schakelen’ is wel even wennen; opschakelen gaat met een zet naar je toe, voor terugschakelen moet je de pook van je af duwen. Echte coureurs zijn dit gewend, maar Ford is wel een van de weinige merken die voor deze indeling kiest in conventionele personenwagens. Schakelflippers aan het stuur zijn overigens niet leverbaar. Niet echt een gemis voor deze uitvoering, wellicht dat hier bij eventuele bredere inzet in andere modellen wel voor gekozen wordt. Eveneens het vermelden waard is dat de Powershift de motorremwerking behoorlijk intact laat. Wie als automaatrijder gewend is het gas los te laten en nog lang uit te rollen komt bedrogen uit. De Focus remt sterk op de motor af, net als bij een handgeschakeld exemplaar het geval is. Misschien even wennen, maar een erg ‘herkenbare’ eigenschap voor de handschakelfanatici.
Voor de rest rijdt en voelt de Focus Wagon net zo aan als elke Focus. De ingenieurs geven deze middenklasser een redelijk stevige afstemming mee, maar daarbij is ook voldoende nadruk gelegd op een comfortabele demping, om de inzittenden niet veel te storen met niet strak asfalt of oude klinkerwegen. De Duitser laat zich over het algemeen vrij licht maar precies besturen – nuances voor de mate van stuurbekrachtiging zijn in te stellen via de boordcomputer. Daarnaast voelt het nemen van ‘uitdagingen’ zoals bochten en oneffenheden stabiel en solide aan, temeer ook omdat de besturing vrij direct is. Onze reisgenoot nodigt uit tot een actieve rijstijl, iets dat je dus nog makkelijker wordt gemaakt met Powershift. Op dit punt heeft Ford dus nog steeds zijn zaakjes goed voor elkaar. Geen wonder dat de politie ook wel raad weet met de Focus…
Het zitmeubilair is ook prima op deze tweeledige taak berekend. Geen softe bedoening, maar ‘lekker’ stevig met voldoende steun. Lange personen stellen wellicht een langere zitting op prijs. Op de achterbank gaat het er eveneens prettig aan toe. Het halfleder is stevig en geeft ook de passagiers een ferme zit. Ze beschikken over voldoende ruimte voor de ledematen. Zoals het een functionele stationwagon betaamt is er aan bagageruimte niets te klagen. Maximaal 1546 liter kan er mee. Indien nodig kan de achterbank in twee delen worden neergeklapt, voor het echte stouwwerk.
De Focus Powershift staat als Wagon voor 32.475 euro in de prijslijst. Wetende dat een exemplaar met handgeschakelde zesbak voor 1700 euro minder in de prijslijst staat is deze meerprijs bijzonder concurrerend te noemen. Ons exemplaar is nog wel ‘beladen’ met 5 euromille aan opties en pakketten, waar onder meer de 17 inch wielen, de gedeeltelijk lederen bekleding, navigatie, aluminium dakrails, parkeersensoren achteraan en verwarmbare stoelen in verwerkt zitten.
Schrijf een review