Audi heeft verschillende modellen in haar gamma opgenomen die net even zuiniger zijn en minder CO2 uitstoten dan hun op het oog gelijkwaardige broeders. Met efficiënte maatregelen zoals het optimaliseren van de aerodynamica, het verlagen van de rolweerstand en wagengewicht en het fijnslijpen van de motor en transmissie zijn al deze modellen stuk voor stuk noemenswaardig spaarzamer met de brandstof, met veelal een gunstiger energielabel tot gevolg.
Beschaafd
Het is dan ook opvallend te noemen dat de technici uit Ingolstadt voor de A8 niets van dat al hebben doorgevoerd om dit topmodel tot e-model om te dopen. De A8 blijft sinds zijn introductie in 2002 (en een facelift in 2007) een elegante, maar dynamische en gestrekte verschijning, met sierlijke grille en chromen sierlijsten, die zeker met het gekozen 17 inch lichtmetaal en de chique Avuszilver pareleffect lak heel beschaafd op ons netvlies verschijnt. Rijden in topklasse hoeft niet iedereen mee te krijgen, hoe imposant hij eigenlijk is. Impliciet gezien is het gebrek aan een gladgestreken koets en andere aanpassingen misschien om gezichtsverlies in dit segment te voorkomen, anderzijds heeft de A8 al een belangrijke eigenschap in zijn mars; het aluminium Audi Space Frame. Het merk met de vier ringen heeft sportiviteit in haar genen, waardoor de toepassing van dit lichtgewicht materiaal de massa van de 5.06 meter lange koets beperkt houdt tot 1690 kilogram, wat uiteraard een gunstige invloed heeft op de rijeigenschappen. Wel is de A8 standaard in de meeste gevallen van quattro vierwielaandrijving voorzien. Echter, in combinatie met de 2.8 FSI is deze techniek niet beschikbaar (voor de 3.2 heb je de keuze). Dat levert een gewichtsbesparing op van circa 100 kilogram en is hij daarmee minder zwaar dan zijn concurrenten (en even zwaar als de onlangs gereden A4 Avant 3.0 TDI quattro). Feit is wel dat deze A8 nu wel een voorwielaandrijver is. Is dat een luxeprobleem of echt een halszaak?
Soepel en zuinig
Het moge duidelijk zijn dat we voor de efficiency niet te maken hebben met overmotorisering. A8 rijden kan namelijk tot en met 550 pk onder de kap, wij stellen het met veel minder dan de helft daarvan. De direct ingespoten zescilinder met variabele kleptiming levert 210 pk en heeft een gelijkmatige trekkracht van 280 Nm koppel ter beschikking. Ruim genoeg voor deze forse sedan – 0-100 in acht tellen en een topsnelheid van 238 km/u, die kracht blijkt in de praktijk vrijwel probleemloos te behapstukken voor de voorwielen. We zijn natuurlijk verwend geraakt met diverse quattro-modellen, dus is het even wennen als een voorwiel in een korte bocht doorslipt en de tractiecontrole zijn voorwaartse drang pareert wanneer er fluks wordt geaccelereerd. Ook kunnen we ‘m eerder op onderstuur betrappen. Toch ervaren we dit niet als een teleurstelling. Deze A8 blijkt onderweg namelijk een rustgevende en comfortabele taakomschrijving meegekregen te hebben en daar hoort veelvuldig flitsend rijden niet echt bij.
In plaats van de veelgebruikte zestraps Tiptronic transmissie maken we kennis met Multitronic. Het is een continu variabele transmissie – zonder vaste overbrengingen dus – die de krachtbron zo rustig mogelijk zijn werk laat verrichten, verschoond van hoorbaar motorgeluid. In de dagelijkse praktijk komt het er op neer dat de wijzernaald van de toerenteller amper boven de 2000 toeren zal komen. Een stedelijke route met maximaal 1500 toeren doorkruisen is heel gemakkelijk, je zou er bijna een sport van maken… Wie toch even sportieve aspiraties in zich heeft kan met de S-stand meer leven in de brouwerij brengen. Onze kandidaat voelt nu niet meer onder de rustgevende plak en is veel meer bij de les, waardoor bij de minste geringste beroering van het gaspedaal een veel meer overtuigde acceleratie wordt ingezet. Naar wens kun je met schakelpaddles aan het stuur of sequentieel met de pook zelf op- en terug schakelen. U leest het goed, want in de stand S worden zeven voorgeprogrammeerde ‘versnellingen’ geactiveerd. Het toerental blijft in deze modus op een hoger peil en dat heeft ook tot gevolg dat er meer op de motor kan worden afgeremd. Al met al wordt er zo een dynamischere – meer ‘natuurlijke’ rijbeleving gerealiseerd. Toch is het rijden zonder enige schakelmomenten een bijzonder prettige ervaring. Wel konden we meermalen een licht schokjes waarnemen bij rustig vertrek, net na stationair toerental. Dat moet vast nog wel fijn te slijpen zijn. Over het brandstofverbruik zijn we dik tevreden. Het opgegeven verbruik van 8.3l/100 km maakt deze A8 zonder meer de zuinigste benzine-limousine in zijn klasse. Wie vlot presteren niet als belangrijkste zaak ziet komt zonder problemen 10 kilometer ver op een liter, goed voor een actieradius van 900 kilometer.
Comfort op niveau
Na de nodige kilometers onderweg leer je deze A8 kennen als een reislimousine aanvoelende kompaan die comfort en rust voorop stelt. Zeker wanneer adaptive air suspension uit de optielijst is meebesteld. In tegenstelling tot de onlangs gereden A4 met drive select kunnen we nu alleen het karakter van de luchtvering instellen, die tevens de rijhoogte regelt. In stand ‘lift’ staat de A8 wat onwennig hoog op zijn wielen, in ‘dynamic’ wordt de afstand tot het asfalt juist verlaagd. De ‘comfort’stand kiest logischerwijs voor de gulden middenweg, meestal de meest prettige; je wordt zo glooiend maar toch solide en strak genoeg over het asfalt en mogelijke oneffenheden geloodst. Oude klinkerwegen worden dan naadloos gladgestreken. Daarnaast blijft overhellen zo ook tot een minimum beperkt. Wie niet kan kiezen selecteert gewoon Automatisch, dan komt het helemaal goed. Vanaf 120 km/u wordt hoe dan ook de rijhoogte – en daar mee het zwaartepunt – verlaagd. Zeker, een A6 biedt ook in hoge mate een dergelijk comfort, maar het laat zich raden dat Audi’s topmodel nog een stap verder gaat. Nog meer geluidsisolatie rondom en de toepassing van dubbelglas houden bandenrumoer en windgeruis lange tijd buiten de deur. Werkelijk een verademing te noemen, genieten in stilte. Rijden op de snelweg kan zo op het gehoor al snel een bekeuring van opleveren, en al helemaal omdat (onbedoeld) versnellen uitermate soepel geschiedt. Bovendien is de luchtvering ook met het sportonderstel te combineren.
Voor de (achter)passagiers is de reis helemaal een belevenis. Die zitten niet alleen heel geriefelijk op hun lederen verwarmbare zitplaats, ook de overdaad aan bewegingsvrijheid, met name de beenruimte, is bijzonder behaaglijk. Dat mag ook wel met bij een wielbasis van krap drie meter, maar het blijft een niet alledaagse gewaarwording. Beenruimte is vrijwel nooit een issue, mocht dat wel het geval zijn dan is er voor de duurdere modellen wel een langere uitvoering beschikbaar. Omdat de A8 uiteraard ook door menig CEO of politicus als ‘executive sedan’ wordt gereden, liet ondergetekende zich voor de verandering eens in stijl vervoeren met chauffeur. ‘ James, op naar huis!’ Notebook mee, FD in de hand, zonnewering (handmatig) op de zijramen en (elektrisch) op de hoedenplank omhoog is toch een bijzondere afsluiting van de drukke werkdag.
De bestuurder en voorpassagier hebben uitkijk op een breed opgezet dashboard en een massief aandoende middenconsole. Het ontwerp benadrukt de breedte van de carrosserie, maar komt niet te indringend over. Naast een instrumentarium met display voor de boordcomputer is in het midden van het dashboard een informatiedisplay elektrisch uit te klappen. Daarop worden functies als audio/navigatie, de zojuist genoemde luchtvering en telefonie weergegeven, die met de MMI terminal in de middenconsole te bedienen is. Ons demonstratie-exemplaar is getooid in een luxe omgeving met een mix van houtafwerking aluminiumstrips, antracietlederen stoelen met jawel, een oranje getinte bies. De afwerking en oog voor detail is zoals het een topmodel vrijwel foutloos. Sfeerverlichting in de deuren, grepen en voetenruimte, chromen details, fraaie portiervakken en stevig aanvoelende materialen hebben de overhand. Slechts een minder solide aanvoelend asbakklepje en een standaard klapsleutel die ook in menig ander VAG-product te vinden is – terwijl Audi een mooie oplossing voor de A4, A5 en A6 heeft - kunnen we als kritiekpuntje noteren.
En dan nu: personaliseren
Zoals het een Audi betaamt kunnen veel wensen voor ‘ jouw Audi’ worden ingewilligd, en zeker voor een vlaggenschip als de A8 is dat het geval. Naast een forse optielijst zijn er ook meeruitvoeringen van de Exclusive afdeling die jouw bolide verder laten personaliseren, bijvoorbeeld met klaptafels, diverse bekledingen, en videoschermen. De importeur voorzag de 2.8 FSI e van onder meer het 12.000 euro kostende en eigenlijk wel noodzakelijke Pro Line+ pakket, met onder meer lederen bekleding (!), xenon, parkeerhulp, navigatie en Bose sound. Het schuif- en kanteldak, comfortstoelen inclusief elektrische verstelling voor gordel en hoofdsteun, de genoemde zonwering en verwarmde stoelen en achterbank maken het verblijf in de A8 nog aangenamer. Een uitgebreid lichtpakket, adaptieve bochtenverlichting en aluminium afwerking slijpt zijn voorkomen op detail verder fijn. U zult begrijpen dat de relatief scherpe ‘basisprijs’ van 82.870 euro niet in stand blijft. Het getoonde exemplaar moet meer dan 111.000 euro opbrengen. Voor een rijdend tweede thuis of kantoor van allerlei luxe voorzien en met energielabel B toch een koopje?
Schrijf een review