Mazda MX-5 Roadster Coupé

Mazda verraste 17 jaar geleden vriend en vijand door de compacte open sportauto – van oorsprong een Brits domein –

Mazda verraste 17 jaar geleden vriend en vijand door de compacte open sportauto – van oorsprong een Brits domein – opnieuw leven in te blazen. Met groot succes mogen we daar nog aan toe voegen, want ook de derde generatie, vorig jaar geïntroduceerd, is niet aan te slepen.

De populariteit gaat echter nog verder toenemen, want Mazda is er in geslaagd een elektrisch wegklapbare hardtop in het concept te integreren. Dat is heel erg knap gedaan, want zowel de kofferruimte als het originele design van de MX-5 zijn onaangetast gebleven. Achterin past dus nog steeds 150 liter aan bagage, weinig maar redelijk normaal voor een roadster van vier meter lang. Belangrijker is dat de MX-5 zijn design kon behouden. Je moet er niet aan denken dat de auto zo’n gedrochtig uiterlijk zou hebben gekregen als sommige coupé-cabriolets.

Mazda heeft het keurig opgelost door de uit vezelversterkte kunststof vervaardigde hardtop in twee delen achter de stoelen weg te vouwen. Je moet hem alleen even ontgrendelen bij de voorruit, maar dan verbergen vijf elektromotoren de kap in twaalf seconden – een recordtijd – onder een klep. Mazda laat weten dat sommige carrosseriedelen iets afwijken van de zachtgedakte roadster, maar het is niet zichtbaar welke dat zijn, zonder dat de twee versies naast elkaar staan.

Het mooiste van alles is nog dat Mazda er in slaagde om het extra gewicht van dat harde dak zeer in de hand te houden. Het dak en de elektromotoren brengen samen slechts 37 kilo extra op de weegschaal en dus hoeft niemand bevreesd te zijn dat het lichtvoetige karakter van de MX-5 heeft geleden onder de ingreep. Daarom voldoet de 1,8 liter motor met 126 pk ook al prima voor sportief gebruik, zolang je er geen bergen mee gaat beklimmen.

De testroute in Oostenrijk had wel stevige bulten en dan wordt het pas echt leuk met de 160 pk sterke tweeliter motor onder de kap – het voorste exemplaar uiteraard. Gretig sprint de prettig grommende viercilinder van bocht naar bocht. De prestaties van de tweeliter zijn op papier uitmuntend. Hij laat de MX-5 in 8,2 seconden vanuit stilstand naar de 100 km/h sprinten en laat een top van 215 kilometer per uur noteren. De 1.8 neemt voor de sprint naar de ‘100’ anderhalve seconde meer tijd, de topsnelheid bedraagt daar 200 km/h. Dat zijn vrijwel identieke tijden als de ‘zachte’ MX-5.

Mazda heeft minimale wijzigingen doorgevoerd aan het onderstel, vooral om het extra gewicht te compenseren. De deskundigen verschillen van mening of dat nu een stuggere of zachtere vering oplevert, ons viel alleen op dat de auto net zo prettig veert en messcherp stuurt als de gewone MX-5.

En dan het beste nieuws, de meerprijs voor de MX-5 Roadster Coupé bedraagt 2.500 euro. Da’s 150 euro minder dan je voor een losse hardtop op de gewone MX-5 moet betalen. En die moet je er dan nog met de hand opzetten, terwijl het harde dak van de Roadster Coupé elektrisch uit zijn schuilplaats komt. Geen moeilijke keuze dus.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.