‘Fraaie Audi. A6, toch?’ De nieuwe A4 Avant wordt meer dan eens verward met groter familielid A6. De dit jaar geïntroduceerde telg groeide op alle fronten ten opzichte van zijn voorganger, waardoor hij qua looks en afmetingen tegen de hogergeplaatste broer aanschurkt. Trendsetter is de A4 ook, want met zijn komst is specifieke LED-dagrijverlichting in de Audi-gelederen ingetreden. Het vormt tegenwoordig ook het gezichtspunt van andere modellen uit het gamma, waaronder de A3, A5, Q5 en A6, overigens geheel op hun eigen manier.
Terug naar de totale aanblik van Audi’s middenklasser. De carrosserie van de Avant maakt een gestrekte, maar ook dynamische en geproportioneerde indruk. Hoewel de groeispurt natuurlijk positieve invloed heeft op de ruimte voor bagage, is het beslist nog geen pakezel. Goed is te zien dat de A4 meer op sportiviteit is geënt. De koets oogt slank, en zit vol snelheid. Je ziet het om te beginnen goed aan de voorbumper. Als een soort voorspoiler steekt de onderzijde aan weerszijden wat uit, en vormt het daar tussenin geplaatste rooster samen met de Single Frame Grille voor een agressief front. LED-dagrijlverichting maakt het voorkomen opvallend sprekend. En profil is de belijning eveneens veelbelovend ontworpen; de iets oplopende flanklijn bij de dorpels richting de achterbumper, en een scherpe pen boven de deurgrepen stralen dynamiek uit die de 4.70 meter lange koets opvallend rank weten neer te zetten. De achterruit loopt daarnaast snel af, waarmee hij duidelijk maakt niet meteen de family man uit te willen hangen.
Op zoek naar perfectie
Oog voor detail kunnen we bij Audi uiteraard ook verwachten. De designers uit Ingolstadt lakten de doorgaans matzwarte portierstijlen in hoogglans af. Een fraai gezicht, zonder meteen te gelikt over te komen. Over het monteren van dakreling zijn er altijd voor en tegenstanders in het spel. Feit is dat de door Audi gemonteerde aluminium exemplaren vooral subtiel overkomen. Ze geven het koetswerk meer body. Dat velgen een auto ‘maken of kraken’ zou ik niet altijd willen onderschrijven, wel heeft de wielenkeuze een grote invloed op het totaalbeeld van de auto. Elegant, sportief, of op het scherpst van de snede, het kan allemaal. Ook bij Audi. De importeur koos voor het laatste en dat pakt naar onze mening goed uit. Het spitse lichtmetaal met 18 inch rubber oogt krachtig en een beetje venijnig, waarmee hij pretendeert serieus snel te zijn.
Die krachtige blik is terecht, als we de motorkap hebben geopend. Onder de kunststof afwerking huist een zescilinder common rail turbodiesel die in menig topmodel niet zal misstaan. Dat weet Audi heel goed, want de 3.0 TDI ontwikkelt 240 pk en 500 Newtonmeter trekkracht en vindt zijn weg ook naar de topmodellen uit het gamma. Een forse zelfontbrander met een surplus aan vermogen dus, die de toch bijna 1700 kilogram wegende A4 Avant een behoorlijke vaart kan geven. En dat is is goed te merken, want zonder zijn inzittenden te confronteren met genagel, geratel of andere verbrandingsgeluiden sleurt de drieliter zich naar hoge snelheden. Als het moet gaat de voorwaartse drang door tot 250 km/u, hoewel zijn enthousiasme boven de 240 km/u al wel is afgenomen. Maar laten we vooral lovend zijn: deze turbodiesel doet zijn werk bijzonder overtuigend en in ongekende rust en stilte - nog stiller dan wij in de A6 Allroad hebben ervaren. De tijd staat niet stil… Het is lastig deze diesel als zodanig te herkennen. Slechts bij stilstand kun je heel lichtjes in de pook een vibratie voelen, maar nu zijn we wel aan het zeuren. We zijn niet alleen heel content over déze zescilinder, ook het feit dat het een zespitter is stemt ons al vrolijk. Op akoestisch vlak word je een meer fijngeslepen en geoliede sound voorgeschoteld en dat is bij onze Duitser niet anders. Wie in bijvoorbeeld de gehele derde versnelling het hele toerenbereik benut, wordt getrakteerd op een aanzwepende sound, iets dat we ook bij de 3.2 FSI benzine hebben bespeurd. Die heeft er zin in! Met het voorgaande is eigenlijk ook al de voortreffelijke souplesse van de TDI aan bod gekomen. Het is dat we zes stevig te bedienen verzetten tot onze beschikking hebben, want vanaf 1500 toeren tot na 4000 toeren blijft de diesel enthousiast en smeuïg.
Donker, Duits en degelijk
Een inspectie in het interieur leert dat we het binnenste van de A4 niet een toonbeeld van emotie is, wel één van een rijderscockpit die klaar is voor een dynamische reis. De leefruimte oogt vooral erg solide, koel en 'opgeruimd'. Voor die laatste eigenschap is Audi’s MMI verantwoordelijk, het inmiddels bekende overzichtelijk bedieningssysteem waar je vrij snel mee uit de voeten kunt. Een antraciete kleurstelling heeft de overhand voor de sfeer binnenin, dat wordt afgewisseld met een mooie mix van aluminiumlook afwerking op het dashboard, middenconsole en deurpanelen. Ook het stevige (geperforeerd) lederen sportstuur werd uit de kast getrokken. Met de looks alleen ben je er uiteraard nog niet. De lederen sportstoelen verschaffen de bestuurder en bijrijder een stevige zit, met veel steun in de wangen. Prettig is het verstelbare zitvlak vooraan, die de bovenbenen tot aan je knieën extra ondersteunen. Ook op de achterbank zitten we met twee personen voldoende ruim, en is de bewegingsvrijheid net weer een slag groter dan voorheen. Wel merk je dat vorm nog wel boven functie gaat, deze Avant is meer een sportieve ‘lifestyle wagon’ dan een functionele slokop. En wil je met vijf man op pad, dan komt toch een A6 om de hoek kijken. Sportief van snit of niet, ook voor de lange comfortabele kilometers is het met dit zitmeubilair gewoon prima toeven.
Geen compromis
Dat blijkt ook wel in de afstemming van het onderstel van ‘onze’ Avant. De mening dat dit tussen dynamisch comfortabel en aansprekend sportief ligt kunnen ook wij onderschrijven. We zien het niet als een compromis, dat zou wat te minachtig zijn, maar meer als een geslaagde balans van ratio en een pleziertje. Normaliter is de afstemming gewoon stevig en strak, maar met aandacht voor korte oneffenheden en andere wegdekirritaties. Met het optionele Audi Drive Select kun je daar naar wens je eigen draai aan geven. Met een voorgeprogrammeerde comfort, auto, dynamic-modus bepaal je de gasrespons, mate van stuurhulp en hardheid van de demping. Na het indrukken van een van de modi verandert de A4 razendsnel het karakter. In Dynamic hangt de diesel nog alerter aan het gas, maar is de demping meestal teveel van het goede. Wanneer je de comfort-modus inschakelt gaat het allemaal een stuk soepeler, ook de prettig directe besturing – Dynamic Steering draagt hier aan bij - wordt merkbaar lichter. Voor de kieskeurigen onder ons kun je ook je eigen ‘rijrecept’ samenstellen en programmeren in de Individual-setting. Deze spielerei is met 4200 euro wel prijzig, en we kunnen ons voorstellen dat hele volksstammen ook zonder deze feature al genoeg plezier beleven. Echt een kwestie van uitproberen en afwegen.
Nog niet aan bod is gekomen is de vierwielaandrijving quattro die standaard met de 3.0 TDI motorisering wordt gecombineerd. Met deze verfijnde en alsmaar doorontwikkelde aandrijftechniek kun je de kracht en dynamiek die de A4 met deze diesel in zich heeft tot het uiterste gaan benutten. Tweehonderdveertig pk op de voorwielen kan vanuit een staande start of een snelle bocht behoorlijk opbreken, maar met quattro is daar geen sprake van. Grip is er logischerwijs in overvloed; zonder drama neem je bochten sneller dan je denkt en is een sprintje vanuit stilstand er een zonder wielspin of ander (on)gewenst spektakel. Wanneer het onder bepaalde omstandigheden allemaal iets te hard gaat wordt je met veilig onderstuur gewaarschuwd. Daarmee is het niet alleen een prestatie- en rijplezier verhogende toevoeging, maar ook een veilige. Liefhebbers van rokend en gillend spektakel worden dus niet op hun wenken bediend, feit is wel dat je met dat spektakel niet het snelste jongetje van de klas bent. En een 0-100 sprint in 6.3 seconden is voor deze klasse met deze pk’s zonder meer een topprestatie.
De hoofdprijs
Het laat zich raden dat deze koel-Duitse metgezel niet voor een weggeefprijs in de showroom staat. De prijs voor deze vierringen-kwaliteit, uitstraling en hoogstaande techniek vertaalt zich bij Audi in een prijs van 87.355 euro. Schrik niet, daarin is een lange optielijst verwerkt, waar het 18 inch lichtmetaal, lederen bekleding, een niet te versmaden Bang&Olufsen audiosysteem, DVD-navigatie, het genoemde drive select en dynamic steering, ook deel van uit maakt. En dan is de koek nog niet op, want wat te bedenken automatisch dimmende en inklapbare buitenspiegels, rijstrook- en parkeerhulp? Allemaal te bestellen. Je bent wel even zoet met het personaliseren van ‘jouw Audi’, dat kan voor de 3.0 TDI quattro vanaf 57.805 euro.
Schrijf een review