Gelukkig is daar dan altijd de ‘reddende’ persconferentie. De aantekeningen op het kladblokje vermelden een nieuwe bumperpartij, voortaan met een enkele, grotere luchtinlaat waarin de kentekenplaat een plaatsje heeft gevonden. Verder is het design van de mistlampen vóór gewijzigd, zien we een motorkap met nadrukkelijker geprononceerde plooien en krijgt de Coupé uitvoering achterlichtunits van kristalglas. Tot slot hebben ze ook gesleuteld aan de grille die nu meer in lijn is met de C5. En dat is het. Niet gek dus, dat we in eerste instantie nauwelijks (lees:geen) verschil zagen met zijn voorganger. De designafdeling is klaarblijkelijk zeer tevreden met het resultaat van zijn voorganger, aangezien ze nauwelijks de pen, muis of wat dan ook ter hand hebben genomen.
Comfortabel
In tegenstelling tot de summiere wijzigingen aan het uiterlijk, vinden we onder de kap wel een element met een hogere nieuwswaarde. Jawel, Citroën gaat nu eindelijk de 1,6-liter benzinemotor leveren die al ruimschoots te vinden is in modellen van Mini. Mini? Ja, deze krachtbron heeft PSA in samenwerking met BMW ontwikkeld. De zestienhonderd komt ook bij Citroën in twee varianten beschikbaar, zowel mét (THP) als zonder turbo (VTi). In het eerste geval goed voor 150 pk en de turboloze versie moet het doen met 120 pk. We reden de Berline-uitvoering met de 120 pk sterke 1.6 VTi-motor. Een straf? Nee, absoluut niet. Dankzij de sfeer die het binnenste uitstraalt en de relaxte zetels verlang je niet naar een hoger vermogen. De buitenwereld laat je op dat moment even koud. Je hebt ook geen idee wat er allemaal onder de wielen gebeurt, de afstemming van vering en demping strijken oneffenheden zoveel mogelijk glad. De snellere 150 pk-versie die je overigens ook in de vijfdeurs Berline kunt bestellen als Exclusive, past eigenlijk beter bij de sportievere Coupé-versie, die dan als VTS door het leven gaat. De turbo is vrij vlot bij de les, gezien het maximaal koppel van 240 Nm dat al bij 1.400 tpm piekt. Wie dus met iets te veel gas vertrekt, laat al snel wat rubber achter. De VTS bereikt binnen 9,4 seconden de honderd en topt op 211 km/h. De turboloze variant doet 2 seconden langer over de bekende sprint en de topsnelheid bedraagt 195 km/h. In de VTS ligt de nadruk iets meer op sportiviteit, maar ook hier hobbel je niet je stoel uit als de ondergrond te wensen overlaat.
MyWay
Het interieur in de C4 is net zoals het uiterlijk nauwelijks gewijzigd. Op de toerenteller na, die voortaan een plekje heeft gevonden naast de digitale snelheidsmeter in het centrale display boven op het dashboard. De teller ontbeert een rood toerengebied, maar gaat knipperen als je het maximale toerental nadert. Meer nieuws is er in de vorm van een nieuw type navigatiesysteem. We kennen NaviDrive al van de Franse fabrikant, maar nu gaan ze daarnaast een goedkoper MyWay-systeem leveren. Het scherm blijft overigens hetzelfde, alleen de wijze waarop het systeem de kaarten leest is anders. MyWay functioneert met een SD-mediakaart, in tegenstelling tot NaviDrive, dat met een harddisk werkt. Het goedkopere alternatief beschikt verder nog over een radio met cd-speler en een bluetooth-module, en is via de grote verzameling aan toetsen op het stuurwiel (middenkussen) te bedienen.
De vernieuwde Citroën C4 is inmiddels al gearriveerd bij de Nederlandse dealers. Prijzen beginnen bij 18.990 euro voor de 1.4 16V. Wil je écht wat nieuws, dan dien je minimaal 21.470 euro mee te brengen voor de 1.6 VTi. De turboversie vergt een investering van 27.590 euro, zowel voor de Berline in Exclusive-trim als de Coupé VTS.
Schrijf een review