Ready to rumble - Dodge Caliber SRT4

Hoe kan Dodge met de Caliber imponeren tussen al het hot-hatch geweld dat inmiddels de revue is gepasseerd? De afdeling

Hoe kan Dodge met de Caliber imponeren tussen al het hot-hatch geweld dat inmiddels de revue is gepasseerd? De afdeling Street Racing and Technology van het Chrysler concern wist raad, de Caliber SRT4 is het resultaat. Met aanstormende looks en 295 pk op de voorwielen gaat het er wild aan toe. Is de Dodge Caliber SRT4 een ongeleid projectiel of kent deze Red Bull nog enige manieren? Ready to rumble!

Eigenlijk heeft de standaard Caliber zelf al zijn verschijning mee. Het is een hoekige, brede vijfdeurs die vrij hoog op z’n poten staat, waardoor hij zich groter voordoet. Ook in de binnenspiegel, want ook de Caliber heeft als lid van de Dodge family een grote grille op zijn neus. Eén ding is zeker, de dames en heren van SRT hebben zich alsnog flink uit kunnen leven op de koets. Vooral aan de voorzijde namen de koets ernstig serieuze proporties aan, met een verbrede grille, steviger bumpers en air-intakes op de motorkap. De Caliber SRT4 oogt zo niet alleen altijd dangerous, deze cosmetische ingreep bleek ook broodnodig, om plaats te bieden aan de intercooler in de motorruimte. Achteraan is deze hot ro(o)d eigenlijk net zo gewelddadig. Niet te missen is de prominente diffusor en die niet te missen ‘stortkoker’ uitlaat, die naast uiterlijk vertoon ook zware klanken ten gehore brengt. De fors bemeten achterspoiler mag in dit kader evenmin ontbreken. Ook de negentien inch aluminium wielen met daarachter schuilende roodgelakte remklauwen zijn net even een maatje groter dan we gewend zijn in dit segment. Het blijft tenslotte een Amerikaan!

Het laatste woord, of toch niet?

Want de buren zullen elke morgen kunnen horen of je je verslapen hebt voor je werk of niet. Wie de SRT4 tot leven brengt wordt getrakteerd op een donkere uitlaatbrom, die aan iedereen in de omgeving de ware aard van deze Caliber verraadt. Ja, zo klinken menigeen opgedirkte Duiters en Japanners in handen van ‘de jeugd’ ook, maar in het totaalbeeld dat de Caliber schept is dat geen straf. Onder de motorkap lepelt Dodge een 2.4 liter viercilinder turbomotor. We zijn van Amerikanen gewend dat ze meestal geen kampioen zijn in het opwekken van pk’s, maar deze Caliber is een krachtige uitzondering op de regel. Waar Volkswagen de Golf GTI 200 pk meegeeft, de Focus ST 225 paarden bezit, de Astra OPC het met 240 pk mag doen en Mazda de 3 MPS 260 pk meegeeft, ging Dodge nog even door. Wil je power, dan krijg je die! Voor de voorwielen staan namelijk 295 wild horses paraat. Dodge had met dit getal heel even het laatste woord. Inmiddels heeft Seat een gelimiteerd aantal Leon Cupra’s ter beschikking die tot 310 pk zijn opgefokt. Ook verschijnt Ford nog met de 300 pk sterke Focus RS. U ziet, de strijd is nog niet gestreden. Anyway, 295 pk is - hier volgt een understatement - ruim voldoende voor plezier .

Hartkloppingen

Dat lukt ook heel behoorlijk. Uiteraard is vol op het gas om in een poging vanuit stilstand zo snel mogelijk de 100 te bereiken wel zinloos. Rokend rubber en piepende banden doen dan meer kwaad dan goed. De kracht van de Caliber SRT4 is dat je als rijder op zoek moet gaan naar het uiterste. Een speurtocht naar de grens der natuurwetten. Dodge verzorgt de power en jij mag het lekker uitzoeken. Misschien lijkt dat wat afgeraffeld, maar een Dodge als deze moet immers rauwe kanten hebben. Niet leuk voor de fool proof ingestelde rijder die gewend is aan een sperdifferentieel, vernuftige tractiecontrole of andere helpende handen, wél leuk voor een geoefende rijder die aast op spektakel. Als bestuurder word je daar op verzoek ook toe uitgenodigd. In de boordcomputer zijn een aantal racy-functies opgenomen, zoals het meten van de 0-100 sprint, de remweg, het aantal G-krachten die jouw rijgedrag veroorzaakt, en een laptime voor ¼ en ½ mile. Ook is een turbodrukmeter ingebouwd.

Vooruit, omdat hij zo aandringt hebben we de ‘standaardsprint’ eens even laten vastleggen. We grepen deze bull by the horns en zonder een aanval op de koppeling en aandrijflijn wist onze rode schicht volgens de ingebouwde meetapparatuur in 6.1 seconden naar 100 te fluiten, met een driftend bewegende turbodrukmeter wanneer er geschakeld werd. Dat hoeft overigens maar eenmaal, want in de 2e versnelling kun je de 100 wel bereiken. Z’n 4 rijkt tot ongeveer 190, zo kun je nagaan dat je ongemerkt snel naar verboden snelheden suist. Tijdens acceleratie fluit en blaast de turbo een flink potje mee, vooral na 3000 toeren is de boost groots. Daarbij bromt de uitlaatsound lekker mee als bijdrage in de rijbeleving, die op tempo qua geluidsproductie weer terug naar zijn kooi gaat. Aandrijfreacties zijn goed voelbaar in het lederen stuur, tot en met de tweede versnelling. De bij de rijlessen o zo ingeprente ‘twee handen aan het stuur’ komen nu echt goed van pas, helemaal als het geregend heeft. Wordt het echt een ongeleid projectiel, een stier die door het dolle is? Nee, want mocht het echt te wild worden dan grijpt het speciaal geprogrammeerde tractiecontrole- en stabiliteitssysteem wel in. Het is eigenlijk wel fun-to-drive ook, we rijden immers een Dodge, die kan het zich permitteren. Rechuit is de Caliber dus wel op zijn manier heer en meester, maar wat als het asfalt niet meer recht en strak is? Let’s find out.

Net als het ontbreken van fijnslijperij als een sperdifferentieel is voor het onderstel ook geen actief demperssysteem beschikbaar. Geen sportstanden of race mode; zo is-ie en niet anders. Op de nadrukkelijk voorin doorgegeven oneffenheden deelt deze verlaagde en sportief gesneden Caliber toch verrassend weinige rake klappen uit. Misschien wel zo prettig voor alledag, en eigenlijk helemaal geen gemis. Het stuurgedrag is niet class leading; dat gaat opvallend zwaar – een plus, spierballen heeft de bestuurder ongetwijfeld – maar is in de middenstand even wennen. De bediening van de zesbak en koppeling vergt eveneens de nodige inspanning. Foutloos is de bediening wel, je kunt met een ferme hand vlot opschakelen in de strijd met de hoorns.

Interieur met muzikale uitlaatklep

Het interieur -opvallend recht-toe-recht-aan gestyled- is getooid zoals je mag verwachten in een auto van dit kaliber en deze roots. Naast eerdergenoemde zaken als de turbodrukmeter en de boordcomputer die op sportiviteit is ingesteld is het stuurwiel beetgenomen en zijn versnellingspook en alu pedalen met rubber noppen sporty uitgevoerd. De inspanningen van SRT zien we ook terug in het stof/lederen zitmeubilair, dat voorzien is van hun logo als opdruk. Voor als je echt de weg kwijt bent schiet het navigatiesysteem te hulp, die overigens niet het meest eenvoudig te doorgronden is. Een luchtje scheppen deden wij via het elektrische schuifdak. De bagageruimte wordt deels opgeslokt door een forse subwoofer, eigenlijk onlosmakelijk verbonden met hot hatches. Mocht je zelf even willen afkoelen en bij de auto gaan chillen met muziek, dan kun je de MusicGate Power speakerpaneel in de achterklep uitklappen. Belangstelling gegarandeerd...

Wat kost deze dolle pret? Dodge pronkte bij de introductie van de Caliber SRT4 met een prijskaartje van 132.55 euro per pk, op basis van 285 pk. Later bleek de SRT er nog 10 meer in huis te hebben, waardoor de prijskaart van 37.114 euro neerkomt op net geen 126 euro per pk. Inmiddels niet meer de meest scherpe ‘aanbieding’ (met dank aan Seat), maar wel een onbetwiste winnaar als het gaat om zijn ongetemde en ruwe presties, het nog net street legal karakter, straatracer looks en brutale sound.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (30)

Ready to rumble - Dodge Caliber SRT4
Regelmatig lekke of kapotte turboslangen , kapotte draagarmen , vloer binnenzijde van voor tot achter nat tot seer nat , stuurhuis lek , schokdempers lek.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ready to rumble - Dodge Caliber SRT4
Ik rijd er nu 2,5 jaar mee en de auto rijdt nog steeds als een zonnetje. Nooit ermee teruggeweest naar de garage. In het begin.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Ready to rumble - Dodge Caliber SRT4
Ik rij er nu een dik jaar in, behoudens de standaard servicebeurten verder niet in de garage geweest. Ruimte valt ietwat tegen, maar wel voldoende.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ready to rumble - Dodge Caliber SRT4
Heb de auto in maart 2 jaar en heb er nu 62.000 km op staan. Heeft netjes zijn beurten gehad en tot op heden geen problemen. Heb.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ready to rumble - Dodge Caliber SRT4
fijne auto,diesel is stil,zuinig,snel en apart.Wel te zachte stoelen,Géén grote koffer zoals vermeld in folder (max 330 liter,maatje golf!)Zeer goede geluidsinstallatie.ruim op de achterbank,goed voor.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ready to rumble - Dodge Caliber SRT4
ik heb nu al een jaar mij tweeliter crd sxt sport, en ik ben er tevreden van en toch weer niet, het is een.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ready to rumble - Dodge Caliber SRT4
bij een normale doch vlotte rijstijl verbruik ik 5,8l/100km(20d) maar ik heb op 20000km de schijf remmen laten vervangen in garantie nu 20000 km later staan.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Ready to rumble - Dodge Caliber SRT4
Ik rij de dodge 1.8 sxt nu 4 maanden, ik vind het een mooie auto rijd goed. Maar wat mij opvalt is het volgende ,als.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Ready to rumble - Dodge Caliber SRT4
Nu sinds mei 2008 in de Caliber 2.0 CRD SXT. Het interieur zit redelijk degelijk maar wel doordacht in elkaar. Het plastic is niet hetzelfde.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ready to rumble - Dodge Caliber SRT4
de auto piept en kraakt langs alle kanten de vering is alles behalve optimaal.. Lees volledige review.
Ready to rumble - Dodge Caliber SRT4
Ik rij nu 2,5 jaar in mijn Dogdge Caliber. Ik ben er nog steeds tevreden mee maar ik merk dat ik me aan kleine.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ready to rumble - Dodge Caliber SRT4
Ik ben op het eerste gezicht op het uiterlijk en de ruimte van deze auto gevallen. Na een paar weken kon ik al in een.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Ready to rumble - Dodge Caliber SRT4
Leuke auto met sympathieke uitstraling. Valt ons in alle aspecten mee. Ook het weggedrag. Wel wat afrolgeluid van de banden bij lage snelheid, maar dat.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Ready to rumble - Dodge Caliber SRT4
sinds gister een 2.0 sxt CRD / model 2008 met 15.000 op teller gekocht. wat een super fijne wagen. lekkere TDI koppel die je van.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Ready to rumble - Dodge Caliber SRT4
Een hele mooie grote auto, je trekt veel bekijks. Veel beenruimte. Stuurt prima en heeft een lekkere kleine draaicirkel. Ik heb een 1.8 moter en.. Lees volledige review.
Ready to rumble - Dodge Caliber SRT4
goed in de handliggende wagen .degelijk zicht. zacht draaiende benzine motor... Lees volledige review.
Ready to rumble - Dodge Caliber SRT4
heb caliber sxt/cvt gekocht van 2006,rijdt heerlijk,kleine draaicirkel, de cvt rijdt heerlijk,maar niet zuinig,de 6 bak wel,ca 1/9.ben wel twee keer terug geweest met kraken.. Lees volledige review.
Ready to rumble - Dodge Caliber SRT4
bij aankoop beloofde de verkoper dat het verbruik tussend de 8 a 9 liter in het centrum zou zijn en 7 liter op de snelweg,het.. Lees volledige review.
Ready to rumble - Dodge Caliber SRT4
Ik rij al 8 maanden in een 2.0 CRD SXT. Zeer ruime auto. Veel koppel. Heb er nu al 20.000 km in gereden. Tot nu.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Ready to rumble - Dodge Caliber SRT4
Rees 1 1/2 jaar een CRD SXT Plus met 18500 Km. Tot nu toe reeds 4 liter olie moeten bijvullen en dit voor zijn eerste onderhoudsbeurt. Iemand.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ready to rumble - Dodge Caliber SRT4
Heb in maart 2008 een SXT gekocht met 38000km op de teller,verder bijna full options,alleen parkeersensoren en verwarmbare voorstoelen ontbreken,zelfs 18" chroom erop. Dit is een.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ready to rumble - Dodge Caliber SRT4
Ik wil eigenlijk aan caliberrijders vragen of ze ook last hebben van een trillend stuur als er geremd wordt. graag uw reacties evt naar jannusberg@yahoo.com.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Ready to rumble - Dodge Caliber SRT4
Sinds 3 mnd in bezit van nieuwe 1.8 sxt model 2008. Interieur afwerking sterk verbeterd t.v. model 2006/2007; denk dat de meeste kritiek hierover nu.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ready to rumble - Dodge Caliber SRT4
Wij haddengekozen voor de automaat en dit dwingt je enigzins tot rustiger rijden. De auto rijdt goed met goed of slecht weer... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ready to rumble - Dodge Caliber SRT4
Sinds een paar dagen een Caliber in mijn bezit. Wat een dijk van een auto. Wat nou matige afwerking. Wat nou zwabberend op de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Ready to rumble - Dodge Caliber SRT4
Ben je zover om in een Dodge Caliber 1.8 SE te gaan rijden, haalt de Dodge fabrikant voor 2008 een mooie foef.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Ready to rumble - Dodge Caliber SRT4
heb zelf caliber en 100 km gereden, staat al in de garage met waterinfiltratie langs onder, heel de vloerbekleding stond onder water na rijden.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ready to rumble - Dodge Caliber SRT4
Heb de gelegenheid gehad om er een paar uur mee te mogen rijden, ga voor de SE 1.8 motor, kleur zwart. Nu, het rijdt geweldig.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ready to rumble - Dodge Caliber SRT4
Prima auto - mooie afwerking - COMPLEET Ik zou er zo nog een kopen ! minpuntje: lichte deuren zware schakeling.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Ready to rumble - Dodge Caliber SRT4
als monteur mee proef gereden een dag lang een zeer goede auto heel veel plus punten van deze auto en ook min puntjes zo als.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5