Vernieuwde Audi A6 nu ook met LED-strip

Bijna het gehele Audi-gamma beschikt over het nieuwe handelsmerk van de fabrikant, de bekende LED-feestverlichting in

Bijna het gehele Audi-gamma beschikt over het nieuwe handelsmerk van de fabrikant, de bekende LED-feestverlichting in de koplampen. Op een enkeling na. En daar komt nu dus verandering in met de vernieuwde A6. Nog meer nieuwtjes? Jazeker, het motorenpallet is liefst 15 procent zuiniger geworden.

De wijzigingen aan het uiterlijk zijn overigens niet echt spectaculair te noemen en al zeker niet bij de Avant. Niemand die bij de introductie van de RS6 Avant begin dit jaar opmerkte dat ie al beschikte over het nieuwe koetswerk. Dat verklaart wellicht ook de omvang van de ingreep. In tegenstelling tot de LED-strip in de koplampen zijn de diodes in de buitenspiegels en achterlichten voortaan wel standaard, zowel voor de sedan als Avant. Kermisklanten dienen dus nog wat dieper in de buidel te tasten om ook van voren herkend te worden aan de LED-strip, zoals bij ieder model alleen leverbaar in combinatie met xenon-verlichting. Behalve de wijzigingen aan de verlichting is de voorbumper ietwat aangescherpt en is de belijning van de kont van de sedan aangepast. En dan hebben we het wel zo’n beetje gehad. Vergeten we nog wat nieuwe exterieurkleuren, andere stofjes in het interieur en -om het simpel te houden- keuze uit liefst 16 (!) verschillende dessins aan lichtmetalen wielen.

Isolatie

De facelift is dus vooral ‘gebruikt’ om de motoren te finetunen en om nieuwe exemplaren te introduceren. Aan het benzinefront start het gamma met een 2,0-liter TFSI-motor goed voor 170 pk. Jawel, je leest het goed, de instapper beschikt al over een relatief hoog vermogen. Overigens betekent dat niet dat je voortdurend bij de pomp staat. Volgens de fabrikant neemt de viercilinder genoegen met 7,5 liter op honderd kilometer, goed voor een B-label. Over de milieulabels gesproken, zeventig procent van het A6-aanbod heeft een groen (A/B/C) etiket. Zelfs de nieuwe 3.0 TFSI, die de ‘oude’ 3.2 vervangt. Onder de kap geen turbo, maar een compressor, die het vermogen opschroeft naar een niet misselijke 290 pk. Wat dat betekent voor de prestaties? In 5,9 seconden zit je al aan de honderd en de koek is op bij 250 km/h (begrensd, uiteraard). Aangezien Audi nogal wat waarde hecht aan een stil interieur merk je van binnen nauwelijks met een zescilinder op pad te zijn. Louter bij stevig accelereren dringt het motorgeluid lichtjes naar binnen. Dankzij de compressor zijn de klanken niet zoals we gewend zijn van een zescilinder, nee, de motor produceert een wat rauw geluid. Dat geldt echter niet voor de atmosferische 2.8 V6 FSI, die de plaats inneemt van de 2.4. Maar ook hier dien je een raampje te openen om iets van de motorsound waar te kunnen nemen. Standaard is de krachtbron gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. De pook ligt lekker in de hand en met veel precisie kun je de verschillende verzetten inleggen. Deze nauwkeurigheid missen we eigenlijk in de besturing. Rond de middenstand voelt de installatie een beetje onnatuurlijk aan. Dankzij het koppelverloop kun je in de 2.8 redelijk schakellui rijden, al is ie onder de 2.000 toeren niet echt thuis. Daarna verloopt de acceleratie vrijwel in een lineaire lijn en bereik je naar wens in 7,3 seconden de 100 km/h. Als topsnelheid lezen we in de spec’s een waarde van 240 km/h. Wie meer power wil, hoeft absoluut niet naar de concurrent te wandelen. Wat te denken van een 4.2 FSI met 335 pk, een S6 of als regelrechte topper de RS6 met de 580 pk sterke V10-biturbo onder de kap? Nu ook leverbaar als sedan voor de lieve som van 163.275 euro. Scheelt toch weer ruim 3 mille met de über-Avant. En de prestaties zijn er niet minder om. Het gaat eigenlijk allemaal té gemakkelijk in de RS6. Kortom, geen optie als je niet regelmatig op bezoek gaat bij onze oosterburen.

A-label

Genoeg over de benzinebroeders. Hoe is het gesteld met het dieselaanbod? Goed. Om te beginnen is daar de 2,0-liter TDIe. Met de ‘e’ van efficiency, dus voorzien van lage rolweerstandbanden, langere overbrengingsverhoudingen en nog enkele voorzieningen die het verbruik reduceren. Resultaat? Een heus A-label. De commonrail diesel beschikt over 136 pk en 320 Nm aan koppel. Ruim voldoende, kunnen we je verzekeren. De sprint duurt 10,3 tellen en de efficiënte diesel topt op 208 km/h. Ook hier heeft Audi weer niet bezuinigd op isolatiemateriaal; je hoort de motor nauwelijks lopen. Komend voorjaar kun je de 2.0 TDI ook met 170 pk bestellen, tenminste als je al niet zelf een chippie op de kop hebt getikt. En verder zien we nog twee zescilinders, de 2.7 en 3.0 TDI. Beide aggregaten zijn aangepast en nemen genoegen met minder brandstof. Leuk detail, het gemiddeld verbruik van de 2.7 is vergelijkbaar met het verbruik van de 2.0 TDI viercilinder van enkele jaren geleden.

Vanaf eind oktober staat de vernieuwde A6 bij de dealer. Prijzen beginnen bij 43.790 euro voor de 2.0 TFSI. Dieselen kan vanaf 44.790 euro in de 2.0 TDIe. Wie zich graag verplaatst in de 3.0 TFSI met standaard de zestraps tiptronic-transmissie moet rekening houden met een bedrag van 62.790 euro.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (31)

Vernieuwde Audi A6 nu ook met LED-strip
ik heb deze auto eergisteren opgehaald. en hij rijdt geweldig, hij schakelt heel soepel, hij trekt rap op. ik heb de handgeschakelde 1.8 tfsi. ik ben er zeer content mee ;)
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5

Pluspunten

soepele versnelling, mooie afwerking

Minpunten

geen
Vernieuwde Audi A6 nu ook met LED-strip
Als 1ste eigenaar en na ruim 150.000 km kan ik gerust stellen dat deze A6 2.4 automaat volledig beantwoordt aan alle verwachtingen. Alles blijft ongelooflijk.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Vernieuwde Audi A6 nu ook met LED-strip
Mooie wagen die ik laten tunen heb tot 185pk. Op 136 pk is de wagen lui en is het niet leuk rijden. Binnen is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Vernieuwde Audi A6 nu ook met LED-strip
Audi is er m.i. goed in geslaagd om het 2006 model weer aanzienlijk te verbeteren. De auto voelt gewoon een stuk beter: stiller, degelijker, verfijnder... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Vernieuwde Audi A6 nu ook met LED-strip
Waardeloze auto. Bij twee bergjes op, met lichte boot erachter, koppakking kapot. Opmerking garage duitsland: Moet wel kapot gaan., Sie fahren ein elefant mitt ein.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Vernieuwde Audi A6 nu ook met LED-strip
Inmiddels 159.000 km probleemloos gereden. Een top auto, fijn rijgedrag en ingetogen maar krachtig uiterlijk. Op snelweg tussen 100 en 120 km/uur een verbruik van.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Vernieuwde Audi A6 nu ook met LED-strip
Sinds een half jaar in bezit van deze uit Duitsland geïmporteerde auto (s-line avant 2,7 TDI bj 11/2005 en slechts 40.000 echte km's). Perfecte wegligging,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Vernieuwde Audi A6 nu ook met LED-strip
DEGELIJKE EN VEILIGE AUTO MET- OP DE OPTIES NA- EEN GOEDE PRIJS/KWALITEITS VERHOUDING. INTERIEUR EN STUUR EIGENSCHAPPEN ZIJN AAN MODERNISERING TOE;HAALT NIVEAU VAN MERCEDES.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Vernieuwde Audi A6 nu ook met LED-strip
Wat een rampenauto. Bij ongeveer 100.000 km begon het feest; MMI tweemaal vervangen, uitval display dash, alarm kapot, derde remlicht werkt niet meer, een volledig.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Vernieuwde Audi A6 nu ook met LED-strip
Kom uit Skoda superb ook een heerlijke ruime(re) reiswagen met alles erop en eraan maar vind de nieuwe Superb er te frans uitzien.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Vernieuwde Audi A6 nu ook met LED-strip
Ik heb 3 maanden geleden een A6 Avant 2.0TDI aangeschaft. Dit is een mooie auto, maar komende van een Ford Mondeo van 2001, met.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Vernieuwde Audi A6 nu ook met LED-strip
Audi A6 quatro 3.2 v6 aut. , prima auto, is ook getuned,loopt super, alleen ratelt hij soms, sinds enkele weken zoals ik lees de.. Lees volledige review.
Vernieuwde Audi A6 nu ook met LED-strip
heb nu na 123000 km problemen met distributieketting . Bij navragen hoor je hier pas na de dubbele aantal km last van te krijgen. Weet iemand hier.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Vernieuwde Audi A6 nu ook met LED-strip
April 2009 deze audi aangeschaft bouwjaar 2006 met 130.000km op de teller, wat een top auto, nog geen problemen gehad, automaat is super en.. Lees volledige review.
Vernieuwde Audi A6 nu ook met LED-strip
deze aud 2.4 heeft in de 5 jaar dat ik er mee gereden heb nog niets gemankeerd. Zelfs geen lampje of zo iets.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Vernieuwde Audi A6 nu ook met LED-strip
Heb inmiddels 175.000 probleemloze kilometers met deze prachtauto afgelegd. Heb 'm onlangs weer even laten poetsen en hij ziet er weer prima uit. Minpuntje is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Vernieuwde Audi A6 nu ook met LED-strip
Heerlijke ruime auto. Snel en sportief rijden is geen enkel probleem behalve voor het verbruik dat bij een beetje sportiviteit op 1 op 6,5 uitkomt... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Vernieuwde Audi A6 nu ook met LED-strip
schokkend versnellingsbak benzine sencer 2x cost 1000 by 1 keer alle remmen erop plostseling veel gebruik brandstof weinig kracht onderin alleen goed in sportstand veel trillingen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Vernieuwde Audi A6 nu ook met LED-strip
veel problemen a6 2.4 bj 2001 hij heeft pas 150 000 km gelopenbij een dealer audi maas in uithoorn gekocht nu voor zeker €10.000.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Vernieuwde Audi A6 nu ook met LED-strip
Inmiddels rij ik alweer 2,5 jaar in deze A6 2.0 TDI Automaat en de auto bevalt prima. NA 90.000 km nog steeds geen storingen, hooguit.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Vernieuwde Audi A6 nu ook met LED-strip
Heerlijke auto een 3.2 quatrro. Heeft nu 85000 km gelopen is 4.5 jaar oud. Staat momenteel stil omdat de distributieketting is versleten,kompleet met spanners en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Vernieuwde Audi A6 nu ook met LED-strip
Eerste 4 jaar (150000 km) geen problemen, daarna begon het: geen oliedruk wegens zwaar defect aan oliepompaandrijving, ophanging vooraan regelmatig vervangen wegens ondeugdelijke rubbers, dreunende.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Vernieuwde Audi A6 nu ook met LED-strip
gekocht bij 71000km. Nu 6000km gereden. nadeel 1l olie verbruik. 2.4 is genoeg maar mooier is een 3.2... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Vernieuwde Audi A6 nu ook met LED-strip
niets op aan te merken; m'n 3e A6 en ik blijf erin rijden... Lees volledige review.
Vernieuwde Audi A6 nu ook met LED-strip
Onze import 4.2 quattro S-Line is gekocht bij vd Akker in Best. Een superfijne reisauto met werkelijk bijna alle opties die er zijn voor.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Vernieuwde Audi A6 nu ook met LED-strip
Ruime, snelle en veilige gezinswagen. Wel opletten voor bemande en onbemande camera's. Wagen ligt als een blok beton op de weg, zelfs met sneeuw (quattro). De parkeerplaatsen in.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Vernieuwde Audi A6 nu ook met LED-strip
Hallo Ken Blijven aandringen voor herstelling. Massavliegwiel is vervangen en schokkerig rijden is voorbij. Alle eerste reeksen hebben of hadden er last van maar dealernet moest.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Vernieuwde Audi A6 nu ook met LED-strip
Ik heb mijn a6 gekocht toen hij net uit was (eind 2004) echt prachtige wagen die zeer goed bolt , maar net zoals ik hieronder ook.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Vernieuwde Audi A6 nu ook met LED-strip
Fantastiche auto. Enigste puntje. Tractie wat minder bij 2 wielaandrijving. Heb 2.4lrt benzine 2005. Koop nu 2.8 fsi quatro... Lees volledige review.
Vernieuwde Audi A6 nu ook met LED-strip
Ik rij iedere 2 jaar met een nieuwe audi omdat ik rond de +- 230000kms rij per jaar en na 2 jaar de garantie.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Vernieuwde Audi A6 nu ook met LED-strip
Fantastische auto die ook na bijna tien jaar hard en strak aanvoeld. Prestatisch boven gemiddeld en alles in rust. 2000 t/pm =103 km/h. Meest complete uitvoering met.. Lees volledige review.