Groen licht voor Ford Focus ECOnetic

Ford heeft een luxeprobleem met de Focus 1.6 TDCi. Een A-label en een laag brandstofverbruik zijn namelijk inbegrepen. Toch lukte het die Duitsers om een nog iets zuiniger ECOnetic-versie te ontwikkelen, voor een lagere rekening aan de pomp en een iets schoner milieu. Maar leveren we er ook nog iets op in?

Ford heeft een luxeprobleem met de Focus 1.6 TDCi. Een A-label en een laag brandstofverbruik zijn namelijk inbegrepen. Toch lukte het die Duitsers om een nog iets zuiniger ECOnetic-versie te ontwikkel
Ford Focus ECOnetic

Net als een aantal andere merken voert Ford een lijn modellen die extra zuinig zijn en zodoende minder CO2-uitstoten, onder de noemer ECOnetic. Tegenwoordig een hot issue, en met de verbruikswinst valt er soms behoorlijk wat BPM- of bijtellingsvoordeel te behalen. De Focus Econetic is de eerste die bij Ford ten tonele verschijnt. Het bleek geen eenvoudige opgave om de Ford Focus 1.6 TDCi – die als basis diende – nog zuiniger te maken. De standaardversie nipt namelijk elke 100 kilometer 4.5 liter diesel, terwijl de ECOnetic-versie daar slechts 0.2l/100 km onder zit. Eigenlijk een goed teken, en geen grote teleurstelling voor de huidige non-ECOnetic bezitters.

Om de verbruikswinst te behalen heeft Ford zowel uiterlijke- als technische wijzigingen doorgevoerd, deels de trucs die andere merken ook uithalen. Zo werd deze Focus iets verlaagd en werden iets kleiner en smallere banden met een lage rolweerstand gemonteerd. Samen met een set skirts rondom, kleine vinnetjes onderin de voorbumper – staat best appetijtelijk - en een aangepaste grille daalde zo de luchtweerstand. De set wieldoppen verraden tenslotte nogmaals de spaarzame inborst. Technisch werd het motormanagement nog eens bekeken en verlangt de stuurbekrachtiging nu minder energie. Onzichtbaar is ook een speciale versnellingsbakolie met lage viscositeit. Deze maatregel bleek voor Ford een kleine moeite en wordt nu voor elke Focus gebruikt. Al met al geen schokkende zaken, maar wel de moeite waard, zo blijkt.

De 1.6 liter 109 pk dieselmotor is geen onbekende in de autowereld. De zelfontbrander vindt ook bij andere merken een plekje in het vooronder. Niet zo gek, want deze turbodiesel is zeer gemanierd en doet zijn werk soepel en stil. Zolang je maar boven de 1500 toeren blijft voelt de viercilinder zich prima en boven de 2000 toeren is hij op z’n sterkst. In de Ford Focus blijken zijn pk’s en 246 Nm koppel voldoende voor aansprekende prestaties, en voelt nooit ondermaats aan. Nee, een sprinter is het niet, maar dat lijkt ons ook niet het belangrijkste in dit geval. De prestaties van de ECOnetic zijn overigens gelijk aan de standaardversies, want Ford vertikte het om de versnellingsbakverhoudingen aan te passen (lees: te verlengen). Het moet wel een Ford blijven, moest de gedachte zijn geweest. Daardoor is 50 in 4 en 80 in 5, zoals velen onderhand gewend zullen zijn, geen enkel probleem, en hoef je dus niet – in tegenstelling tot een aantal andere eco-modellen - terug te schakelen om in te halen, of bewust later op te schakelen om niet 'dood' te vallen. Een verstandige keuze om de geroemde rijeigenschappen van de Focus niet onder te laten sneeuwen.

Want ook deze ECOnetic weet zich heel behoorlijk te gedragen op de weg. Hoewel de gemonteerde banden iets sneller beginnen te ‘grommen’ en de handdoek in de ring willen gooien, blijft de ECOnetic volhardend aanvoelen. Zoals we gewend zijn is de demping vrij stevig, maar meestal niet in oncomfortabele mate. Voordeel is ook dat drempels geen aanslag zijn op de kapsels van de inzittenden – en minder afremmen scheelt later weer brandstof! Aan het einde van de rit reed de ECOnetic volgens de boordcomputer 4.8l/100 km, 1 op 21. Ons eigen rekenkundig brein kwam uit op 1 op 20. Heel netjes, al blijft dit natuurlijk een momentopname.

Hoe is het verder met de leefruimte gesteld? De ECOnetic is gebaseerd op de Trend-uitvoering, het zogenaamde instapmodel. Het interieur is aangekleed in een antraciet/grijs kleurstelling. Naar onze smaak doet het interieur iets te grijs aan – deels te wijten aan het feit dat de Trend geen stoffen deurbekleding heeft. De bekleding is echter wel weer origineel en bevat blauwe strepen in de kleur van de frisblauwe lak. Ook de aluminiumlook middenconsole en –accenten op stuurwiel, instrumentenpaneel, portiergrepen en ventilatieroosters fleuren de boel aardig op. Voor wat betreft bedieningsgemak heeft Ford het logisch voor elkaar. De klimaatregeling werkt eenvoudig en het optionele radio/navigatiesysteem is – ondanks zijn hoeveelheid aan knoppen – toch redelijk snel te doorgronden. Wie dieper in de buidel tast kan overigens kiezen voor een versie met touchscreen. Radio en CD klinkt goed trouwens, vond ook de Consumentenbond in een eigen geluidstest. Bij een nachtelijke rit viel het ontbreken van de verlichting op het stuurwiel ons op. De knoppen voor de cruise control moesten op de tast worden gevonden. Niet onoverkomelijk, want ver kunnen ze niet zitten, maar toch. Uitrusting als ABS, ESP en zes airbags is standaard, maar ook zaken als airco, cruise control, verwarmbare buitenspiegels en een boordcomputer komt mee. Ons testexemplaar had verder nog mistlampen voor, een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, bochtenverlichting (aanrader!) en een Businesspack met navigatie, bluetooth en parkeersensoren achter aan boord.

Zoals we van de Focus inmiddels gewend zijn hoeven we over de beschikbare bewegingsvrijheid voor bestuurder en passagiers niet te mopperen. Een fijne actieve, en iets stevige zitpositie is zo gevonden; het stuur laat zich zowel in hoogte als in diepte verstellen. Zowel voor- als achterin kun je met ruim voldoende vrije hoofd- en beenruimte plaatsnemen. We kunnen ons echter wel voorstellen dat de langere medemens voorin een iets langere zitting wenst, ter ondersteuning van de bovenbenen.

Ford vraagt voor de Focus 1.6 TDCi Trend 25.375 euro. De ECOnetic (ook als Wagon) kost iets meer, namelijk 25.850 euro. Dan zou je toch wat kilometers moeten maken om die meerprijs terug te verdienen. Kiezen voor de ECOnetic was tot voor kort meestal een schappelijk gebaar, ter bewustwording. Wetende dat je ECOnetic rijdt zul je misschien ook iets meer je best doen om zuinig te rijden. Echter, voor de zakelijke rijders onder ons is er deze week goed nieuws gekomen naar aanleiding van de Miljoenennota. Door intrede van het 20% bijtellingstarief volgend jaar loont het zeker om de ECOnetic boven de standaard 1.6 TDCi diesel te kiezen. De ECOnetic is een van de weinige die zuinig en schoon genoeg is om aan de voorwaarden te voldoen (maximaal 116 gram CO2/km). Leuk schoon, want Ford laat zien dat rijden met de ECOnetic niet ten koste gaat van zijn rijkwaliteiten. Feel no difference...

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (30)

Groen licht voor Ford Focus ECOnetic
de volgende wordt zeker weer een ford eco snel zuinig betrouwbaar en veel ruimte. ook op lange afstanden voor mij comfortabel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Groen licht voor Ford Focus ECOnetic
Gelukkig lees ik veel andere negatieve ervaringen over dit wanproduct. Zelf heb ik vele verschillende .... gereden. Altijd naar tevredenheid. Fam.lid had een nieuw.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Groen licht voor Ford Focus ECOnetic
Ik was vandaag 20-1-2011 bij de garage voor een onderhoudsbeurt van mijn drie jaar oude CC met 80.000 km op de teller en heb terloops.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Groen licht voor Ford Focus ECOnetic
Ik heb inmiddels mijn 4e Ford Focus. 1e ervaring met de Focus was in 2000, toen ik een 1.8 TDDI sedan Ghia in.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Groen licht voor Ford Focus ECOnetic
toen ik m'n met oude focus st170 uit 2000 een ongeluk kreeg kocht ik een type2 focus full options terug. alles zit er op van.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Groen licht voor Ford Focus ECOnetic
Gisteren een 2dehands Focus Clipper 1.8D van 04/2007 gekocht. Een nog betrekkelijk jonge auto dus, heeft wel al 170000 km op de teller. De auto ziet.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Groen licht voor Ford Focus ECOnetic
Sinds 1984 rijden we al Ford. Natuurlijk is er net als bij elke auto wel wat en door de jaren heen zijn er ook wel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Groen licht voor Ford Focus ECOnetic
Ik heb in 2002 een focus wagon 1.6 (benzine) gekocht. Bij aankoop stond er 120.000 km op de teller. De auto is stil, erg stil.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Groen licht voor Ford Focus ECOnetic
Focus 1.8 flexifuel, tweede nieuwe ford in mijn leven en ook voor de tweede keer een groot drama. Nooit meer een ford voor.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Groen licht voor Ford Focus ECOnetic
Inmiddels mijn vierde Focus. Sinds februari van dit jaar een 1.8 flexifuel wagon, met alle opties. Auto rijdt prima, voice control is een leuke gadget.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Groen licht voor Ford Focus ECOnetic
Auto is vanaf nieuw(lease) in de familie. tot ruim 80.000 km (3.5 jaar) nog geen reparaties nodig gehad waarvoor ford verantwoordelijk is. heden airco problemen. -.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Groen licht voor Ford Focus ECOnetic
Waardeloze auto. Hoge kosten aan reparaties. Bougies staan constant onder water door constructiefout: afdichting motorkap. Veel mankementen bij laag kilometrage. Remschijven, stuurpomp/leiding, bekleding, kop, koppeling.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Groen licht voor Ford Focus ECOnetic
Na jaren VW gereden te hebben ben na arrogant gedrag van meerdere VW dealers overgestapt naar de Ford Focus Dit is nu mijn 2de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Groen licht voor Ford Focus ECOnetic
Zomer 2009, een Focus wagan 2.0 gekocht uit 2007, blauw Bluetooth was na 6 maanden kapot, en het gaspedaal gaat na het starten vaak boven de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Groen licht voor Ford Focus ECOnetic
Nu een maaand in bezit. Zelfs met dit weer ( rond het vriespunt) een genot om open te rijden. Auto is erg compleet, leer, bluetooth,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Groen licht voor Ford Focus ECOnetic
Ik heb sinds een maand een Focus wagon 2.0 TDCI titanium uit 2005 met 117 000 op de teller na 10 jaar vw te hebben.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Groen licht voor Ford Focus ECOnetic
Heb een wagon 1.6 TDCI (2006) sinds vorig jaar juni. Bevalt uitstekend. Technisch zeer stabiel. Enige minpunt is de koplampverlichting, is onvoldoende. Wegligging, interieur, stoelen,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Groen licht voor Ford Focus ECOnetic
Ik rij sinds dec 2008 een nieuwe focus, vanaf het begin al erg veel problemen. De auto staat nu op de 120.000km en valt regelmatig.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Groen licht voor Ford Focus ECOnetic
Ruilen over enkele weken onze 4e Focus (alle nieuw gekocht, laatste drie waren wagons) in voor de volgende wagon. Je kan dus zeggen dat we.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Groen licht voor Ford Focus ECOnetic
Ik heb onze Focus station 1.8 HDi (bj 2002) 4 jaar geleden als 2e hands gekocht. Toen met 90.000 op de teller, nu 220.000. Heerlijke.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Groen licht voor Ford Focus ECOnetic
leuke auto, maar komt iets eenvoudig over.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Groen licht voor Ford Focus ECOnetic
Een complete wagen met een uitstekend weggedrag. Vliegwiel blijkt een zwak punt te zijn. Buiten de normale vervangingen van uitlaat, remblokken en banden geen excessieve.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Groen licht voor Ford Focus ECOnetic
Nu 3 jaa rin bezit van focus 1.6 station. Met 43000 gekocht en nu zit ie op 91000. Ik ben een stevige rijder en het.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Groen licht voor Ford Focus ECOnetic
Goede auto, enorm goed weggedrag, goede inruilprijzen. Dit is mijn 3e Focus, deze ik nieuw heb gekocht in 2006. Wilde m inruilen voor een nieuwe,.. Lees volledige review.
Groen licht voor Ford Focus ECOnetic
Heerlijke wagen zit goed alleen jammer dat de middearmsteun niet in hoogte verstelbaar is maar dat mag de pret niet drukken. De 1.6 tdci is een.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Groen licht voor Ford Focus ECOnetic
Tja ik rij al vanaf 1999 de ford focus station ( zakelijk ). Zelf had ik de eerste ford focus op grijs kenteken.Gekocht.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Groen licht voor Ford Focus ECOnetic
Heb de auto gekocht met 20.000 km op de teller. Ondanks alle waarschuwingen toch die met de 1600 motor. natuurlijk geen strepetrekker maar valt in.. Lees volledige review.
Groen licht voor Ford Focus ECOnetic
Focus 2002 TDDI 215000 km 1e eignaar. geen noemenswaardige problemen, eerder multieriem verv met waterpomp in garantieperiode. Wateroverlast via interieurfilter onder rechterstoelmat !! zelf opgelost.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Groen licht voor Ford Focus ECOnetic
Deze Ford Focus rij ik zakelijk, ik heb een leasecontract overgenomen van een collega. Het is leuk om een cabrio te rijden, zeker in.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Groen licht voor Ford Focus ECOnetic
Deze Ford Focus rij ik zakelijk, ik heb een leasecontract overgenomen van een collega. Het is leuk om een cabrio te rijden, zeker in.. Lees volledige review.