Kia Sorento neemt zijn taak serieus

Kia was er al snel bij om de SUV-markt te betreden. De Sorento en later de Sportage zetten het merk flink op de kaart. Ondertussen zit de concurrentie niet stil en is de keuze in de markt reuze. Dat een hagelwitte Sorento 3.3 V6 nog steeds in de smaak valt, leerde onze ervaring.

Nee, echt nieuw is de Kia Sorento niet. In 2002 kwam deze serieuze SUV op de markt, toen nog als een van de eersten in het segment. Een schot in de roos, mede te danken aan zijn scherpe prijsstelling en gunstige garantieperiode, volwaardige vierwielaandrijving en serieuze looks. Twee jaar geleden kreeg de Sorento een opfrisbeurt, waarbij de koets en techniek licht werden aangepakt. Anno 2008 is de Kia Sorento nog zeker geen achterhaalde verschijning. Alleen de uitschuivende elektrische antenne in het voorscherm verraadt zijn leeftijd direct en ook zijn richtingaanwijzers in de spiegels 'm vreemd. De importeur doet graag mee met de trend door een hip-witte demo ter beschikking te stellen, met extra getinte ruiten. Een opvallende verschijning in positieve zin, zo bleek tijdens onze testperiode. Met een ‘witte blijf je zitten’ gaat in dit geval niet op. Het heeft toch wel wat, was één van de reacties. Niet in de laatste plaats ook door het gemonteerde 18 inch lichtmetaal. Om de terreincapaciteiten van de Sorento niet onder te schuiven beschikken we over modder en sneeuwbanden. De Sorento heeft namelijk vierwielaandrijving met hoge en lage gearing, waarmee dus serieus werk kan worden verricht. Dat geldt trouwens ook voor het trekvermogen. Maximaal 3500 kg mag de Sorento schoon aan de haak vooruit trekken. Dat doen zijn concurrenten niet na! Logisch ook dat Kia de Sorento als VAN uitvoering levert, dus op grijs kenteken. Aannemers komen zo niets tekort.

Ook in het interieur is deze Kia opvallend aangekleed. Kijk eens aan, zwart-wit lederen bekleding. De X-clusive uitvoering die we rijden heeft standaard al leder, maar de importeur maakte het plaatje compleet door de witte kleurstelling ook in het interieur door te voeren, in de deuren (stiksels) en stoelen. Het merk werkt daarvoor samen met DK Schweizer, die op maat werk verrichte. Het moet gezegd worden, het leder steekt verrassend goed in elkaar, en dat pakt goed uit voor de algehele kwaliteitsbeleving. Niet geheel onbelangrijk zitten de stoelen ook prettig. De positie achter het stuur is snel te vinden, al word je enigszins beperkt in je vrijheid door het stuur dat alleen in hoogte te verstellen is. Achterin hebben de passagiers (maximaal 3) voor wat betreft de bewegingsvrijheid niets te mopperen, hoofd- en beenruimte is ruim voldoende beschikbaar. Het dashboard is breed opgezet en doet met de brede middenconsole massief aan. Duidelijk is het wel. Deze witte Koreaan waar wij mee reden is voorzien van Pioneer navigatie, in plaats van het Kia audiosysteem. Daaronder bevindt zich een rij duidelijke knoppen voor stoelverwarming, alarmlichten en dergelijke en is ook de klimaatregeling geplaatst. Vreemde eend in de bijt is de boordcomputer, die in het plafond boven de achteruitkijkspiegel is gemonteerd. Alsof er even geen andere plek beschikbaar was. In ieder geval is op de kwaliteit van het materiaalgebruik in het interieur niet veel aan te merken, wel is het totaalplaatje allemaal wat te donker naar onze smaak. Het is antraciet wat de klok slaat, met een enkel chroom randje. Misschien een stripje aluminiumlook hier en daar?

Het motorpalet voor de Sorento is heel overzichtelijk. Wil je een benzine, dan wordt je getrakteerd op een 3.3 V6, wil je dieselrijden, dan staat de 2.5 liter dieselmotor (nog zonder roetfilter!) paraat. Ook voor zakelijke rijders is de benzineversie te overwegen, gezien het forse prijsverschil met de dieselversie én de mogelijkheid voor een LPG-installatie. De dieselprijs is immers ook niet meer wat-ie geweest is. Terug naar onze motorkap. Daar ligt een 3.3 V6 in het vooronder. Met 248 pk en 307 Nm pakt Kia behoorlijk uit. Geen ruime tweeliter viercilinder met pakweg 150 pk, maar gewoon een V6. Dat belooft wat voor het brandstofverbruik, dat is natuurlijk vrij fors, maar ook voor het motorgeluid en de beleving. Een auto als deze met stoere looks moet natuurlijk ook qua prestaties wat waar maken. En dat doet deze wel! Alleen al bij het starten klinkt de V6 al veelbelovend, een beetje Amerikaans zelfs. Zodra je flink accelereert komt dat nog een stevig gebrul bij. Klinkt goed! En na 3000 toeren lijkt de V6 er opeens nog meer zin in te hebben en is de acceleratie plots sterker. Rustig rijden is ook geen straf overigens. Dan houdt de zescilinder zich op de vlakte en blijft het aangenaam rustig binnenin. Daar helpt de soepele vijftrapsautomaat ook aan mee, die standaard aan de benzinemotor is gekoppeld. Liefhebbers die zelf willen op- en terugschakelen kunnen de versnellingsbakhendel ter hand nemen. Dat werkt eveneens feilloos, maar veel gebruiken zul je het niet, denken wij. Wel een uitkomst als je de bak een handje wilt helpen met zware belading of in bergachtige trajecten.

Dankzij de vierwielaandrijving met hoge en lage gearing en de modder&sneeuwbanden kun je wel heel ver komen. De krachten worden normaliter naar de achterwielen gestuurd, maar wanneer dat nodig is komen de voorwielen in actie. De lage gearing kun je zelf handmatig inschakelen (op onverhard). Met de hagelwitte lak in gedachten moesten ook wij ons wel even uitleven. We hadden niet de mogelijkheid tot het uiterste gegaan maar met de nodige modder en diepe plassen veranderde onze Koreaan na het speelkwartier gepast van gedaante. Eigenlijk nog stoerder om zo rond te rijden…Op verhard wegdek laat de Sorento vooral zijn comfortabele kanten zien. Met een toch wat zachte onderstelafstemming en niet heel precieze besturing is de Kia inderdaad comfortabel en gemoedelijk - hoewel de starre achteras met korte oneffenheden minder goed raad weet - maar dat maakt wel duidelijk dat enige dynamiek niet aan hem is besteed. SUV-liefhebbers die ook een beetje sportief willen rijden zijn niet bij de Sorento aan het juiste adres. Dáár zijn de

concurrenten weer uitblinkers in.

We noemden al een aantal belangrijke kenmerkende eigenschappen die de Soreno omschrijven. Serieuze looks, vergaande terreinwaardigheid, krachtige V6 motorisering en een flink trekvermogen. De prijsstelling kunnen we ook aan deze opsomming toevoegen. Nu weten we wel dat Kia over het algemeen al niet de hoofdprijs vraagt, maar met zaken als elektrische (lederen) stoelen met verwarming, lederen stuur, automatische airco, elektrische ramen en –spiegels, cruise control, parkeersensoren achter en mistlampen aan boord, is een prijs van 42.995 euro echt wel waar voor je geld. Zeker als je op zoek bent naar een SUV die ook als werkpaard gebruikt moet worden. Want dat arbeidskarakter heeft de Sorento altijd wel om zich heen.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (1)

Kia Sorento neemt zijn taak serieus
Dit is mijn tweede Sorento. (2,5 CRDI) Zuinig in gebruik 1:11. Auto is snel en vreselijk sterk. Jammer van de soms goedkope kunststof afwerking. Ik rijd.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5